maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 פעולות לשיפור התפקוד המוחי

  עוד לפני המצאת המחשבים, היה בידינו כלי חזק מאוד לחישוב, תכנון וביצוע שנמצא ממש בקרבנו. מדובר כמובן על המוח, שהוא המחשב של הגוף ואחראי על וויסות של מגוון תהליכים חשובים באיברים השונים, וכמובן גם על חשיבה רגשית ומעשית. כיוון שיש לו תפקידים רבים כל כך, זה חשוב מאין כמוהו שנעשה פעולות שישמרו על תפקודו התקין לאורך זמן וימנעו פגיעות בו. 12 הפעולות הבאות אולי נשמעות לא שגרתיות, אבל הן יסייעו לכם לשמור על מוח חד לאורך זמן כדי שתוכלו ליהנות מבריאות איתנה של האיבר החיוני ביותר בגוף.
 
איור של מוח
 
1. נסו טיפול בארומתרפיה
אין כמו ניחוח משכר של שמנים אתריים כדי לשפר את מצב רוחנו, ומתברר שהתמציות הללו יכולות לעזור רבות גם לשיפור התפקוד המוחי שלנו. שמן רוזמרין למשל מסייע לנקות את הראש ממחשבות ולשמור על בהירות מחשבתית, ושמנים אחרים כמו נענע ובזיליקום מפחיתים עייפות מנטלית ומגבירים את הריכוז שלנו. כדי לנצל את היכולות האלו של השמנים, ניתן להשתמש בכלים מיוחדים שמפזרים את ריחם או למשוח אותם ישירות על עורנו.

2. עשו סיעור מוחין קצר

זה לא סוד שכדי לשמור על חשיבה צלולה צריך לחשוב, אך מסתבר שיש גם דרכים לעשות זאת בצורה נכונה. אחד הדברים הטובים ביותר שתוכלו לעשות כדי להגביר את היצירתיות וגם את התפקוד המוחי שלכם הוא לערוך סיעור מוחין קצר עם עצמכם או עם אנשים אחרים. העלו רעיונות שונים, תגוונו במילים שאתם משתמשים בהן ואמרו את המחשבות שעולות לכם לראש בכל רגע נתון. זה יסייע לכם רבות כאשר תצטרכו לעשות עבודות כתיבה שונות או פשוט כשתרצו לפלפל את החשיבה שלכם ביומיום.
יד של אדם שמוקף פתקים

3. שמרו על מאזן חיידקים תקין בקיבה

לא בכדי מערכת העיכול מכונה "המוח השני" של הגוף, שכן היא מחוברת אל המוח ישירות על ידי עצב הואגוס (העצב התועה). החיידקים השונים בקיבה פולטים חומרים אשר מעבירים מסרים למוח ולהיפך, כך שקיים בין שני האיברים הללו קשר הדוק. זה גורם לכך שמה שמתרחש בקיבה יכול להשפיע בצורה ניכרת על המוח ועל תפקודו, בעיקר כאשר מדובר במאזן החיידקים. במקרים בהם המאזן העדין הזה מופר ו"חיידקים רעים" מתרבים במערכת העיכול, הם פולטים חומרים מזיקים שמגיעים ישירות למוח דרך עצב הואגוס ועלולים להזיק לו. כדי למנוע מצב שכזה, חשוב לשמור על תזונה מאוזנת ולנסות להימנע במידת האפשר ממאכלים עם חומרים מלאכותיים, וכאלו שאתם יודעים שאינם מועילים לבריאותכם.

4. המעיטו את השימוש בתוכנות ניווט

אנשים רבים רגילים כיום להיכנס לרכב ולהדליק ישירות את תוכנת הניווט החביבה עליהם, על מנת לקבל עזרה בהגעה אל מחוז חפצם שיכול להיות גם במרחק קצר מהם. עם זאת, מתברר שהפעולה הזו עלולה להשפיע על התפקוד המוחי שלנו לרעה ולגרום לנו לנזק בזיכרון המרחבי. במחקר שפורסם בשנת 2011 חוקרים מצאו שבקרב נהגי מוניות בלונדון שנבדקו בניסוי, שימוש במפות במקום במכשירי ניווט הגביר את התפקוד של החלק במוחם שקשור לזיכרון מרחבי ואף שינה את מבנהו. בפעם הבאה שאתם יוצאים לטיול, שקלו לקחת מפת נייר ותאמנו את המוח שלכם כדי להפיק את המיטב ממנו.
אישה מחזיקה טאבלט עם תכנת ניווט
 

5. שמרו על היגיינת הפה

מלבד העובדה שצחצוח שיניים שומר עליהן מפני חורים, דלקות בחניכיים והבל פה לא נעים, הוא גם יכול לעזור רבות בכל הקשור לשיפור התפקוד המוחי שלכם. הסיבה לכך היא פשוטה מאוד ונובעת מהעובדה שהמשקעים (פלאק) הנוצרים בין השיניים גורמים לתגובה חיסונית שמונעת מהעורקים להעביר חומרי הזנה חיוניים למוח. כתוצאה מכך, המוח לא מקבל את כל החומרים הנחוצים לו ופעילותו עלולה לדעוך אט אט בגלל זה. כדי לשפר את התפקוד המוחי שלכם ולוודא שהאיבר החשוב בגוף יקבל את כל הנחוץ לו, שמרו על היגיינת הפה והשתדלו למנוע היווצרות צברי אוכל בין השיניים.

6. קחו הפסקות קצרות במהלך היום

כאשר אנחנו "מעמיסים" על המוח שלנו אינספור מטלות במהלך היום, אנו עלולים להזיק לו ואף לגרום לתפקוד שלו לרדת. קשה לעתים להימנע מכך בהתחשב באורח החיים הקדחתני שרבים מאתנו מנהלים, אך אם אתם רוצים לשפר את התפקוד המוחי שלכם, קחו הפסקות מדי פעם. השתדלו לקחת פסקי זמן קצרים, אפילו של כמה דקות, ממה שאתם עושים ומלאו את הזמן הזה בפעילות קלילה כמו גלישה באינטרנט או אפילו מנוחה ושתיית כוס קפה. זה יאפשר למוח שלכם להוריד הילוך מפעם לפעם ולאורך זמן התפקוד שלו ישתפר, מה שיאפשר לכם לבצע משימות ביתר קלות.
יד של גבר אוחזת בכוס קפה

7. השתמשו בשמן קוקוס

כאשר המוח שלנו לא מקבל את חומרי ההזנה הנחוצים לו, מצב שקורה לעתים בתזונה לוקה בחסר או בדיאטות דלות בפחמימות, עלולים להתחיל בו תהליכי ניוון שמזיקים לתפקודו. כדי למנוע את המצב הזה, מתחיל בגוף תהליך פירוק של שומנים שתוצריו הם חלקיקים בשם קטונים – טריגליצרידים בעלי שרשראות בינוניות. החלקיקים הללו הופכים לחומרי ההזנה של המוח, ובמחקר שנערך במכון למחקר רפואי של תזונה, מוח וטראומה בוושינגטון, חוקרים מצאו שהם מגבירים פעילות מוחית במידה ניכרת. אין זה אומר כמובן שצריך למנוע מגופנו חומרי הזנה חיוניים, אלא שתוספת של קטונים לתזונה היומית שלנו, כמו שיש בשמן קוקוס על כל שימושיו, יכולה לעזור מאוד בשיפור הפעילות המוחית. 20 גרם ביום בלבד של השמן הנפלא הזה יכולים לעשות פלאים למוח ולשפר את פעילותו במידה ניכרת.

8. נסו לתרגל יוגה

היתרונות של תרגילי היוגה וההשפעה החיובית שלהם על מצב הרוח והרגיעה ידועים לרובנו, אך מתברר שלתנועות הייחודיות הללו יש גם השפעה ניכרת על תפקודי המוח. זה קורה הודות לעובדה שתנועות מסוימות המבוצעות במסגרת תרגילי היוגה מגבירות את אספקת הדם למוח, ועל ידי כך מחדדות את הזיכרון ותורמות בצורה ניכרת לבריאות של האיבר החיוני בגופנו.
צל של אדם בתנוחת יוגה מול השקיעה

9. אל תשכחו לצאת לשמש לעתים

בישראל שטופת השמש זה נראה הגיוני שלא יהיה לאנשים חסר בוויטמין D החיוני, אך מסתבר שההיפך הוא נכון! כל אדם זקוק לכמות שונה של הוויטמין החיוני הזה שמיוצר עקב חשיפה לשמש, כך שכולנו זקוקים לשהות בחוץ לפרקי זמן ייחודיים משלנו. זה חיוני בשל העובדה שוויטמין D נחוץ לתפקוד תקין של המוח, ואם יש רק מעט ממנו בגופנו זה עלול לגרום לנזק. לעומת זאת, כמות מספקת מהוויטמין השמשי הזה משפרת פעילות מוחית ואף מאטה את ההזדקנות של "המחשב של הגוף", אז השתדלו לטבול בשמש לעתים כדי לשפר את תפקדוכם המוחי.

10.  חשבו על אבות אבותיכם

רבים ודאי תוהים למה הכוונה במשפט הזה, אך אין פה משמעות נסתרת. במחקר שפורסם בשנת 2010 חוקרים מצאו שהנבדקים שחשבו על אבותיהם ועל המורשת המשפחתית שלהם תפקדו טוב יותר במבחנים קוגניטיביים מאשר אלו שלא עשו זאת. החוקרים סבורים שהמחשבה הספציפית הזו על השושלת שלנו מגבירה תחושה של שליטה, מה שגורם לנו לחשוב ביתר צלילות ולתפקד טוב יותר. אם אתם רוצים לשפר את הפעילות המוחית שלכם, נסו לחשוב על משפחתכם לעתים. זה רק יעזור לכם.
תמונות ישנות מאלבום משפחתי

11. שכבו עם ראשכם שמוט מטה

אין כמו להיכנס למיטה בסופו של יום ארוך כדי לנוח ולתת לגופנו ומוחנו לנוח. בפעם הבאה שאתם עושים זאת, נסו לשכב כמה דקות בצורה שתגרום לראשכם להישמט מטה, כמו בקצה המיטה למשל. במחקר שנערך בבית הספר לפסיכולוגיה באוסטרליה חוקרים מצאו שהנבדקים שתרגלו זאת פתרו חידות טוב יותר מאלו ששכבו בצורה רגילה. הסיבה לכך היא שבעת מנוחה בצורה הזו, יותר דם וחמצן מגיעים למוח ומשפרים את תפקודו, ויש לפעולה הזו גם השפעה חיובית על הזיכרון. מכאן, שהתפקוד המוחי לאורך זמן יכול להשתפר על ידי השינוי הקטן הזה. 

12. תחשבו חיובי יותר

זה נשמע מעט נדוש, אך המפתח לחיים בריאים מבחינה נפשית וגם גופנית הוא לחשוב חיובי. לא רק שזה יגרום לכם להרגיש טוב יותר, אלא שגם התפקוד המוחי שלכם ישתפר וקיימת מאחורי זה סיבה מדעית. כאשר אנחנו נכנסים להלך רוח שלילי ומרגישים רע, משתחררים בגופנו כימיקלים והורמונים אשר גורמים להרס של תאי מוח. לעומת זאת, כאשר אנחנו לומדים לווסת את הכעסים והרגשות השליליים, מוחנו מחווט את עצמו מחדש וגורם לנו להיות רגועים יותר באופן קבוע. לכן, כדי לחזק את הכוח המוחי שלכם, השתדלו להיות חיוביים ונסו לתרגל זאת על מנת להקל על עצמכם לאורך זמן.
אישה מחויכת שוכבת על הדשא
המוח הוא איבר מדהים שבכל שנה מתגלים עליו דברים חדשים, כמו פעולות שניתן לעשות על מנת לשפר את תפקודו. ביצוע 12 הפעולות שהוזכרו בסעיפים הקודמים יעזור לכם להאט את תהליך ההזדקנות הקוגניטיבי, יסייע לשמור על חדות המחשבה וישפר את הזיכרון לאורך זמן.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: