maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

נושאי השיחה החשובים ביותר עם המורה של ילדכם

אסיפת הורים או מפגש עם המחנכת הם אירועים משמעותיים מאוד בעבור כל הורה, בין אם מדובר במפגש היכרות ראשון או בפגישת המשך עם המורה שליוותה את הילדים גם בשנה החולפת. כהורים אנו מכירים את הילדים שלנו טובים יותר מכל אחד אחר, יודעים מה נקודות החוזק והחולשה שלהם וממה הם נהנים, וזו הסיבה שכדי לעזור לילדינו בבית הספר חשוב שנהיה אלה שיעדכנו את המורה בדברים שהיא לא מכירה, וכמו כן שנקבל ממנה עדכונים בנוגע לבעיות או צורות התנהגות חריגות של ילדינו. כיוון שמדובר בפגישות קצרות, שכן יחד אתכם מגיעים לבית הספר כמה עשרות הורים נוספים, כדאי מאוד להגיע מוכנים עם הנושאים והשאלות החשובים לכם. הסעיפים הבאים כוללים את הדברים המרכזיים שחשוב לדבר עליהם עם המורה של ילדכם כבר במפגש הקרוב, על מנת לאפשר לילדכם לחוות את הסביבה הבית ספרית על הצד הטוב ביותר.

דברים לומר למורה

היכרות 

בין אם מדובר במפגש היכרות עם מחנכת חדשה בתחילת השנה או במפגש של תחילת חציון נוסף בשנת הלימודים, תמיד ישנם שאלות ונושאים שחשוב להעלות בתחילת השיחה בנוגע לילד שלכם.
 
"חשוב לי לספר לך את הדברים הבאים על הילד שלי"
 
כיוון שלכל מורה יש כמות גדולה של תלמידים תחת אחריותו אולם זמן מוגבל עם כל אחד מהם, חשוב לעזור לו להכיר עד כמה שניתן את הצדדים בילד שלכם שעשויים להיות רלוונטיים להתנהגות ולהתמודדות שלו בבית הספר. רצוי שתציינו מאפיינים בולטים הקשורים לאופיו (ייתכן שהוא ביישן ולוקח לו זמן להיפתח, יכול להיות שקשה לו להתרכז זמן רב בפעולה אחת ואתם עדיין עובדים על זה בבית), חוזקות וחסרונות שקשורים למקצועות הלימוד (התקשה בשנה שעברה בשיעורי החשבון), צרכים מיוחדים שקשורים ללימודים (הקלות והתאמות), בעיות רפואיות (בעיות ראייה שמצריכות מקום ישיבה קרוב ללוח) ועוד.
 
"כדאי שתכירי כמה דברים שקורים אצלנו כרגע בבית"
 
ילדינו אמנם מקדישים חצי מהיום לבית הספר, אולם את הזמן הנותר הם מבלים במסגרות אחרות והוא עשוי להשפיע עליהם לא מעט. כיוון שלעיתים מדובר בנושאים אישיים או כאלה שאינם קשורים ללימודים, הורים רבים נמנעים מלהעלות אותם מול המורה למרות שהם עלולים לבוא לידי ביטוי גם במסגרת הלימודית. הביטוי עשוי להיות בעיות התנהגות, קשיים להתרכז וכדומה, ועלולים להוביל לענישה מצד המורים שעשויה לגרום לתסכול נוסף אצל הילד. אם אתם מצויים בהליכי גירושין, אם נולד לילד אח קטן ועוד מידע דומה, כדאי לציין זאת בקצרה.
 
דברים לומר למורה
 
 
"כדאי שתכירי דברים מרכזיים שקרו בבית הספר בשנה שעברה"
 
מורה חדשה לא תכיר ככל הנראה את הקשיים של הילד בשיעורי ההנדסה בשנה שעברה או בעיות חברתיות כמו חרם או הצקות שסבל מהן. עם זאת, מדובר לעיתים בעניינים שחשוב להעלות כיוון שילד שצריך לחזור בתחילת שנה או חציון אל סביבה בעייתית, עשוי כמובן לסבול מבעיות התנהגות או אפילו לסרב להיכנס לכיתה.
 
"מה את מצפה שהילדים יידעו עד סוף החציון?" 
 
מפאת קוצר הזמן מטרת המפגש היא כמובן לא לעבור על תכנית הלימודים כולה, אולם חשוב לקבל מידע כללי אודות הציפיות של המורה מהילד, או על היעדים העיקריים שהילד צריך להגיע אליהם עד למפגש הבא. אלה יכולים להיות יעדים כלליים בלבד שמטרתם לאפשר לכם להכיר מעט יותר את חומר הלימוד הצפוי לילד, כמו שליטה בחיבור וחיסור בשיעורי חשבון או מעבר משימוש באותיות דפוס לאותיות כתב.
 
דברים לומר למורה
 

הילד מבחינה אישית וחברתית

בית הספר הוא אמנם מסגרת חינוכית ולימודית, אבל חלק גדול מהבעיות והאתגרים הניצבים בפני ילדים במהלך השהות בו קשורים לנושא החברתי והרגשי, ועשויות כמובן להשפיע גם על ההישגים בלימודים. גם אם המורה מתרכזת בעיקר בהישגים בלימודים, כדאי מאוד שתעלו כמה מבין הנושאים הבאים לדיון. חלק מהשאלות הללו רלוונטיות למפגש ראשוני, ואחרות מתאימות למפגש המשך לאחר שהמורה כבר מכירה את הילד טוב יותר.
 
כיצד הילד מסתדר בסביבה החברתית 
 
במפגשים שנערכים בתחילת השנה ספרו על חבריו של הילד במידה והם לומדים יחד, על מנת לנסות להימנע ממצבים בהם יפרידו ביניהם, בעיקר בכיתות הראשונות או לאחר מעבר לעיר אחרת. במפגשי המשך שאלו את המורה האם יש לילד קשיים או בעיות שהיא מזהה או שכדאי לדעתה לדבר עליהם, או העלו בעיות שהדאיגו אתכם בעבר במסגרת הבית ספרית וודאו אם הן לא חוזרות על עצמן.
 
כיצד הילד מתמודד ברמה הרגשית
 
שתפו את המורה בקצרה כיצד הילד מתמודד עם מצבים ברמה הרגשית, ושאלו כיצד הוא מגיב למצבים בבית הספר ובמהלך שיעורים (האם יש לו התפרצויות כעס, האם הוא מקשיב בכיתה וכדומה). בנוסף, שאלו מהם לדעת המורה נקודות החוזק העיקריות של הילד בהקשרים אלה.  
 
דברים לומר למורה
 

הילד מבחינה לימודית

לפני שתעלו שאלות בנושא הלימודי, הוסיפו פן חיובי לשיחה באמצעות שיתוף דבר שהילד אוהב במקצוע (אם מדובר בתחילת השנה) או בשיעורים של המורה עמו אתם משוחחים, אם קיים דבר כזה. מעבר לאווירה החיובית, אם מדובר במשהו שכדאי למורה לשמר ויכול לעזור לילד, רצוי כמובן שהמורה יכיר זאת.
 
התקדמות הילד מבחינה לימודית
 
במקום לשאול שאלות כלליות בנושא, שאלו האם הביצועים של הילד תואמים לרמה של הכיתה, האם קיימים תחומים מסוימים בהם הילד זקוק לסיוע והאם לדעת המורה הוא עושה את המרב גם אם הוא לא הראשון בכיתה. התייעצו עם המורה לגבי דברים שהילד יכול לעשות בבית או כיצד באפשרותו להיערך לשיעורים טוב יותר, ושאלו במפורשות כיצד אתם יכולים לסייע.
 
החוזקות של הילד בשיעורים
 
אל תתמקדו רק בשלילי או בבעייתי. זכרו לשאול גם מהם התחומים בהם הילד מצליח, אילו מקצועות הוא אוהב ואילו מורים העבירו לגביו משוב חיובי. 
 
דוגמאות לעבודות
 
אם המורה מתייחסת נקודתית למטלה מסוימת או לנושא בעייתי, בקשו במידת האפשר לראות דוגמאות לעבודות או מבחנים של הילד כדי להבין טוב יותר על מה מדובר, ובקשו הכוונה לשיעורים, דפי עבודה או מקורות מידע שיוכלו לעזור לכם לסייע לילדיכם כדי לחזק את הנושא בבית.
 
דברים לומר למורה
woodleywonderworks

ילדים עם צרכים מיוחדים

אם ילדיכם זקוקים לסיוע או התאמות מיוחדות בלימודים או בתוך מבנה בית הספר, הציגו את הנושא למורה חדשה או וודאו את המשכיות המצב עם מורה ותיקה. ציינו את ההקלות שקיבל הילד בשנה שעברה וודאו האם בית הספר נערך לנושא, אילו התאמות או הקלות מגיעות לילד נכון להיום והאם ישנם ילדים נוספים עם הקלות דומות שניתן לשוחח עם הוריהם. אם מדובר בדברים שהילד עשוי להרגיש מובך לציין בעצמו, כמו למשל הצורך בקרבה ללוח או ביציאה תכופה לשירותים, הזכירו אותם בתחילת השיחה ובסופה על מנת שלא יישכחו. 
 

פתרון בעיות 

שבו עם הילד בבית מספר ימים לפני האסיפה, ובקשו ממנו לעדכן אתכם ולהעלות את כל האתגרים, הבעיות והקשיים שהוא חושב שכדאי למורה להכיר, או כאלה שיש לו מול המורה. השיחה המקדימה תאפשר לכם לקבל תמונה עדכנית של דברים שמדאיגים אותו, ותמנע מכם בזבוז זמן על בעיות שכבר נפתרו או על העלאת בעיות בצורה לא מסודרת או מבולבלת. במהלך השיחה עצמה הציגו את הסוגיה על מנת לשאול את דעת המורה ולהתייעץ איתה על סמך ניסיונה, ולא במטרה להאשים אותה, לעמת אותה עם דברי הילד או לשפוט את המצב מראש. במקביל, שתפו את המורה גם בבעיות שהילד לא העלה ישירות, אולם מדאיגות אתכם לאור שינוי בהתנהגותו או בהישגיו הלימודיים. 
 
דברים לומר למורה
woodleywonderworks

"איך אנחנו יכולים לעזור?"

במקום לתת למורה את התחושה שהיא מקבלת "מטלות" או מסייעת בצורה חד צדדית, העניקו לה את היכולת לבקש מכם סיוע בחזרה, דבר שבסופו של דבר יעזור לילדכם ולתפקודו בבית הספר. שאלו ישירות כיצד באפשרותכם לתרום, בין אם מדובר בעזרה לילד, סיוע בפעילות עתידית לכיתה הדורשת חומרים או הכנה, העלאת רעיונות למפגש כיתתי ועוד.
 
לסיכום, הפגישה עם המורה היא מקור חשוב למידע עבור כל אחד מהצדדים ולכן חשוב מאוד לנצל אותה היטב. בסוף הפגישה שאלו מתי ייערכו פגישות עתידיות עם המחנך והאם יתקיימו גם פגישות עם שאר המורים. במידה והמחנך הוא הדמות היחידה שייצא לכם להכיר אישית, שאלו כיצד ניתן להיות בקשר גם עם מורים מקצועיים. פעמים רבות קיימות בעיות שניתן לפתור בקלות מול המורים האחרים, אולם איננו פותרים בזמן לאור היעדר איש הקשר המתאים.
 
שנת לימודים נעימה לכולם!
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: