maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

איך לחסוך דלק בנהיגה נכונה

אחת התעלומות הכי מסובכות להבנה היא תיבת ההילוכים. מי שכתב את מבחני התיאוריה, יצא מנקודת הנחה שכל ילד בן 16 הוא בעל תואר בהנדסת מכונות ויכול להבין מה קורה בנבכי המכונית, משרטוט מעורפל. רובינו נותרים עם אותו ידע קלוש ומסתפקים בזה, במיוחד בהתחשב בעובדה שרוב הרכבים החדשים היום הם אוטומטיים. למה בעצם מעניין אותנו לדעת איך עובד מנגנון ההילוכים? ובכן, התשובה היא פשוטה, כדי לחסוך בדלק ולשמור על הרכב מפני בלאי.

לפניכם סרטון שמסביר כיצד עובד מנגנון ההילוכים, ולאחריו הסבר מפורט כיצד להשתמש בידע הזה לצורך נהיגה נכונה וחסכונית יותר בשני סוגי תיבות ההילוכים (אוטומטית וידנית). בין היתר נענה כאן על שאלות כמו איך ייתכן שמהירות גבוהה יותר שורפת פחות דלק ואיך דווקא בלימה שורפת יותר...

 

כדי להוסיף לסרטון כתוביות בעברית, לחצו על החץ שבתחתית הנגן.
לחצו על החץ שליד האותיות cc ובחרו כתוביות בעברית hebrew.

 
 

נסיעה עירונית ובין עירונית

התשובה לשאלה מדוע בנסיעה בין עירונית צורך המנוע פחות דלק לק"מ מאשר בנסיעה עירונית, נעוצה בתיבת ההילוכים. גם שחיקת הגיר והמנוע נובעים משימוש לא נכון בגיר ובדוושת הגז.

בנסיעה עירונית, הרכב צריך לצבור תנופה בכל פעם מחדש, וכל תהליך כזה, כרוך בהשקעת אנרגיה רבה. לצורך ההמחשה נסו לחשוב על העברת דירה: כמה קשה לדחוף מקרר מהמקום בכל פעם מחדש.

לעומת זאת, בנסיעה בין עירונית הרכב עובר פעם אחת את תהליך התנופה ואז ממשיך בתאוצה קבועה, מה שלא מצריך חילוף הילוכים ושינויי כוח. אם נישאר עם דוגמת המקרר, נסו לדמיין שאתם צריכים לדחוף אותו פעם אחת מהמקום ואז להמשיך לדחוף עם התנופה שצברתם. יותר קל, לא? התנופה בעצם מחליפה את האנרגיה שאתם צריכים להשקיע. 

איך זה קשור להילוכים? על מנת לשפר את צריכת הדלק למרות חילוף ההילוכים וצבירת התנופה בכל פעם מחדש, צריך להכיר את הרכב וללמוד את יחס העברת ההילוכים האופטימלי.

זמן העברת ההילוכים בכל רכב משתנה בהתאם לנתוני המנוע, המשקל, הגלגלים וכן הלאה. כדי לבצע העברת הילוכים אופטימלית, צריך ללמוד קצת את תגובת המנוע: העברה מוקדמת מדיי תפעיל עומס רב על המנוע והעברה מאוחרת, או "משיכה" של ההילוך, תשרוף הרבה מאוד דלק.

הדרך הכי טובה לדעת שהחלפתם הילוך בזמן הוא נסיעה חלקה. כלומר, אם לא שמעתם רעש מאמץ או חרחור מהמנוע, אם המכונית לא קפצה קדימה או שלא הרגשתם רעד קל בידית ההילוכים, אתם נמצאים בסל"ד הנכון להעברת הילוכים.

למדו היטב את הסל"ד הזה ואת תגובות המכונית וכך תוכלו להרגיש את צריכת הדלק משתפרת. כמובן שלכל רכב יש המלצת יצרן לרמות הסל"ד המתאימות לחילופי ההילוכים, אך עם השחיקה והשינויים בתנאי הדרך, אין כמו ההיכרות שלכם עם הרכב כדי להגיע למצב האידיאלי של העברת הילוכים.

נקודה חשובה נוספת, כאשר גלגלי השיניים נפגשים בעיתוי הלא נכון, רמת הבלאי שלהם עולה, כפי שראינו בסרטון. כך שהעברת הילוכים בעיתוי נכון, תחסוך מאמץ מהמנוע ועומס על תיבת הגיר עצמה.

 

בלימה ותאוצה

בהקשר זה, חשוב לציין שבלימה, אשר מתרחשת בתוך העיר בתדירות גבוהה, מוסיפה לצריכת הדלק. למעשה היא לא מוסיפה לצריכה, אלא פוגעת ביחס הק"מ לליטר. בנסיעה עירונית, כל האנרגיה שאנו מעבירים למנוע בדוושת הגז, מנוצלת. בעיר, כל בלימה קוטעת את האנרגיה הפוטנציאלית. זאת אומרת, אם לא היינו בולמים, יכולנו להתקדם עוד ק"מ ולשפר את היחס, חבל רק שיש בדרך מכוניות, נוספות, רמזורים ושאר מכשולים.

כדי להתגבר על הבעיות הללו, אנו חוזרים לתיבת ההילוכים. אם אפשר להאיץ באמצעות תיבת ההילוכים, אפשר גם להאט. זה יצריך מכם פשוט להיות נהגים סבלניים יותר ולתכנן את הנהיגה בצורה חכמה יותר. למשל, אם אתם רואים רמזור שמתחלף בצומת, אל תחכו להגיע אליו ולבלום. הורידו את הרגל מהגז ותנו לרכב להאט באופן טבעי. הורידו הילוכים לאט לאט ותגלו שלא צריך להשתמש בברקס עד לעצירה הסופית.

יתרונות נוספים של נהיגה זו, הם זמן תגובה ובטיחות גבוהים יותר, ירידה ברמת השחיקה של הברקסים והצמיגים, כמו גם נהיגה זורמת, כלומר, תוכלו להימנע מעצירות מוחלטות על חשבון הורדת המהירות הכללית. בסופו של דבר, תגיעו מהר יותר ליעדכם וזה בדוק מדעית, כיוון שהזמן שלוקח להאיץ מחדש, מבטל את המהירות הגבוהה שנסעתם בה לפני כן.

 

מה לגבי רכבים אוטומטיים?

נקודת המוצא שלנו היא שתיבת ההילוכים האוטומטית פועלת בדיוק כמו הידנית, כיוון שתהליך צבירת התנופה הוא חיוני כדי להזיז ערימות מתכת של כמה טונות.

ברכבים אוטומטיים תיבת הגיר עושה את רוב העבודה, אך עדיין כדאי להקפיד על שימוש נכון בדוושת הגז. לכל מנוע אוטומטי שגרתי (לא של מכונית ספורט), יש יחס העברה מסויים. כאשר אנו לוחצים על דוושת הגז בחוזקה, המנוע מקבל הרבה יותר דלק ממה שהוא יכול לנצל. את התופעה הזו שומעים היטב בדמות "צריחה של המנוע". כיוון שלרכב יש עוד גורמים להתחשב בהם מלבד כמות הדלק, כמו משקל וזמן, חלק ניכר מהדלק שהזרמתם, ישרף לשווא.

הדרך הנכונה להשתמש בדוושת הגז ברכב אוטומטי היא במתינות ובהדרגתיות. ככל שהמהירות נמוכה יותר לחצו על דוושת הגז בצורה מדורגת, כיוון שחילופי ההילוכים וצבירת התנופה מתבצעים בשלבים אלה, בדיוק כמו בגיר רגיל. במהירות גבוהה יותר, כשהגיר המשולב הוא גבוה, אין בעיה להשתמש בגז יותר באגרסיביות, כיוון שהתנופה הקריטית כבר נמצאת לצידנו.

 

נהיגה ברכב אינה עניין של מה בכך, וישנם סודות רבים שמבדילים בין נהג לנהג טוב, בטיחותי וחסכוני. כמו עם בני אדם, יחס גורר יחס וככל שתתייחסו טוב יותר לרכב שלכם, תקבלו תמורה גבוהה יותר ולאורך זמן.

 

עריכה: בועז מזרחי

תמונות: M - Pics, Salvatore Vuono

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: