maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

6 שיטות לשיפור הזיכרון הצילומי

היזכרו לרגע בכל האורחים שהיו במהלך ארוחת החג האחרונה שערכתם. כעת נסו להיזכר בכל קבוצות הכדורגל שנמצאות בליגת העל של ישראל. האם ראיתם את שמות בני המשפחה שלכם מופיעים מולכם כמו ברשימה, או שראיתם את פניהם? האם דמיינתם שמות הקבוצות עצמן או את הצבעים שלהן? סביר להניח שלא כך עבד הזיכרון שלכם, אבל בעזרת שימוש בכמה כלים ושיטות יעילות תוכלו לגרום לו לעבוד כך ולהגיע למצב של זיכרון צילומי. 

שיפור הזיכרון הצילומי
Allan Ajif

עבור רוב האנשים, הזיכרון מגיע בתמונות. רוב הסיכויים הם שתזכרו היכן השארתם את המפתחות של הרכב אם תספקו לעצמכם תמונה ויזואלית של המקום בו הם נמצאים – על עיתון שעל השיש שבמטבח, במקום סתם "במטבח". בעבר יכולת זו הייתה נחוצה הרבה יותר משום שלא יכולנו לאחסן בכל רגע את זיכרונותינו בתמונות בסמארטפון, או אם נלך הרבה יותר אחורה, בני האדם לא יכלו לכתוב כל מה שרצו על פיסת נייר. אז איך זכרו היוונים העתיקים את הנאומים הארוכים שלהם? הם עשו זאת בעזרת תרגילים לשיפור הזיכרון, בדיוק כמו 6 התרגילים שתכירו במהלך הכתבה הבאה, אשר בסופה תוכלו גם לצפות בהרצאה בת 20 דקות שמדברת בדיוק על הנושא הזה מתוך ניסיונו האישי של הכתב ג'ושוע פוייר.

אם תתרגלו את התרגילים האלה באופן קבוע תוכלו לשפר את הזיכרון הצילומי שלכם פלאים, ואלו הן שיטות מוכחות שעובדות, כל עוד משקיעים בהן את הזמן הדרוש.

1. שיטת חדר החושך

בצבאות רבים ברחבי העולם משתמשים בטכניקה הזו כבר במשך עשורים רבים כדי לפתח זיכרון צילומי. תצטרכו ספר, דף A4 וחדר חשוך שתוכלו להדליק ולכבות בו את האור בקלות. 

הניחו את הדף על אחד מעמודי הספר, כך שתוכלו לקרוא רק פסקה אחת מהעמוד והשאר תהיינה מוסתרות. הסתכלו על הפסקה שאתם יכולים לראות והתרכזו בה. לאחר מספר שניות כבו את האור ותנו לעיניים שלכם להסתגל לחושך. אז הביטו ישירות על הפסקה, הדליקו את האור וכבו אותו במהירות. התמונה של הפסקה אמורה להישאר מול העיניים שלכם. 

אם תתאמנו כך 15 דקות ביום למשך חודש, הזיכרון הצילומי שלכם ישתפר ותוכלו לזכור כבר אז את הפסקה השלמה הזו על ידי מבט חטוף.

2. מערכת הלוקי

המוח שלנו מעבד מידע ויזואלי ומרחבי כל הזמן, ורוב הסיכויים שהוא יזכור מידע מוזר יותר מאשר מידע רגיל ויומיומי. המוזרות היא מה שגורמת למערכת הלוקי לפעול בצורה יעילה. דמיינו לעצמכם בניין שאתם מכירים היטב או דרך שבה אתם הולכים באופן יומיומי. ערכו רשימה של נקודות ציון בתוך המרחב הזה. עבור כל פרט שאתם זוכרים, המציאו בדמיונכם פרט מוזר שמופיע בה כמו למשל קוף ענקי שמסתובב במסדרונות של הבניין או מכונית של ליצן שנתקעה בדרך שבה אתם הולכים או נוסעים. 

כדי לזכור מזון שעליכם לקנות בחנות למשל, דמיינו את המצרכים עצמם רוקדים רומבה על שולחן המטבח בזמן שהם לבושים בחליפות טוקסידו. כן, זו מחשבה מוזרה, אך היא עוזרות לזכור את הפריטים שברצוננו לזכור לאורך זמן רב יותר וביעילות רבה יותר. מומלץ לנסות.

שיפור הזיכרון הצילומי
Zabdiel

3. קישור פריטים

כמו מערכת הלוקי, שיטת הקישור מסתמכת על העובדה שהמוח שלנו זוכר טוב יותר דברים מוזרים מאשר רגילים. אם אתם רוצים לזכור רשימה של חפצים, הפכו אותה לסיפור שאינו סביר כל כך שמישהו יספר לכם. 

למשל אם אתם יוצאים לקניות עם רשימה שכוללת בשר טחון, חמאה, מרכך כביסה ונייר טואלט אך שכחתם את הרשימה בבית, תוכלו לזכור לעצמכם פרה שמחליקה על חמאה מומסת ומנסה להוביל את הכביסה שלה לערימת נייר טואלט. לא משנה אם זו רשימה קצרה או ארוכה, קשרו את החפצים, כל אחד לחפץ שלפניו ברשימה, ותזכרו את כולם ביעילות.

4. זכירת שמות

כשאתם מכירים מישהו חדש, נסו את האסטרטגיות הבאות שיעזרו לכם לזכור את שמו. ראשית, השתמשו בשם של האדם שהכרתם במהלך השיחה מיד אחרי ששמעתם אותו לראשונה. אם יש לכם תירוץ לעשות זאת, כתבו את השם של האיש או בחנו את כרטיס הביקור שלו כדי ליצור תמונה ויזואלית בראשכם. תוכלו גם לנסות לקשר את שמו למאפיין בולט שבתווי פניו כמו אף גדול או שיער בצבע בולט, למשל "דניאלה עם העיניים הכחולות" הרבה יותר קל לזכור מאשר רק "דניאלה".

שיפור הזיכרון הצילומי
 

5. קלפי זיכרון

בשיטה הזו משתמשים אנשים שמתחרים בתחרויות זיכרון ברחבי העולם, אולם מאחר שהיא משמשת אותם לזמן ארוך, האימון שלה הוא ארוך אף הוא ועשוי לקחת עד שנה אם באמת רוצים לשפר את הזיכרון בצורה יוצאת דופן (מותר לפספס ימים פה ושם). עבור השיטה הזו תצטרכו חבילת קלפים, ומומלץ להשתמש בקלפים צבעוניים עם מספרים וצורות גדולים כמו קלפי טאקי. 

שלפו 3 קלפים אקראיים מהחבילה ונסו לזכור אותם. החזירו אותם לתוך החפיסה ופרשו אותה כך שכל הקלפים יופיעו מולכם. בחרו את שלושת הקלפים שזכרתם והניחו אותם מולכם לפי הסדר שהוצאתם אותם בהתחלה. הוציאו שוב את אותם הקלפים גם ביום שלמחרת והמשיכו כך למשך שבוע. בשבוע שאחרי, התחילו שוב את התרגיל, אלא שהפעם הוציאו 5 קלפים. בשבוע שאחרי הוציאו 10, אחר כך 15, 20, 25 וכן הלאה עד שתוכלו לשלוף את כל הקלפים שבחבילה ולזכור אותם. 

זה לא קל וזה מצריך הרבה זמן וסבלנות, אך אם תתמידו בשיטה הזו במשך שנה תוכלו לשפר את הזיכרון הצילומי שלכם בצורה יוצאת דופן.

6. שחרור הזיכרון

השיטה הזו כבר שינתה את חייהם של עשרות אלפי אנשי עסקים ומכירות ברחבי העולם והיא יעילה ומהירה לשליטה. היא עוזרת לשפר פלאים את הזיכרון לטווח הקצר ולהפוך אותו לצילומי. בדרך לעבודה מחר, הסתכלו במהירות על עצם חולף כל 30 שניות ואז הסתכלו למקום אחר. לאחר מכן נסו להיזכר בעצם החולף בצורה כזו שהתמונה שלו תופיע באופן מלא בראשכם. אם תעשו את התרגיל הזה במשך 5 דקות בכל יום למשך 5 הימים הקרובים, תשפרו את הזיכרון הצילומי שלכם. 

בתרגיל הזה אתם בעצם מתרגלים את המוח שלכם לשים לב לפרטים ולאחסן יותר מהם בכל פעם שהם מופיעים מול העיניים שלכם. הזיכרון לטווח הקצר מאחסן בדרך כלל זיכרונות ב"תיקייה זמנית", ואם אתם לא משתמשים בזיכרון הזה בדקות הקרובות, המוח יפטר מהזיכרון חסר התועלת הזה. לכן השיטה הזו עובדת בצורה בטוחה משום שאתם מרגילים את המוח לשמור את הזיכרונות האלה לזמן רב יותר.

אם עדיין לא השתכנעתם שהתרגילים האלה עשויים לשפר את הזיכרון הצילומי שלכם, מומלץ שתצפו בהרצאה של ג'ושוע פוייר על מעללי זיכרון שכל אחד יכול לבצע, בה הוא מדבר על ההיסטוריה של שיפור הזיכרון, השיטות השונות שקיימות ועל החוויה האישית שלו ושל אחרים משימוש בשיטות אלה. ג'ושוע עצמו זכר את ההרצאה הזו בעל פה, וזו לא ההפתעה היחידה שיש לו לשתף אתכם בקשר ליכולת החדשה הזו שלו.

 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: