maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

שיעורי בית - האם הם באמת טובים ללמידה?

  "לך לחדר שלך ותעשה שיעורי בית!!!" הוא משפט שדורות של הורים אומרים לילדיהם וימשיכו להגיד להם גם במהלך שנת הלימודים הקרבה, אך חשוב שתעצרו ותשאלו את עצמכם: האם שיעורי בית באמת מיטיבים עם הילדים שלנו? מחקר שנעשה על ידי פרופסור האריס קופר, מרצה לפסיכולוגיה ומדעי המוח, בדק את השאלה הזאת והעלה תשובה מעניינת: ממצאיו מראים כי שיעורי בית לילדים בגיל בית ספר יסודי עושים יותר נזק מתועלת. לשיעורי בית הניתנים בתקופת התיכון יש תועלת לטווח הארוך, אך היא נמוכה משמעותית בתקופה של חטיבת הביניים והיא חדלה מלהתקיים עבור תלמידים בבית הספר היסודי. היחס הזה בין הכנת שיעורי בית בתקופות שונות בחיי הילד לבין הצלחתו בלימודים מוסבר בהרחבה בספרו של האריס "הקרב על שיעורי הבית: המכנה המשותף למנהלים, מורים והורים" וזוהי תמציתו:
 
מורה יושבת ליד ילדה שעושה שיעורים
 

מדוע לא צריך לתת שיעורי בית לתלמידים בבתי ספר יסודיים?

מחקרו של האריס בדק ומצא שקיימות מספר תשובות עיקריות לשאלה החשובה הזו, שאותן ניתן לחלק ל-5 חלקים עיקריים:

1. שיעורי בית עלולים ליצר יחס שלילי ארוך טווח כלפי בית הספר

זה לא סוד ששיעורי בית הם מטלה לא רצויה עבור רוב התלמידים ובייחוד עבור אלה שעדיין ילדים. לתלמידים בבתי ספר יסודיים יש שנים רבות של לימודים לפניהם ומתן שיעורי בית עלול לגרום להם לפתח יחס שלילי כלפיי בית הספר, יחס שישפיע עליהם בכל שנות הלימודים שלהם. במקום לתת לילדים מטלות ושיעורי בית מעיקים, על המורים להפוך את הלימודים לחוויה מהנה במקום למשימה מעיקה שעליהם לעשות על בסיס יומי.

2. שיעורי בית מקנים תחושת שווא של אחריות

חלקכם וודאי מביעים חוסר הסכמה עם הרעיון של ביטול שיעורי בית לתלמידים, בגלל המחשבה שהכנת שיעורי בית על בסיס יומי עוזרת לילדים להיות אחראיים יותר. המחשבה הזו היא נכונה, אבל רק כאשר מדובר בתלמידים בגילאים מבוגרים יותר מגילאי יסודי. בפועל הורים לתלמידי יסודי צריכים להזכיר לילדיהם להכין שיעורי בית כמעט בכל יום, מה שבעצם סותר את הרעיון ששיעורים הופכים ילדים לאחראיים.
ילדה שעושה שיעורי בית בחוסר חשק

3. מתן שיעורי בית בגיל צעיר מדי עלול להזיק ליחסים בין אישיים בטווח הארוך

חלק מהמטרה של שיעורי בית היא לגרום להורים להיות מעורבים בחיים של ילדיהם תוך סיוע בהכנת המטלות שלהם. כאשר מדובר בתלמידים בגילאי יסודי, שיעורי בית מביאים לתוצאה הפוכה מחיזוק היחסים של ההורים עם ילדיהם. כפי שאמרנו, הורים לתלמידים בבתי ספר יסודיים צריכים להזכיר לילדיהם להכין את עבודות הבית שלהם על בסיס יומיומי ובסופו של יום לימודים ארוך, המילה "עבודה" היא לא משהו שילדים רוצים לשמוע. חוסר הרצון של ילדים קטנים להכין שיעורי בית לאחר יום לימודים מלא גורם לחיכוכים בין הורים לילדים, שעלולים להימשך עד לגיל מאוחר יותר שבו להכנת שיעורי בית יש תועלת אמתית.

4. ילדים זקוקים למנוחה על מנת להיות יצרניים בבית הספר

ילדים זקוקים לשעות שינה רבות יותר מאשר מבוגרים (בממוצע כ-10 שעות בלילה). הכנה של שיעורי בית גוזלת מהם פעמים רבות שעות חיוניות של שינה ומכניסה אותם למעגל של עייפות וחוסר ריכוז בבית הספר כתוצאה ממיעוט בשינה.
 
ילד שנרדם על בובת ג'ירפה

5. שיעורי בית לא מותירים לילדים מספיק זמן להיות ילדים

החוקרת מרים קליפורד, שבחנה התנהגות של תלמידים צעירים במהלך תקופות של חגים, מצאה כי ילדים נמנעים מלעסוק בפעילות גופנית מספקת במהלך החגים, ובמקום זאת, הם "מבלים" את הערבים הפנויים שלהם בהשלמת מטלות שניתנו להם. ילדים באופן כללי ותלמידים בגילאי היסודי בפרט צריכים לעסוק בפעילות פיזית וכן ליהנות ולשחק מחוץ לבית עם חבריהם. הפעלות מסוג זה הן לא פחות חשובות מהמטלות שניתנו להם בבית הספר, ועל ההורים והמורים לעודד תלמידים לעסוק בפעילות גופנית שתיטיב עמם.

מהן החלופות הבריאות לשיעורי הבית עבור ילדים בגילאי היסודי?

החוקרים מבקשים להרגיע את אלו ששואלים את עצמם מה יוכלו לעשות הילדים במקום להכין שיעורי הבית. לדבריהם, יש מספר חלופות לשיעורי הבית שמתאימות לתלמידים צעירים ויעזרו להם להיות נלהבים יותר לגביי הלימודים בהווה ובעתיד:

1. עודדו קריאה מהנה

קריאה שמסבה תחושת הנאה לתלמידים צעירים מחדירה בהם חדוות למידה בצורה טובה יותר בהשוואה להכנת שיעורי בית. הורים ומורים יכולים למצוא נושאים בהם ילדים מתעניינים בהתאם לספרים שהם אוהבים לקרוא בעצמם או שהם אוהבים שמקריאים להם. התאמה אישית של פעילות קריאה שונה עבור כל ילד היא מאתגרת אבל משתלמת בטווח הארוך יותר מאשר שיעורי בית חד גוניים. ילדים שמוצאים הנאה בקריאה וחקר של העולם בעצמם יהיו פתוחים יותר ללמידה ממסדית בגילאי תיכון.
ילד מוקף בבובות קורא ספר

2. הסבירו לילדיכם שלמידה היא תהליך מתמשך

ילדים בגילאי יסודי לומדים דברים חדשים כל הזמן ותהליך הלמידה אצלם הוא יומיומי ולא רגעי. הטמיעו בילדיכם את העובדה החשובה הזו, כך שלא יתרגלו לכך שברגע בו הם מסיימים את שיעורי הבית מסתיים גם תהליך הלמידה שלהם. ברגע בו הם (וגם אתם) יבינו זאת, הכנת שיעורי בית תהפוך למשנית לעומת למידה מתמשכת. עודדו אותם לשאול שאלות, להבין ולחקור בעזרתכם את כל מה שקורה סביבם, צפו יחד בתוכניות טלוויזיה מעשירות ושוחחו כמה שיותר. כל ההרגלים הללו יקנו להם את הכלים החשובים ביותר כדי לגדול ולהתפתח. 

3.  למדו את ילדיכם אחריות באמצעות מטלות יומיות

כפי שצוין, הכנת שיעורי בית לא מעודדת תחושת אחריות מספקת אצל ילדים. במקום זאת, הקנו להם הרגלים יומיומיים שילמדו אותם להיות אחראיים כמו סידור המיטה שלהם, הכנה עצמאית בבוקר לקראת היציאה לבית הספר, טיפול בחיית מחמד ועזרה במטלות הבית השונות.
 
 
ילד סוחב פח זבל

4. קחו את ילדיכם למוזיאון

ילדים בגילאי יסודי נמצאים בשלב בחייהם שבו הם לומדים במהרה דברים בעזרת כל החושים. גרו גם את הסקרנות שלהם על ידי ביקור במוזיאונים ותצוגות שונות. חווית למידה כזו היא ייחודית ומהנה הרבה יותר מהכנת שיעורי בית, ותוכלו להשיג אותה על ידי מציאת מוזיאונים והפעלות בסביבתכם שיגרו את המחשבה של ילדיכם מעבר לפתרון של נוסחאות במחברת.

כמה מילים לסיכום

הורים, מורים ואנשי מנהלה יכולים רק להרוויח מכך שילדים צעירים לא יכינו שיעורי בית, אלא ילמדו דברים בצורה יותר מהנה וייחודית. שילוב של קריאה, חיזוק קשרים חברתיים ולמידה באמצעות פעילויות מהנות ומותאמות לילדים יביאו רק תועלת בכל מה שנוגע ללמידה ופיתוח המחשבה שלהם, ויאפשרו כניסה לעולם לימודים מובנה יותר בשלבי חטיבה ותיכון. עשו כל שביכולתכם כדי לאפשר לילדים ללמוד בצורות שאינן מסתכמות רק במטלות בית הספר הרגילות, ותוכלו להפוך אותם לסקרנים, יצירתיים ואוהבי למידה הרבה יותר.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: