maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

אכילת יתר אצל ילדים - דרכים להתמודדות ומניעה

 

התופעה של אכילת יתר והשמנת יתר אצל ילדים היא בעייה הולכת וגואה. הבעיות והסיבוכים שעלולים לבוא כתוצאה הם חמורים ביותר. התופעה יכולה להביא למחלות כרוניות כמו בעיות לב, צהבת, סרטן, לחץ דם גבוה וכן הלאה. בנוסף לכך השמנה יכולה להגביל פיזית את הילד ברמה שתשפיע על התנהלותו היומיומית. הוא יתקשה לרוץ, לעלות מדרגות ובמקרים קשים גם ללכת. מעבר לכך ולא פחות חמור, השמנה יכולה להביא לבעיות נפשיות כמו דיכאון, מצוקה, הערכה עצמית נמוכה, בידוד חברתי ודימוי עצמי שלילי.

מה עושים?

הנושא מורכב ומכיל מספר רבדים אליהם צריך להתייחס. ד"ר גליקסמן מפורום המומחים שלנו, פסיתרפיסט מומחה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי, בעל ניסיון רב בטיפול בהפרעות אכילה, אומר כי קודם כל חשוב לעשות הבחנה בין מצב רפואי לבין השמנה כתוצאה משאר הגורמים. יש לבצע בדיקת היסטוריה משפחתית, בדיקת בלוטות ובדיקות הורמונליות כדי לודא שקיים איזון אצל הילד וכל המערכות שלו תקינות. במידה והבעיה היא רפואית יש להיוועץ ברופא ולהמשיך טיפול. במידה וההפרעה אינה קשורה בבעיה רפואית, ישנם גורמים נוספים שצריך להתייחס אליהם.

בגיל צעיר

חשוב להבין את ההבדל בין השמנת יתר לאכילת יתר. בגדול אפשר לומר שאכילת יתר היא אחד הגורמים העיקריים להשמנת יתר, כמו גם פעילות גופנית מעטה או הימנעות ממנה.

אכילת יתר יכולה להתחיל בגיל צעיר מאוד ולהיגרר לתוך הילדות המאוחרת ותקופת ההתבגרות. לכן יש לסגל לילדים הרגלי אכילה נכונים מגיל צעיר.
התיאבון של ילדים מוכתב הרבה פעמים מטעם ולאו דווקא משובע. זאת אומרת שילד ירצה לאכול עוד אם האוכל טעים לו, גם אם הוא כבר שבע. למרבה הצער, רוב המאכלים מהם נדרשת מנה שנייה ושלישית הם עתירים בשומן ו/או סוכר. הנה כמה טיפים כיצד להגיש לילד אוכל במידה הנכונה והבריאה ביותר עבורו:

1. ראשית, הניחו על שולחן האוכל את כל המנות שאתם מתכוונים להגיש לילד בכלים נפרדים. כך יהיה  נוח יותר למזוג לו את הכמויות הנכונות של האוכל.

2. הקצבת המזון נעשית לפי חישוב גיל הילד. יש להגיש כף על כל שנה של הילד, כלומר אם מגישים פירה לילד בן חמש, יש להגיש לו 5 כפות לא גדושות של פירה. אותו הדבר יש לבצע עם כל פריט מזון נוסף. כמו כן יש להגיש מנת בשר קטנה עד בינונית.

3. במידה והמזון שמוגש הוא תבשיל המכיל בשר וירקות או אורז באותה מנה, יש להגיש מנה כפולה של מזון.

4. אם אתם מגישים מנה חדשה שהילד טרם טעם, שימו לו כף אחת ועודדו אותו לטעום, והוסיפו לו במידה ואהב.

5. אם הילד רוצה תוספת, צמצמו את המנה לחצי. כלומר לילד בן 6 שרוצה תוספת, שימו 3 כפות במקום 6.

6. בהתאם לגיל, מזגו לילד 3/4 כוס עד כוס שתייה לליווי הארוחה.

7. ניתן לשקול להגיש קינוח כשעה וחצי עד שעתיים מתום הארוחה. אם רוצים להגיש עוגה, חשוב לא להגזים עם גודל הפרוסה. אם בוחרים להגיש פודינג או קינוח דומה, יש להגיש כף או שתיים לכל שנה של הילד.

8. אם מגישים לילד מתחת לגיל חמש לחם, יש למרוח לו חצי פרוסה במעט מאוד חמאה.

 

חיקוי דפוסים

גורם דומיננטי נוסף לאכילת יתר הוא חיקוי, אחת מצורות הלמידה הנפוצות אצל ילדים ונוער. בין היתר, מחקים ילדים ובני נוער את דפוסי האכילה שהם קולטים בבית. לכן חשוב מאוד להיות מודעים להלך הרוח בבית בכל הנוגע לתזונה. הורים יכולים לרכוש ולהנחיל דפוסי אכילת יתר מבלי להיות אפילו מודעים לכך, כתוצאה מלחץ או כעס.

צריך להבחין בין 2 פעולות נפרדות הנעשות במקביל כדי להתמודד עם נושא החיקוי.
הפעולה
הראשונה על פי ריטה שאוליאן, תזונאית קלינית מפורום המומחים שלנו, היא בלתי ישירה ובמסגרתה, הבית מאמץ דפוסי אכילה ותזונה בריאים:

1. משדרים את השינוי לילד וזה נעשה באופן טבעי, אפילו אגבי, מבלי להעניק לשינוי תשומת לב מיוחדת.

2. במסגרת זו יש לצמצם את השתייה המתוקה והמשקאות הדיאטטיים.

3. כמו כן, צריך לשים לב למזונות עם תדמית בריאה של ויטמינים וחומרים טבעיים ולבדוק מה יש שם באמת. לרשימה זו נכנסים מוצרים כמו מעדני חלב עתירי סוכר או חטיפים המשווקים כמלאים בויטמינים.

4. כל נושא האוכל המוכן הקפוא, שנפוץ בשל הורים העסוקים מדי מכדי לבשל, גם כן צריך לעבור בחינה מחודשת.

הפעולה השנייה היא אקטיבית ובמסגרתה מדברים עם הילד על הנושא ומעודדים אותו לרדת במשקל:

1. יש לעודד את הילד לבצע פעילות גופנית ואף לבצע עימו. למשל לצאת לשחק כדורגל או כדורסל עם הילד, או לאמץ תחביב משותף של רכיבה על אופניים.

2. חשוב מאוד לעשות זאת בעדינות תוך מתן קשב ולא לגעור ולנזוף כדי לא ליצור אצלו חסמים.

3. נקודה חשובה היא לא לבודד את הילד, אומרת שאוליאן. השינוי צריך להיות כמכלול של כל המשפחה. זאת אומרת שגם ההורים צריכים לספוג את השינוי ולהימנע מאכילת מזונות עתירי שומן וסוכר, כמו גם מזון מהיר.

4. כיום, הרבה מהבילוי המשותף להורים וילדים כרוך באכילה בחוץ. שאוליאן מסבירה כי גם נורמה זו היא בעייתית וצריך למצוא אלטרנטיבות. רצוי להחליף את האכילה בחוץ בספורט, טיולים או כל פעילות גופנית. במידה וכן מחליטים לאכול בחוץ, חשוב להקפיד שהאוכל יהיה בריא ובמידה.

 

פרדוקס השיעמום והמתח

"באופן פרדוקסלי, ישנם שני גורמים נוספים המנוגדים זה לזה ומביאים לאכילת יתר אצל ילדים. הגורם הראשון הוא שיעמום", אומר ד"ר גליקסמן, "הילד לא פעיל ויושב כל היום לנשנש מול הטלוויזה. במצב זה הפיתרון הוא בראייה מערכתית ובחינת הסביבה של הילד. חשוב להבין אם הילד אוכל מחוסר יכולת לדחות סיפוקים ומגבולות פרוצים ולטפל בבעיה שם. כמובן שיש לשים דגש על סוג המזון אותו צורך הילד ולמנוע או לצמצם את צריכת המזון המהיר שלו. שני המומחים שלנו גם מוסיפים את נושא הטלוויזיה והמחשב כגורמים המחמירים את הבעיה. שעות ממושכות מול המסכים הללו, גורמות לילד לנשנש בלי אבחנה וגם באות על חשבון פעילות גופנית. לכן חשוב לשים לב ולהגדיר לילד את הכמות המצופה ממנו.

הגורם ההפוך הוא מתח. ילדים במצוקה הרבה פעמים פונים לאוכל כמפלט. במצב כזה חשוב מאוד להיוועץ באיש מקצוע, מטפל מוסמך יבחן את מצב הילד ויעבוד במקביל גם עם ההורים כדי לתת את המעטפת האולטימטיבית לטיפול."

 

תהליך בניית האישיות

ההתפתחות המוחית של בני האדם מתבצעת בכמה שלבים בחייהם. בשלבים אלה מתבצעת קפיצה קוגניטיבית והאישיות של האדם מתעצבת ביתר שאת. בהקשר שלנו, אחד השלבים הקריטיים בהם מעצב האדם את אישיותו הוא תקופת ההתבגרות המוקדמת. בשלב זה הילד אמור לבצע התנתקות מתלות רגשית בהוריו ומתחיל לשאוף לעצמאות ולביסוס אישיות אינדיבידואלית. זהו תהליך מורכב מאוד המלווה בהבשלה נפשית מחד אך בפגיעות אישיותית מאידך. דגש גדול הוא על האגו ותגובתו לסביבה. אגו פגוע יביא לעיצוב אישיות בעייתית ויקשה על הילד להשתלב בחברה באופן תקין. הפסיכולוגיה המודרנית קובעת כי הפרעות אכילה יכולות להופיע כתוצאה מעיצוב אישיות לא תקין, מה שאומר מעגל סגור: השמנה בגיל ההתבגרות עלולה להביא לפגיעות באגו, שיפתחו את אישיות הילד באופן לא תקין. פגיעות באגו יכולות להביא להפרעות אכילה, ביניהן אכילת יתר וחוזר חלילה.

למעגל זה יש השלכות מהותיות על הבגרות כשהנפוצות הן חוסר בכישורים חברתיים והתנהגויות קיצוניות, במקרים חמורים גם פנייה לסמים.

 

לסיום

כל מה שעובר הילד נצרב בתודעתו ומכתיב את הדרך בה הוא רואה ותופס את העולם בגיל מאוחר. מרגע שתהליך זה קורה, החזרה ממנו כמעט בלתי אפשרית ומצריכה טיפולים פסיכולוגיים נרחבים ויקרים. כאשר ילד או נער חווה את הבעיות הפיזיות והפסיכולוגיות של השמנה, הן נצרבות במוחו והתהליך בלתי הפיך. זאת אומרת שאפילו אם יפטר הילד מהמשקל העודף, ישארו איתו המשקעים הללו לכל החיים. לכן חשוב לתפוס את הבעיה כמה שיותר מוקדם ולטפל בה כדי לא להשאיר את הילד עם צלקות נפשיות ובעיות בריאותיות לטווח הרחוק.

 


ליקט כתב וערך: בועז מזרחי

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: