maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

8 סיבות מדוע אתם חווים כאבי ראש בבקרים וכיצד לטפל בהם

 אחת התופעות הנפוצות ביותר בבקרים של רבים מאיתנו היא אותו כאב ראש התוקף אותנו, הולם ברקותינו וגורם לנו לפתוח את היום על רגל שמאל. ברור לנו שמחסור בשעות שינה, שתיית אלכוהול, או דיכאון כללי הם גורמים אפשריים לכאב הזה, אך מדוע אצל לא מעט אנשים הוא מופיע גם לאחר שעלו אל המיטה בזמן, ישנו שנת ישרים ולא הרגישו בדבר במהלך הלילה? מתברר כי יש כמה וכמה סיבות רציניות לכאבי הראש התכופים הללו, שכדי לפתור את חלקן נדרש שינוי כלשהו באורח החיים, ואחרות אף מצריכות ביקור אצל הרופא כדי לאבחן, לבדוק ולטפל בהן. על מנת שתוכלו לדעת מה הגורמים לכאבי הראש המעיקים הללו, הכנו עבורכם את רשימת 8 הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי ראש בבקרים, כולל הסברים כיצד ניתן למנוע אותם. 

 
אשה מחזיקה את ראשה
 

1. שעות שינה מרובות

אולי מפתיע לשמוע זאת, אבל מתברר שלא רק חוסר בשעות שינה עלול לגרום לכאב ראש, אלא גם שעות שינה מרובות מדי הם גורם סיכון לבעיה. שינה של יותר מ-9 שעות בלילה מקושרת עם ירידה משמעותית ברמת הימצאותו של המוליך העצבי סרוטונין באזור המוח, כשהמינון הנמוך שלו מחליש את זרימת הדם לאזור ומוביל להיווצרותם של כאבי ראש. סוג זה של כאבים נוטה להופיע בזמנים בהם אנו נוטים לישון יתר על המידה, כדוגמת סופי שבוע וחופשות, וזוהי סיבה נוספת מדוע רבים מתעוררים בתחושת נרפות וחוסר חשק דווקא בימים החופשיים שלהם. הדרך הטובה ביותר למנוע את התופעה היא פשוט להתעורר אחרי 8 שעות שינה ולא למשוך זמן נוסף במיטה, ולצורך כך כוונו לעצמכם שעון מעורר גם בסופי השבוע ובחופשות, וקומו רעננים וללא כאבי ראש.  

2. נחירות

לא תמיד קל לדעת האם אנו נוחרים או לא - אם אנו ישנים לבד, או עם בן זוג שישן שינה עמוקה ואינו מתעורר מנחירותינו, אזי ניתן לנחור ולא לדעת מכך כלל, אך כאבי הראש שנחוש מדי בוקר בהחלט יכולים להעיד על כך. מדוע הנחירות גורמות לכאבי ראש? הסיבה לכך היא שמדובר לעתים בתסמין הנובע מכך מתופעה הנקראת "דום נשימה בשינה", הגורמת להפסקות קצרות בנשימה תוך כדי שנת הלילה. ההפסקות הללו מובילות לכך שפחות חמצן מגיע אל מוחנו, כתוצאה מכך כלי הדם באזור מתנפחים, זרם הדם הגובר יוצר לחץ על הראש, ובאופן זה נוצרים הכאבים המורגשים עם הקימה בבוקר. כאבי הראש המתרחשים בעקבות הופעת התסמונת הזו נוטים להימשך חצי שעה מרגע ההתעוררות ולא יותר, אך הם מטרידים עד מאוד. כדי להפסיקם, וגם כדי לעצור את הנחירות ולטפל בתסמונת, אנו ממליצים לכם לפנות לבדיקה שתמצא האם אתם באמת סובלים מדום נשימה בשינה, ואם אכן כך מומלץ להתייעץ ברופא שלכם ולעבור טיפול מונע. לחצו כאן כדי לקרוא על טיפים להפסקת נחירות ונשימה נכונה יותר בזמן השינה, ואם תרצו להכיר תרופות פלא ביתיות שיפסיקו את הנחירות, לחצו פה.

גבר ישן על ספה בפה פתוח

3. רמת אנדורפינים בלתי מאוזנת

לכאב הראש של תחילת יומכם, כך מתברר, יכולה להיות סיבה פיזיולוגית-כימית: בשעות הבוקר המוקדמות רמת ייצור הורמוני האנדורפינים, אותם חומרים המופרשים מהמוח ואחראים על איזון ושיפור מצב הרוח, נמצאת בשפל. אצל חלק מהאנשים, החוסר הזה באנדורפינים גורם למיגרנות וכאבי ראש עזים. מדוע זה כך? הרמות הנמוכות של אנדורפינים משפיעות על מוליכים עצביים אחרים במוחנו, כדוגמת הסרוטונין, ואלו גורמים לכלי הדם במוח להתכווץ, דבר המוביל לכך שזרימת הדם אל האזור יורדת וכאבי הראש צצים אצל אלו הרגישים לכך. מומחים עדיין לא גילו מאיזו סיבה המחסור הזה גורם לכאבי ראש אצל אנשים מסוימים ואצל אחרים לא, אך הבשורות הטובות הן שאם אתם סובלים מבעיה זו, כל שאתם צריכים לעשות על מנת להעבירה הוא לצאת, להתאמן ולעשות ספורט וכושר בשעות הבוקר. זאת, מכיוון שהאימון מאיץ ומחזק את שחרור האנדורפינים במוח, וכך כאב הראש חולף בקלות ובמהירות.  

4. התמכרות גופנית לקפה

אם אתם מאלו "המכורים" לקפה, ועד שאתם לא שותים את ספל הקפה הראשון שלכם אתם לא באמת חשים ערים, אל תתפלאו שראשכם יהלום בכם אם קמתם מאוחר מהרגיל ולא הספקתם עוד ללגום ממנו, או במקרה שדילגתם עליו כשמיהרתם בבוקר. לקפאין, החומר הפעיל בקפה, ישנן תכונות ממכרות, ומוחנו מתרגל לצרוך אותו במינון מדוד ובזמנים קבועים ומדויקים. מכיוון שכך, נסיגה בכמות הקפאין בדם מובילה לתגובה פיזיולוגית, הכוללת התרחבות של כלי דם באזור המוח, דבר הגורם להגברת קצב הדם במקום והיווצרותם של כאבי הראש. המצבים הגרועים ביותר מתרחשים במקרים בהם מנסים להיגמל מקפאין, אז צפויה חוויה קשה הכוללת מיגרנות וכאבי ראש עזים בכל בוקר. לכן, מומלץ מאוד שלא לחתוך בתצרוכת הקפה שלכם במכה אחת ובהפתעה, אלא להוריד את המינון לאט ובזהירות, במשך שבוע-שבועיים, עד שהגוף מתרגל בהדרגה לשינוי, ורק אז לנסות ולהפסיק לחלוטין, אם זה רצונכם.

ספל קפה
 

5. לחץ דם גבוה

כאבי ראש המגיעים עם ההתעוררות בבוקר יכולים להעיד על כך שאתם סובלים מלחץ דם גבוה ועליכם ללכת ולהיבדק. מדוע כאבי הראש האלו מתעוררים במצב הזה? מכיוון שכאשר לחץ הדם שלכם עומד על 140/90 או גבוה מכך, הדבר אומר שזרם הדם מפעיל לחץ כבד על ראשכם, מה שמוביל לתגובה פנימית המתבטאת בהופעתם של כאבי ראש. למצב רפואי של יתר לחץ דם אין הרבה תסמינים חיצוניים בולטים, לכן אנשים נוטים שלא לדעת כי הם סובלים ממנו, אך כאבי הראש המתרחשים בבוקר מאותתים לכם על כך, ולכן כדאי לכם ללכת ולהיבדק אצל רופא.

6. חריקת שיניים במהלך השינה

ממש כמו הנחירות ויתר לחץ הדם שהוזכרו כאן קודם לכן, גם חריקת שיניים היא תופעה שלא כל מי שסובל ממנה מכיר אותה מקרוב. גם במקרה זה, כאבי הראש העמומים שאתם חשים באזור הרקות בשעות הבוקר יכולים להעיד על הישנותה של התופעה במהלך הלילה. לפי מחקרים שונים, חריקת שיניים מופיעה אצל 8% מהאוכלוסיה הבוגרת, ויכולה להתקשר לבעיות נוספות, כדוגמת נחירות ודום נשימה בשינה. כדי לצמצם או להפסיק לחלוטין את החריקה, המומחים ממליצים להימנע מאלכוהול ומארוחות גדולות לפני הכניסה למיטה, להקפיד על זמני שינה נכונים, ובמקרה של עודף משקל, גם דיאטה צריכה לבוא בחשבון כפתרון. בנוסף, ממליצים רופאי השיניים לאלו הסובלים מהתופעה לישון עם מגן שיניים, כדי למנוע לחץ על שרירי הלסת ולהפחית את מידת הכאבים הנגרמים מכך.  

שיניים מתחככות זו בזו

7. לקיחת תרופות או משככי כאבים לפני השינה

רבים מאיתנו נוהגים לקחת תרופות שונות או משככי כאבים על מנת לישון טוב יותר, בעיקר כשאנו חולים או סובלים מבעיה רפואית כלשהי, ורוצים להרגיע את הכאבים טרם העלייה למיטה. אך באופן אירוני, אותן התרופות העוזרות לנו להירדם בלילה עלולות לגרום לנו לקום בבוקר עם מטרד חדש: כאב ראש טורדני. הסיבה לכך היא שבמקרים בהם נוטלים את התרופה באופן קבוע, גופנו מתרגל למצב שבו הוא תחת השפעתה, וכאשר זו מתפוגגת במהלך הלילה, הדבר מתבטא בתחושת כאב ראש בעת הקימה. לכן, השתדלו להפחית במידת הכדורים והתרופות, בין אם במרשם ובין אם ללא מרשם, שאתם לוקחים טרם אתם הולכים לישון, או התייעצו עם הרופא בנוגע להחלפת התרופה שמעוררת בעיות.

8. תנוחת שינה לא נכונה או שימוש בכרית שאיננה מתאימה

אם כאבי הראש המופיעים אצלכם בבוקר מלווים גם בכאבי צוואר ושרירים, יש סיכוי טוב שתנוחת השינה שלכם היא האשמה בדבר, או שלחלופין הכרית שאתם מניחים מתחת לראשכם אינה מתאימה לכם עוד. במקרה של תנוחת שינה בעייתית, משמעות הדבר היא שהצורה בה אתם ישנים גורמת להפעלת לחץ ומתח על אזור הצוואר והכתפיים במשך כל שעות הלילה, והדבר מתבטא בכאבים שאתם חווים עם התעוררותכם. אם מדובר בכרית, העניין דומה – גם פה שינה לא נכונה עלולה להפעיל לחץ רב מדי על האזור הרגיש הזה ולגרום לתחושות טורדניות לאחר הקימה. באופן כללי, כדי להעביר את הכאבים הללו, המומחים ממליצים שתעברו לישון בתנוחת שכיבה על הצד, כשכרית מונחת בין ברכיכם, וזאת כדי לשכך את כאבי הגב ולחזק את התנוחה בה הצוואר מונח בעת השינה. בנוסף, גם אם יש לכם כרית אהובה ונוחה אך כזו שלא מתאימה לשינה וגורמת לכאבים בבקרים, אל תהססו להחליפה בכרית אורתופדית טובה ומתאימה לגופכם.

מקור התמונות: Marc Lewis 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: