maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

טיפים לנהיגה בגיל הזהב - שווים זהב!

ככל שאנו מתבגרים, טבעי שיכולת הנהיגה שלנו תשתנה, אך אין זה אומר בהכרח כי אנו מחויבים להפסיק לנהוג, עלינו פשוט ללמוד להסתגל. על ידי הפחתת גורמי הסיכון בשילוב שיטות נהיגה בטוחות, רבים מאיתנו יוכלו להמשיך ולנהוג בבטחה שנים ארוכות אל תוך גיל הזהב.

אווקס

אצל כל אדם התהליך הוא אחר וכיוון שבישראל, אין מועד חד משמעי להפסקת הנהיגה, הרי שהאחריות מוטלת עלינו הנהגים, אחריות שלא פעם אנו מתעלמים ממנה. 

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי מבוגרים נוטים לקבל הרבה יותר דו"חות תנועה ולהיות מעורבים בהרבה יותר תאונות דרכים מאשר נהגים צעירים. כך למשל במחקר אמריקאי שהתפרסם בשנת 2006 עלה כי 40% ממבוגרים בני 70 ומעלה היו מעורבים בתאונות דרכים וזאת בהשוואה ל-23% מבני 35-54. שלושה גורמים התנהגותיים עשויים לתרום לסטטיסטקות האלה: שיפוט לקוי בפניה שמאלה, ירידה ביכולת התגובה למצבים בלתי צפויים וחוסר ריכוז.

ככל שאנו מתבגרים, הגוף הופך פחות ופחות ממושמע - ליקויי שמיעה וראיה, האטה מוטורית של הרפלקסים, ירידה בכישורים קוגנטיבים, חוסר קורדינציה וגמישות, טווח תנועה מוגבל וקשיי ריכוז... כל אלה מקשים על יכולת השליטה במכונית ומקבלים נפח גדול יותר ככל שאנו מתבגרים. כך למשל:

- כאב או נוקשות בצוואר יכולים להקשות על הסתכלות מעבר לכתף כדי לעבור נתיב.
- כאב ברגל יכול להקשות להזיז את הרגל מהגז אל דוושת הבלם.
- כוח הזרוע המדלדל, יכול להקשות על סיבוב ההגה במהירות וביעילות.

- סימני הדרך הרבים, התשתיות המפותחות, עומסי התנועה וכלי הרכב, עשויים לייצר פאניקה. הכבישים של היום הם כבר לא מה שהיו לפני 2 עשורים, הם דורשים חלוקת קשב וריכוז ברמה גבוהה, ועם הגיל, היכולת המנטאלית כבר לא בשיאה.
- שימוש קבוע בתרופות יכול להשפיע על החושים והרפלקסים, כמו גם על העירנות.

- בעיות ראייה יכולות להדגיש רגישות לאור, לערפל, לסנוור.
- בעיות שמיעה יכולות לצמצם את מידת הקשב ותשומת הלב למתרחש בכביש.
- בעיות זיכרון יכולות לגרום לבלבול ולחוסר ריכוז.

אווקס

המלכוד הוא שבעוד שמעטפת הגוף מתחילה להאט ולזייף, הרי שמערכות הגוף מחזיקות מעמד. תוחלת החיים גדלה עם השנים ואם נידרש לוותר על הנהיגה ועל העצמאות שזו מקנה לנו, בגיל המעבר, הרי שנידונו ל-20 שנים (פחות או יותר) של מגבלה וחוסר עצמאות. נכון, ככל שאנו מתבגרים ישנה ירידה ביכולת המנטלית והפיזית, ולא חייבים לצאת לפנסיה כדי לזהות כי הנהיגה שלנו בשנות ה-20 וה-30 השתנתה פתאום. אך לפני שממהרים לתת את המפתחות, עלינו לבחון את המצב בכנות.

יש הרבה דברים שניתן לעשות כדי להבטיח נהיגה בטוחה וזהירה יותר, כולל החלפת מכונית, שינוי הדרכים בהן אנו נוהגים, התקנת מנגנוני בטיחות ומערכות הגנה, פיתוח מודעות עצמית ולקיחת אחריות על הבריאות שלנו. הנה לכם 6 טיפים חשובים:

1. בדיקת עיניים ואוזניים פעם בשנה. ודאו כי אתם מרכיבים משקפיים במספר העדשה הנכון לכם, הקפידו שעדשות המשקפיים יהיו נקיות. שמרו על שמשה קדמית שטופה, מראות ופנסים נקיים. אם יש צורך, הבהירו את האור בלוח השעונים. אם נקבעו לכם עזרי שמיעה, וודאו שאתם מרכיבים אותם בזמן הנהיגה.

2. שתפו את הרופא שלכם בתופעות, במחלות או בתרופות שאתם לוקחים, והדגישו את העובדה כי אתם נוהגים. התייעצו איתו בכל שינוי מודע ביכולות הנהיגה, במידת השליטה, הריכוז והעירנות שלכם.

3. שנו היטב. שינה טובה חיונית לנהיגה בטוחה. אם אתם מוצאים עצמכם מותשים, נסו לשפר את תנאי השינה ולהתייעץ עם הרופא לגבי השפעת תרופות השינה על הנהיגה.

4. המנעו מהסחות דעת כמו דיבור בטלפונים ניידים, האזנה למוזיקה חזקה, פענוח מפות תוך כדי נסיעה, שימוש ב-JPS וגאדג'טים. 

5. שקלו את האפשרות לשנות את הרגלי הנהיגה - נהיגה ביום, ביצוע נסיעות קצרות, נסיעות מחוץ לכבישים מהירים, תכנון מסלול מראש.

6. התקינו מערכות בטיחות ברכב. טיפ זה קרוב לוודאי מבטא את לקיחת האחריות הגבוהה ביותר, כמו גם מהווה אמצעי בטיחות חיוני ויעיל. באמצעות מערכות מתוחכמות, ניתן יהיה להימנע מתאונות דרכים הנגרמות כתוצאה מחוסר ריכוז וחוסר תשומת לב או עקב מצבי פתע בכביש. בעוד שמרבית הטיפים תלויים ביכולת המנטלית והפיסית שלכם, כמו גם במודעות, כנות וריכוז, הרי שמערכות הבטיחות האוטומטיות עשויות לעשות זאת בשבילכם. כך למשל, המערכות המתוחכמות שמשווקת חברת Awacs מציעות התרעה אקטיבית שקולטת את נתוני הדרך במהלך הנסיעה, ומנתחת את המידע המתקבל בזמן אמת (כלומר, טווח מרחק, מהירות וזמן). כך שכאשר המערכות מזהות מצב מסוכן של תאונה, הן מתריעות לנהג במטרה שיספיק להגיב בזמן ולהיחלץ מתאונה.


אווקס
 

בזמן נהיגה יש צורך להיות ערניים ומרוכזים במרחב. לקלוט כמויות גדולות של מידע שמשתנה בקצב מהיר ולהגיב במהירות וביעילות. נהיגה דורשת כושר פיזי ומנטלי מעולה, המשלב קורדינאציה וגמישות, ריכוז ומהירות תגובה - אלה, אינם מובנים מאליהם ככל שאנו מתבגרים. רגע לפני שאתם מצמצמים את טווח העצמאות שלכם או מחייבים את היקרים לכם להזדכות על המפתחות, בחנו את האפשרות לשפר את אורח החיים, לשנות הרגלים, להקפיד על המצב הבריאותי ולשלב מערכות בטיחות ברכב. ברגע האמת, אלה עשוים להציל חיים!

מעוניינים בפרטים נוספים על המערכת? לחצו כאן >>

ליקטה וכתבה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: