print header

השפעת הקורונה על ילדי הגן והגיל הרך

 לאורך כמעט שנתיים מתמודד העולם כולו עם מגפת הקורונה, מגפה אשר משבשת את חיינו כמעט בלי סוף. חיינו בתקופה זו השתנו מאוד בהרבה תחומים, אשר להם השפעות רבות עלינו. ניתן לדבר גם על יתרונות מסוימים שיש לתקופת הקורונה, אך ככלל מדובר על תקופה בה נוצרו הרבה מאוד קשיים חדשים לקבוצות רבות באוכלוסיה. ההתמודדות עם קשיים חדשים אלו תמשיך ללוות אותנו גם אחרי שנחזור לשגרה וצריך להקדיש לכך מחשבה...
 
אחת הקבוצות המרכזיות אשר נפגעה מהשפעות הקורונה היא הילדים בגיל הרך וגילאי הגן. עוד לפני שנמנה את הבעיות שנוצרו בקרב הילדים האלו, חשוב להדגיש שישנו אתגר גדול במיוחד בהתמודדות עם הקשיים של ילדים באופן כללי. הסיבה היא שהילדים עצמם אינם נמצאים במודעות לבעיות שנוצרו אצלם, ויכול להיות שהם אפילו הספיקו "להתרגל" אליהן. אנו בתור הורים ואנשי חינוך צריכים להסב את תשומת לבנו למצב החדש, לזהות את הבעיות שנוצרו בו ולחשוב על פתרונות יצירתיים במגוון תחומים אשר יפצו על התקופה אותה עברו הילדים. 
 
ההתמודדות עם פערי הקורונה בקרב ילדים: ילדים קטנים
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודש מרץ 2020, עם ראשית התפרצות הקורונה בישראל, היו בה יותר מחצי מיליון ילדים בני 3-6. מדובר אם כן על כמות עצומה של ילדים אשר חוו כמה שינויים חדים בחייהם ברגע אחד – שגרת חייהם נפסקה, המעגלים החברתיים אליהם היו רגילים נותקו, הם בילו זמן רב מאוד בבתיהם, גדלה חשיפתם למסכים ועוד. לכל אחד משינויים אלו השפעות רבות על היבטים חינוכיים, רגשיים וחברתיים אצל הילדים. במיוחד יש לציין ששינויים אלו הגדילו את הפערים בין הילדים, אשר באו מרקעים שונים או מנקודות פתיחה שונות. 

מה הן הבעיות איתן יש להתמודד?

נקודה ראשונה שעליה ניתן לדבר היא הבעיות שנוצרו אצל הילדים כתוצאה מכך שנפסקה שגרת ההגעה שלהם לגנים והפעילות בהם. מסגרות החינוך בגילאי הגיל הרך והגנים חשובות מאוד להתפתחותו של הילד. במסגרת הזאת הוא לומד ידע חדש, מיומנויות חברתיות, התמודדות עם סמכות ומסגרת. מיומנויות חברתיות בשגרה נוצרות על ידי משחק משותף או פעילות חווייתית עם חברים בגן. מסגרת החינוך היא מקום בו כל הילדים נמצאים יחד ומתקדמים בהתפתחות שלהם. כאשר המסגרות נסגרו וכל ילד חזר לביתו, הופסק התהליך החינוכי אשר התחיל, והתעמקו הפערים בין הילדים. תהליכי רכישת יכולות למידה ויכולות חברתיות שהתרחשו בגן על ידי אנשי החינוך והאינטראקציות החברתיות הופסקו, והפכו להיות תלויים בהורים. 
 
בהמשך לכך, השהייה האינטנסיבית בבית העמיקה את הפערים בין הילדים. הסיבה לכך היא השונות הגדולה בין הבתים של הילדים, הן מבחינת ההורים והיכולת שלהם להעניק יכולות שונות לילדיהם, והן מבחינת העומס אשר קיים בבית. בסופו של דבר יכול להיווצר פער עצום בין רמת ההשקעה בילדים שונים כאשר הם נמצאים כל הזמן בביתם, ולמרות שאין זו אשמת ההורים, מדובר בדבר בעל משמעות קריטית בשלב כה חשוב של התפתחות הילד. חשוב לציין בהקשר זה שבשונה מילדים בגיל בית ספר, שם הלמידה המקוונת ניסתה להמשיך במידה מסוימת את השגרה של בית הספר, הגנים לא יכלו להמשיך בצורה זו, ולכן שגרת חייהם של הילדים בגיל זה עברה מהמסגרות אל הבית בצורה מוחלטת.
ההתמודדות עם פערי הקורונה בקרב ילדים: ילד קטן מצייר
עובדה נוספת שיש לשים אליה לב בנושא זה היא שכאשר הילדים בילו את רוב זמנם בבית התגברה והתארכה מאוד חשיפתם למסכים שונים. השפעתה של מציאות זו היא הפרעות שינה ובעיות קשב, ופגיעה בהישגים לימודיים וחברתיים. מדובר על ילדים בגילאי הגן אשר במשך היום, כאשר היו במסגרת החינוכית, בילו את רוב זמנם בפעילות חברתית במתקנים ובמשחקים שנמצאים בגן, ופיתחו כך יכולות חברתיות רבות, והמעבר אל ההסתגרות בבית הקשה על כך מאוד. נראה שאחרי פגיעה גדולה זו בכישורי הילדים, המהלך הנכון ביותר הוא לעודד אותם לשוב ולשחק כמה שיותר במשחקים ומתקנים שונים שיפתחו את המיומנויות החברתיות שלהם. עם זאת, ייקח זמן לגשר על הפערים שנוצרו אצל ילדינו בעקבות תקופה קשה זו. 

דרכי פעולה מומלצות כדי לעזור לילדינו 

דיברנו אם כן על הקשיים והפערים שנוצרו בקרב הגיל הרך וילדי הגנים בעקבות משבר הקורונה, בעיקר בתחומים החברתיים והבין-אישיים. ננסה כעת לדבר על כמה אסטרטגיות ודרכי פעולה שהועלו על ידי העוסקים בתחום כדי להתמודד עם קשיים אלו ולנסות לגשר על הפערים שנוצרו בתקופה ארוכה זו. עוד לפני הירידה לפרטים, חשוב להבין שנקודת המבט על משבר הקורונה צריכה להיות בתור משבר ממושך, אשר השפעותיו ימשיכו ללוות אותנו לאורך זמן רב, ועל כן יש לבחון לעומק, כל אחד במסגרתו, את הקשיים שנוצרו אצל הילדים ולהתמודד איתם בצורה מערכתית ומחושבת. 
 
נראה שהכיוון המרכזי בו יש לפעול הוא החזרת הילד אל המעגלים החברתיים אליהם הוא היה שייך, בעזרת חוויות משותפות. בסגרים ובבידודים הילדים נותקו מהחברה והמשחק המשותף, והחזרה אל משחק משותף בפינת המשחקים בגן, שימוש במתקנים שונים וכן פעילויות שונות שיתרחשו בגן יחד עם חבריהם ישיבו אותם אל הנקודה ממנה יצאו. דווקא היכולת הפשוטה של ילדים להתחבר בעזרת משחק משותף תוכל לעזור לילד להתגבר על הפערים שהוא צבר בשל החיסרון של אותן חוויות משותפות עם בני גילו ואינטראקציה חברתית רחבה. זה השלב הראשון בתהליך חזרה אל המסגרת והרגשה כחלק ממנה, דבר אשר יאפשר לילד לחזור לקבל ממנה את היכולות והכישורים השונים שהוא זקוק להם להתפתחותו. 
ההתמודדות עם פערי הקורונה בקרב ילדים: גן ילדים
נראה שכמו בכל תחום בהתפתחות וחינוך הילד, גם כאן החובה היא על ההורה ועל איש החינוך במקביל וביחד. כבסיס לכל, על שני הצדדים לתת לילד את תחושת הביטחון והרוגע שהוא זקוק להם כדי לשוב אל החברה ולהיות חלק ממנה, עם כל האתגרים הטמונים בכך. במישור המעשי, על ההורים לעודד את הילדים לצאת ולשחק עם החברים, הן בשעות הגן והן בשאר הזמן. על אנשי החינוך שבגנים יש לראות שהם מדגישים את הפן החוויתי והחברתי אצלם בגנים, ושהגנים אכן מכילים את הציוד הנדרש לגני הילדים – פינות פעילות, משחקים שונים, וכל דבר שבעזרתו יוכלו הילדים לשוב ולרכוש מיומנויות חברתיות. בעזרת שילוב זה בין יצירת ביטחון ותחושת מסוגלות ותמיכה, לבין מרחב ממשי של משחקים ופעילויות אשר יגרו את הילדים לשוב אל החיים החברתיים, נוכל לסייע לילידנו לשוב אל התלם ולהתפתח ולגדול כפי שיש בכוחם.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.