maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

תכנית 15 השלבים להתמודדות עם פחד

 פחד הוא רגש שנועד לגרום לנו להתרחק מסכנה ולהימנע ממצבים שיפגעו בחיינו, כמו למשל להסתובב לבד בג'ונגל, מתוך החשש המוצדק שניטרף על ידי חיה כזו או אחרת. אך מעבר לתפקיד האזהרה, פחד הפך להיות מרכיב נוכח ועיקרי בחיינו שמשפיע על כל בחירה שאנחנו עושים במהלך היום - בין שהיא להימנע מלעשות דברים מתוך הפחד מלהיכשל, ובין שהיא להסתיר דברים מאנשים הקרובים אלינו, שמא נאכזב אותם. עם זאת, הבשורה הטובה, על פי מחקר של אוניברסיטת קיימברידג', היא שיש לנו את היכולת להתגבר על הפחד על ידי חשיפה מתמשכת אליו. דרך מצוינת להתחיל בתהליך היא לעקוב אחר תכנית 15 השלבים הבאה להתמודדות עם הפחד. אם תיישמו אפילו מעט ממנה, מובטח שהחיים שלכם ישתנו מן הקצה אל הקצה.    
 
אישה שוכבת על ערסל בגובה רב, מעל נוף עיר
 

1. עשו משהו שלא מתאים לגילכם

פחד הטבוע בכל אחד ואחת מאתנו הוא הפחד ממה שיחשבו עלינו. סוג כזה של פחד גורם לנו להימנע מדברים שונים שאנחנו מעוניינים לעשות מתוך החשש שמישהו יחשוב או יגיד עלינו משהו רע. כאשר משלבים את הפחד הזה יחד עם פחד קמאי נוסף שלנו, שהוא להזדקן, עלינו להתמודד עם שניהם בו זמנית ולהעז לעשות משהו שאיננו מתאים לגילנו. בין שזה לרכוב על אופניים, לשתות שוקו בשקית או ללמוד לגלוש - נסו לעשות את אחד מהדברים שמסקרנים או מושכים אתכם ונחשבים כלא מתאימים לגילכם, מבלי שהחשש ממה שיגידו עליכם יעצור אתכם.

2. הישארו לבדכם במשך יום שלם

בדידות היא עניין שמפחיד את רובנו - אנחנו מקיפים את עצמנו באנשים, מסכים והסחות דעת כדי להימנע מרגעים של שקט שיגרמו לנו לחוש שאנו לבד. אך בדידות איננה דבר שלילי בהכרח, ושקט יכול להביא אותנו להתבוננות פנימית ולמיקוד טוב יותר של רוחנו. מומלץ שתיזמו יום בו תתנתקו לחלוטין מהטלפון החכם, המחשב, הטלוויזיה וגם מחברת אנשים, ותבלו אותו בבית או בחוף הים, בשתיקה מוחלטת והרהורים. זה אולי ירגיש משעמם או מטריד בתחילה, אך לאחר שתתמודדו עם הפחד תחושו יותר מחוזקים ומועצמים. 

3. חשפו את אחד הפחדים הכמוסים ביותר שלכם בפני חבר

יש לנו פחדים משותפים כבני אדם, אותם אנחנו מוכנים לחלוק עם אחרים מכיוון שהם נפוצים ומקובלים, כמו פחד ממקקים או פחד מגבהים, אך לכל אחד מאתנו יש גם פחדים שהוא לא חושף בפני אחרים מפני שהוא מתבייש להודות בהם. בין שיש לכם פחד מלנהוג במכונית ובין שיש לכם פחד מלקבל דחייה מצד אנשים אחרים, חשפו אחד או יותר מהם בפני חבריכם בפתיחות, והתמודדו דרך השיתוף, לא רק עם הפחד עצמו, אלא גם עם הבושה ממנו. 
שני גברים יושבים על מזח בגבם למצלמה

4. החליפו מילות שלילה במילים חיוביות 

אחד מהדברים שנותנים לנו הגנה ונחמה זה הימנעות מפעולות שמעוררות בנו חשש מכישלון. במצבים כאלה אנחנו מרבים להשתמש במילים שליליות כדי לתרץ ולהסביר למה איננו מסוגלים לעשות דבר כזה או אחר. תחשבו לדוגמה על בקשה שאתם מקבלים מהממונה עליכם וגורמת לכם באופן אוטומטי לסירוב, מתוך החשש שלא תעמדו בה. בפעם הבאה שזה קורה נסו להפתיע אותו ואת עצמכם, ולהיענות לאתגר במשפטים כמו: "אני רוצה לנסות לעשות את זה".   

5. בצעו פעילות שנחשבת עבורכם כ"אקסטרים"

ספורט אתגרי איננו מתאים לכולם, ולא בכדי הוא נקרא אקסטרים – מפני שיש בו התמודדות עם מצבים מסכני חיים. אך גם אם אין לנו כוונה לקפוץ ממטוס או לשחות עם כרישים, ישנם דברים הרבה פחות מסוכנים שהם אקסטרים בעינינו – כמו לעלות על מתקן מפחיד בפארק שעשועים או לנסוע בטרמפ על אופנוע. לא משנה מה הוא הדבר שמפחיד אתכם, נסו להתמודד איתו פנים מול פנים ולבצע אותו לפחות פעם אחת בחיים. 
 

6. לכו הביתה בדרך שאינה מוכרת לכם

אנחנו רגילים לעשות את הדבר המוכר והשגור ולא ששים ליזום שינוי מפני שהוא בדרך כלל כרוך בפחד. פעמים רבות אנחנו זונחים את הסקרנות שלנו ומשכנעים את עצמנו שאין תועלת בלערער על דברים, כאשר הפחד האמתי שלנו הוא בלגלות שאולי יש. בתור התחלה, נסו לשנות את הדרך בה אתם הולכים הביתה וכנסו לרחובות שאינכם מכירים באור יום, גם אם זה יאריך לכם את הדרך. אם תתבלבלו קצת, תמיד תוכלו להתמודד עם חשש נוסף, ולפנות לאדם זר כדי לקבל הכוונה.  
כביש בין שדרת עצים

7. נסו לרקוד או לשיר מול קהל 

לא כולנו נולדנו עם כישרון זמרה או ריקוד, וברור לנו שאנחנו ככל הנראה לא נהיה הכוכבים הבאים של תכנית כישרונות כלשהי. העניין הזה לא משנה את העובדה שהרצון לרקוד, לשיר או לשחק קיים ברבים מאתנו, ואין סיבה שלא נתנסה בהם בדרך מהנה וחובבנית. אם יש בכם רצון שכזה אך אתם סובלים מפחד קהל או חשש מלהיחשף, התמודדו אתו בליזום ערב שירת קריוקי, ריקוד ברחבה במסיבה או אירוע, או הרשמה לסוכנות ניצבים לצילומי קולנוע וטלוויזיה. תחושת השחרור שהחוויה הזאת תסב לכם תהיה שווה כל רגע של מבוכה. 

8. צאו מהבית במראה לא מוקפד

הפחד מלהיראות לא טוב מושרש עמוק מאוד ברבים מאתנו, ואנחנו מקפידים על מראה מטופח ברמה כזאת או אחרת כאשר אנחנו יוצאים מהבית. הבעיה היא שהתנהלות מותאמת חברתית עלולה להפוך לנטל כבד וקבוע, במיוחד עבור נשים שחוששות שיראו אותן במראן הטבעי. אם אתם לא מסוגלים לצאת מהבית או ללכת לעבודה בלי איפור או בלי עדשות מגע ובבגדים פשוטים – מומלץ שתאזרו אומץ ותנסו לעשות זאת פעם אחת לפחות. תגדילו לעשות אם תימנעו בכלל מלהביט במראה באותו יום. ברגע שתתמודדו עם הפחד מהמבטים והתגובות של מי שרגיל לראות אתכם באופן שונה, תצליחו לשחרר אותו. 

9. חשפו יצירות שלכם בפני אחרים

האם אתם כותבים למגירה? האם היא הייתה אי פעם ביקורתית כלפיכם? נשמע מצחיק, אבל האמת היא שישנם אנשים רבים שעוסקים ביצירה להנאתם אך אף פעם לא חושפים אותה בפני אחרים. הסיבה לכך יכולה להיות פחד מתגובה שלילית או מחשיפת צפונות לבכם והסתכנות בפגיעה. הדרך היעילה ביותר להתמודד עם הפחד הזה היא פשוט "לקפוץ למים הקרים". חשפו שיר, סיפור, או ציור שיצרתם בפני אדם אחר, מבלי לבקש את דעתו ולחפש את האישור שלו. עצם החשיפה וההימנעות מהרדיפה אחר משוב היא ההתמודדות האמתית.  
אישה יושבת על דשא וכותבת במחברת

10. פנו לאדם שפגעתם בו ובקשו ממנו סליחה

בקשת סליחה מצריכה הרבה אומץ והתגברות על פחדים; אנחנו חוששים שהאגו שלנו ייפגע, ש"ננמיך" את עצמנו, שהאדם בו פגענו יסרב לבקשת הסליחה שלנו ושנחוש דחויים ומושפלים. למרות כל זאת, הפחדים הללו לא צריכים למנוע מאתנו מלפנות בבקשת סליחה, מפני שאותה בקשה היא בדרך כלל מרכיב חשוב בהתפתחות האישית והרוחנית שלנו - התפתחות שכוללת הכרה בטעות ופגיעה, הכאה על חטא ואפשרות לפתח יחסי חברות וזוגיות משמעותיים.

11. אל תשבו ליד בני הזוג שלכם באירוע או במסיבה

אנשים שנמצאים בזוגיות נוטים לבלות את מרבית הזמן הפנוי שלהם יחד, ויציאה משותפת למסעדה, מסיבה או אירוע בדרך כלל תסתכם בישיבה האחד לצד השנייה. אף שנוכחות של בן זוג היא מנחמת, חמה ומוכרת, היא יכולה לעיתים לחסום אותנו מפני חוויות חדשות והכרת אנשים חדשים. אל תחששו מלהתרחק האחד מן השנייה פיזית כאשר אתם באירוע חברתי ולנסות ולשוחח עם אנשים אחרים. בדרך זו תתמודדו גם עם הפחד מריחוק מבן הזוג וגם עם החשש מלפגוש אנשים חדשים. 

12. עברו בדיקות בריאותיות מקיפות

כאשר אנחנו שומעים חלילה על אנשים שחלו במחלות שונות, חלקנו נוטים לחשוב שעדיף להתרחק מהנושא שמא המחלה "תדבק" גם בנו. יש מי שאפילו יימנעו מלעבור בדיקות שגרתיות ותקופתיות מתוך מחשבה שאם ייבדקו תעלה הסבירות שיאבחנו אצלם בעיה רפואית, ויש  גם אנשים שהפחד שלהם מבדיקות נובע ממבוכה מתהליך הבדיקה והחשיפה האינטימית מול הרופא. יהיה מקור הפחד אשר יהיה, אלו פחדים שחייבים להתמודד איתם, שכן מדובר בצרכים שלא ייעלמו. קחו לעצמכם הפסקה של שעה, קבעו תורים לרופאים אליהם אתם צריכים להגיע, ואל תתנו לפחד למנוע מכם את בריאותכם.
מבחנות עם פיפטה המכילה דם

13. עשו משהו קלישאתי ומביך 

רבים האנשים שחוששים מלהיות לא ייחודיים, ומרבים להשוות את עצמם לאחרים ולבדל את עצמם. הפחד מלעשות משהו נדוש יכול לגרום לנו להימנע מדברים פשוטים שגורמים לנו שמחה, מכיוון שהם נתפסים כהמוניים, שחוקים או בנאליים. כדי לשחרר את עצמכם מההתניות האלה, כדאי שתתמודדו עם הפחד מלהיות נדושים על ידי כך שתעשו את הדבר הכי קלישאתי ומביך שאתם יכולים לחשוב עליו. אתם יכולים לקנות לעצמכם כרטיסים להופעה של זמר עם שירים דביקים שאתם אוהבים בסתר, או להביא ורד אדום לאהוב או לאהובה שלכם.  

14. ספרו להוריכם או לילדיכם משהו שעלול לאכזב אותם

אנחנו נושאים על עצמנו את הפחד מלאכזב את האנשים שקרובים אלינו, ולעיתים נמנעים מלספר להם דברים שיגרמו להם חוסר נחת. הבעיה בכך היא שהבחירות האלה עלולות להביא אותנו לחיי הסתרה שמהווים נטל רגשי כבד. התמודדות עם הפחד מלאכזב לא תימנע את הביקורת שאתם חוששים לקבל, אבל היא הכרחית כדי לשחרר אתכם מהרצון לספק אחרים ולאפשר לכם להיות עצמכם.

15. בקרו בבית קברות

ההצעה הבאה להתמודדות עם פחד היא מעט קיצונית ותתאים רק לחלקכם, אף שרובנו נושאים את החשש מפני המוות. ביקור בבית קברות הוא מעשה שאנשים עושים בלית ברירה ובנסיבות מצערות מאוד, אך שיטוט קצר בין המצבות יכול להעניק לכם מבט פילוסופי מרענן על החיים ועל חוסר התכליתיות של הפחד – הפחד מלחיות, הפחד מלהביך את עצמנו, הפחד ממה שיחשבו עלינו – כל הפחדים כולם ניצבים בפני ההבנה שהחיים קצרים, שכולנו בסופו של דבר נמות ושחיים המלווים באין סוף חששות הם חיי פספוס ותו לא.
 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: