maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

משחקי חשבון שהילדים שלכם ישמחו להכיר בלי להרגיש שהם לומדים

  היכולת המתמטית הבסיסית שלנו מתגלה כבר משלבי הילדות המוקדמים, בהם נחשפים אלו שהעיסוק בנתונים ומספרים פשוט עבורם, ואלו שחשים רתיעה גם מפעולות החשבון הפשוטות ביותר. אנו כהורים יכולים להנגיש ולקרב את המתמטיקה לחיי ילדינו עוד משלב היותם בגן, ולהפוך את העיסוק במספרים למשחק שיש בו המון עניין וכיף וינחיל להם בנוסף, מיומנות שתלווה אותם לכל חייהם. 6 המשחקים הנפלאים הבאים מחברים בין חשבון לתנועה, פעילות יצירתית, תחרות בריאה, ואפילו מעט "קריאת מחשבות", ותשמחו להתנסות בהם עם ילדיכם.

1. קוביית המשימה

המשחק הבא מתאים לילדים בגילאי 4-6 וניתן לשלב בו מספר ילדים שישחקו בתורות או ילד בודד. המשחק משלב בין לימוד פעולת חשבון בסיסית כמו ספירה, עם פעילות גופנית כיפית ותזזיתית כמו קפיצה ומחיאת כפיים. המשחק פשוט להכנה וללימוד ויהיה מושלם לרגעים בהם הילדים נמצאים בבית בחוסר תעסוקה ומעש.
 
חומרים נדרשים:
  • 2 קוביות משחק מסומנות במספרים 
  • 1 קוביית משחק גדולה (ניתן להשתמש בקוביית משחק רגילה מעץ או פלסטיק עליה תדביקו נייר דבק לבן מנייר שניתן לכתוב עליו)
  • טוש / עט (ניתן להשתמש בטוש בודד או ב-6 טושים עם צבעים שונים)
ידי ילד אוחזות בקוביות משחק

איך משחקים?

1. כתבו בעזרת הטוש 6 תנועות גוף או פעולות על כל אחת מפאות קוביית המשימות הגדולה (פעולה אחת לכל פאה). הפעולות יכולות להיות: מחיאת כף, קפיצה על רגל אחת, סיבוב במקום, גלגלון, קפיצת צפרדע וכדומה.

2. כדי לסייע לילדים שאינם יכולים לקרוא עדיין, תוכלו לצייר על פאת הקובייה את המשימה שמצוינת עליה ולכתוב על כל פאה בטוש בצבע אחר, כדי להבדיל בין המשימות.

3. תנו לילדכם להטיל את קוביית המשימות, יחד עם שתי קוביות המשחק ובקשו מהם לחבר את המספרים שיצאו על קוביות המשחק עם המספרים ולבצע את המשימה על קוביית המשימה כמספר הפעמים שקיבלו בתוצאת החיבור של שתי הקוביות הממוספרות. 

4. הטילו את הקוביות בתורות, לפי מספר הילדים המשתתפים, או שחקו עם שחקן בודד וחזרו על המשחק ככל שתרצו.

2. צבעי אצבע

המשחק הבא יפתח את יכולות הלמידה המתמטיות של ילדיכם כמו גם את המוטוריקה העדינה שלהם, שמסייעת לפעולות חשובות בחייהם כמו כתיבה, קשירת שרוכים, הקלדה ועוד. המשחק שכולל שימוש בצבע גואש, יתאים לילדים בגילאי 3-6 ויעסיק אותם בצורה מהנה ומשכילה כאחד.
חתיכות קרטון חומות חתוכות בצורת חביות, לידן מספריים
חומרים נדרשים:
  • נייר יצירה חום (ניתן להשתמש בשקיות נייר חומות)
  • נייר לבן בגודל A3  / בריסטול לבן
  • דבק פלסטי
  • טוש שחור
  • צבע גואש אדום
  • טוש ירוק (לא חובה)
חתיכות קרטון חומות חתוכות בצורת חביות ומעליהן מצוירים תפוחי עץ
 

איך משחקים?

1. חתכו 9 צורות של חביות מנייר היצירה החום, מספרו אותן בעזרת הטוש השחור בספרות 1-9, וציירו קו עליון ותחתון על כל צורה כדי להעניק לה מראה של חבית. 

2. הדביקו את החביות בעזרת הדבק הפלסטי על הנייר הלבן באופן חופשי ומבלי לשמור על סדר המספרים. הקפידו להשאיר רווח בין החביות המודבקות.

3. מזגו מעט צבע גואש אדום לתוך כוס חד פעמית או מיכל קטן לבחירתכם.

4. הראו לילדיכם כיצד להשתמש באצבע המצביעה שלהם כדי לטבול אותה בצבע הגואש, וליצור נקודות אדומות דמויות תפוחים מעל כל חבית, כמספר היחידות שמצוינות עליה.

5. לאחר שהילדים יציירו את נקודות התפוחים, הציעו להם להשתמש בטוש הירוק כדי לקשט אותם ולהוסיף להם גבעול ועלים. 

6. היצירה היפה מוכנה כאשר כל התפוחים מונחים בחביות על פי מספרם ומוכנים להישלח לבית האריזה הדמיוני של הפירות המצוירים.

3. דומינו ממתקים

המשחק הבא משתמש בלבני הדומינו המצויות ברוב הבתים כדי ללמוד את ההשוואה בין מספר גדול למספר קטן. למשחק קיים תמריץ נכבד של שימוש בסוכריות לצורכי סימון התוצאה, אך אפשר וכדאי להחליף את השימוש בסוכריות בתחליפים בריאים כמו חתיכות תפוחי עץ בצורת שתחתכו בצורת משולש. המשחק יתאים לילדים בגילאי 5-7 שלומדים פעולות חיבור בסיסיות, וניתן לשלב בו כמות משתתפים משתנה בהתאם לצרכים.
 
חומרים נדרשים:
  • לבני דומינו
  • סוכריות בצורת משולש או פרי חתוך לצורת משולש שווה שוקיים
לבני דומינו מסודרים בשורה ליד סוכריות

איך משחקים?

1. הניחו את לבני הדומינו על השולחן ב-2 טורים קרובים, כאשר כל 2 לבנים מונחים בשורות מקבילות (יש להכין זוגות טורים כמספר המשתתפים).

2. הניחו סוכריות או יחידות פרי בסמוך ללבני הדומינו ובקשו מן הילדים לספור את שני צדי לבנת הדומינו בכל שורה ולחבר בין מספר הנקודות בכל לבנה.

3. לאחר שהילדים יספרו ויחברו את הנקודות בלבני הדומינו, עליהם להכריע מי מבין הלבנים הממוקמות באותה שורה היא בעלת מספר הנקודות הרב ביותר, ולמקם את הסוכרייה או הפרי על פי הפתרון שהגיעו אליו, על פי צורת הסימן גדול / קטן מ...

4. אם מספר הנקודות הוא זהה באותה שורה, על הילדים למקם 2 סוכריות או חתיכות פרי משולשות, בדומה לסימן =.

5. כאשר הילדים יסיימו לסמן את טורי הדומינו שלהם, ההורה יעבור על התשובות ויעניק את הסוכרייה או הפרי לכל ילד שענה תשובה נכונה.

 

4. דארה 

משחק הדארה שמגיע מניגריה הוא שידרוג של משחקי ה-3 בשורה המוכרים לנו, אך בניגוד למשחקים הידועים, הדארה איננו מסתיים כאשר שחקן אחד יוצר שלישיה אחידה בשורה, אלא ממשיך עד שאחד מהשחקנים נותר עם 2 אבני משחק, ואיננו יכול להרכיב עוד שלישייה. המשחק שמיועד לזוגות, מפתח יכולת אסטרטגית, אנליטית ומתמטית, ויתאים לגילאי 6-12.

לוח משבצות ליד אבני משחק

חומרים נדרשים:

אבני משחק על לוח משבצות

איך משחקים:

1. בשלב הראשון כל משתתף מניח בתורו אבן משחק אחת על הלוח היכן שהוא רוצה, (מבלי ליצור שלישייה בשורה), עד שכל האבנים מונחות על הלוח, ונשארות 6 משבצות ריקות מתוך ה-30 על הלוח.

2. בשלב השני כל שחקן צריך להזיז בתורו את אבן המשחק שלו למשבצת הפנויה הסמוכה, במטרה ליצור שלישיה (תנועות ושורות יכולות להיות אנכיות או מאוזנות, אך לא אלכסוניות). שחקן שיוצר שלישייה, מוציא את אחת מאבני המשחק של יריבו, ממיקום לבחירתו על לוח המשחק. 

3. על פי כללי המשחק אסור ליצור שורות של 4 אבני משחק זהות ומעלה, ואסור להוציא אבן של יריב אם היא חלק משורת שלישיה שניצבת כעת על הלוח.

5. מרוץ מחושב

את המשחק הבא ניתן לשחק עם ילד בודד, אך הוא הרבה יותר משעשע ומעודד תחרות בריאה כאשר משחקים בו בזוגות או שלישיות. המשחק מותאם לילדים בגילאי 6-8 וניתן להתאים את קושי השאלות לפי גילם ורמת לימוד החשבון שלהם.
 
חומרים נדרשים:
  • כ- 10 ניירות A4 (ניירות למדפסת) חתוכים ל-4 חתיכות שוות
  • טוש
כרטיסי משחק עם שאלות של חשבון מונחים על הרצפה, ילדים צועדים עליהם

איך משחקים?

1. כתבו תרגילים מתמטיים שמותאמים לידע ולגיל של ילדיכם על חתיכות הנייר שיצרתם – תרגיל אחד לכל פיסת נייר. מומלץ שתשלבו בין שאלות על פעולות חיבור, חיסור, חילוק, כפל ואף פעולות מורכבות מכך. 

2. הניחו את חתיכות הנייר על הרצפה בבית בטורים מתמשכים, וצרו טורים מקבילים כמספר הילדים המשתתפים. 

3. בקשו מן הילדים לעמוד בתחילת טור הניירות ולפתור את התרגיל הראשון שמופיע בו, רק לאחר שתאשרו להם כי התשובה שלהם נכונה, יוכלו לדרוך על פיסת הנייר בו הופיע התרגיל, ולהתקדם הלאה לפתרון הבא.

4. שילוב של צמד ילדים או שלישייה, יגרום למשתתפים לנוע ולענות במהירות רבה יותר, במטרה להגיע לסוף טור התרגילים ולנצח בהתלהבות. 

6. קריאת מספרים

הורים יכולים לעזור לילדים שלהם לפתח הבנה לגבי מאפיינים של מספרים ומשמעותם, ודרך טובה לעשות זאת היא באמצעות המשחק הבא שמשלב בין שאלות של "קריאת מחשבות" לבין פיתוח יכולת ההבחנה של מספרים ומיקומם. המשחק יתאים לגילאי 4-6 ומיועד למשחק של ילד עם מבוגר, ללא כל צורך בעזרים וחומרים חיצוניים.
 
איור של שלושה ילדים מחזיקים מספרים

איך משחקים?

1. בקשו מילדכם לחשוב על מספר בין 1-100, ולשמור אותו בסוד.

2. כדי לגלות את המספר שילדכם בחר, הפנו אליו שאלות בסגנון הבא:

  • האם המספר גדול מ-50?

  • האם המספר זוגי?

  • האם המספר הוא גבוה מ-20 אך נמוך מ-40? (בהתאם לתשובה שקיבלתם מהילד על השאלה הראשונה).

  • האם מגיעים למספר אם סופרים בכפולות של 3? וכן הלאה.

3. הקפידו שלא לשאול שאלות נקודתיות כמו "האם המספר הוא 57"? או "האם המספר קטן מ-50 וגדול מ-45"? מפני ששאלות אלו חושפות את התשובה מהר מדי, ואינן הוגנות. 

4. ברגע בו החלטתם על מספר אפשרי, הכריזו על התשובה שלכם וגלו האם צדקתם.

בסיום המשחק נסו להחליף תורות עם ילדכם ולתת לו לנחש את המספר שבחרתם, בעזרת שאלות דומות. המנחש נכונה יחוש בוודאי כמו קורא מחשבות מיומן. 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: