maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מודרות - כוח הריפוי שנמצא באצבעות

  בטח ראיתם כבר מספר פעמים בחייכם את תנוחת המדיטציה המוכרת ביותר, בה האדם יושב בישיבה מזרחית, רגל על רגל, ומושיט את ידיו לצדדים כשקצה האצבע המורה שלו נוגעת בקצה האגודל. ובכן, לתנוחת האצבעות הזו קוראים "מודרה" ובדיוק כמו במקרה של נקודות לחיצהאלו הן נקודות ותנוחות שמשפיעות על מצבנו הפיזי, הרגשי והנפשי.
 
מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: ידיים מונחות על ברכיים
 

במזרח הרחוק משתמשים במודרות כבר במשך אלפי שנים, לא רק במדיטציה או ביוגה, אלא גם בטיפול בבעיות גופניות ורגשיות שונות. גם אנחנו יוצרים לפעמים תנוחות מודרה באופן בלתי מודע כשאנו נמצאים במצבים מסוימים, כמו למשל במצבי לחץ. קיימות מאות מודרות הכוללות תנוחות ראש, ידיים וגוף שונות, שכל אחת מהן עוזרת במצבים שונים, וכאן תמצאו את 10 מודרות האצבעות הנפוצות והשימושיות ביותר שתוכלו לעשות בכל מקום ובכל זמן. רק בחרו את האחת שמתאימה לכם ובצעו אותה במשך מספר ימים, או עד שתרגישו שיפור במצבכם.

שימו לב שאין צורך ללחוץ חזק על האצבעות, אלא רק לקיים מגע רך ולוודא שקצות האצבעות לא מלבינות כתוצאה מהלחץ שמופעל על כלי הדם. יש לבצע את המודרות ב-2 הידיים בו זמנית ומומלץ לבצע אותן בישיבה.

1. גיאן מודרה – Gyan Mudra (מודרה של ידע)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: גיאן מודרה – קצה האצבע המורה נוגע בקצה האגודל בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות

קצה האצבע המורה נוגע בקצה האגודל בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות – זוהי התנוחה המוכרת לרוב האנשים.

יתרונות: המודרה הזו מעוררת את פעולת בלוטת יותרת המוח שאחראית בין היתר למחזורי ערות-שינה, ואת פעולת הבלוטות האנדוקריניות שמווסתות את תהליכי חילוף החומרים בגוף. היא עוזרת לשפר את הזיכרון, מונעת נדודי שינה, מספקת צלילות מחשבתית ועשויה אף למנוע שיטיון ולשפר את מצב הרוח.

מומלץ לבצע אותה למשך 30-45 דקות בכל יום או 3 חזרות של 10-15 דקות ביום.

2. פריטבי מודרה – Prithvi Mudra (מודרה של אדמה)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: פריטבי מודרה - קצה האגודל נוגע בקצה הקמיצה בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

קצה האגודל נוגע בקצה הקמיצה בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

יתרונות: המודרה הזו מפחיתה חולשות פיזיות ונפשיות, מונעת עייפות כרונית, משפרת את האנרגיה ומפחיתה את השפעותיה של בריחת סידן, אם תבצעו אותה באופן יומיומי. היא גם עוזרת למנוע יובש, פריחה ואת תהליכי ההזדקנות בעור, וכן נשירת שיער, ואפילו אולקוס. 

מומלץ לבצע אותה למשך 30-45 דקות בכל יום או 3 חזרות של 10-15 דקות ביום.

3. ורונה מודרה – Varuna Mudra (מודרה של מים)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: ורונה מודרה - קצה הזרת נוגע בקצה האגודל בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

קצה הזרת נוגע בקצה האגודל בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

יתרונות: המודרה הזו עוזרת לשמור על שיווי משקל רגשי ועל תפקוד יעיל של נוזלים בגוף (מונעת יובש בעיניים, בפה, במערכת העיכול ובעור). היא גם עוזרת למנוע עצירות והתכווצויות בבטן ומסייעת בהסדרת המחזור החודשי ובעיות הורמונליות בקרב נשים. בנוסף לכל היא מונעת ניוון מפרקים ואנמיה ועשויה אף לשפר את חוש הטעם.

מומלץ לבצע אותה למשך 45 דקות בכל יום או 3 חזרות של 10-15 דקות ביום. כדאי להימנע מהתנוחה הזו אם אתם סובלים מאגירה של נוזלים בגוף.

 

4. וואיו מודרה – Vayu Mudra (מודרה של אוויר)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: וואיו מודרה - האגודל מחבקת את האצבע המורה בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

האגודל מחבק את האצבע המורה בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

יתרונות: המודרה הזו עוזרת להרגיע לחצים וחרדות, וכן מפחיתה את הלחץ על מיתרי הקול (במקרה של אנשים שנוהגים לדבר בקול חזק). היא מסייעת גם לקבל החלטות ומפחיתה תחושות של חוסר סבלנות, ביישנות וחוסר נחת כמו גם תופעות פיזיות כדוגמת שיהוקים, התכווצויות שרירים וסחרחורות. 

מומלץ לבצע אותה למשך 30-45 דקות בכל יום או 3 חזרות של 10-15 דקות ביום.

5. שונייה מודרה – Shunya Mudra (מודרה של ריקנות)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: שונייה מודרה - האגודל מחבקת את האמה בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

האגודל מחבק את האמה בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

יתרונות: המודרה הזו יעילה מאוד במקרה של כאבי אוזניים, וכן גם עוזרת לחזק את הביטחון העצמי. התנוחה הזו מונעת הרגשת ריקנות נפשית, הירדמות של חלקי גוף שונים, טיניטוס (צפצופים באוזניים) ותחושת ורטיגו.

במקרה של כאבי אוזניים חזקים, ורטיגו או חוסר תחושה באחת הגפיים, בצעו את המודרה הזו עד שהבעיה מפסיקה. בכל מקרה אחר, מומלץ לבצע אותה למשך 30-45 דקות בכל יום או 3 חזרות של 10-15 דקות ביום. מטפלים מנוסים ממליצים להפסיק את המודרה הזו ברגע שהתגברתם על הבעיה.

6. סורייה מודרה – Surya Mudra (מודרה של שמש)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: סורייה מודרה - האגודל מחבק את הקמיצה בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

האגודל מחבק את הקמיצה בעוד ששאר האצבעות נשארות ישרות.

יתרונות: המודרה הזו עוזרת לעורר את פעולת בלוטת התריס ולהתגבר על בעיות משקל בעזרת הפחתת תיאבון והגברת פעילות מערכת העיכול. כמו כן היא עוזרת להפחית לחצים וחרדות ומסייעת בהתמקדות במטרות. התנוחה יכולה גם לסייע להעלות את טמפרטורת הגוף ולמנוע תחושת קור ורעידות.

מומלץ לבצע אותה למשך 30-45 דקות ביום או 3 חזרות של 10-15 דקות ביום. שימו לב שביצוע המודרה הזו למשך זמן רב מדי עלול להעלות את טמפרטורת הגוף ומומלץ להפסיק לבצע אותה לפני שמגיעים לחימום יתר של הגוף.

7. פראנה מודרה – Prana Mudra (מודרה של חיים)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: פראנה מודרה - קצות הקמיצה והזרת מתכופפות ונוגעות בקצה האגודל בעוד שהאצבע המורה והאמה נשארות ישרות.

קצות הקמיצה והזרת מתכופפות ונוגעות בקצה האגודל בעוד שהאצבע המורה והאמה נשארות ישרות. 

יתרונות: המודרה הזו עוזרת לחזק את המוח ואת הגוף, מעודדת פעולה ומחדירה מוטיבציה. היא עוזרת לשפר את הראייה ומפחיתה תשישות ודיכאון, ובנוסף לכל היא גם עוזרת לחזק את המערכת החיסונית.

מומלץ לבצע אותה למשך 30-45 דקות בכל יום או 3 חזרות של 10-15 דקות ביום.

8. אפאנה מודרה – Apana Mudra (מודרה של עיכול)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: אפאנה מודרה - האמה והקמיצה מתכופפות תחת האגודל בעוד שהזרת והאצבע המורה נשארות ישרות.

האמה והקמיצה מתכופפות תחת האגודל בעוד שהזרת והאצבע המורה נשארות ישרות.

יתרונות: המודרה הזו עוזרת להסדיר את מערכת ההפרשות (פעולת הכליות והמעיים) ובכך מסייעת בניקוי הגוף מרעלים ומונעת עצירות. היא גם עוזרת למנוע בחילות והקאות ותחושת צריבה בשתן. לסוכרתיים המודרה הזו יעילה במיוחד משום שהיא גם עוזרת לאזן את רמות הסוכר בדם.

מומלץ לבצע אותה למשך 30-45 דקות בכל יום או 3 חזרות של 10-15 דקות ביום.

9. אפאנה וואיו מודרה – Apana Vayu Mudra (מודרה של לב)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: אפאנה וואיו מודרה - האצבע המורה מכופפת ונוגעת בבסיס האגודל בעוד שקצות האמה והקמיצה מתכופפות לגעת בקצה האגודל. הזרת נשארת ישרה.

האצבע המורה מכופפת ונוגעת בבסיס האגודל בעוד שקצות האמה והקמיצה מתכופפות לגעת בקצה האגודל. הזרת נשארת ישרה.

יתרונות: המודרה הזו מסייעת לטיפול בבעיות שונות הקשורות ללב ומגנה עליו מפני מחלות. בנוסף היא גם עוזרת למנוע גזים וצרבת.

מומלץ לבצע אותה למשך 30-45 דקות בכל יום או 3 חזרות של 10-15 דקות ביום. לאנשים שסבלו מבעיות לב בעבר מומלץ לתרגל את המודרה הזו באופן יומיומי. 

10. לינגה מודרה – Linga Mudra (מודרה של חום)

מהן מודרות וכיצד לבצע אותן: לינגה מודרה -  שלבו את אצבעות הידיים אחת בשנייה ושמרו על האגודל השמאלי ישר. הקיפו סביבו את אגודל ימין, כך שהקצה של האגודל יגע בקצה האצבע המורה של יד ימין.

 

שלבו את אצבעות הידיים אחת בשנייה ושמרו על האגודל השמאלי ישר. הקיפו סביבו את אגודל ימין, כך שהקצה של האגודל יגע בקצה האצבע המורה של יד ימין.

יתרונות: המודרה הזו עוזרת להגביר את חום הגוף ומפחיתה ליחה וגודש באף. היא מחזקת את הריאות ויעילה מאוד במקרים של הצטננות, שפעת, סינוסיטיס ואסתמה. בנוסף לכל היא מונעת בעיות בתפקוד המיני בקרב גברים.

מומלץ שלא לבצע את המודרה הזו באופן יומיומי, אלא רק כשזקוקים ליתרונותיה, למשל כשסובלים משפעת. ברגע שהתסמינים נעלמים כדאי להפסיק לבצע אותה.

 

מקור: רעות וייס
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: