maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

יש אפשרות לצמצם את תאונות הדרכים!

בשנת 2010, נוספו לכבישים יותר מ-175 אלף מכוניות; 2,566,191 כלי רכב, מתוכם 221,923 כלי רכב פרטיים חדשים. מגמה זו מצביעה על צפיפות הולכת וגוברת בכבישים. נראה שלמרות עליית מחירי הדלק והמיתון הכלכלי, הנהג הישראלי "חולה על ההגה" ולא מוכן להוריד את הרגל מהגז. כשמונים 26,915 נפגעים ב-14,058 תאונות דרכים בשנת 2011, אנו מבינים שיש כאן בעיה כוללת. הענין הוא שלבעיה הזו כבר יש פתרונות, רק שהציבור אינו מודע להם מספיק.

בין אם נודה בזה או לא, הרי שרובינו מסתפקים ברכב שמניע בבוקר, שהמזגן עובד בו בקיץ ושהרדיו קולט את כל התחנות באיזור, אבל גלגלים תקינים ומערכת בלימה? חיישנים המתריעים על סטייה מנתיב או על אי שמירת מרחק לפני התנגשות? משום מה, האלמנטים מצילי החיים הללו, לא נחרטים בראשנו כהכרח, אלא רק כמותרות. הנה לפניכם כמה נתונים שיגרמו לכם לחשוב אחרת...   

איווקס

מספר תאונות הדרכים בישראל כתוצאה מאי תקינות של הרכב או היעדר מערכות בטיחות הוא גבוה מאוד. בועידת שירותי הרכב והתחבורה של איגוד המוסכים שנערכה בפברואר 2012, אמר ד"ר משה בקר, מומחה לתאונות דרכים, כי חקירות עומק, מראות שהגורם לעד 20% מהתאונות הוא כשל טכני.

בין אם זה בגלל שמשרד התחבורה אינו מפקח על מכוני רישוי ולא אוכף חוקים נגד מוסכים לא מורשים, ובין אם זה בגלל שאין מספיק ביקורות אקראיות לכלי רכב, הרי שהגורמים הממונים בחוק אינם האחראיים הבלעדיים.

הנתונים הבאים מראים שגם לנהג הישראלי יש צד בעניין וככל הנראה בטיחות הרכב אינה מהווה אצלו שיקול מרכזי: בסקר שנערך בשנת 2011 על ידי עמותת אור ירוק ובאמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה עולה כי רק ל-54% מבעלי הרכבים יש מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים, ל-43% בלבד יש חיישני רוורס ורק ל-21%-25% מבעלי הרכבים יש מערכות מתקדמות יותר כמו מערכת לשמירת מרחק וסטייה מנתיב.

מספרים אלה הם לא רק שיקוף של חוסר מודעות לחשיבות של מערכות התרעה טכנולוגיות בכל מה שנוגע לבטיחות בדרכים, אלא גם תולדה של זחיחות הנהגים. רוב הנהגים סומכים על עצמם בכביש. הם בטוחים שברגע האמת ידעו לתפעל את הרכב ולהיחלץ ללא פגע, אך מספר ההרוגים בכל שנה כתוצאה מאי ציות לרמזורים ולתמרורים, אי שמירה על מרחק, מהירות מופרזת והסחות דעת אחרות מוכיח שהמשפט "לי זה לא יקרה" יוצא תמיד עם ידו על התחתונה.

על פי ארגון הבריאות העולמי, כ-1.2 מיליון בני אדם מאבדים את חייהם מדי שנה בעקבות תאונות דרכים. ד"ר סוזנה קובצ'ביץ, מביה"ח השיקומי לווינשטיין מספרת כי במשך 25 שנות עבודתה נחשפה למאות מקרים של נפגעי תאונות דרכים, שאיבדו את חייהם או נשארו עם נכויות ופגיעות מערכתיות קשות וחיי משפחתם נהרסו בגלל רגע אחד של היסח דעת. נתונים אלו מזרזים מהנדסים וחוקרים לפתח מערכות בטיחות והתראה עבור מכוניות, בתקווה לצמצם את מספר ההרוגים והנפגעים. לטענת המומחים יש למצוא את האיזון בין הגורם האנושי לגורם הטכנולוגי.

אחת הטכנולוגיות החדשניות ביותר בתחום המציעה שילוב בין השניים, היא זו המתריעה לנהג בזמן אמת על סכנה קרובה לוודאי של תאונת דרכים. המערכות למניעת תאונות דרכים שמשווקת חברת Awacs, הן מערכות בטיחות אקטיביות שמטרתן לסייע לנהג להימנע מתאונת דרכים הנגרמת כתוצאה מחוסר תשומת לב או הסחת דעת.

המערכות קולטות את נתוני הדרך במהלך הנסיעה ומנתחת את המידע המתקבל (טווח מרחק, מהירות וזמן). כאשר המערכות מזהות מצב סכנת תאונה בין כלי רכב, משאיות ואוטובוסים, וכן בין כלי רכב לרוכבי אופנועים ורוכבי אופניים, הן מתריעות לנהג במטרה שיספיק להגיב בזמן.

איווקס אייוקסאיווקס

נתוני החברה מראים כי התקנת המערכות הביאה לירידה של 50% במספר התאונות ללא נפגעים ובמצבים של כמעט תאונה. כמו-כן, 60% מבין הנהגים שהתקינו את המערכות מציינים כי הם חשים בטוחים יותר בכביש, וזאת לעומת 38% שלא. בנוסף, כ-54% מהנהגים שהתקינו את המערכות ציינו כי חל שינוי לטובה בסגנון הנהיגה שלהם.

ניתוח הנתונים של תאונות דרכים עם נפגעים בשנת 2011 מראה כי 27,141 בני אדם נפגעו ב-14,127 תאונות הדרכים.

  • 18% מכלל התאונות (2,795) נבעו בגלל אי ציות לרמזור
  • 14% מכלל התאונות (2,221) נבעו בגלל סטייה מנתיב
  • 10% מכלל התאונות (1,551) נבעו בגלל אי מתן זכות קדימה להולכי רגל
  • 9% מכלל התאונות (1,399) נבעו בגלל אי שמירת מרחק.

את הגורמים השכיחים ביותר ניתן למזער על ידי מערכות ההתרעה שמשווקת Awacs.

 

מעוניינים בפרטים נוספים על המערכת?
לחצו כאן, מלאו את הפרטים ונציג יחזור אליכם!

 

מקור תמונה: FreeDigitalPhotos.net

חיברה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: