maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

חמש דרכים יעילות ביותר להתמודדות עם פחדים

 לרובנו יש לפחות פחד לא הגיוני אחד – פחד ממעליות, פחד מרופא שיניים, פחד גבהים ועוד. עבור רוב האנשים פחדים מסוג זה הם חסרי משמעות, אך כשפחד הופך להיות חלק מהחיים שלנו הוא יכול לגרום לחרדות ולחצים שיכולים להשפיע לרעה על התפקוד היומיומי. לא משנה כמה המחשבות שנובעות מהפחד משתקות או בלתי ניתנות לשליטה, זה חשוב מאוד לדעת שאפשר וניתן להתגבר עליהן. כדי לעזור לכם להתמודד עם הפחדים הלא הגיוניים שלכם, לפניכם חמש דרכים שבעזרתן תוכלו להשתחרר מהם ולהתחיל לחיות את החיים נטולי הפחד שתמיד חלמתם עליהם.
פחדים לא הגיוניים: מבט מעיניו של אדם העומד בקצה של גג ומביט למטה
 

מהו פחד לא הגיוני?

במצבים מסוכנים פחד הוא דבר בריא ואפילו מועיל, בעיקר כשמנגנון הפחד האוטומטי גורם לנו לפעול באחת משלושת הדרכים הבאות: תגובה, קיפאון או בריחה. כאשר המוח והגוף שלנו מוכנים לקראת אירוע מפחיד, אנחנו מסוגלים להגיב במהירות ולהגן על עצמנו. כך למשל זה טבעי לחלוטין להירתע ולפחד מכלב דוברמן שנובח אך לעומת זאת, רתיעה מכלב פודל קטן שקשור ברצועה נובעת מפחד לא הגיוני. ישנם ארבעה סוגים של פחדים לא הגיוניים שכאלה: פחד מחיות (נחשים, כלבים וכדומה), פחד מהסביבה (פחד גבהים, פחד ממים וכדומה), פחד מהתרחשויות(פחד מטיסות, פחד מנסיעות וכדומה) ופחד מדם (פחד מפציעות, פחד ממזרקים ומחטים, פחד ממחלות וכדומה). אך הסירו דאגה מליבכם, אם אתם סובלים מאחד מסוגי הפחדים המצוינים לעיל ו\או מכירים מישהו כזה, המשיכו לקרוא ותגלו את הדרכים להתמודד איתם.

1. הכירו בעובדה שנדרש שינוי ולמדו לדבר עליו בצורה חיובית

לא קל לבצע שינוי משמעותי בחיים שלנו, אך חשוב לזכור שבנקודה שבה אתם רוצים לחשוב, לפעול או להרגיש אחרת, אתם כבר בתחילתו של תהליך ההכרה שאתם צריכים להשתנות. הצעד הבא דורש מכם להבין לא רק שנדרש שינוי, אלא להרגיש ולהפנים שהוא בידיים שלכם בלבד. קחו לעצמכם שבועיים או פרק זמן דומה, והחליטו שאתם לא נותנים למחשבות שליליות לרוץ בראשכם, על ידי כך שתאמצו מנטרה שבועית שתלווה אתכם, כמו למשל "אני מסוגל להתמודד עם מצבים שמפחידים אותי". רוב הסיכויים שבמהלך השבועיים הללו יצוצו מחשבות שליליות וזהו מצב טבעי, אז אל תלקו את עצמכם על כך מפני שזהו צעד אחורה בתהליך.
הרבה מאוד אנשים כנראה יגידו שזה יהיה קשה מאוד לעשות שינוי כזה או שזה פשוט יותר מדי בשבילם ויבטלו את התהליך מראש. כל מחשבה ואמירה שכזו שואבת מכם את הכוח להצליח ומעניקה אותו לפחד שמתעצם. לכן, בחרו היטב את המילים שבהן אתם משתמשים, הרי מחשבה מייצרת מציאות!
פחדים לא הגיוניים: אישה עומדת עם ידיים פרוסות לצדדים וברקע בלונים במגוון צבעים
 

2. האמינו שהשליטה ברגשות שלכם בבעלותכם

זכרו, האדם היחיד שיכול לשלוט על מה אתם חושבים הוא אתם. נכון, לפעמים אנחנו נותנים לאנשים אחרים להשפיע על המחשבות שלנו, ולמרות שיש להם הרבה השפעה, אנחנו אלו שנבחר מה משקל המילים שלהם. תשאלו את עצמכם: האם אתם מסוגלים להבין שיש לכם את הזכות לחשוב ולהרגיש מה שבא לכם בדיוק ברגע זה ממש? ברור שזה בידיים שלכם ולכן אין באמת סיבה שתבחרו להרגיש כאב, פחד או לחץ.
בנוסף, כאשר אתם פוחדים מדבר לא הגיוני אתם נוטים להעריך בצורה מוגזמת עד כמה הוא גרוע וכמה יהיה קשה להתמודד איתו - אתם לא מעריכים את עצמכם מספיק! הערכה מוגזמת זו נובעת מהפחדים עצמם וניתן לחלק את המחשבות שלנו לשלושה סוגים:
  • מחשבות מנבאות – "אני אעשה מעצמי צחוק מול כולם", "אני בטוח אתעלף במהלך טיפול השיניים".
  • מחשבות מכלילות – "הכלב הזה היה תוקפני, אז כל הכלבים מסוכנים", "פעם התעלפתי במהלך קבלת זריקה, אני לא אהיה מסוגל לקבל זריקות בעתיד מבלי להתעלף".
  • מחשבות טרגדיות – "הקברניט אמר שאנחנו חווים תקלות טכניות, המטוס הולך להתרסק!", "החתול הזה שרט אותי, בטוח יש לו מחלות".
לאחר שהבנתם שיש מחשבה שמלחיצה אתכם, אתם יכולים להתחיל להעריך אותה על ידי שאילת השאלות הבאות: "האם יש ראיות שסותרות את המחשבה שלי?", "האם יש משהו שאני מסוגל לעשות במצב של תרחיש שכזה?", "איזה סוג של מחשבה אני חושב?", "מה הייתי אומר לחבר שגם מפחד מאותו פחד?". קחו לעצמכם כמה דקות לענות עליהן, כי לאחר מכן ובעזרת התשובות, הסיכוי שתצליחו להתעמת עם הפחד הלא הגיוני שלכם יהיה גבוה הרבה יותר.

3. פזרו רמזים בסביבה שלכם שיעזרו לכם להתמודד

דרך נוספת להתמודד עם פחדים לא הגיוניים היא שימוש באביזרים ותזכורות פיזיות שיעזרו לנו להכיל ולצלוח מצבים מפחידים. למשל, מנהל בכיר שיש לו פחד במה, אבל מסוגל לנהל שיחת ועידה טלפונית עם למעלה מ-100 אנשים, ההמלצה אליו תהיה שברגע שהוא עומד לנאום מול אנשים עליו לדמיין שהמיקרופון הוא בעצם טלפון וכך הוא גורם לאירוע להיות הרבה פחות מלחיץ. זוהי דוגמה לתזכורת חיצונית שאנו יכולים להשתמש בה כדי להזכיר לעצמנו שאנחנו אדירים ומסוגלים להתמודד עם הפחדים הלא הגיוניים שלנו.
בנוסף לתזכורות חיצוניות ואביזרים פיזיים, מוזיקה, ריחות ואפילו הסביבה עצמה יכולים להשפיע על התחושות שלנו ולעזור לנו להתמודד עם הפחדים הלא הגיוניים שלנו. הכינו רשימת השמעה של מוזיקה שגורמת לכם להרגיש טוב ולהיות מוכנים לכל דבר שיקרה בדרככם. בנוסף, נסו להשתמש בשמנים ארומתרפיים כדי להיות מוצפים בריחות שיעזרו לכם להרגיש חיוביים ומלאי אנרגיה. ניתן גם לעצב את סביבת העבודה שלכם ולמלא אותה בפריטים שהמראה שלהם עושה לכם טוב. כל השינויים הקטנים הללו הם חיצוניים לרגשות, אבל משפיעים עלינו בצורה ניכרת ובעזרתם נרגיש התעצמות של רגשות חיוביים ואנרגיה.
פחדים לא הגיוניים: איזה מריחה חמניות בשדה חמניות

4. הכירו בהצלחות שלכם ושתפו אנשים אחרים

הפחדים הלא הגיוניים שלנו גורמים לנו לפחד לבקש עזרה, אך העובדה היא שכולנו צריכים אנשים שיתמכו בנו. אמנם קשה לנו לספר על פחדים אלה, אבל אם נשתף אותם עם חבר קרוב, עמית לעבודה או בן הזוג אנחנו ניצור לעצמנו כלי נוסף להיעזר בו מול הפחד. בנוסף, אפשר גם לבקש מאותו אדם שיהיה חלק מסל הכלים שאתם רוכשים בכך שתסבירו לו מה טוב בשבילכם ואיך הוא יכול לעזור לכם להעלים את הפחד מחייכם. חשוב להדגיש שזו לא חולשה לספר לאנשים על הפחדים שלכם, זה דורש אומץ רב וכוח נפשי להודות ולהגיד "יש לי את הפחד הזה ואני רוצה שתעזור לי להתמודד איתו".
 
במקביל, במקום להתמקד באירועים שנכשלתם בהם או ברגעים שבהם הפחד שיתק אתכם, נסו לחשוב כמה שיותר ולהיזכר במה שכן השגתם. זה יכול להיות רגע בעבר שבו הצלחתם להתמודד עם הפחדים שלכם או אפילו רק אם הצלחתם להתגבר על תחושת הדאגה והלחץ; אלו שני דברים חיוביים שאתם השגתם לבדכם. כאשר תיזכרו בהצלחות קטנות מסוג זה, תתחילו להרגיש ביטחון עצמי גבוה יותר ותבינו שצלחתם זאת בעבר, לכן תוכלו להתמודד עם זה בעתיד. השתדלו לזכור רגעים קטנים שבהם הצלחתם לעמוד מול הפחד הלא הגיוני שלכם ולא נתתם לו לשלוט ברגשות שלכם, פעולות מסוג זה הן דרך נהדרת להתמודד עם פחדים אלו גם אם הם יצוצו בעתיד בשנית.

5. התמודדו עם הפחד שלב אחר שלב

הרצון להתחמק מהתרחשויות או דברים שמפחידים אותנו, הוא דבר טבעי מאוד. התחמקות זו אמנם טובה לטווח הקצר, אך היא מונעת מאיתנו ללמוד שהפחדים הלא הגיוניים שלנו לא מפחידים כמו שאנחנו חושבים. אם נמשיך להתחמק מהפחדים שלנו ולא נתעמת איתם, הם רק יתעצמו יותר וישפיעו עלינו ועל המוח שלנו. הדרך היעילה והטובה ביותר להתגבר ולהתמודד עם פחדים לא הגיוניים היא לחשוף את עצמנו לאט אליהם בשלבים בטוחים שאנו שולטים בהם. ככל שתהליך החשיפה יתקדם, אתם תגלו כי הפחדים מאבדים את כוחם ותתחילו להבין שהנורא מכל פשוט לא יקרה. דבר חשוב נוסף הוא לדעת להתחיל במצבים שאתם יכולים להתמודד איתם ולבנות את עצמכם משם, לצבור ביטחון שיעזור לכם לטפס במעלה "סולם הפחד".
 
כדי להצליח לטפס ב"סולם הפחד" עליכם לעבור בארבעה שלבים: ראשית, בשלב הראשון עליכם להכין רשימה של מצבים הקשורים לפחד שלכם. למשל, אם אתם מפחדים מטיסות אז הזמנת כרטיסי טיסה, אריזת מזוודות, נסיעה לשדה תעופה וכדומה, יכולים להיות חלק מהאירועים ברשימה שלכם. לאחר מכן, בשלב השני עליכם לבנות את סולם הפחד על ידי כך שתסדרו את רשימת המצבים מזה שהכי פחות מפחיד ועד למפחיד ביותר (המצב הראשון צריך להיות מלחיץ אבל לא אחד כזה שיגרום לכם לקפוא במקום). אפשרות נוספת היא לשים בסוף הסולם את המטרה הסופית שלכם ואז לפרוט את הדרכים כדי להגיע אליה מהסוף להתחלה. אחרי שבניתם את הסולם שלכם, בשלב השלישי עליכם לטפס בו מבלי להתקדם להתרחשות הבאה עד שאתם לא מרגישים בנוח להתמודד עם השלב הנוכחי. השתדלו להישאר באותו השלב למשך זמן מה, ככל שתחשפו את עצמכם יותר זמן אל אותו המצב, ככה תתרגלו אליו יותר מהר ותרגישו פחות מפוחדים בפעם הבאה שתיאלצו להתעמת מולו. לאחר מכן, בשלב האחרון עליכם להתאמן על הסולם שוב ושוב, ככל שתתאמנו יותר, כך ההתקדמות שלכם לעבר התגברות על הפחדים הלא הגיוניים תהיה מהירה יותר. מעל הכל, אל תמהרו, לכל אחד יש את הקצב שלו ולכן חשוב לשמור על אחד כזה שמתאים לכם.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו