maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

המדריך השלם לתקשורת אפקטיבית עם ילדים, לפי גיל

 לא ממש יודעים איך לתקשר באופן היעיל ביותר עם ילדכם? בין אם הוא בן 3 חודשים, 5 שנים או 10, חשוב מאוד שתלמדו כיצד לדבר איתו ולהתנהל מולו נכון בהתאם לגילו. את היתרונות של תקשורת יעילה כנראה הבנתם מניסיונכם כהורים, אחים גדולים או דודים, כשהראשון והברור הוא כינון מערכת יחסים בריאה עם הילד. הוא נעזר בה ובמאורעות מחיי היום-יום כדי לבסס את תפיסותיו אודות עצמו והעולם, ולפי חוקרים רבים, היא מורידה את סיכויו להתנהג בדרך שאינה ראויה בעתיד. מה היא דורשת מכם כהורים? ובכן, לדבר עם ילדכם באופן חיובי ואפקטיבי, וגם לדעת להקשיב ולהעניק לו תשומת לב. כדי לעזור לכם להשיג את כל היתרונות הללו, אספנו עבורכם טיפים לשיפור התקשורת בין הורים לילדיהם, מלידה עד גיל 12. מי שתספק לכם את העצות היא שרה טראוב, מומחית בפיתוח אזורי ובמדעי המשפחה מאוניברסיטת מיזורי שבארצות הברית.
 

תינוקות: גילאי לידה עד גיל שנה

תינוקות בדרך כלל מתקשרים בעזרת קולות לא ברורים, גרגורים, בכי, הבעות ושפת גוף. כדי לתקשר עם ילדכם באופן יעיל, היעזרו בטיפים הבאים:
 
  • הגיבו במהירות לכל סימן שהתינוק מעביר לכם, למשל, חייכו אליו כשהוא מחייך אליכם.
  • העניקו משמעות לכל סימן של ילדכם, לדוגמה, כשהוא בוכה, אמרו לו "אתה בוכה, וכך אני יודע שזה זמן לתת לך בקבוק". לחלופין, אם הוא מחייך כשאתם מדגדגים אותו, אמרו "אתה מחייך! כנראה שאתה אוהב כשאני מדגדג לך את כפות הרגליים!".
  • שירו  בקול גבוה ואמצו הבעות פנים מוגזמות עם עיניים פקוחות לרווחה. פעולה שכזו מושכת את תשומת ליבו ומסייעת לו להמשיך להתמקד באינטראקציה ביניכם.
  • מצו כל רגע שיש לכם עם התינוק, שבמהלכו אתם פנים מול פנים, למשל בעת החלפת חיתולים, והאכלה. דברו עימו, שירו לו באופן המצוין מעלה או שעשעו אותו בעזרת הבעות פנים. הסיבה לכך היא שתינוקות מוקסמים מפנים של מבוגרים ולכן אוהבים להסתכל עליהן מקרוב.
  • שימו לב לסגנון הבעת הרגשות של התינוק, לסוג הפעילויות שהוא מעדיף ולתדירות שבה הוא חברותי. ישנם תינוקות שקטים ומופנמים שמעדיפים ליצור קשר עם מבוגרים לעיתים רחוקות יותר, בעוד אחרים רק כמהים לקבל עוד תשומת לב.
תקשורת אפקטיבית עם ילדים: תינוק ישן

פעוטות: גילאי שנה עד 3

על מנת לתקשר, פעוטות משתמשים בשילוב בין מחוות לגרגורים, מילים בודדות או משפטים של שתי מילים, ביטויים חיוביים או שליליים ושפת גוף. כדי לתקשר עם ילדכם באופן יעיל בתקופה הזאת, היעזרו בטיפים הבאים:
 
  • המשיכו להגיב במהירות לסימנים שהפעוט מעביר לכם, כפי שעשיתם עד כה. למשל, אם הוא מצביע על המקרר, שאלו אותו, "אתה מצביע על המקרר, האם זה זמן לשתות קצת מיץ?", או "אתה מחזיק את הכדור, האם אתה רוצה לשחק בו?".
  • בנוסף לכך, המשיכו לנצל את הזמן המשותף שלכם, למשל בהאכלה או ברחצה, כדי לתקשר עם ילדכם. הפעם אל תסתפקו רק בשירים או בשיחות שטחיות, אלא גם בהסבר אודות מה שאתם עושים או שעתיד לקרות. למשל, בשעת הרחצה שלכם, אמרו משפטים כמו "קודם כל צריך למלא את האמבטיה במים חמימים כמו שאתה אוהב. אחרי זה אתה תוריד את הבגדים ותיכנס". 
  • הכניסו למשפט את המילים הבודדות שהוא אומר, לדוגמה, אם הוא אמר את המילה "חם", אמרו לו "נכון, האוכל חם וצריך להיזהר". לחלופין, אם הבת שלכם אמרה "ורוד", אמרו "נכון, ורוד! כמו הצבע של השמלה שלובשת הבובה האהובה עלייך!".
  • בהמשך לטיפ הקודם, רשמו בפנקס את המילים שילדכם כבר יודע לומר. השתמשו ברישום כדי לראות כמה הוא התקדם, ושתפו את הפנקס עם שאר הסובבים את ילדכם, למשל, סבים וסבתות, כדי שיוכלו לתקשר עימו בעזרת המילים הללו.
  • תנו לפעוט הוראה אחת בלבד בכל פעם, והכינו אותו מראש לפני שעליכם לעזוב מקום מסוים. לדוגמה, אם עליו להתארגן לפני שאתם חוזרים הביתה מסבא וסבתא, אמרו לו תחילה "אנחנו צריכים ללכת עוד 5 דקות", וכשפרק הזמן הזה עובר, אמרו "הגיע הזמן להתארגן ליציאה, לך להביא בבקשה את המעיל שלך מהחדר".
  • תנו שמות לרגשות שילדכם מביע. למשל, אם הוא בוכה לאחר נפילה, אמרו לו "כשאתה נופל ונפצע, אתה עצוב", או לחלופין אם הוא שמח במהלך משחק עם הבובה האהובה עליו, אמרו "אתה אוהב לשחק עם הבובה הזאת, נכון? היא משמחת אותך".
  • כשאתם משחקים עם ילדכם, העבירו את המושכות אליו ותנו לו לקבוע מה עושים. תארו בפניו את פעולותיו, למשל, "אתה מאכיל את הבובה שלך והיא מחייכת כי טעים לה!".
  • כשאתם מבקשים מילדכם שיעשה דברים מסוימים, הסבירו לו את הסיבה שעומדת מאחורי רצונכם. לדוגמה, "סדר את הקוביות בפינה בבקשה, אני לא רוצה שמישהו יתקל בהן בטעות ויפול".
תקשורת אפקטיבית עם ילדים: פעוט הולך עם קורת עץ עם אימו

ילדים בגיל הרך: גילאי 3 עד 6

זהו השלב שבו ילדים מתחילים לדבר במשפטים שלמים ותקינים תחבירית. אם תראו שילדכם מעט מסתבך בלספר סיפורים לפי השתלשלות אירועים נכונה – אל דאגה, יהיה לו יותר קל לעשות זה אחרי גיל 6. ילדים בגילים הללו אוהבים לדבר על דברים שחוו, והם אוהבים לשחק ב"העמדת פנים" ולפנטז. הם גם מתחילים להבין את הקשר שבין מילה מדוברת לזו הכתובה, ולזהות סמלים ושלטים של מסעדות. בנוסף לכל אלה, הם אוהבים לדבר לעצמם בזמן משחק או שעת יצירה, הרגל שעוזר להם להתמקד במה שהם עושים. כדי לתקשר עם ילדכם באופן יעיל, היעזרו בטיפים הבאים:
 
  • שאלו את ילדכם לגבי דברים שחווה, ובקשו כמה שיותר פרטים. לאחר שהוא משתף אתכם, ספקו לו מילים חדשות שמתארות את דבריו, לדוגמה, אם הוא ממעט להשתמש במילה "יחד" או לא מכיר אותה, אמרו "עם מי שחקת היום? מה עשיתם ביחד?".
  • עודדו אותו לדבר על רגשותיו – החיוביים והשליליים, ונסו להבין יחדיו מה הגורמים להם.
  • צרו הזדמנויות שבהן יוכל ילדכם לפטנז ולהעמיד פנים לבד, איתכם או עם חברים. למשל, בקשו ממנו לעשות "בכאילו" אמבטיה לתינוק. 
  • צרו הזדמנויות שבהן יוכל ילדכם לחוות את הקשר שבין מילה מדוברת לזו הכתובה. לדוגמה, הביאו לו מספר חפצים שיש בחדרו ושאתם יודעים שמופיעים גם בספרים שאתם מקריאים לו, והראו כיצד כתובה המילה שמתארת אותם, למשל, הצביעו על המילים "כיסא" או "בובה" בספר. אם הוא כבר יודע לכתוב, בקשו ממנו לכתוב משפט או סיפור שמכיל אותן.
תקשורת אפקטיבית עם ילדים: ילדה מחייכת

ילדים בבית ספר: גילאי 6 עד 12

ילדים בגילאי בית ספר כבר מדברים במשפטים שלמים, שואלים שאלות ומחפשים מידע שיסביר להם על תופעות שונות, ומתייחסים למאורעות עבר לפרטי פרטים. הם יכולים להבין שלכל אחד יש תפיסה שונה בחיים, ואת האופן שבו ההתנהגות שלהם משפיעה על הסביבה. בנוסף לכך, הם מסוגלים לספוג יותר מידע בבת אחת מבעבר, ובעזרת מבוגר אחראי גם להסתדר טוב יותר עם הצבת מטרות ופתרון בעיות. בגילים הללו הם מעבירים יותר זמן במשחקים עם חברים ואולי גם איתכם ההורים - כדי לתקשר עם ילדכם באופן יעיל, היעזרו בטיפים הבאים:
 
  • המשיכו לעודד את ילדכם לשתף ברגשותיו, אך הפעם עודדו אותו להבין לבד את מקורותיהם.
  • שאלו אותו אודות הפעילויות שהוא לוקח בהן חלק, הדברים שמוצאים חן בעיניו ואלו שלא, והקשרים שלו. חברויות הן דבר חשוב מאוד בשלב הזה של החיים, ולכן עליכם להמשיך להתעדכן אודותיהם.
  • עזרו לו להציב יעדים, והקדישו זמן כדי לשוחח עימו על פתירת בעיות שבהן הוא נתקל או שעלולות לצוץ בעתיד, ועל ההשלכות הנובעות מהן. לדוגמה, אמרו "אם אתה צריך ללכת לחוג אחר הצהריים, עלינו לסכם מתי אתה עושה את שיעורי הבית".
  • בהמשך לכך, עזרו לו ללמוד כיצד להתמודד עם עימותים – בעיקר כאלו שמתעוררים עם חברים. סייעו לו לסיים עימם ריבים ברוח טובה ומבלי לנתק את הקשר. כדי לעשות זאת, העמידו פנים שאתם אותו חבר, ובדקו עם ילדכם כיצד הוא מעוניין להשלים עימו.
  • כשאתם מעירים על התנהגות לא ראויה, הסבירו מדוע יש לשנות אותה ואת ההשלכות הנובעות ממנה. למשל, אם ילדכם צוחק על בת כיתתו מפני שהיא מרכיבה משקפיים, הסבירו לו שהיא זקוקה להם כדי לראות טוב יותר, והזכירו לו שלעג שכזה עלול לפגוע ברגשותיה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.