print header

סוגי האנמיה השונים, תסמיניהם וטיפולים טבעיים

 פעמים רבות אנחנו שומעים על מחלת האנמיה בתכניות בריאות, בעלונים של קופות החולים ובשיחות שאנחנו מנהלים עם חברים על נושאי בריאות, אבל מה אנחנו באמת יודעים עליה? תחילה יש להבהיר, אנמיה אינה מחלה בפני עצמה, אלא כינוי רחב לכמה מחלות שהמשותף לכולן הוא תכולה נמוכה של המוגלובין בדם או חוסר בתאי דם אדומים אצל החולה. בשל בעיות אלו, גופם של הסובלים מאנמיה לא מסוגל להזרים למחזור הדם כמות גבוהה של חמצן והדבר מוביל לשורה ארוכה של בעיות ותסמינים מעיקים. בכתבה הבאה תלמדו על סוגי האנמיה השונים, התסמינים שבעזרתם תוכלו לזהות את המחלה ואת הדרכים הטבעיות להתמודד איתה.
 
אנמיה: גבר שם יד על ראשו

מהי בעצם אנמיה?

אנמיה היא המצב ההמטולוגי (הקשור למערכת הדם) השכיח ביותר כמעט בכל העולם, והיא מופיעה בכל קבוצות הגילים, אם כי תינוקות, קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות חשופים אליה במיוחד. אנמיה יכולה להופיע כמחלה בפני עצמה או כתוצר לוואי של מחלות אחרות. ניתן לחלק אותה לשני סוגים עיקריים: אנמיה שנגרמת מייצור מופחת או לקוי של המוגלובין או תאי דם אדומים, ואנמיה שנגרמת כתוצאה מהרס של כדוריות אדומות או דימום כרוני. הופעת אנמיה בעקבות איבוד דם נפוצה בעיקר אצל נשים, בין השאר בעקבות דימומי לידה ותופעות מחזור קיצוניות.
 
עקב אחת מהסיבות האלו, יכולתו של הדם לספק חמצן לרקמות הגוף יורדת באופן משמעותי, שכן ההמוגלובין שבתאי הדם האדומים ותאי הדם עצמם הם נשאי החמצן בגוף שלנו. למרות שהיא כל כך נפוצה, הטיפול באנמיה אינו פשוט כפי שהיינו מצפים ומקווים. אם אתם חושדים שאתם או האנשים הקרובים אליכם סובלים מאנמיה, חשוב שתקבעו תור לרופא המשפחה כדי לתאר באופן מפורט את התסמינים שמדאיגים אתכם. בדיקת דם פשוטה מאפשרת לבטל או לאשר את החשש ולהתחיל בטיפולים מתאימים.
 
אנמיה: כדוריות דם אדומות

סוגי אנמיה

כפי שכבר צוין, ניתן לחלק את מחלות האנמיה לכמה סוגים:
 
הסוג הנפוץ והמוכר יותר נגרם כתוצאה ממחסור בברזל או ביכולת לקויה של הגוף לספוג את הברזל מהמזון שאנו אוכלים. הגורם הזה משפיע על יכולתו של הדם שלנו לשנע חמצן, מכיוון שהברזל הוא חלק בלתי נפרד מההמוגלובין שבתאי הדם שלנו. אנמיה יכולה להיגרם גם כתוצאה ממחסור בחומרים תזונתיים אחרים כמו ויטמין B-12 או חומצה פולית.
 
אנמיה יכולה להיגרם גם בשל דימומים פנימיים וכרוניים, בעיה שכאמור פוגעת בעיקר בנשים. סוג זה של אנמיה עשוי גם לתקוף אנשים שנוטלים תרופות מסוימות שפוגעות בייצור של תאי דם אדומים, ובמקרים חמורים להוביל לאנמיה של חוסר ברזל עקב חוסר פיצוי בכמויות המינרל החיוני הזה.
 
אנמיה היא גם תופעת לוואי של מחלות רבות, בעיקר כאלו אשר יוצרות דימומים בתוך הגוף ופוגעות ביכולת שלנו להחלים במהירות מפציעות וחתכים. גם מחלות שתוקפות את מערכת העיכול והמעיים, כמו למשל סרטן המעי הגס, עלולות להוביל לאנמיה, שכן הן משבשות את תהליך העיכול התקין של הגוף.

תסמיני אנמיה

אם אתם סובלים מאנמיה קלה עד בינונית, יתכן שלא תזהו את תסמיניה והם אף ילוו אתכם כל החיים מבלי שתרגישו בהם. האמונה הרווחת היא שניתן לזהות אנמיה לפי צבע העור ולפי תחושת חולשה כללית וקוצר נשימה, אבל יש עוד תסמינים רבים שצריך להיות מודעים אליהם, שכן שלושת אלו בלבד הם כלליים מאוד ולפעמים קשה להבחין בהם. זכרו: אם אתם מזהים כמה מהתסמינים שברשימה הבאה, ובמיוחד את אלו אשר מאפיינים אנמיה ברמה בינונית עד קשה, חשוב מאוד לבצע בדיקת דם לאבחון ודאי.

תסמיני אנמיה קלה עד בינונית:

  • חולשה
  • עייפות
  • קוצר נשימה עקבי כשהגוף בכושר או לאחר פעילות שאינה מאמצת

תסמיני אנמיה בינונית עד קשה:

  • סחרחורת
  • כאבי ראש
  • צלצולים תכופים באוזניים
  • תסמונת עיוותי הרגל (תסמונת הרגליים הבלתי שקטות – RLS)
  • אובדן שיער
  • שינוי גוון העור לבהיר יותר
אנמיה: יד חיוורת של אישה אנמית ולידה יד של גבר שאינו אנמי

סימנים נוספים לאנמיה

  • ציפורניים בהירות ושבירות
  • ידיים ורגליים קרות
  • תפקוד מיני ירוד
  • הגלדה איטית של פצעים וחתכים
  • יכולת ריכוז נמוכה

טיפולים טבעיים לאנמיה ולמניעתה

הימנעו ממזונות "חוסמי ברזל"

היות ואחת הסיבות הנפוצות ביותר לאנמיה היא בעיות שנובעות מאי ספיגה או צריכה של ברזל, כדאי מאוד לצמצם את צריכת המזונות אשר מונעים מהגוף וממערכת העיכול לספוג ברזל באופן יעיל, בסמוך לארוחות גדולות ועשירות בברזל. מאכלים שכאלו הם יין אדום, תה שחור, ענבים, קפה, שוקולד, מוצרי חלב ומוצרי סויה. בשעה שלכל אלו יש יתרונות בריאותיים חשובים וברורים, עליכם להימנע מצריכתם למשך כמה שעות לאחר אכילת מזונות עשירים בברזל.

אכלו מזונות עשירים בברזל

לאחר שהכרנו את המאכלים העיקריים שמונעים את ספיגת הברזל, יש לדעת מהם המאכלים שכן מומלץ לצרוך, אך כאמור, לא בסמיכות אליהם. למזלנו הטוב יש מגוון רחב של מקורות מצוינים של ברזל, הן ממקורות בשריים והן ממקורות צמחיים. צריכת הברזל המומלצת לנשים בגילאים 19-50 היא 18 מ"ג, ולגברים מעל גיל 19 ולנשים מעל גיל 51 – 8 מ"ג. נשים בהריון ומניקות בדרך כלל זקוקות ליותר. הנה כמויות הברזל ב-100 גרם של מאכלים מומלצים:

ברזל מן הצומח:

  • שעועית לבנה – 10.44 מ"ג
  • עדשים – 3.3 מ"ג
  • קינואה – 4.6 מ"ג
  • אפרסמון – 2.5 מ"ג
  • פטרוזיליה – 6.2 מ"ג
  • טחינה גולמית – 9 מ"ג

ברזל מן החי: 

  • כבד עוף – כ-9 מ"ג
  • סטייק כתף בקר – 4 מ"ג
  • בשר בקר טחון – 2.1 מ"ג
  • קופסת טונה בהירה בשמן – כ-1.4 מ"ג
  • פסטרמה בקר – 2.22 מ"ג

אנמיה: צלחות של מאכלים

עודדו את ייצור ההמוגלובין שלכם 

בנוסף למאכלים עשירים בברזל, תוכלו לסייע לגוף שלכם בצורה נוספת, בעזרת מאכלים שמעודדים ומגבירים את ייצור ההמוגלובין התקין. דוגמה למאכלים אלו הם בננות, בצלים, דבש ושקדים. מעבר לכך שאלו מאכלים טעימים ואהובים בפני עצמם, הם מכילים עוד שלל יתרונות בריאותיים שיסייעו לגוף שלכם להתמודד ולהגן על עצמו מפני בעיות אחרות מלבד האנמיה.

ויטמין C

מעבר לכוחו הידוע של ויטמין זה כנוגד חמצון רב עוצמה ומרכיב חשוב בחיזוק המערכת החיסונית שלנו, ויטמין C פועל הפוך מהמאכלים "חוסמי הברזל" שהוצגו קודם ומשפר את כושר ספיגתו של המינרל החשוב בגוף. בנושא נערכו מחקרים רבים ועדיין הדעות חלוקות לגבי האופן שבו הוויטמין מסייע לגוף בתחום זה, אבל מחקרים כמו זה של ד"ר קוק מראים כי רמות שונות של ויטמין C בגוף מקושרות לעלייה בספיגת הברזל. בכל מקרה אין שום פסול בהנאה מפירות הדר טריים, פירות טרופיים כמו מלון וקיווי ועוד מאכלים רבים אחרים. לחצו כאן למידע נוסף על מזונות עשירים בוויטמין C.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו