maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

שיווק לילד המנדנד

שיווק הוא עסק רווחי מאוד, והדרך הטובה ביותר לשווק מוצר הוא למצוא את הדרך הטובה ביותר לגרום לאוכלוסיית המטרה להקשיב לדבריכם. בשוק של היום, חברות מוציאות מליארדי שקלים כל שנה בשיווק חטיפים, אוכל, שתיה וג'אנק פוד, כאשר המטרה שלהם היא - הילדים.

 

 

זהו לא סוד שחברות אלה מתכווננות על המוח הצעיר, בעזרת גימיקים כמו חיבור המוצרים לתוכניות טלויזיה אהובות, למוסיקה, ולסרטים. ילדים תמיד רעבים להיות בחוד החנית האופנתית. זה לא חדש. אני זוכר שבתור ילד גם אני רצתי לחנות לקנות רק את הדגנים עם ההפתעה המיוחדת בפנים, אלה שראיתי בטלויזיה. או למקדונלדס, שם אפשר לקנות את ארוחת הילדים המפורסמת, עם הצעצועים העדכניים ביותר. כך נהפך דור שלם באמריקה לדור מדושן, שמן וחולה סכרת. כך הגיעה אמריקה להיות המדינה השמנה בעולם. האם נרצה ללכת בעקבותיה?

אך למכור לילדים צעירים - זה החלק הקל. מי שבאמת קונה את המוצר - זהו המבוגר. כך שלמרות ששיווק לילדים הוא מטלה פשוטה יחסית, הייתם חושבים שלמכור לצרכן הבוגר הינה מטלה קשה בהרבה.

ופה נכנס אלמנט ה'נדנוד'.

סקר שנערך לא מזמן בקרב אימהות, חקר מהו האלמנט שהופך את רצון הילד לרכישה אמיתית. הנדנוד התגלה כאלמנט אמיתי מאוד.

החוקרים חילקו את אלמנט הנדנוד לשלוש קטגוריות:

נדנוד ילדותי קורה כאשר הילד מבקש מוצר, ואם לא מקבל אותו - נכנס להתקף זעם ובכיינות. מי מאיתנו לא היה שם? כשהילד עושה לכם פאדיחות בסופרמרקט... זהו מצב כמעט בלתי נסבל ולעיתים משפיל, וכמה קל פשוט לשים את המוצר בעגלה ולהשתיק את הילד.

 

ישנו נדנוד הבוחן את הגבולות.
לדוגמא, אומרים לילד לא, והוא שם את המוצר בעגלה בכל זאת. הילד בעצם בוחן אתכם כהורים משמעתיים - האם הוא יכול לעשות מעשה המנוגד לגמרי להוראות שלכם וזה עדיין יעבוד לו? הממ.. הגיע הזמן להבהיר מהם הגבולות ואולי לתת עונש קל.

שיטת הנדנוד השלישית שנחקרה היא נדנוד מניפולטיבי, כלומר, לומר לאמא כמה אתה אוהב אותה ואם אתה יכול בבקשה בבקשה בבקשה לקבל את חטיף השוקולד הזה רק-רק הפעם? או אולי ההיפך - אם לא תקני לי את הממתק הזה, אשנא אותך לנצח!

ההורה הממוצע אמור להיות כבר רגיל לטקטיקות האלה ומצופה ממנו להיות מסוגל לנתב את הילד לבחירה בריאה יותר.  אך עם התרבות המוצרים, המותגים והשיווק מאחוריהם, גם ההורה הנחוש מגלה שהתנגדותו נשחקת מספיק, עד כי החברות ממשיכות להוציא מליארדים על פרסומות לילדים, משום שזה משתלם להן.

אז מה עושים?
קודם, צריך לעודד גם חברות עם מזון בריא לפרסם לילדים. לצערנו, רוב השיווק מגיע מחברות ג'אנק פוד וממתקים. כמה חברות בודדות החלו לשווק גם מזון בריאות לילדים, אך מספרן מחוויר אל מול חברות הג'אנק פוד. אני אומנם מתקשה לדמיין ילד המתחנן לגזר, אך לפחות הדבר יאזן קצת את הפרסום השלילי. פעולת ה'נדנוד' יכולה גם להיות חיובית. לדוגמא, בשנים שעברו, נוהל פרויקט 'פרחי הבר' בישראל, כאשר לימדו ילדים בגן וביסודי שאסור לקטוף פרחי בר, הילדים נדנדו להורים - והפרויקט זכה להצלחה גדולה.

 

כן, קשה לעמוד מול ילד מנדנד, אך למען בריאותו ועתידו - חשוב לזכור שכל פעם שאתם מוותרים, אתם מלמדים אותו שנדנוד בלתי פוסק עובד, שהוא יכול להשיג משהו דרך הטקטיקות הללו, והרי כולנו שיודעים שבעולם האמיתי זה לא יעזור לו, ורק יזיק. יש להשתמש ברצונות הללו של הילד בכדי לדעת כיצד לגמול לו על התנהגות טובה, ולא על נדנוד.

אל תתנו להם להיתפס לפרסומות הללו ובהחלט אל תעודדו את רדיפתם אחר ה'אופנה האחרונה' בתחום האוכל, גם אם יש צעצוע שמאוד-מאוד חשוב להם לקבל בארוחת הילדים שלהם.

 

ליקט וערך: שי קוריצקי
 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: