maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

סוגי האנמיה השונים, תסמיניהם וטיפולים טבעיים

 
פעמים רבות אנחנו שומעים על מחלת האנמיה בתוכניות בריאות, בעלונים של קופות החולים ובשיחות שאנחנו מנהלים עם חברים על נושאי בריאות, אבל מה אנחנו יודעים עליה באמת? תחילה יש להבהיר, אנמיה אינה מחלה בפני עצמה, היא כינוי רחב לכמה מחלות שהמשותף לכולן הוא תכולה נמוכה של המוגלובין בדם או חסר בתאי דם אדומים אצל החולה. בשל בעיות אלו, גופם של הסובלים מאנמיה לא מסוגל להזרים למחזור הדם כמות גבוהה של חמצן והדבר מוביל לשורה ארוכה של בעיות ותסמינים מעיקים. בכתבה הבאה תלמדו על סוגי האנמיה השונים, התסמינים שבעזרתם תוכלו לזהות את המחלה ואת הדרכים הטבעיות להתמודד איתה.
 
אנמיה
 

מהי בעצם אנמיה?

אנמיה היא המצב ההמטולוגי (הקשור למערכת הדם) השכיח ביותר כמעט בכל העולם, והיא מופיעה בכל קבוצות הגילאים, אם כי תינוקות וקשישים חשופים אליה במיוחד. אנמיה יכולה להופיע כמחלה בפני עצמה או כתוצר לוואי של מחלות אחרות. ניתן לחלק אותה לשני סוגים עיקריים: אנמיה שנגרמת מייצור מופחת או לקוי של המוגלובין או תאי דם אדומים ואנמיה שנגרמת מהרס של כדוריות אדומות או דימום כרוני. הופעת אנמיה בעקבות איבוד דם נפוצה בעיקר אצל נשים בעקבות דימומי לידה ותופעות מחזור קיצוניות.
 
עקב אחת משתי הסיבות האלו, יכולתו של הדם לספק חמצן לרקמות הגוף יורדת באופן משמעותי, שכן ההמוגלובין שבתאי הדם האדומים ותאי הדם עצמם הם נשאי החמצן בגוף שלנו. למרות שהיא כל כך נפוצה, הטיפול באנמיה אינו פשוט כפי שהיינו מצפים ומקווים. אם אתם חושדים שאתם או האנשים הקרובים אליכם סובלים מאנמיה חשוב שתקבעו תור לרופא המשפחה כדי לתאר באופן מפורט את התסמינים שמדאיגים אתכם. בדיקת דם פשוטה מאפשרת לבטל או לאשר את החשש ולהתחיל בטיפולים מתאימים.
 
אנמיה
 

סוגי אנמיה

כפי שכבר צוין ניתן לחלק את מחלות האנמיה לכמה סוגים:
 
הסוג הנפוץ והמוכר יותר נגרם כתוצאה ממחסור בברזל או ביכולת לקויה של הגוף לספוג את הברזל מהמזון שאנו אוכלים. הגורם הזה משפיע על יכולתו של הדם שלנו לשנע חמצן מכיוון שהברזל הוא חלק בלתי נפרד מההמוגלובין שבתאי הדם שלנו. אנמיה יכלה להיגרם גם כתוצאה ממחסור בחומרים תזונתיים אחרים כמו ויטמין B-12  או חומצה פולית.
 
אנמיה יכולה להיגרם גם בשל דימומים פנימיים וכרוניים, בעיה שכפי שכבר צוין פוגעת בעיקר בנשים. סוג זה של אנמיה עשוי גם לתקוף נוטלים של תרופות מסוימות ובמקרים חמורים להוביל לאנמיה של חוסר ברזל עקב חוסר פיצוי בכמויות המינרל החיוני הזה.
 
תופעות לוואי של מחלות רבות כוללת אנמיה, בעיקר מחלות אשר יוצרות דימומים בתוך הגוף ופוגעות ביכולת שלנו להחלים במהירות מפציעות וחתכים. גם מחלות שתוקפות את מערכת העיכול והמעיים, כמו למשל סרטן המעי הגס, עשויות להוביל לאנמיה שכן הן משבשות אל תהליך העיכול התקין של הגוף.
 

תסמיני אנמיה

אנמיה אינה מחלה שקל לזהות והתסמינים שלה יכולים ללוות אתכם במשך כל חייכם מבלי שתהיו מודעים לכך, אם מדובר במקרים קלים עד בינוניים של המחלה. האמונה הרווחת היא שאנמיה ניתן לזהות לפי צבע העור ולפי תחושת חולשה כללית וקוצר נשימה אבל יש עוד תסמינים רבים שיש להיות מודעים אליהם, שכן שלושת אלו בלבד הם כלליים מאוד ולפעמים קשה להבחין בהם. זכרו: במידה ואתם מזהים כמה מהתסמינים שברשימה הבאה, ובמיוחד את אלו אשר מאפיינים אנמיה בינונית עד קשה, חשוב מאוד לבצע בדיקת דם לאבחון וודאי.
 
תסמיני אנמיה קלה עד בינונית:
  • חולשה
  • עייפות
  • קוצר נשימה עקבי גם כשהגוף בכושר או לאחר פעילות שאינה מאמצת
 
תסמני אנמיה בינונית עד קשה:
  • סחרחורת
  • כאבי ראש
  • צלצולים תכופים באוזניים
  • תסמונת עיוותי הרגל (תסמונת הרגליים הבלתי שקטות – RLS)
  • אובדן שיער
  • שינוי גוון העור לבהיר יותר
אנמיה

יד חיוורת של אישה אנמית ולידה יד של גבר שאינו אנמי

סימנים נוספים

  • ציפורניים בהירות ושבירות
  • ידיים ורגליים קרות
  • תפקוד מיני ירוד
  • הגלדה איטית של פצעים וחתכים
  • יכולת ריכוז נמוכה

טיפולים טבעיים להגנה והתמודדות

 

הימנעו ממזונות "חוסמי ברזל"

היות ואחת הסיבות הנפוצות ביותר לאנמיה היא בעיות שנובעות מאי ספיגה או צריכה של ברזל, כדאי מאוד לצמצם את צריכת המזונות אשר מונעים מהגוף וממערכת העיכול לספוג ברזל באופן יעיל, בסמוך לארוחות גדולות ועשירות בברזל. מאכלים שכאלו הם יין אדום, תה שחור, ענבים, קפה, שוקולד, מוצרי חלב ומוצרי סויה. בשעה שלכל אלו יש ללא ספק יתרונות בריאותיים חשובים, יש לספק למערכת העיכול שלכם פרק זמן של כמה שעות לפני שתצרכו אותם לאחר אכילת מזונות עשירים בברזל.
 

איכלו מזונות עשירים בברזל

לאחר שהכרנו את המאכלים העיקריים שמונעים את ספיגת הברזל יש לדעת מהם המאכלים שכן מומלץ לצרוך, אך כאמור, לא בסמיכות אליהם. למזלנו הטוב יש מגוון רחב של מקורות מצוינים של ברזל - הן ממקורות בשריים והן ממקורות צמחיים. צריכת הברזל המומלצת ליום היא כ-10 מ"ג אם כי נשים, ובמיוחד נשים בהריון, זקוקות בדרך כלל ליותר.
 
ברזל מן הצומח:
  • שעועית לבנה – 3.2 מ"ג ברזל בחצי כוס
  • עדשים – 3 מ"ג ברזל בחצי כוס
  • קינואה – 3 מ"ג ברזל בחצי כוס
  • צימוקים – 4.4 מ"ג ברזל ב-25 גרם
  • אפרסמון אחד – 2.5 מ"ג ברזל
  • פטרוזיליה – 2 מ"ג ברזל בשתי כפות
  • טחינה גולמית – 3.4 מ"ג ברזל בשתי כפות
 
ברזל מן החי: 
  • כבד עוף – 8.3 מ"ג ברזל ב-100 גרם
  • סטייק בקר מאודה – 7.8 מ"ג ברזל ב-200 גרם
  • בשר בקר טחון – 1.5 מ"ג ברזל ב-50 גרם
  • קופסת טונה בשמן – 2 מ"ג ברזל
  • דג פורל מעושן – 8.3 מ"ג ברזל ב-300 גרם (יחידה אחת)
  • דג אמנון ללא שמן – 4.75 מ"ג ברזל במנת ב-200 גרם
  • פסטרמה עגל או כתף – כ-2 מ"ג ברזל ב-100 גרם, תלוי בסוג וביצרן.
אנמיה
 
 

עודדו את ייצור ההמוגלובין שלכם 

בנוסף למאכלים עשירים בברזל, תוכלו לסייע לגוף שלכם בצורה נוספת, בעזרת מאכלים שמעודדים ומגבירים את ייצור ההמוגלובין התקין. דוגמה למאכלים אלו הם בננות, בצלים, דבש ושקדים. מעבר לכך שאלו מאכלים טעימים ואהובים בפני עצמם, הם מכילים עוד שלל יתרונות בריאותיים שיסייעו לגוף שלכם להתמודד ולהגן על עצמו מפני בעיות אחרות מלבד האנמיה.
 

ויטמין C

מעבר לכוחו הידוע של ויטמין זה כאנטי אוקסידנט רב עוצמה ומרכיב חשוב בחיזוק המערכת החיסונית שלנו, ויטמין C פועל פעולה הפוכה מהמאכלים "חוסמי הברזל" שהוצגו קודם, ומשפר את כושר ספיגתו בגוף. בנושא נערכו מחקרים רבים ועדיין הדעות חלוקות לגבי האופן שבו הויטמין מסייע לגוף בתחום זה, אבל מחקרים כמו זה של ד"ר קוק מצביעים על עלייה ברמות ספיגת הברזל ברמות שונות של ויטמין C בגוף. בכל מקרה אין שום פסול בהנאה מפירות הדר טריים, פירות טרופיים כמו מלון וקיווי ועוד מאכלים רבים אחרים. לחצו כאן למידע נוסף על מזונות עשירים בויטמין C.
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: