maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

כך תזהו ותמנעו את תרגיל ההונאה הטלפוני

נושא ההונאות הטלפוניות הוא לא עניין חדש ובכל פעם שהוא עולה הוא מצליח להרתיח את דמו של כל מי שצופה בנתונים, אך למרבה הצער אנשים רבים עדיין לא מודעים לתרגילי ההונאה המתוחכמים של עסקאות "המכר הרחוק". שיטת השיווק הטלפוני האגרסיבית הזו מצליחה לסחוט את כספם של מבוגרים וקשישים רבים בדרכי עורמה לא מוסריות, כשהקורבנות נותרים חסרי אונים מול מערך המכירות המשומן היטב, אשר מפתה אותם לרכוש מוצרים שאין להם כל צורך בהם, בעלויות שעוברות את גבול הטעם הטוב.

זו הסיבה שחשוב מאוד שתקדישו מספר דקות מזמנכם להתוודע לסימני האזהרה ולשיטות המכירה הנלוזות של ההונאות האלו, להבין כיצד יש לבטל עסקה שכבר בוצעה, ולהיחשף לעוד מספר עצות יעילות שיסייעו לכם וליקיריכם להימנע מנפילה ברשתם החברות שמבחינתן כל האמצעים כשרים בזמן מכירת מוצריהם.

הונאת השיווק הטלפוני
 
מה זה עסקאות מכר מרחוק?
 
כשמדברים על עסקאות מכר מרחוק, הכוונה היא לכל רכישה שבעת ביצועה אין מגע ישיר בין הנציג לצרכן. הן נעשות דרך הטלפון והאינטרנט, ומגיעות לתודעתם של הלקוחות באמצעות פרסום בעיתון, בקטלוג או בטלוויזיה. לא פעם נציגי השירות הם אלו שיוצרים קשר עם לקוחות שונים דרך מאגר נתונים פרוץ שנמצא בידם, אך יש גם לא מעט אנשים שיוצרים את הקשר הראשוני בכדי לרכוש מוצר שמצא חן בעיניהם, כשהם אינם מודעים למסע הקניות המפרך וחסר השליטה ששיחה תמימה זו יכולה לגרור.
 
בכתבה זו נתמקד בחברות השיווק הטלפוני שאימצו שיטות מגוונות וקבועות למכירת מוצריהם, ובדרכים השכיחות בהן הם נוהגים להשתמש בכדי לדלות את פרטי האשראי של הלקוח. אותו לקוח תמים ככל הנראה יהפוך בהמשך לקורבן במסע שידולים בלתי פוסק שרק הולך ונערם, שכולל מוצרים רבים שהוא לא הזמין ושעלותם עשויה להסתכם במאות אלפי שקלים. אך תחילה, עלינו להכיר את דרכי הפניה של חברות אלו לצרכנים שונים, ולהכיר את שיטות המכירה והשכנוע השונות על מנת שנלמד כיצד לזהות אותן ולהימנע מהן. 
 
הונאת השיווק הטלפוני
תמונה לאילוסטרציה בלבד
 
דרכי הפניה לצרכנים:
 
לפני שנציג בפניכם את שיטות המכירה האגרסיביות שאינן מכבדות כל אדם באשר הוא, חשוב לציין ולהדגיש שעליכם להימנע מהזמנת מוצרים מחברות לא מוכרות, וזאת לאחר שביצעתם בדיקה מקיפה על החברה ממנה אתם מעוניינים לרכוש. העצה החכמה ביותר שניתן לספק לכם הינה ניתוק מידי של שיחות טלפון מחברות שונות שמנסות למכור לכם מוצרים נוספים לאחר שרכשתם מהם פריטים שהתעניינתם בהם, ללא כל פתח לניהול משא ומתן. 
 
פרסום שקרי בעיתונות ובקטלוגים שונים
חברות השיווק הטלפוני מפרסמות בקטלוגים שונים ובין דפי העיתון מבצעים מפתים שקשה לעמוד בפניהם, מה שמוביל צרכנים רבים ליצור קשר עם נציגי החברות השונות בכדי לרכוש את המוצר הרצוי. מה שאותם צרכנים תמימים לא יודעים זה שברגע שהם מוסרים את פרטי האשראי שלהם לחברה הנבחרת, הם הופכים ללקוחות שבויים שמאבדים את שליטתם בנוגע למוצרים השונים שמגיעים אל ביתם ללא רצונם.
 
 
 
התחזות טלפונית
נציגים של חברות מכירות שונות מתחזים לנציגי חברת האשראי, ומציעים ללקוחות מגוון מוצרים בחינם, כשהם נדרשים לשלם את דמי המשלוח בלבד. הצרכן התמים שמרגיש שזכה במתנה שווה במיוחד, מוסר את פרטי כרטיס האשראי שלו והופך למטרה נוחה וקלה, כשבהמשך יוצע לו באופן אגרסיבי, בלשון המעטה, לרכוש מוצרים נוספים. זאת אומרת שאותה החברה מצליחה בדרכים שאינן מוסריות לשכנע את הלקוחות המבוגרים שלה לרכוש מוצרים שונים שאין להם כל צורך בהם, וזאת רק בכדי שאותו הנציג יניח להם לנפשם. אחרי הכל מדובר באנשים שלא תמיד יודעים כיצד להתמודד עם הלחץ האגרסיבי שמופעל עליהם, והם יעשו הכל כדי לקבל מעט שקט, גם אם המחיר הינו סכום כסף לא מבוטל שאין ביכולתם להרשות לעצמם.
 
משפטי המכירה השכיחים שצריכים להדליק נורה אדומה
כעת נציג מספר דוגמאות של משפטי המכירה השונים שמאמצים נציגי השירות בכדי לשכנע את הלקוחות שמדובר בעסקה המשתלמת ביותר בחייהם שאסור להם לפספס. לאחר שתיחשפו למשפטים הללו הם ידליקו בראשכם נורה אדומה ויזהירו אתכם בנוגע לכך שמדובר ככל הנראה בהונאה, ובזכות הכרתם תדעו בוודאות שהגיעה העת לנתק את השיחה:
  • "מגיע לכם"
  • "התחייבת כבר אז לפחות תהנה מזה"
  • "לשמוע לא עולה כסף"
  • "את לא משלמת אפילו שקל אחד עבור המוצר הזה"
  • "אנו רוצים להיטיב איתך"
  • "נשלח לכם חבילת שוברים שמציעים חצי מחיר מהמקורי"
  • "אתה חייב להחליט ברגע זה"
  • "זכית במתנה ועליך לשלם את דמי המשלוח בלבד"
  • "אנו חברה מוכרת אין טעם לברר אודותינו"
  • "אין צורך לבדוק עם המשפחה"
  • "אתה לקוח ותיק ולכן דואגים לך"
במידה ואתם נתקלים במשפטים אלו או משפטים שדומים להם בעת שיחת הטלפון, אל תהססו ונתקו את השיחה. ככל הנראה נציגי השירות יצלצלו חזרה באותו הרגע בטענה שהתנתקה להם השיחה בטעות, אך עם זאת אל תיכנעו, ונתקו את השיחה בשנית. אותם נציגי שירות מודעים לעובדה שהם פונים לאוכלוסייה מבוגרת שלא תמיד יכולה להתמודד עם לחצים כבדים שאינם פוסקים, אך בכל זאת המשיכו בשלכם ונתקו את השיחה ללא כל הסברים או אפשרות לתת לנציגים להסביר את עצמם.
 
הונאת השיווק הטלפוני
 
ביצוע העסקה 
 
במידה ובחרתם לרכוש מוצרים שונים דרך קטלוג של חברה שאינה מוכרת, עליכם להכיר את התהליך שאמור להתרחש במעמד הרכישה, זאת על מנת שתוכלו בהמשך להקל על תהליך הפסקת השירות או ביטול המוצר שהוזמן במידת הרצון. 
 
  • במעמד המכירה או בשלב השיווק, הנציג של העסק מוכרח לגלות לצרכן את שם החברה, שם הנציג, כתובת העסק, ת.ז/ח.פ, מחיר המוצר ואת זכויות הביטול. אם המידע שנחשפתם אליו אינו עומד בקריטריונים אלה, דרשו אותם. במידה ונציג המכירה אינו מוסר את הפרטים הללו, הימנעו מרכישת המוצר. 
  • בעת ביצוע העסקה, נציג העסק מוכרח לספק ללקוח את חוזה הרכישה או טופס גילוי נאות שמציין את פרטי העסקה (כגון פרטי העסק, מחיר השירות או המוצר, זכות הביטול ותנאי אחריות) שיגיע יחד עם המוצר או בעת קבלת השירות שהוזמן. כפי שכבר צוין קודם לכן, במידה ואחד מהפרטים הללו לוקה בחסר, עליכם לדרוש את קבלתם. 
 
ביטול עסקת מכר מרחוק
 
במידה וביצעתם עסקה ורכשתם מוצר שלא הייתם מעוניינים בו בעקבות לחץ שהופעל עליכם על ידי נציגי השירות, או שברצונכם לבטל את העסקה בגין חיובים שונים מהתעריף המוסכם או בעקבות שימוש חוזר בפרטי האשראי על מוצרים שלא הוזמנו כלל, כך תבטלו את העסקה בצורה היעילה והמהירה ביותר:
 
ביטול העסקה לפני שהמוצר התקבל
אין כל טעם לבזבז זמן על ניסיון ביטול העסקה בטלפון, זאת מאחר והנציגים מיומנים בשכנוע הלקוחות שלא לבטל את העסקה, וכנראה שתתקשו להוכיח את ביטול העסקה לאחר מכן. לכן שלחו הודעת ביטול באמצעות פקס או דואר אלקטרוני. כל שעליכם לעשות הוא לשלוח מכתב לחברה ממנה רכשתם את המוצר או השירות, ובו תדווחו על הרצון לבטל את העסקה, בצירוף פרטיכם ופרטי העסקה. הודעה שכזו למעשה מחייבת את בעל העסק לבטל את הרכישה בתוך 14 יום מהודעת הביטול. ככל הנראה נציגי השירות מטעם החברה יצרו קשר טלפוני עם קבלת הפקס או הדואר האלקטרוני, בניסיונות להניא אתכם מביטול הרכישה או השירות. זו הסיבה שחשוב שתזכרו לא להסכים לנהל את שיחת הטלפון, ולא לאשר את ההצעות המפתות של נציגי השירות. יתרה מזאת, דרשו לא לקבל יותר שיחות טלפון, ובמידה והם מעוניינים ליצור איתכם קשר, שיעשו זאת באמצעות הדואר האלקטרוני או הפקס. לאחר שתנקטו בצעדים אלה עליכם לשמור את אישור שליחת הפקס או הדואר האלקטרוני, כדי שתוכלו להוכיח את קיומה של הודעת ביטול העסקה. 
 
ביטול העסקה לאחר שהמוצר התקבל:
 
במידה והתחרטתם על ביצוע העסקה מסיבה כזו או אחרת
תוכלו לבטל את העסקה באמצעות הודעה בכתב לא יאוחר מ-14 יום מקבלת המוצר, והחברה תחויב להחזיר לכם את מרבית כספכם, לאחר ניכוי של 5% שאינו יעלה על 100 שקלים, תוך 14 יום. עם זאת, יהיה עליכם להחזיר לחברה את המוצר אותו קיבלתם. 
 
ביטול עסקה בעקבות הטעייה
במידה ונציג המכירה הטעה אתכם בקשר לפרטי המוצר כגון מחיר העסקה או טיב המוצר, תוכלו לבטל את העסקה באמצעות הודעה בכתב לא יאוחר מ-14 יום מקבלת המוצר, והחברה תחויב להחזיר לכם את כספכם או את מרביתו ללא תשלום דמי ביטול, תוך 14 יום מהגשת הביטול. יש לציין שעל הצרכן להודיע על ביטול השירות או המוצר בסמוך לביצוע העסקה בכדי שיוכל לבטלה.
 
ביטול העסקה בעקבות מוצר פגום או כזה שהגיע באיחור
תוכלו לבטל את העסקה באמצעות הודעה בכתב לא יאוחר מ-14 יום מקבלת המוצר, והחברה תחויב להחזיר לכם את כספכם ללא גביית דמי ביטול תוך 14 יום. כמו כן, עליכם לזכור שאין בחובתכם לשלוח את המוצר בחזרה לחברה, כשעליהם להגיע לקחת את המוצר מאותו המקום אליו הגיע המשלוח. זאת אומרת שאם נעשה משלוח אל ביתכם, החברה מחויבת להגיע לקחת את המוצר. 
 
הונאת השיווק הטלפוני
 
מה עוד אפשר לעשות?
 
במידה ואתם מרגישים שאין לכם כוחות או יכולת להתמודד עם הלחץ האגרסיבי שמפעילים נציגי המכירות הטלפונים, אל תתביישו ושתפו את בני המשפחה בפרטים המדויקים, בכדי שהם יוכלו למנוע מכם את עוגמת הנפש הלא נחוצה הזו, והקפידו לעקוב אחר חיובי האשראי החודשיים. יתרה מזאת, במידה ואתם ילדים להורים מבוגרים, בעיקר לכאלה שסובלים ממחלות קוגניטיביות כאלה או אחרות, הקפידו לבדוק את חיובי האשראי שלהם באופן קבוע, בכדי שתדעו לזהות בהקדם האפשרי אם מתרחשת הונאה על חשבון הוריכם התמימים. בנוסף, תוכלו להיעזר בכל עת בארגון אמון הציבור, שהוקם ללא מטרות רווח ופועל לקידום נורמות הוגנות במשק הישראלי. 
 
 
לסיום, אל תשכחו שמדובר במעשה פלילי שפוגע לרוב במבוגרים תמימים שבדרך כלל אינם מתניידים בכוחות עצמם, ולכן השירות הטלפוני קוסם להם ומצליח להשתלט על חייהם ולעשוק את מיטב כספם. זו הסיבה שעליכם לגלות מעורבות וערנות רבה בכל הנוגע לחיובים מוגזמים בפירוט האשראי, ולגלות חשדנות בכל הנוגע לעסקאות מכר מרחוק מחברות שאינן מוכרות. עליכם להבין שמדובר בנציגי שירות ובבעלי עסקים שמאמינים שכל האמצעים כשרים במעמד השיווק והמכירה, והם ינהגו בעורמה ובחוסר הגינות בכדי לסחוט את כספכם ולהפיג את שלוותכם. כמו כן, במידה והנכם נמנים מבין הלקוחות ש"נפלו בפח" אל תהססו לבקש עזרה ממשפחתכם או מארגון אמון הציבור, בכדי שתוכלו לשוב במהירות האפשרית לנהל אורח חיים רגוע ושליו, בו אתם מחליטים מהן הרכישות אותן תבצעו, ולא אף אדם או ארגון אחר בעל תאוות בצע. 
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: