maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

19 טיפים למניעת נזק לשיניים

ישנם מספר הרגלים שאנו מבצעים מבלי לשים לב, אך הם פוגעים בשיניים שלנו באופן חמור. רק כדי להמחיש את החשיבות של השיניים, בעלי חיים עם שיניים פגועות נידונים למוות, כיוון שהם לא יכולים לאכול. אז אצל בני האדם המצב אינו קיצוני כל כך, אבל בהחלט יכול להביא סבל רב ונזק כלכלי רחב.

דבר אחד נוסף שכדאי לדעת הוא איזון החומרים בפה. בגדול ישנם שני חומרים - חומצה ובסיס. שניהם צריכים להיות באיזון מסויים בפה, כשהריר שלנו הוא חומר בסיסי ורוב המזון הוא חומצי. זה יעזור לכם להבין חלק גדול מהטיפים שלהן.


1. לעיסת קרח
קרח הוא בעצם מים ומה כבר יכול להיות לא בריא במים? אבל לעיסת קרח יכולה לשחוק ואף לשבור את השיניים. בנוסף לכך, עם גריסת הקרח תגרה את הרקמה הרכה שבתוך השן, אתם צפויים לכאבי שיניים קבועים. אוכל חם או קר מדי יכול להביא לכאבי שיניים חדים ומיידיים, אך גם לכאב קבוע ומתמשך. בפעם הבאה שיתחשק לכם ללעוס משהו, נסו מסטיק ללא סוכר במקום.
שינים

2. ספורט ללא מיגון שיניים
לא צריך להיות מתאגרף בכדי לפצוע את השיניים. מספיק שאתם משחקים כדורגל או כדורסל עם החבר'ה, ושלמות השיניים שלכם בסיכון. מגיני השיניים עשויים מגומי קשיח והם מבודדים את הלסתות, כך שגם במקרה של מכה, המגן סופג את הרוב ואין חיכוך של השיניים. המגן נמצא בשימוש אצל ספורטאים מקצועיים כציוד סטנדרטי וכמו שתחבשו קסדה ברכיבה על אופניים, אין סיבה שלא תשתמשו במגן שיניים כשזה נוגע לספורט עם מגע פיזי.

שינים


3. בקבוק לתינוקות
לעולם לא מוקדם מדי להגן על השיניים, ההיפך הוא הנכון, כשהן רק מתחילות לצמוח, הן הכי רגישות. לתת לתינוק בקבוק עם מיץ, חלב וכדומה, עשוי להוביל אותו לריקבון השיניים. התינוק מתרגל ללכת לישון עם הבקבוק ולאורך זמן, כמות הסוכר תפגע בשיניו העדינות.

שינים


4. עגיל בלשון
עגיל בלשון, או "פירסיניג", הוא דבר אופנתי בקרב בני נוער, אך צריך לדעת להסביר להם את הבעייתיות. באופן הפשוט ביותר, נשיכת חפץ מתכתי יכולה לרסק שן. כל זמן שיש עגיל בפה, כל נשיכת לשון או תנועה לא נכונה של הראש יכולה להסתיים בשיניים שבורות. אך יש סכנה נוספת, כיוון שהפה שלנו לא נועד למתכות והן מזיקות לחניכיים. שהות ארוכה של עצם מתכתי במגע עם החניכיים יכולה להוביל לנזק שיגרום לאובדן שיניים בסופו של דבר. כמו כן, הפה מלא בבקטריות והעצם הזר שבפה לא עובר ניקוי יסודי ולכן יכול לרכז סביבו זיהום ולהביא לפצעים.

שינים

5. חריקת שיניים
חריקת שיניים יכולה לשחוק אותן לאורך הזמן. התופעה מתרחשת בדרך כלל בשל מתח או הרגלי שינה לא נכונים, מה שהופך אותה לקשה לשליטה. הדרך להימנע מכך, היא לישון עם מגן שיניים ולהימנע ממזונות קשים במיוחד. בנוסף, מסטיק יכול לרכך את המגע בין השיניים וכמובן שטיפול במתח הכרחי לא רק עבור השיניים.

שינים

6. סוכריות לשיעול
אין משהו מיוחד דווקא בסוכריות נגד שיעול שמזיק לשיניים מלבד הסוכר. אבל בחרנו לציין אותן בכל זאת, היות ויש להן תדמית בריאה בשל העובדה שהן מקלות על הגרון. העובדה הזו גורמת להרבה אנשים לצרוך אותן ללא אבחנה ולפגום בשיניים שלהם. הסוכר, לא משנה מה המקור שלו, מגיב עם הפלאק שמצפה את השיניים. בקטריות בפלאק ממירות את הסוכר לחומצה וזו אוכלת את האמייל. כך נוצרים חורים בשיניים.

שינים

7. ממתקי גומי
כאמור, כל סוכר הורס את השיניים, אך ישנם מאכלים עם נזק נלווה המחמיר את בעיית הסוכר. הגומי הנדבק לשיניים, מצמיד לשיניים את הסוכר והחומצה שבאה עימו במשך שעות. אם אתם לא יכולים לעבור את היום בלי סוכריות גומי, או שילדיכם אוהבים אותן מאוד, עדיף לאכול אותן בסמיכות לארוחה, כך שהריר שמופרש בזמן האוכל ינגוד את החומציות הגבוהה.

שינים


8. משקאות מוגזים
כל כוס משקה שכזה יכולה להכיל כ- 11 כפיות סוכר! בטח לא הייתם שותים כך את התה שלכם. כדי להוסיף חטא על פשע, המשקאות הללו מכילים גם חומצות משל עצמם, ללא קשר לסוכר, כך שהרס השיניים כפול ומכופל. אם חשבתם שמשקאות דיאט מצמצמים את הנזק לשיניים, תחשבו שוב. אמנם אין הרבה סוכר, אך הממתיקים המלאכותיים מכילים חומצות נוספות, אף גרועות יותר מאלה שבמשקה מממותק.

שינים


9. פתיחת מוצרים עם השיניים
כשהידיים לא מצליחות והמספריים לא בטווח נגיעה, מייד ניגשים לשיניים. פתיחה של שקיות של מזון, או פקקים של מוצרים עם השיניים אולי נוחה יותר, אך מסוג הדברים שיגרמו לרופאי השיניים להתכווץ בכיסאם. אנו לא יודעים באיזה כוח סגור המוצר ואם הגענו למצב שהידיים לא עוזרות, אז כנראה שהוא סגור חזק. השיניים יכולת להיפצע בקלות, או מהמוצר עצמו, או כתוצאה מהחלקה שלהן ופגיעה זו בזו. בשורה התחתונה, שיניים הן לא כלי עבודה.

שינים

10. משקאות אנרגיה
משקאות ספורט אולי נשמעים כמו רעיון טוב לפני ואחרי אימון, אך למעשה אין הבדל בינם לבין כל משקה ממותק אחר. חשוב לציין זאת בשל התדמית הספורטיבית-בריאותית שלהם ואולי אכן יש להם ערך אנרגטי, אך לשיניים הם מזיקים. במקומם העדיפו את המשקה נטול הקלוריות והסוכר האולטימטיבי - מים.

שינים

11. מיצי פירות
במיצי פירות ואנחנו מדברים על אלה שעוד מכילים פרי, יש כמות סוכר שאינה רחוקה ממשקאות מוגזים. אז אמנם יש להם ערך בריאותי של ויטמינים ונוגדי חימצון, אך גם לא מעט סוכר. לכן, העדיפו מיצים טבעיים ללא תוספת סוכר. אפשרות נוספת היא לדלל את המשקה שלכם במעט מים. אין צורך להימנע משתייה, אך לעשות זאת בצורה מבוקרת ומתונה.

שינים

12. צ'יפס
הבקטריות שבפלאק מגיבות לא רק עם סוכר, אלא גם עם מזון מעומלן. החמוצה שנוצרת יכולה לתקוף את השינים במשך 20 דקות ואף יותר כששאריות המזון נתקעות בין השיניים. כדאי לנקות את הפה בחוט דנטלי או צחצוח לאחר אכילת צ'יפס או מזון אחר המכיל עמילן. אם אין בנמצא חוט דנטלי או מברשת, ניתן לשטוף את הפה על ידי גרגור מים.

שינים

13. חטיפים
בזמן ארוחה גדולה, נוצר הרבה ריר בפה, המסייע לעבד את המזון. בנשנוש חטיפים לעומת זאת, נוצר מעט ריר, כך שהחומציות מהמזון פוגעת בשיניים לאורך יותר זמן, מבלי שיהיה מספיק חומר נוגד חומצה. הימנעו מלפתח הרגל של נישנוש, במיוחד מזונות עם סוכר או עמילן. העדיפו ירקות חתוכים במקום.

 

שינים

14. לעיסת עיפרון/עט
קורה לכולנו שבעת ריכוז בעבודה או לימודים, אנו מכניסים כלי כתיבה לפה, מבלי אפילו לשים לב. כמו עם קרח, גם פעולה זו יכולה לפורר את השיניים. כאשר אתם נכנסים למצב של ריכוז, שלפו מסטיק ללא סוכר, שגם יעודד ייצור של ריר הבריא לשיניים כנגד פגיעת החומצות באמייל השן.

 

שינים

15. שתיית קפה
הצבע והחומציות שבקפה, שניהם יכולים להצהיב את השיניים לאורך זמן. למרבה המזל, זוהי אחת הבעיות הפחות חמורות וניתן להלבין מחדש את השיניים במגוון שיטות. ניתן להיוועץ ברופא השיניים שלכם כדי להחזיר את הלובן הטבעי של השיניים.

שינים

16. עישון
כמה עוד אפשר לדבר על הנזק שהסיגריות מחוללות בגוף שלנו? מלבד צבע שיניים עכור ובלתי אסתטי למראה, עישון יכול להביא גם לנשירת שיניים כתוצאה ממחלות חניכיים. כל סוגי הטבק גורמים לנזק הזה, כמו גם למחלות היותר מוכרות של סרטן חניכיים, לשון ושפתיים. כדי להימנע מהנזק שכרוך בעישון, עשו לעצמכם טובה והפסיקו לעשן.

שינים

17. יין אדום
החומצה שביין אוכלת את האמייל ויוצרת נקודות רכות בשיניים והופכות אותן רגישות יותר לכתמים. יין אדום מכיל גם פיגמנט הקרוי כרומוגן וכן טנין, חומצה צמחית. שני החומרים הללו מסייעים לצבע להידבק לשיניים. בניגוד לעישון, איננו ממליצים להימנע מיין אדום, הבריא ללב. כמו ברוב הדברים, פשוט לשמור על מידתיות.

שינים

18. יין לבן
גם כאן קיים נזק לצבע השיניים ולאמייל. למרות שאין את הצבע העז של היין האדום, החומצות עדיין מחלישות את השיניים והופכות אותן פגיעות לנזק ממשקאות אחרים כמו קפה. כדי להימנע מהנזק, הן של היין האדום והן של הלבן, מומלץ לגרגר מים אחרי השתייה ולהשתמש במשחת שיניים עם אפקט הלבנה.

שינים

19. זלילה והקאה
זלילה  כרוכה לעיתים רבות בהרבה מתוקים והנזק כבר ידוע. אבל מסתתרת כאן בעייה נוספת. לעיתים רבות האבסה נעוצה בבעיות פסיכולוגיות שאינן נראות לעין. האבסה יכולה להסתיים בהקאה, מחלה המוכרת לכם בשם בולימיה. בנוסף לכל הנזק הידוע של המחלה, היא גם פוגעת בשיניים ללא רחם. מצד אחד סוכר רב באכילה ומצד שני חומצות קיבה רבות עוצמה שמתלוות להקאות חוזרות ונשנות. כמובן שמה שצריך להדאיג אתכם אצל חולה בולימיה הוא מצבו הנפשי והפיזי, אך אל לנו לשכוח שאת אלה ניתן לשקם, בעוד שיניים שנשרו מגיל מסויים, כבר לא יחזרו.

שינים
 

כאמור, שיניים שנפלו אצל ילדים כבר לא יצמחו מחדש. זה אומר שיניים מלאכותיות וזה אומר המון כסף. בכלל, כל נזק לשיניים, אפילו הסתימה הפשוטה ביותר, כרוך בהשקעה כספית בלתי מבוטלת.

אז שימרו על השיניים וגם על הכיס, כדי שתוכלו להסתובב עם חיוך רחב ונוצץ.

מקור: איילת ברמן
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: