maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

איך להעסיק ילדים בהצלחה ובהנאה

 
בין שאתם מנסים ללמד אותם, להסביר להם, לשעשע אותם או פשוט להעסיק אותם, רמת הריכוז של הילדים שלנו אינה גבוהה במיוחד. בכלל, הניסיון לרתק ילדים למה שאנחנו אומרים או רוצים לעשות איתם יכול להיות מתסכל, מעייף ולעתים אפילו מעליב. החדשות הטובות הן שיש כמה טריקים שיכולים לגרום לילדים להתעניין במה שאתם מציעים בחשק רב. זה אולי לא יהיה קל בהתחלה, אבל ככל שתתמידו בשימוש בטיפים הבאים, הדרך שבה תפעלו מול הילדים תהפוך לטבע שני. והבונוס? גם אתם תיהנו יותר מלעשות איתם פעילויות ביחד!  
 
תשומת לב וריכוז של ילדים
 
 

1. היו ברורים ועקביים

ילדים זקוקים להוראות ברורות ופשוטות, ולידיעה שאתם תאכפו את החוקים. לכן, כשאתם רוצים להפעיל אותם בדרך כלשהי, הסבירו קודם מה הם אמורים לעשות ואיך. הם גם יעריכו שיגרה שאפשר לצפות לה: למשל לקבוע שיום רביעי הוא יום של יצירה אמנותית או שבשבת אתם הולכים לטייל. זכרו ששינוי החוקים תוך כדי משחק אולי נתפסת כגמישות וקלילות בעיני מבוגרים, אך כלא הוגנת בעיני ילדים. 

 

2. שתפו את הילדים בהתלהבות שלכם

נסו להיכנס לראש של הילדים שהייתם פעם ולראות את הצד המלהיב בפעילות שאתם עומדים להציע. שתפו בה את הילדים בלי לפחד להיראות מגוחכים - הראו להם שאתם נלהבים לעשות אותה בעצמכם והשתמשו בשפת הגוף, בפרצופים ובקול כדי לשדר התרגשות והתלהבות לגבי מה שאתם עומדים לעשות.

תשומת לב וריכוז של ילדים
 
 

3. הפכו את זה למשחק 

את רוב הפעילויות אפשר להפוך לתחרות ידידותית בינכם לילד או בין כמה ילדים (מי עושה הכי טוב או הכי מהר?) או אפילו בין הילד לעצמו (האם הוא יצליח לעשות כך וכך?). למשל: תחרות על מי מצליח לסדר יותר דברים עד שנגמר השיר המתנגן ברקע תעלה את הסיכוי לכך שסידור החדר יהיה כיפי ולא יהפוך לסאגה מורטת עצבים...  משחק היא הדרך הטובה ביותר לרתק ילד ולגרום לו להיות מעורב רגשית במה שנעשה. 

 

4. השתמשו בצבע

הגיוני, לא? ילדים נמשכים ומגיבים לצבעים, במיוחד ילדים קטנים. הצבעים מגרים את הדמיון שלהם, מסקרנים אותם ומכניסים גיוון לפעילות. בליווי ההסברים שלכם השתמשו כמה שיותר בצבעים. שימו לכך לב בייחוד כשאתם נעזרים באמצעים חזותיים כמו בריסטולים, תמונות, כרטיסיות וכדומה. 

 
 
 

5. אין כמו סיפור טוב

אמנות טוויית סיפור מכל מידע שרוצים להעביר היא לא יכולת שבאה בקלות לכולם, אבל ככל שתתאמנו בכך תשתפרו, ותצליחו לרתק את הילדים לזמן ארוך יותר. מחקרים מראים שהמוח שלנו, ושל ילדים במיוחד, נוטה לזכור סיפורים טוב יותר מעובדות יבשות. נסו להגיש את ההסברים שלכם בתוך סיפור, דמיוני לגמרי או מחייכם שלכם. לילדים יהיה קל וכיף יותר לעכל את המידע או המסר בצורה זאת. 

 

6. הפעילו את החושים 

ריח, מגע, טעם - אלה נחוצים מאוד כדי למשוך את הילדים מהמחשב והטלוויזיה. זה אומר שעליכם לעודד פעילויות שבהם הילד יוכל להבין ולהכיר את העולם בעזרת החושים. עזרה בבישול במטבח, שתילת זרעים בחצר או בעציצים וטיפול בהם, מלאכות יד וכד'. נסו לחשוב על דרך אינטראקטיבית לענות על שאלות של הילד, כך שהוא יחוש את התשובה ולא רק ישמע אותה בעל פה.

תשומת לב וריכוז של ילדים
 
 
 

7. תנו לילד תפקיד פעיל

ילדים מתקשים להתרכז בהרצאות, סיפורים ארוכים והסברים מפותלים. מה שבאמת מלהיב אותם הוא הזדמנות לנסות משהו בעצמם. תנו להם להשתתף בבישול, הציעו להם לשחק חלק מהסיפור שאתם מספרים או קוראים להם, שאלו אותם איך לדעתם נשמע קול החיה שהם רואים בתמונה לפני שאתם מגלים להם ובקיצור - תנו להם אפשרות להתנסות וללמוד לא רק באופן פסיבי.

 

לסיכום: מה לעשות וממה להימנע?
  • כן, הרימו את הקול כדי להישמע בבירור וכדי למשוך את תשומת לבם של הילדים, אבל אל תאבדו שליטה ותצעקו. אם תתנתקו מהפעילות בעצמכם, תגרמו גם להם להתנתק מהפעילות.
  • כן בלו והשתטו יחד עם הילדים, אבל אל תשכחו כל הזמן שאתם עדיין אלה שצריכים לשמור על הגבולות והחוקים. 
  • כן השתמשו במשחקים ופעילויות כדי להסביר וללמד; אל תעמדו ותרצו להם באריכות, זה פשוט לא יעיל. 
  • כן שנו את הקול והטון של דיבורכם כשאתם מדברים לילדים, וכך הפכו אותו למעניין. אל תדברו אליהם בקול מונוטוני. 
  • כן צרו אתגרים לילדים בפעילויות הכוללות משחקים ופתירת בעיות, אך אל תשכחו להתאים את האתגר ליכולותיו של הילד. 
  • כן עודדו תחרות ידידותית בהשתתפות הילדים כדי לרתק אותם לפעילות כלשהי, אבל אל תצרו אווירה תחרותית מלחיצה שבה המפסידים מרגישים רע. מומלץ לתאר את התחרות במונחים של הגעה למטרה ("בוא נראה אם אתם יכולים לרוץ לאורך החצר ובחזרה בפחות מדקה") ולא במונחים של תחרות זה בזה ("בואו נראה מי יהיה הכי מהיר"). 
מקור: גלי בן-דור
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: