print header

9 דרכים לשמירה על אופטימיות שיעזרו לכם להתגבר על חרדה

 מרבים לחוות חרדה ולא יודעים כיצד להתמודד עם המצב? אל דאגה, אתם לא לבד, אנשים רבים נאבקים בבעיה זו – ובשנים האחרונות קל לטפל בה. בזמן שרבים פונים אל אנשי מקצוע ומקבלים תרופות, ישנן גם דרכים טבעיות שיכולות להקל על המצב הפסיכולוגי הזה. אחד מהן, שהוכחה במחקר מרתק משנת 2010, תדרוש מכם דבר מפתיע במיוחד – לשמור על אופטימיות. משום שהמוח יכול ליצור קשרים חדשים בין אזורים שלא מתקשרים ביניהם, כל אחד יכול לשנות תפיסת עולם ולהתחיל לחשוב חיובי – אפילו האדם המקובע והפסימי ביותר. לכן, אנשי מקצוע רבים מנסים להתחקות אחר הדרכים שבהן המטופלים שלהם חושבים, במטרה לעזור להם לשנות את תפיסת לעולמם חיובית יותר. כדי לעזור לכם להתמודד עם חרדות בשיטות נוספות, מלבד תרופות או שיחות אצל אנשי מקצוע, אספנו עבורכם 9 דרכים נהדרות שמומלצות על ידי מומחים וקוראות לכם לשמור על אופטימיות – על מנת לצאת מחרדה במהרה.

אופטימיות להתמודדות עם חרדה: בחורה מכסה את הפנים עם ידיה

1. חייכו והשתמשו בהומור

אם סבלתם אי פעם מחרדה, אתם ודאי יודעים שמאוד קשה לחייך במצב שכזה, ובכל זאת מומחים רבים ממליצים לכם לפחות לנסות לעשות זאת, כמו גם להתעמל ולערוך מדיטציה. הסיבה לכך היא שמצב נפשי טוב יותר משפיע על תפקוד הגוף, ולכן אנשים רבים נוטים להיות חולים כאשר הם חשים לחץ או חרדה שעימם הם מתקשים להתמודד. פעולת החיוך, כשלעצמה, גורמת למוח לשחרר דופמין - תרכובת אורגנית שמתפקדת גם בהורמון וכמוליך עצבי, ובין השאר מסייעת בהורדת הפרעות כמו סוגים שונים של דיכאון. בנוסף לכך, מומחים ממליצים לכם להשתמש בהומור – דרך נהדרת להסתכל על החיים ובעיקר על צרות, כזו שמסייעת בשחרור כאב, בהעלאת הסיפוק העצמי ובהורדת לחצים ותחושות דיכאון. לכן, הסתכלו על החיים באור חיובי יותר, התחילו לחייך ולצחוק על הצרות שלכם ותראו איך החרדה עשויה להיעלם אט אט עם הזמן.

2. ותרו על עריכת רשימות של דברים שצריך לעשות

עצה נפוצה שמקבלים אנשים שחווים חרדה ואולי גם שמעתם עליה בעצמכם, היא לערוך רשימת דברים שצריך לעשות, זאת על מנת לסדר את המחשבות במוח ולהראות שהמטלות המתוכננות הן פחות מפחידות ממה שחושבים. עם זאת, מומחים רבים ממליצים לכם דווקא לזנוח את הרשימות האלו, מכיוון שהן עלולות להלחיץ אתכם עוד יותר, ובמקום זאת להכין מדי ערב רשימה של שלושה דברים שמתוכננים לכם ואתם מחכים להם בקוצר רוח, והם לא חייבים להיות דווקא החשובים או התכופים ביותר. למשל, קבעתם לשבת עם חברים טובים לכוס קפה? התכנית האהובה עליכם הולכת להיות משודרת בטלוויזיה? או שכל מה שאתם רוצים הוא להיכנס למיטה עם בני זוגכם בסוף היום ולנוח? העלו את הנקודות האלו על דף, בחרו אחת מהן והסבירו לעצמכם למשך כשתי דקות מדוע אתם מצפים לה. תוכלו גם להוסיף לרשימה נקודה נוספת, שתכלול חוויה מרתקת ומענגת שהייתם רוצים לחוות בשבוע הקרוב. כך, תשפרו את מצב רוחכם ויהיה לכם משהו חיובי לחשוב עליו, במקום על המשימות הצפויות לכם ומעוררות בכם חרדה.
אופטימיות להתמודדות עם חרדה: אדם כותב במחברת

3. הבינו את המשמעות האמיתית של השלכות מעשיכם

אנשים שסובלים מהפרעת חרדה מוכללת, שמאופיינת בדאגה רבה, בלתי נשלטת ולא פרופורציונלית, נוטים לחשוב באופן שלילי במיוחד, מה שגורם להם לצפות לכישלונות חוזרים ונשנים. כדי לעזור להם להתמודד עם תפיסה שכזו אודות השלכות מעשיהם, מומחים רבים משתמשים בשיטת טיפול מיוחדת שכדאי לכם ליישם בעצמכם. תחילה, דרגו מ-0 עד 100 עד כמה אירוע מסוים גרם לכם להיכנס לחרדה, ובעקבות התשובות, הזכירו לעצמכם שלוש נקודות חשובות: 
 
  • באופן מציאותי למדי, רוב הדברים נוטים להסתדר עם הזמן.
  • החוויה שעברתם לא תשנה את חייכם מן הקצה אל הקצה, אלא תשפיע רק על היבטים מסוימים, ולכן היא לא הרסנית כפי שאתם חושבים.
  • ברגע שתבינו שלכל מעשה יש השלכות חיובית, השליליות יפגעו בכם פחות.

4. העריכו את המחשבות השליליות

חשוב מאוד לשמור על אופטימיות, אך התעלמות מהקשיים בחיים עלולה לגרום לנזקים לטווח הארוך. הסתכלות באור חיובי מדי ודרך משקפיים ורודים במיוחד יכולה לגרום לכם לחיות בעולם שכולו פנטזיה ואשליות, וכתוצאה מכך להיות בהכחשה מוחלטת למציאות, אך מצד שני גם התבוננות במשקפיים שחורות ושליליות על הכל היא הרסנית. בשל כך, מומחים רבים ממליצים לכם לשמור על נוסחה מנצחת שמשלבת בין אופטימיות להסתכלות על המציאות כפי שהיא, לרבות אתגריה; נסו לקדם את עצמכם ולשאוף גבוה, ובמקביל זכרו שכמו כולם – גם אתם יכולים לחוות רגעים קשים. למשל, הרשו לעצמכם לרצות להשיג עבודה טובה יותר או מערכת יחסים בריאה יותר, אך היו מודעים למכשולים בדרך, והתמודדו עימם בגבורה. 
אופטימיות להתמודדות עם חרדה: משקפיים ורודים

5. הקיפו את עצמכם באנשים שגורמים לכם להרגיש טוב

אנשים רבים שסובלים מחרדות מעדיפים להתרחק מהחברה ולהתבודד מסיבות שונות, כמו למשל הרצון להתמודד עם תחושותיהם לבד, או אפילו עקב בושה במצבם. אם גם אתם או קרוביכם מתנהגים כך במצבים של חרדה, כדאי לכם להקשיב להמלצתם של מומחים, לפיה בזמנים שכאלו דווקא כדאי לכם להתקרב אל האנשים שמסביבכם. ההסבר לכך טמון עוד בימים עברו, בהם האדם הקדום חי בשבט שהקנה לו תחושת ביטחון. לכן אם אתם רוצים להיפטר מתחושות שליליות, הקיפו את עצמכם באנשים שגורמים לכם לחוש רגועים ובטוחים. בנוסף, הקפידו שהם יהיו בעלי תפיסת עולם אופטימית, וישמשו עבורכם דוגמה לאופן שבו עליכם להתבטא ולהסתכל על החיים. כך, תעברו שיעור נהדר שבו תלמדו שפה חדשה שמלאה בביטויים חיוביים, שבסופו של דבר תעזור לכם להסתכל על העולם דרך משקפיים ורודים יותר (אך כאמור בסעיף הקודם, ודאו שהם לא ורודים מדי...).

6. הפסיקו להתעדכן באופן תכוף מדי אודות ידיעות חדשותיות

בואו נודה באמת, לא פשוט לצפות בחדשות ולהתעדכן אודות מה שקורה במדינתנו; טילים, פיגועים, מערכות בחירות חוזרות ונשנות - כל אלו יכולים להוריד את מצב רוחנו. כמובן שרבים מאיתנו רוצים - ואף צריכים - להתעדכן אודות המתרחש בארץ ובעולם, אך חשוב לדעת שלעיתים כדי למשוך צופים, התקשורת מסקרת את המציאות באופן מוטה, ומציגה אותה כדרמטית יותר ממה שהיא באמת. לפיכך ממליצים לכם המומחים להגביל את מידת ההתעדכנות, לכבות התראות של אפליקציות חדשותיות, ולראות או לקרוא חדשות רק פעם בכמה ימים. אם אתם חובבי פוליטיקה, תוכלו להתעדכן דרך חבר או לשוחח עימו על הנושא באופן רגוע ושקול. את השעות שבהן הקפדתם לצרוך חדשות, נצלו כדי לבלות באופן בריא יותר שעושה לכם טוב, כמו למשל עשיית פעילות גופנית.
אופטימיות להתמודדות עם חרדה: אדם קורא עיתון

7. השתדלו להשאיר את עברכם מאחור

לעיתים בעת חרדה, אנשים נוטים לחשוב על העבר ולהלקות את עצמם על טעויות שהם עשו. גם כאן כדאי לכם להקשיב למומחים, שממליצים לכם להשאיר מאחור את מה שעברתם בחייכם, ולהסתכל קדימה. העבר ללא ספק יכול לעזור לנו להשתפר ולהתנהל טוב יותר בעתיד, אך אם נחזור אליו שוב ושוב ונחיה אותו בראשנו, אנו עלולים לעשות לעצמנו נזק. מה שהיה – היה, וחשוב שנזכור שאיננו יכולים לשנות ולתקן את השגיאות שלנו, אלא רק ללמוד מהן להבא. במקום זאת, עלינו לחשוב על ההווה, ולדעת שאנו עדיין יכולים להשפיע על עתידנו. לכן, אם קורה מצב בו "נתקעתם" על העבר, עליכם לנסות להתנתק ממנו כמה שיותר מהר, ולהסית ממנו את הדעת עם מחשבות על החלטות נבונות שעשיתם בתקופה האחרונה. זכרו שכולם עושים טעויות, ולכן השגיאות שלכם לא מגדירות אתכם כבני אדם פחות מוצלחים. סלחו לעצמכם והמשיכו הלאה עם חיוך ועם פחות דאגה.

8. הקשיבו לשירים אהובים

לכולנו יש מוזיקה שאנחנו אוהבים ושעושה לנו טוב על הלב, בין אם מדובר בנעימות המתאימות למדיטציה או בלהיטי רוק או פופ. מתברר שלמוזיקה יש השפעה חיובית גם במצבים של חרדה, כפי שהוכח במחקר משנת 2013, ולכן מומחים רבים ימליצו לכם להאזין לה בעת צרה. אם תשאלו אותם אלו סגנונות מוזיקליים כדאי לכם לשמוע, הם יתנו לכם הוראה כללית להקשיב למה שגורם לכם לחייך, כגון שירים נוסטלגיים שגדלתם עליהם, כאלו המעבירים מסר אופטימי או שיגרמו לכם להתחבר לאחרים, או להיטים שפשוט יגרמו לכם לחייך. חפשו אודותיהם כל פרט מידע שישפר את מצב רוחכם, כמו המילים שלהם או הסיפור שמאחוריהם, ולא תאמינו עד כמה הם יכולים להוות עבורכם תרופה נהדרת.
אופטימיות להתמודדות עם חרדה: בחורה מקשיבה למוזיקה דרך אוזניות ומחייכת

9. עזרו לזולת

אנו מבינים שבמצב של חרדה חשוב לכם קודם כל לעזור לעצמכם, אך לעיתים דווקא תרומה לאחר יכולה להיות פתרון נפלא למצב שבו אתם נמצאים. במסגרת מחקר משנת 2002, נמצא כי אנשים הסובלים מכאב ומדיכאון הרגישו טוב יותר לאתר שהתנדבו ועזרו לזולת, זאת מכיוון שהם יצרו קשרים חדשים ומצאו משמעות חדשה לחייהם. לכן, אם אתם חווים חרדה, התחקו אחר דרכים לתרום לאחר כדי לשפר את מצבכם. אתם לא חייבים להרחיק לכת ולהצטרף לארגון התנדבותי, למרות שזה בהחלט יהיה מבורך; אתם יכולים אפילו לעזור לקרובי משפחה בדברים קטנים כמו בייביסיטר על ילדיהם או הרכבת ארון חדש. חשבו על תרומה שכזו כמעין מעשה חיובי שאתם עושים כדי לסייע לאחר ועל מנת להפוך את העולם לטוב יותר, ובעזרת גישה אופטימית שכזו תעזרו לחרדה לחלוף.

כמה מילות סיכום...

ישנן דרכים רבות שמקושרות לחשיבה אופטימית ויכולות לעזור לכם להתגבר על חרדה. בכל רגע שבו אתם חשים אותה, הסתכלו על עצמכם באור החיובי ביותר, הביטו על ההשתקפות שבמראה ואמרו לה שאתם הגרסה הטובה ביותר של עצמכם. עשו זאת מדי בוקר, והכריחו את עצמכם להאמין בכך, גם אם עליכם לעשות זאת מעט בכוח או לזייף במידה מסוימת את כל האהבה העצמית הזאת. תנו לעצמכם לחוש שאתם בסדר, חייכו לסביבה וגם פנימה, ותראו שבסופו של דבר יכול להיות בכוחכם להתרגל למצב הנורמלי ונטול החרדות שבו אתם רוצים להיות. עם הזמן, בהחלט יכול להיות שתגלו שהמנטרה הידועה של "תן חיוך – הכל לטובה" אכן מצליחה להוכיח את עצמה, ושהיא לא סתם מומלצת על ידי מומחים. יחד עם זאת, אם אתם חשים צורך, אל תתביישו לפנות לעזרה מקצועית ולטפל בעצמכם כדי להתגבר על התחושות הקשות. 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו