maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

7 דברים שהמכונאי שלכם רוצה שתפסיקו לעשות כי הם מזיקים לרכב שלכם

 יש אנשים שהרכב הפרטי שלהם הוא בבת עיניהם ויש כאלו המתייחסים אליו כאל מכונה שכל מטרתה להביא אותם ממקום למקום, אך כך או כך אי אפשר להתווכח עם העובדה שהרכב הפרטי הוא כנראה כלי התחבורה הנפוץ בישראל. כולנו רוצים לשמור על הרכב שלנו תקין ושמיש, וממש כמו במקרה של רופא השיניים ומרפאתו - גם את מכונאי הרכב והמוסך אנחנו מעוניינים לראות כמה שפחות, אך ישנם מצבים שבהם כבר אין לנו ברירה והרכב דורש בדיקה או תיקון. עם זאת, אם תשאלו מכונאים מוסמכים ואמינים, הם יגידו לכם שהם מכירים לא מעט מקרים שבהם אתם מתעלמים מן הצורך להגיע למוסך לתיקון הרכב על מנת שלא לצאת משם עם "נזק כספי", אך בסופו של דבר - אתם גורמים כך רק ליותר נזק מתועלת לרכב שלכם, ועלויות התיקון המאוחר של הבעיה, כשכבר "אין ברירה", תשאיר אתכם עם כיסים מרוקנים עוד יותר. לפניכם 7 הטעויות שאתם עושים עם הרכב שלכם והמכונאים מבקשים בכל לשון של בקשה שתפסיקו לעשותן, לא לטובתם אלא לטובתכם ולטובת המכונית שלכם. 

דברים שמזיקים לרכב שלכם: מכונאי בודק מנוע של רכב

1. הפסיקו להתעלם מהנורות שנדלקות בלוח המחוונים שלכם

אמנם יש את אלו שברגע שנורה נדלקת אפשר כבר למצוא אותם במוסך דואגים לטפל בבעיה, אבל תודו שרבים מכם, כאשר אתם רואים את החיווי על בעיה מופיע בלוח המחוונים של הרכב, פשוט מעדיפים ברגע הראשון להתעלם ממנו בתקווה שהוא ייעלם באורח פלא, או חושבים לעצמם "טוב, נדאג לזה כשנגיע לטיפול 10,000 הבא"; זוהי גישה שיכולה להעמיד את הרכב שלכם בסיכון ממשי.

תפקידן של הנורות השונות המוצבות בלוח המחוונים הוא להתריע על שורה ארוכה של תקלות ברכב – החל מתקלות מנוע, דרך שיבושים במערכת הקירור ובתקינות הצמיגים ואפילו עד בעיה בבידורית המותקנת במכונית. הנורות הללו כמעט אף פעם לא נדלקות במקרה, ולרוב הן אכן מעידות על בעיה קיימת; התעלמות מהן עלולה לעלות לכם בסופו של דבר לא רק בהרבה כסף, אלא גם בבטיחות ובבריאות, כשבמקרים חמורים מדובר ממש בסיכון החיים שלכם ושל הנוסעים שאיתכם ברכב. אם הנורה נדלקת ואתם לא יודעים כיצד לטפל בבעיה - גשו בהקדם למוסך הסמוך למקומכם. 

2. הפסיקו לחכות זמן רב מדי עד שאתם מביאים את הרכב לבדיקה תקופתית

דעו לכם כי הדגמים העדכניים של המכוניות השונות דורשים תחזוקה קבועה ומדוייקת הרבה יותר, מה שהופך את הבדיקות השגרתיות לחשובות מאי פעם. אם אתם חושבים שכל מה שעושים בבדיקות הללו זה למדוד לכם שמן-מים ולחייב אתכם על דברים שאתם לא בהכרח צריכים, אז טעות בידיכם, כי הבדיקות הללו משמעותיות מאוד להמשך פעילותו התקינה של הרכב שלכם.

הנה דוגמה לכך: נוזל הקירור למנוע לא רק שומר על המנוע שלכם מפני התחממות יתר, אלא גם מונע קורוזיה פנימית, בזכות התוספים הנכללים בו; יחד עם זאת, עם הזמן כוחם של התוספים הללו נשחק, והם הופכים להיות לא יעילים. בבדיקה תקופתית, יהיה לבוחן קל מאוד לעלות על הצורך בריענון הנוזל, וזה יעלה לכם בסך הכל כמה מאות שקלים. לעומת זאת, אם לא תבצעו את הבדיקה, הקורוזיה יכולה לפשוט במנוע שלכם בלי שבכלל תרגישו - ואז החלפה של הרדיאטור או של מערכת הקירור ברכב תעלה לכם כבר כמה אלפי שקלים ואף יותר. לכן ברור שעדיף לנקוט במקדם הבטיחות ההכרחי ולהקפיד על הבדיקות התקופתיות מאשר להצטער בסוף.

דברים שמזיקים לרכב שלכם: מכונאי בודק עם פנס את החלק התחתון של רכב

3. הפסיקו להתעלם מרעשים בלתי שגרתיים

זה צריך להיות ברור ומובן לכם - רכב במצב תקין לא משמיע רעשים צווחים, חריקות, נקישות, תקתוק, הלמות חבוטות וכיוצא בזה. אם אחד או כמה מן הקולות הללו נשמעים לפתע מרכבכם, יכולות להיות להם משמעויות שונות שכדאי לשים לב אליהן:

  • רעשי חריקה מתכתיים – כשל באחת המשאבות של הרכב או בעיות מנוע.
  • רעשי חריקה בעת בלימה – יכולים לאותת על בעיית בלמים חריפה.
  • רעשי תקתוק תוך כדי סיבובים חדים – יכולים להתריע על תקלה במפרק המהירות הקבועה, שתפקידו להעביר תנועה בין הצירים ברכב.
  • רעשי חבטה מתכתיים – מצביעים על שיבושים במתלה הרכב.

אם הרכב שלכם משמיע רעשים מהסוג הזה או קולות אחרים שנשמעים לכם בלתי שגרתיים, דאגו לקחת אותו לבדיקה מוקדם ככל האפשר. אל תסמכו על המזל – חלקי מכונית שמפיקים קולות משונים לא יסתדרו מעצמם, ואם לא תדאגו להם אז כאשר הם יתקלקלו לחלוטין הם יגרמו נזק גדול עוד יותר לרכב כולו, לכן אל תתעלמו מהם.

4. הפסיקו לא לשים לב לריחות שעולים מרכבכם

ממש כפי שאסור להתעלם מהרעשים הבלתי שגרתיים שהרכב משמיע, כך גם כדאי מאוד שתפנו את תשומת הלב לריחות הנודפים ממנו. אם מהרכב שלכם עולה ניחוח של שמן שרוף, המשמעות היא ששמן או נוזלים אחרים דולפים אל תוך המנוע החם ואל צינורות הפליטה של המכונית. ככל שתקדימו לשים לב לריח המעיד על הבעיה הזו, כך תוכלו למנוע נזק חמור ורציני יותר למנוע, שעלול להסתיים אפילו בשריפתו, דבר שכמובן ישבית את הרכב שלכם לחלוטין.

ריחות נוספים שכדאי שתבחינו בהם בהקדם האפשרי הם:

  • ריח גומי שרוף – מעיד על כשל במערכת הרצועות של הרכב שיכול לגרום להתחממות יתר של המנוע ולנזק בל ישוער
  • ריח חריכה המגיע מהבלמים  מצביע כמובן על כך שהבלמים לא מתפקדים כראוי.

זכרו – אף אחד מהריחות הללו אינם נורמליים, הגיוניים, או חולפים מאליהם, והתעלמות מהם רק תעלה לכם יותר בעלויות התיקון הסופיות. האף שלכם יכול לדעת יותר טוב מכם, לכן תנו לו להוביל אתכם אל המוסך הקרוב כאשר צריך לעשות זאת.

דברים שמזיקים לרכב שלכם: מכונית אפופה עשן

5. הפסיקו לנסוע על צמיגים שחוקים

מחירם של צמיגים לא נמוך בכלל, לכן אין פלא שבעלי המכוניות מנסים לנצל את צמיגיהם כל עוד הם שמישים ואין בהם תקר, לפני שהם מוציאים כסף רב על מנת להחליפם. עם זאת, משיכת השימוש בצמיג עד טיפת האוויר האחרונה שבו יכולה לעלות לכם הרבה יותר ממחיר הצמיג עצמו; מחקרים ובדיקות שונות הראו כי נסיעה עם צמיג שחלקו החיצוני שחוק, פגוע ויבש גורמת לירידה במרחק העצירה לבלימה של הרכב וכן לעליית הסיכון להחלקה על כביש רטוב, מה שכמובן עלול להוביל לתאונות דרכים קטלניות. בנוסף נמצא שאפילו גלישה תמימה אל אבן שפה בצידי הכביש עם צמיג תקול עלולה לעלות בנזקים בלתי משוערים לרכב שלכם; לכן שימו לב טוב טוב למצב צמיגי הרכב שלכם, ואל תהססו לגשת למוסך להחליפם כל תקופה מסויימת  זה לבטח יעלה לכם פחות מהנזק שנסיעה על צמיגים שחוקים יכול לגרום לכם.

6. הפסיקו להתעלם מכתמי שמן המופיעים מתחת לרכבכם

כתמי שמן גדולים המופיעים תחת רכבכם, כשהוא בחנייה או על הכביש, הם סימן לכך שכנראה ישנה דליפה מן המנוע, מהגה הכוח, מתיבת ההילוכים, ממערכת הבלמים או מאחד מאטמי הרכב. למעשה הדבר מצביע על כך שרמת הנוזלים בחלק הדולף נמוכה מאוד, דבר שיכול להביא להתחממות יתר שלו ולבעיה רצינית. תוכלו לזהות את מקור הדליפה על פי צבע הכתם המופיע תחת הרכב:

  • חום – לרוב שמן מנוע
  • ירוק, צהוב, כתום, אדום או כחול – נוזל הקירור
  • גוון בהיר או אדום כהה – נוזלי תיבת ההילוכים והגה הכוח
  • צבע דבש – נוזל בלמים טרי
  • חום-שחרחר – נוזל בלמים משומש (אינו שומני כמו שמן המנוע)

לאחר שהבנתם מנין נובעת הבעיה בעזרת אבחון צבע הנוזל הדולף, נסו לבדוק את רמת הנוזלים בחלק זה של הרכב – אם אתם יודעים היכן נמצא התקן המדידה שלו; סביר להניח כי בבדיקה תראו שאכן מינון הנוזלים בו נמוך. כך או כך, בשום מצב אל תתעלמו מן הכתם החשוד, וברגע שבו אתם שמים לב אליו – הזדרזו לטפל ברכבכם בהקדם האפשרי.

דברים שמזיקים לרכב שלכם: כתם שמן על גבי כביש

7. הפסיקו לנסות ולמשוך את הנסיעה כשהרכב מתחמם יתר על המידה

 המנוע ברכבכם יכול להתחמם מכל מיני סיבות – דליפת נוזל הקירור, רדיאטור חסום או בעל כשל במאוורר, קרע באחד הצינורות או הרצועות, ווסת חום תקוע או משאבת מים תקולה; כך או כך תיקון הנזקים הללו יכול לעלות לכם כמה אלפי שקלים, אך אם תתעלמו מסימני האזהרה שמעידים על כך שהמנוע התחמם ותמשיכו לנסוע גם אחרי שמנורת החיווי נדלקה, אתם מסתכנים בהשבתה כללית של המנוע שמחיר התיקון בו יאמיר לכמה עשרות אלפי שקלים.

בעבר, ברכבים ישנים עם מנוע מברזל, רווח השימוש ב"שיטה" שאיפשרה למשוך עוד כמה קילומטרים טובים גם לאחר שמנורת החיווי להתחממות יתר נדלקה, אם רק הייתם מפעילים את מיזוג הרכב על הרמה הגבוהה ביותר ועושים עצירות בדרך כדי לאפשר למנוע להתקרר מעט. כדאי שתדעו שהשיטה הזאת כבר לא עובדת יותר בכלי הרכב של ימינו, בעלי מנועי אלומיניום. נסיעה של יותר מ-5 דקות עם מנוע שנמצא בחימום יתר יכולה לפגוע באטם ראש המנוע, מה שיוביל לדליפת נוזל קירור ולנזק נרחב לרכב. אז מה לעשות כשהנורה המחווה על חימום יתר במנוע נדלקת? פשוט מאוד – יש להפעיל את אורות המצוקה, לעצור בצדי הדרך באופן מיידי, לכבות את המנוע ולקרוא לשירותי הגרר והחילוץ על מנת להעביר את המכונית שלכם לתיקון אצל המכונאי.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו