maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

4 שלבי ההתפתחות של הילד לפי תיאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז'ה

 כל הורה יודע שילדים גדלים מהר, לפעמים מהר מדי, אך עד שזה קורה הם לומדים ומפתחים יכולות חדשות במהירות רבה, מה שגורם להם להתנהג שונה לחלוטין מהדרך שבה נהגו לפי כמה שבועות בודדים. חוקרים רבים חשבו שמדובר בהתפתחות ביכולות הזיכרון ועיבוד המידע בלבד, אך לפי ז'אן פיאז'ה, פסיכולוג שווייצרי מהמאה ה-20, ניתן להסביר את השינויים בהתנהגות בעזרת שלבי התפתחות קוגניטיבית שלאו דווקא מערבים רק זיכרון הבנה. לפי פיאז'ה, מה שמניע את שלבי ההתפתחות של הילד זה היתקלות במצבים שהוא לא יודע כיצד להתמודד איתם, כשבמקרה שכזה הוא פועל כדי להתאים את עצמו למצב החדש או שהוא מנסה להתמודד איתו בדרכים ישנות שכבר נחשף אליהן או שנחשבות אף רפלקסיביות. לפניכם 4 שלבי ההתפתחות של הילד על פי תיאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז'ה, יחד עם כמה דגשים שנוגעים למערכת החיסונית ובריאות הילד, כדי שתדעו כיצד הילד שלכם מתפתח בכל רגע בחייו, איך להבין אותו כמו שצריך ומה לעשות כדי לתמוך בהתפתחותו התקינה.
 
4 שלבי התפתחות הילד לפי ז'אן פיאז'ה: תינוק

שלב 1: מהילודה ועד גיל שנתיים

לפי תיאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז'ה, כאן מתחילה התקופה הסנסורית מוטורית שמתמקדת בחישה ובתנועה. שלב זה חולק לשלבי משנה, כשבחודש הראשון הילד נמצא בשלב הרפלקסים, בהם מציצה ולפיתה הן הפעולות העיקריות שלו. בגיל 4 חודשים הילד עובר לשלב של תגובות מעגליות ראשוניות, שהן פעולות אקראיות שמסבות תחושות נעימות, כמו למשל מציצת האגודל. משום שפעולות אלו נעימות, הילד מנסה לשחזר אותן, אולם הוא מוגבל בשליטה על גופו. הילד לא קולט בשלב זה קביעות אובייקטים, כלומר לא מבין שכאשר חפץ נעלם מנקודת מבטו הוא ממשיך להתקיים בעולם.
 
בגיל 4-8 חודשים מתקיים שלב של תגובות מעגליות שניוניות, שאלו הן פעילויות אקראיות שמסבות עונג לתינוק אך לא קשורות בהכרח לגופו. כך למשל הילד לומד כיצד לשלוט על חפצים כדי לגרום להם להשמיע צלילים, ויעשה זאת שוב ושוב כדי לשחזר את התוצאה. הילד לא מבין בשלב זה את הקשר בין התנועה לצליל שנוצר – אם הילד יחזיק רעשן ביד אחת וייצור רעש, אך הרעשן יועבר ליד השנייה, הילד יצטרך ללמוד מחדש שעליו להזיז את היד השנייה כדי לגרום להופעת הצליל.
 
בגיל שנה הילד כבר מסוגל לבצע התנהגות מתואמת, כלומר פעולות שמטרתן היא עשיית דבר מה אחר. הילד מבין כבר שהוא יכול להזיז חפצים כדי להשיג גישה לחפצים אחרים. עם זאת, עדיין אין לילד קביעות אובייקטיבית, ולכן אם יחביאו לו חפץ מסוים הוא יחפש אותו במקום שבו מצא אותו בעבר. עד גיל שנה וחצי כבר יתחילו תגובות מעגליות שלישוניות, בהן התינוק נוטש את ההרגל לחזור שוב ושוב על פעולות שהצליח בהן, ובמקום הוא מתחיל לערוך "מחקרים" על הפעולות שלו – זה שלב שבו התינוק מפתח סקרנות רבה, ועליכם לעודד את הסקרנות של הילד כדי שיתפתח היטב מבחינה קוגניטיבית. 
 
עד גיל שנתיים מתקיים שלב של חשיבה בסמלים, בו הילד מפתח מסוגלות ללמוד דרכי התנהגות. הילד לאו דווקא יממש את דרכי ההתנהגות האלה, אך בהחלט יבין אותן. משום שהילד קולט את השפה בשלב הזה, חשוב לדבר איתו, וכמה שיותר. המוח שלו מאחסן אוצר מילים וככל שעושים זאת יותר, כך קל לו יותר לתפקד באותה השפה שבה דיברו איתו. מבחינה בריאותית, זה חשוב ורצוי שהאימא תניק את התינוק למשך שנה לפחות. זאת משום שבחלב האם יש נוגדנים שמשמשים כמערכת חיסונית פאסיבית בגופו של הילד, וזה חשוב מאוד משום שהמערכת החיסונית הטבעית שלו אינה חזקה בשלב זה.
4 שלבי התפתחות הילד לפי ז'אן פיאז'ה: ילד משחק עם כלי נגינה

שלב 2: גיל שנתיים עד 7

זהו השלב הפרה אופרציונלי והוא מתחיל ומתקדם ככל שהילד מסוגל לקשר טוב יותר בין סמל לדבר שעליו הוא מסמל. בתקופה הזו אף על פי שיכולת החשיבה של הילד מתפתחת מאוד, היא עדיין לא בשלה. קיימת מגבלה בתפיסת השימור, ואת זה הראה פיאז'ה בניסוי מפורסם שבו הציג שלוש כוסות לפני ילדים, ששתיים מהן זהות והאחת צרה וגבוהה.
 
פיאז'ה מזג לשתי הכוסות הזהות משקה עד שהילדים הבינו שיש כמות זהה של נוזלים בשתיהן. כשפיאז'ה העביר את הנוזל מאחת הכוסות לכוס הצרה, ילדים עד גיל 5 היו בטוחים שהכמות בכוסות השונות לא הייתה זהה. תופעה זו נקראת "טעות מרכוז", והיא גם הגורם לכך שהילדים יותר אגוצנטריים בשלב זה. הילדים חושבים בצורה חד ממדית ולא יכולים להתחשב, כמו מבוגרים, באורך ורוחב. בגיל 6-7 ילדים כבר מצליחים להבחין כי אכן קיימת אותה כמות נוזלים בשתי הכוסות השונות, והם אף מנמקים את התשובה שלהם באמירת "זה שווה כי אפשר להחזיר את זה לכוס השנייה".
 
כאמור, בשלב זה הילדים הם יותר אגוצנטריים, והם לא יכולים להבין את ההבדל בין מה שהם רואים למה שאחרים רואים מזווית אחרת. על כן אין להם ערך של מוסר עדיין, וזאת מכיוון שהם פשוט לא יכולים לראות דברים מעייני אחרים, תרתי משמע. מאפיין נוסף של שלב זה הוא אנימיזם, מושג שמשמעותו ייחוס תכונות אנושיות לחפצים דוממים. זה מוביל לחשיבה לא רציונלית, למשל שהירח והכוכבים נעים על פי תנועת בני האדם. העקבות זאת ילדים רבים הופכים למאוד סקרנים, שואלים הרבה שאלות, וגם נוטים להתפרצויות לא נשלטות של רגשות. לכן עליכם ההורים להיות בעלי סבלנות רבה כשהם בוכים או צועקים ולהבין שמדובר בשלב שיעבור.
 
בנוגע לבריאות הילד, המערכת החיסונית שלו עדיין די חלשה, אך היא מתחזקת אט אט. לכן הילדים סובלים ממחלות רבות בתקופה זו, וכדי לחזק את המערכת החיסונית מומחים רבים ממליצים לתת לגוף של הילד להחלים לבדו ממחלות פשוטות עד כמה שרק אפשר, כלומר להימנע מתרופות לדיכוי תסמינים. עם זאת, יש לעשות זאת רק לאחר התייעצות עם הרופא.
4 שלבי התפתחות הילד לפי ז'אן פיאז'ה: ילדה שוכבת על מיטה לצד תינוק

שלב 3: גיל 7 עד 12

זהו שלב האופרציות המוחשיות, שבו הילד רוכש כישורים חשובים כמו רב ממדיות ויכולת מיון מפותחת. בנוסף, הילד מפתח הבנה של טרנזיטיביות, כלומר אם חפץ X גדול מחפץ Y, וחפץ Y גדול מחפץ Z, זה אומר שחפץ X גדול מחפץ Z. באופן דומה, הילד יכול להבין שתרגיל כמו 3 ועוד 4 יספק תשובה זהה לתרגיל 4 ועוד 3. על אף יכולות אלה, החשיבה המופשטת עדיין חלשה מאוד וטווח הקשב של הילד מוגבל.
 
הילד בשלב זה מתקשה גם בהבנת פרופורציות; בניסוי שערך פיאז'ה בו היו 2 כדים עם יחסים שונים של כדורים אדומים וכחולים, הוא הראה שהילדים מתקשים לקבוע באיזה כד יש יחס שנוטה יותר לצבע אחד של כדור. במקום, הם מנסים לספור את הכדורים, אפילו אם ההבדל ביחס נראה בולט לעין.
 
זהו גם שלב של ריאליזם מוסרי, בו הילדים תופסים מוסר כדבר מוחלט שלא ניתן לשנות את החוקים שלו. כדוגמה לכך, ילד יכול להגיד שהעונש עבור אדם ששבר כוס הוא זהה בין שעשה זאת בכוונה או בטעות, ומתקשה להפעיל שיקול דעת שונה עבור כל מקרה בנפרד. על כן ילדים רבים נוהגים בשלב זה להקפיד מאוד על חוקים של משחקים, ומתקשים להתגמש כשהם צריכים לשחק עם ילדים צעירים שלאו דווקא מבינים אותם.
 
המערכת החיסונית מתפתחת, וזה שלב מצוין לקחת את הילד לטיול בחו"ל מ-2 סיבות. האחת היא בריאותית, שכן הילד ייחשף לתנאי מזג אוויר ומזון שונים, מה שיחזק עוד יותר את המערכת החיסונית שלו, אך בכל זאת חשוב לחסן את הילד בהתאם למדינה שאליה טסים. הסיבה השנייה היא שטיול למקום חדש ולא ידוע מרחיב את הידע של הילד באופן משמעותי בנוגע לעולם ומשפר את יכולות ההבנה שלו בנוגע לסביבתו.
4 שלבי התפתחות הילד לפי ז'אן פיאז'ה: ילדה שוכבת על רצפה ומסתכלת למצלמה

שלב 4: גיל 12 ומעלה

זהו שלב האופרציות הפורמליות, שבו הילד מתחיל לפתח חשיבה מופשטת ולהבין מצבים היפותטיים. לפי פיאז'ה, שלב זה קיים רק בתרבויות מפותחות, ולא מתקיים בתרבויות פרימיטיביות. בנקודת הזמן הזו ילדים מתחילים להחיל חשיבה מופשטת באופן גורף מדי, וזאת הסיבה לכך בגיל ההתבגרות הם מפתחים אידיאלים שמנותקים מהמציאות.
 
זהו גם שלב של התפתחות מוסריות אוטונומית, כשיכולת ההפשטה מאפשר לילדים לפתח שיפוטיות מופשטת ורחבה יותר ופחות קונקרטית. על כן הם מתחילים לשים דגש על כוונות שעומדות מאחורי פעולות ומתייחסים אליהן בהתאם למצב. הם גם מסוגלים להבין דעות שונות שקיימות בחברה בנוגע לכל פעולה שמתרחשת ולקבוע עד כמה הן מוסריות. 
 
שינויים הורמונליים מובילים לשינויים פיזיים מהירים וקיצוניים, אך הילדים עדיין לא בוגרים מבחינה רגשית כדי לפתח יציבות נפשית – לכן הם נכנסים לשלב של מרדנות, שבו הם רוצים לעשות דברים רבים בדרך שלהם. בשלב זה חשוב שתשמרו על הרגלי אכילה והיגיינה נכונים, משום שהם ימשיכו עם הילד עד לבגרותו. הסבירו לילדיכם את התופעות השליליות של אכילת מזון לא בריא וחוסר ביצוע פעילות גופנית. מה שתלמדו אותם בשלב זה יישאר איתם עד לסוף חייהם.
4 שלבי התפתחות הילד לפי ז'אן פיאז'ה: ילד רוכב על סקייטבורד

כמה הערות על התיאוריה של פיאז'ה

את מחקריו ערך פיאז'ה על קבוצת ילדים קטנה, ועל אף שחלוקת השלבים שלו מקובלת גם כיום, ישנם כמה דגשים שחשוב לשים אליהם לב בנוגע לתיאוריה שלו:
  • ילדים יכולים לפתח חשיבה מוסרית גם בשלבים מוקדמים יותר.
  • ילדים יכולים להתקדם במאפיין אחד של שלב ולא במאפיין אחר.
  • אפשר להקדים רכישה של הבנת קביעות אובייקטים, תפיסת טרנזיטיביות ויכולת לראות דברים מזווית ראייה של אדם אחר בעזרת למידה, אך עד גבול מסוים...
כך או כך, הכרת שלבי ההתפתחות האלה יכולה לעזור לכם להבין את הילד שלכם יותר לעומק בכל שלב בחייו, וכן את המניעים והסיבות לפעולות ולמעשים שלו. בעזרת הידע הזה תוכלו להיות הורים סבלניים, חכמים וטובים יותר! 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו