maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

כל מה שלא ידעתם על המחזור הנשי - סיבות וטיפולים!

 

כולנו מכירות את זה. אנחנו משתתפות בקרנבל הזה כל 30 יום - וההנאה? בהחלט אינה מובטחת! שבוע-שבועיים לפני המחזור, את מתחילה להרגיש את זה. הבטן מתנפחת, כאבי הראש הופכים עמומים יותר ומתקרבים לאזור העיניים, מצבי הרוח מתחלפים מהר יותר מקצב התנועה בוול-סטריט, הבטן מדברת בשפה שאינך רוצה להבין, ובסך הכל את חשה המון שינויים פיזיים ורגשיים. התופעות האלה מוכרות ונקראות "תופעות קדם ווסתיות", מהן סובלות היום 85% מהנשים. מכיוון שהתופעה החודשית הזו לא פוסחת על רובינו, וספירת הימים בחרדה עשויה להתפרש אפוא כמידה של ציפייה, כדאי שתביני מה קורה לך ואיך את יכולה למזער את הימים הנוראיים...

תסמינים:

1. התגברות החשקים - נשים רבות נוטות לפתח תשוקה ספציפית לדברים בתקופה של קדם מחזור. בדרך כלל יהיו אלה מוצרים עתירי
עמילן, כלומר מזונות מתוקים. מאידך, יש נשים שהתופעות הללו באות לידי ביטוי בדרך של איבוד התאבון, קלקול קיבה, עצירות או שלשולים.

2. אקנה - אחת התופעות המוכרות ביותר בקרב נשים בשלב הטרום מחזור. השינויים ההורמונאליים בתקופה זו גורמים לייצור מוגבר של חלב בבלוטות העור. זהו חומר שומני שעלול לסתום את הנקבוביות וליצור בליטה. לכן אם עברת כבר את גיל ההתבגרות ויצא לך חצ'קון, סביר להניח כי הווסת שלך מתכננת לקפוץ לקפה ועוגה בעוד כמה ימים.

3. כאבים - נשים במצב טרום ווסתי יחושו לעיתים קרובות כאבים חזקים בחלקו התחתון של הגב וכאבים 'חמים' באזור האגן. כמו כן יורגשו כאבי ראש או מיגרנה,
כאב במרכז השדיים וכאבים או התכווצויות בבטן התחתונה.
 

 

4. שינויים במצבי הרוח - עבור נשים רבות, זהו התסמין המטריד ביותר בתקופה של קדם מחזור. הדבר מתבטא בעצבנות יתר, כעס, התקפי בכי בלתי נשלטים, דכאון וחרדות שעלולים לבוא וללכת ללא כל הסבר. חלקן של הנשים אף סובל מבעיות זכרון וריכוז.

5. כאבי בטן קשים - הבטן הנפוחה הופכת קשה ומתכווצת מכאב. זה הרחם שפעיל ללא הרף ומתכווץ לעיתים קרובות. ההתכווצויות הללו בדרך כלל נפוצות מאוד וכואבות מאוד. במקרים מסויימים, הן אף גורמות לקוצר נשימה. ממש כמו צירים זעירים.
 


מי סובלת בדרך-כלל מהתסמינים?


כמעט כל אישה בעולם יכולה לסבול מתסמינים אלה בתקופה טרום ווסתית, אך מחקרים מצאו כי הסיכוי לסבול מהם נגבוה יותר אצל נשים בעלות המאפיינים הבאים:

1. נשים משנות ה-20 לחייהן ועד אמצע שנות ה-40 יסבלו יותר מכאבים חזקים בבטן ובגב, וממצבי רוח בלתי נשלטים.
2. נשים שחורות סובלות מהתקפי רעב ותשוקה למתוקים, יותר מנשים לבנות.
3. נמצא שנשים לבנות סובלות ממצבי רוח ומעלייה במשקל יותר מנשים שחורות.
4.בגיל ההתבגרות המאוחר, נערות סובלות יותר מאשר בגיל ההתבגרות המוקדם.

מה גורם לזה? - הגורם הספציפי אינו ברור עדיין, אך ידוע כי ירידה ברמת האסטרוגן והפרוגסטרון במהלך השבוע שלפני המחזור, משפיע עלינו בצורה של תסמינים לא נוחים בעליל. צניחת ההורמונים יוצרת לנו את הכאבים החזקים ומשפיעה לנו על המצב רוח והקוגניציה. כמו כן, ליקויים תזונתיים הבאים לידי ביטוי בחוסר בוויטמינים ובמינרלים מסויימים, עלולים גם הם להיות חלק מהגורמים לתופעות.

דרכים להפחתת התסמינים הקדם ווסתיים:

1. פעילות גופנית - עוזרת מאוד בהפחתת הכאבים ומצבי הרוח ואף נלחמת בעייפות המתבטאת בימים אלה. פעילות ספורטיבית לאורך כל החודש, תהפוך את גופך ל"חסין" יותר מפני התסמינים. פעילות רק בימי המחזור לא תועיל. אפילו פעילות מינימאלית של 30 דקות ברוב ימות השבוע תוכל להועיל לך מאוד בימים הקשים של החודש.


2. דיאטה עשירה בויטמין B - מחקרים מצביעים על הקשר בין צריכת הויטמין להפחתה בתסמיני התקופה הטרום ווסתית. באחד המחקרים, עקבו אחר 2,000 נשים במשך 10 שנים. נמצא כי נשים שצרכו מזונות עשירים בתיאמין וריבופלאבין (ביצים, מוצרי חלב) סבלו פחות, בצורה משמעותית, מאותן נשים שלא צרכו מזון מסוג זה.


3. אכילת פחמימות וסיבים תזונתיים - אכילת פחמימות ומוצרים בעלי שפע של סיבים תזונתיים יכולה לשמור את רמת הסוכר בדם, מה שמאזן את התנודות במצב הרוח ומרסן את התשוקה לאוכל מתוק.


4.הפחתה של צריכת מוצרים שונים - בימים שלפני המחזור, מומלץ מאוד להמנע מסוגים שונים של מזון, כדי למנוע סוגים שונים של תופעות. רצוי להמנע ממלח, שעלול להגביר את הנפיחות בחזה ובבטן. להמנע מקפאין שמגביר את העצבנות. להמנע מאלכוהול ומוצרים עתירי סוכר שיעצימו את התנודות במצבי הרוח.


5. הפגת מתחים בדרכים שונות - תסמונת טרום ווסתית יוצרת גם ככה מתח רב אצל האישה, דבר שמגביר את שאר התסמינים הלא נעימים. מסיבה זו, חשוב מאוד למנוע מתחים ולחצים בימים האלה. אסטרטגיות שונות עובדות על נשים שונות. כל אחת צריכה למצוא לעצמה את הדבר הטוב ביותר עבורה, שמועיל לה להרגע במצבים קשים; יוגה, מדיטציה, עיסוי, כתיבה ביומן, כוס תה צמחים מול הטלוויזיה, שחייה בבריכה או פשוט שיחה עם חבר, עשויים להטיב עם ההרגשה שלך  ולהפחית משאר התסמינים.


6. שינת לילה טובה - בימים לפני המחזור וגם בזמן המחזור, הגוף שלנו עובד קשה. החומרים הכימיים בו משתנים, הפעילות השגרתית שלו משתנה גם היא. השתדלי להעניק לעצמך שינת לילה טובה, ארוכה ונוחה, של לפחות 7 וחצי שעות. הגוף שלך יעריך את זה מאוד וידאג לפצות אותך כבר בבוקר כשתתעוררי.


7. תרופות ללא מרשם - כל כדור משכך כאבים שניתן לקנות ללא מרשם יכול לעזור לך בזמן הכאב הסימפטומטי. כדורים מסוג אספירין, איבופרופן, נפרוקסן, נורופן או אדוויל. כמובן שלכל אישה רמת כאב אחרת, לכן יש להתאים את סוג הכדור ואת הכמות המותרת.


8. טיפול הורמונאלי - מומלץ לנשים הסובלות מכאבי מחזור ליטול גלולות למניעת היריון. הן ישמרו על מאזן הורמונלי נכון יותר ובכך יורידו או אפילו יעלימו לגמרי תסמינים קשים של טרום מחזור.


9. תוספי מזון - כל תוסף תזונתי המכיל חומצה פולית (400 מ"ג), מגנזיום (400 מ"ג), ויטמין אי (400 מ"ג) או סידן (1000 מ"ג עד 1300 מ"ג) עשוי לעזור לך להקל על עצמך.


10. תמציות צמחים - ישנם צמחי מרפא מסויימים שעוזרים מאוד בהפחתה עד ביטול הכאבים ויתר התסמינים:
מורן - מומלץ לצרוך דרך פורמולה. צמח בעל סגולות מיוחדות כנגד עיוותים שבגוף, עם זיקה מיוחדת לשריר הרחם. מרגיע כאבים ומומלץ מאוד לנשים בעיקר אחרי לידה ולפני מחזור קשה.

קוהוש שחור - מעודד הרפייה של שרירים, מרגיע את הנפש ואנטי דלקתי. נוגד עוויתות שברחם ומיגרנות על רקע הורמונאלי. עוזר בבעיות עיכול ובכאבים 'חמים' שבגב התחתון.

אנג'ליקה סינית -מאזן את ההורמונים בגוף, ממריץ את זרימת הדם. נפוץ מאוד כפתרון לבעיות שבבטן כגון עיכול וכאבי מחזור. ניתן לצרוך גם בצורה של קפסולות.

 

אם אתן יודעות על דרכים נוספות, בהן ניתן לשכך כאבים ולעזור להפחית תסמינים טרום ווסתיים נשמח שתשתפו אותנו!

 


 

מקור: אביטל אפרים
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: