maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

8 דרכים פשוטות לקבל החלטה נכונה

 בין שנרצה ובין שלא, החלטות קשות המלוות בהתלבטות ארוכה וממושכת הן חלק בלתי נפרד מחיינו הבוגרים. החל משיקולים הנוגעים לקריירה שלנו, דרך צמתי דרכים במערכות היחסים הזוגיות ועד ההתחבטויות הקטנות של החיים – כל אלו ועוד עלולים לגבות מאיתנו לא מעט משאבים של זמן ואנרגיה, ולעתים להסתכם בכלל בתחושות של תסכול ובלבול במקום בהחלטה אחת נחרצת. החדשות הטובות הן שישנן דרכים פשוטות וקלות, דוגמת 9 השיטות הבאות, שאם תעקבו אחריהן מדי יום, תוכלו להקל על תהליך קבלת ההחלטות שלכם ואף להגדיל את הסיכוי שתקבלו את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.
 
אישה עם מבד מוטרד בוהה מהחלון בביתה
 

1. קבלו את ההחלטות החשובות ביותר של היום בבוקר

כולנו מכירים את ההמלצה "לישון על זה" כשאנו ניצבים מול החלטה הרת גורל, וכדאי לדעת שמאחורי המשפט הזה ישנו למעשה הסבר הגיוני למדי. מחקרים רבים מראים כי הרעננות שלנו בשעות הבוקר לצד העובדה שמוחנו עיבד את המידע הרב שצבר לאורך היום במהלך שנת הלילה, מספקים לנו בסיס יציב לשיקול דעת שמאפשר לנו להגיע להחלטה נבונה יותר. להסבר זה מצטרף הפסיכולוג ד"ר דניאל כהנמן שמציג בספרו "חשיבה איטית ומהירה" את העובדה כי העומס הפסיכולוגי הרב שמופעל עלינו במהלך היום, מתפוגג במידה מסוימת לאחר שנת לילה נאותה, ומאפשר לנו להגיב לאירועים שונים בצורה מתונה יותר.
 
הגעתם לצומת דרכים ואינכם יודעים לאן לפנות? הקפידו להזכיר לעצמכם שבמרבית הפעמים, גם ההחלטות החשובות ביותר יכולות להמתין יום אחד בודד מבלי שדבר ישתנה. ואם אתם חשים שאינכם יכולים לדחות את ההחלטה לאורך זמן כה רב, ישנם מחקרים המראים שאפילו הפסקה קצרה בת מספר דקות מעיסוקיכם, עשויה להשפיע לחיוב על אופן קבלת ההחלטות שלכם.

2. דמיינו שאתם מייעצים לחבר

כשמדובר במתן ייעוץ וקבלת החלטות, הרבה יותר קל לנו לעזור לחברינו מאשר לעצמנו. עתה, מתברר שיש לכך סיבה אמיתית כשבמחקר משותף של אוניברסיטת ווטרלו ואוניברסיטת מישיגן נמצא כי הריחוק מן הדילמה מונע מאיתנו לשקוע בה והופך אותנו לשקולים יותר. בנוסף לכך, החוקרים הצביעו על העובדה שהפעולה של מתן ייעוץ מצליחה להוציא אותנו מנקודת ההשקפה הנקודתית אשר בחרנו בה שלא במודע, ומאפשרת לנו לחשוב באופן המקנה לנו היצע נרחב יותר של אפשרויות.
 
להבא, כשאינכם מצליחים להגיע אל ההחלטה הנכונה ביותר, כתבו מכתב לחבר קרוב ובו אתם מייעצים לו מה לעשות באותו התרחיש שבו אתם עוסקים. מעבר לעובדה שכתיבת המכתב תעזור לכם "לייעץ לעצמכם", רישום השיקולים על גבי נייר תגבש אותם בצורה מסודרת, דבר שיסייע לכם להתמודד עם הדילמה באופן מושכל יותר.
 
יד רושמת על דף עם עפרון

3. זכרו מה הדבר הראשון שעלה בדעתכם

פעמים רבות אנו נמנעים מלהסתמך על רגשותינו, בעיקר כשזה נוגע להחלטות חשובות ולשיקולים מורכבים. ההסתמכות על הרגש נתפסת אצל מרביתנו כחוסר אחריות וקלות דעת שאינם באים בחשבון במהלך חיינו הבוגרים. עם זאת, ד"ר כהנמן חולק על דעה זו במחקר שערך ובו הוא מחלק את תגובותנו לשני סוגים: האחת תגובה אינסטינקטיבית המתרחשת בתוך אלפית השנייה, והשנייה היא תגובה מודעת הכוללת תהליך ממושך של עיבוד המידע שהובא לפנינו.
 
על פי תצפיות שערך, כהנמן מראה שמנגנון החשיבה המהירה שלנו לרוב מוביל אל הבחירות הנכונות ביותר עבורנו. בפעם הבאה שאתם ניצבים מול החלטה קשה, אל תפסלו במהרה את תחושות הבטן שלכם. גם אם כבר נכנסתם לתוך מערבולת אינסופית של שיקולים, נסו לבודד את המחשבה הראשונה שעלתה לכם בראש, כי ישנו סיכוי גבוה שהיא הבחירה הנכונה ביותר.

4. הימנעו ממסגרת החלטות צרה ומגבילה

בספרם "כיצד לבצע החלטות נבונות בקריירה ובחיים האישיים" מזהים צמד האחים והחוקרים הפרופסור צ'יפ ודן הית' את ה"מסגור הצר" כדבריהם של מחשבתנו, ומצביעים עליו כאחד מן הגורמים העיקריים אשר מגבילים אותנו ואשמים בקבלת החלטות שגויה. על פי ספרם, מרבית האנשים נוטים לחשוב במונחים צרים של "כן" או "לא" בעוד שבפועל הם יכולים להציב בפני עצמם מגוון רחב של אפשרויות שונות וטובות יותר.
 
להבא, הימנעו מלצמצם את ההחלטה למובנים צרים אלו וחזרו אליהם רק לאחר שבחנתם ופסלתם את כל האפשרויות העומדות לפניכם. לדוגמה: במערכות יחסים עולה לעתים השאלה בעת משבר "האם עלי להישאר עם בן או בת זוגי?". במקום זאת, נסו לצאת מן המסגור הצר והמגביל עם השאלה הנרחבת יותר "מה אנו יכולים לעשות כדי לשפר את מערכת היחסים שלנו?" הפותחת בפניכם ערב רב של אפשרויות שבמרבית הפעמים יטיבו עמכם יותר.
לוח שחמט
 

5. שימו לב אם מופעל עליכם לחץ חיצוני ונתקו את עצמכם מרעשי רקע

במהלך היומיום, אנו נתקלים במצבים רבים בהם אנשים מנסים להשפיע על החלטותינו. עם זאת, גם אם הם מעוניינים בטובתנו האישית, לעתים הם אינם מודעים לסך השיקולים האישיים שאנו לוקחים בחשבון ואף יוצרים לחץ חברתי המעלה אצלנו את רמות המתח הנפשי, מה שרק מערער את שיקול דעתנו יותר ויותר. במקרים שכאלו, מספיק שתתנתקו מרעשי הרקע השונים ולו לרגע קט, בשביל שתוכלו להגיע להחלטה שקולה ונבונה יותר.
 
כשאתם נתקלים בלחץ חיצוני המופעל עליכם, פשוט התרחקו מן המוקד הבעייתי. אם עמית או מנהל בעבודה מפעילים עליכם לחץ באשר להחלטה מסוימת, קומו לכמה דקות והתרחקו משולחן העבודה, ואם בן או בת זוגכם מנסים לשנות את דעתכם בנוגע לשיקול מסוים, נסו לבקש מהם כמה דקות לחשוב על כך עם עצמכם בחדר נפרד. דרך נפלאה נוספת להתנתק מן הרעשים החיצוניים היא באמצעות יציאה להליכה, ריצה קלה או ביצוע טכניקות נשימה ומדיטציה המסייעות להפחית את רמת הורמוני הלחץ שבגוף, המתבטאים בין היתר בחוסר יכולת לחשוב בבהירות.

6. דעו להצביע על הרגע שבו אתם נגררים עם ההחלטה יותר מדי

הפסיכולוג הרברט סימון עמד בשנות ה-50 על אחד מן ההבדלים העיקריים בין בני האדם – אלו המרוצים החל מן הרגע שבו הם קיבלו את המענה לציפיותיהם, ואלו שמאותו הרגע מתחילים לבדוק שמא ישנן אפשרויות נוספות טובות יותר שהם אינם מודעים להן. על פי משנתו של סימון, במרבית הפעמים, הקבוצה השנייה נגררת בהליך קבלת ההחלטות למסע ארוך ומבלבל שלעתים אף נגמר בהחלטה שגויה בשל התסכול הרב שאותו האדם נכנס אליו.
 
השורה התחתונה היא שאם אתם שמים לב לכך שנגררתם למלכודת של אינספור התלבטויות והתחבטויות, לעתים אתם פשוט צריכים לקבל החלטה. אין ספק שישנן החלטות המצריכות זמן ומחשבה, אך מומלץ שלא תתמהמהו עמן יתר על המידה, ובכך תהפכו את הזמן לאויב שלכם. שמתם לב שנקלעתם למערבולת של מחשבות? פשוט הציבו לעצמכם מועד אחרון בו תדרשו מעצמכם לקבל ההחלטה וכך גם יעלו הסיכויים שהיא תהיה הנכונה ביותר עבורכם.
אדם יושב בתוך שעון חול

7. דמיינו מה אחרים היו חושבים על האפשרויות שעומדות לפניכם

ישנו הבדל גדול בין החוויה האישית שלנו לנוכח החלטה העומדת לפנינו לבין האופן שבו אחרים מגיבים אליה. מסיבה זו, היועץ והמומחה למנהיגות מייק מיאט ממליץ לדמיין מה חברים ובני משפחה שאנו מכירים היטב היו אומרים לנוכח ההחלטה הניצבת בפנינו. באופן זה, אנו מצליחים לצאת מן הקיבעון המחשבתי שלנו ובעצם מכריחים את עצמנו לחשוב "מחוץ לקופסה".
 
ישנה כמובן האפשרות לשאול את דעתם האמיתית של האנשים הקרובים אלינו, אך לעתים כדאי שנשאיר את השיקול האישי הזה לעצמנו, ובכך נמנע מעצמנו לחץ מיותר מצד גורמים נוספים שרק יערער אותנו. אין זה פשוט לדמיין את הלך מחשבתם של אנשים אחרים, לכן הכינו לעצמכם רשימה קצרה של אלו שאתם מכירים באופן המעמיק ביותר שעליהם תחשבו בכל פעם בה תידרשו להחלטה קשה. הקפידו לצמצם את הרשימה ל-2-3 אנשים לכל היותר, כדי שלא ליצור עומס נוסף שרק יכביד עליכם.

8. קראו יותר ספרים

אם חיפשתם את התירוץ המושלם שיגרום לכם לסיים את הספר שהזנחתם על המדף, הרי שכעת יש לכם סיבה טובה ומספקת, ואפילו בעלת רקע מדעי. במחקר שנערך מטעם אוניברסיטת טורונטו בשנת 2013, החוקרת מאג'א דג'יקיק מצאה כי נבדקים אשר הקפידו לקרוא ספרים ובעיקר כאלו מתחום המדע הבדיוני, הפגינו יכולות קוגניטיביות גבוהות יותר מאשר תחילת המחקר, והיו מסוגלים להיפתח לרעיונות חדשים ולקבל החלטות באופן מושכל יותר.
 
השתדלו לקרוא ספר טוב מפעם לפעם ואפילו למשך מספר דקות מועט. כמו כן, בנוסף להשפעתם המיטיבה של הספרים על מוחנו, ה"בריחה" אל עלילה מעניינת תשקיט מעט את בליל המחשבות שמציפות את ראשכם, ותאפשר לכם לגשת אל ההחלטה שעומדת לפניכם באופן שקול ונינוח יותר.
 
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: