maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הפתרון הבריא לכאבי גב - ארגונומיה

 
מאת: רועי שקד, פיזיותרפיסט מומחה באפוסתרפיה ויועץ ארגונומי.
 
כאבי גב וארגונומיה
מי מאתנו לא סובל לעתים מכאבי גב? כאבי גב, ע"פ מחקרים רבים, הם מהבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר, כ-80% מהאוכלוסייה סובלים מהם בתדירות משתנה. 
ישנם גורמים רבים שתורמים להופעת כאבי גב - פציעות, מחלות, נטייה גנטית ועוד.
 
אפוסתרפיה
הגב כואב? יש מה לעשות!
 
אחת ההשפעות הבולטות ביותר היא של סביבת העבודה, שבה אנו מבלים שעות רבות מדי יום. זה נכון גם לסביבת עבודה משרדית שבה אנו מבלים זמן רב בישיבה רוב היום, ובוודאי לסביבת עבודה שכרוכה בפעילות פיזית או בעמידה ממושכת.
 
כיצד עבודה רגילה בישיבה יכולה לגרום לנזקים? הנה התשובה: העומס המצטבר במשך חודשים ושנים גורם למיקרו-טראומות ברקמת שלד-שריר בעמוד השדרה ולהיחלשות השריר והרקמה. עומס מתמשך על הדיסק הבין חולייתי גורם לעלייה בלחץ על הדיסק, הסיבים הטבעתיים נמתחים לצדדים ומתחילה ירידה בנפח הדיסק. מצב זה גורם לעומס יתר על גופי החוליות, שחיקה ועומס יתר על המפרקים, הרצועות, ובהמשך ללחץ על רקמות עצביות.
 
עבודה נכונה עם הגוף יכולה למנוע עומסים מיותרים על נקודות התורפה בגוף, לשפר את היציבה, למנוע בזבוז אנרגיה, ולתרום משמעותית לאיכות חיינו. התורה שעוסקת בעיצוב סביבת העבודה המיטבית נקראת ארגונומיה, והיא עוסקת בדרכים השונות להפחתת עומסים העשויים לגרום לפגיעה גופנית. הכוונה היא בעיקר לפגיעות במערכת שריר-שלד אך גם במערכות נוספות כגון עיניים, כלי דם, עצבים - ולהפחתת עומסים מנטליים.
 
כיצד יכולה אם כן ארגונומיה לסייע במניעת כאבי גב? תחילה נבין טוב יותר ממה הכאבים  נגרמים:
 
יציבה לקויה גורמת לעומסים גדולים יותר על אזורים מסוימים בגב התחתון והעליון מאשר באזורים אחרים - ובכך יוצרת חוסר איזון במנח הגוף ובעבודת השרירים.
מבנה גרמי (מבנה השלד) עלול לגרום לאסימטריה בגוף
אופן העבודה (גופנית ונפשית) עשוי לגרום לניצול אנרגטי לקוי ולמתח
ירידה בכוח ובגמישות גורמים לחולשת שרירים ולאורך שרירים משתנה
ירידה הדרגתית בכושר גופני גורמת לפחות תנועת מפרקים ופעולת שרירים ומצב זה עשוי לגרום ליציבה לקויה ולהחמרת הבעיה באופן מעגלי
 
הגורמים לעומס על הגב בסביבת העבודה הם:
  • ארגון לקוי של עמדת העבודה
  • ביצוע פעולה שחוזרת על עצמה פעמים רבות
  • המצאות בתנוחה סטטית לאורך זמן (ישיבה או עמידה ממושכת) 
  • תנוחות קיצוניות\ לא סימטריות של המפרקים
  • נשיאת עומסים כבדים

 

אפוסתרפיה
חשוב לעבוד בסביבה נכונה ובריאה
 
 
ישנם כללים רבים להתאמת סביבת עבודה נכונה ובריאה, שנקבעים לפי אופי המטלה /עבודה המבוצעת, אופי העובד, אבזור העמדה ועוד. הנה כמה כללים חשובים שכדאי לשים לב אליהם בעבודה בישיבה:
  • שמרו על קשת המותנית הנורמאלית בכל זווית ישיבה
  • אפשרו תמיכה לקשתות הנוספות של עמוד השדרה
  • אפשרו תמיכה לזרועות ולאמות הידיים ללא גרימת לחץ עליהם
  • כוונו את משענת הגב לזווית האופטימלית שתאפשר הפחתת הלחץ מעמוד השדרה ובו זמנית ביצוע המטלה ללא קושי
  • מנעו לחץ על אזור האגן, הגפיים התחתונות ועמוד השדרה
  • הניחו בחופשיות את רגליכם על הקרקע או על משטח אחר
  • הקפיד על שינויי תנוחה בכיסא ללא איבוד התמיכה בעמוד השדרה 
  • בצעו קימה יזומה על מנת לאפשר שחרור לחצים מאזורים נושאי משקל, תנועתיות מפרקי עמוד השדרה והאגן - כל 20-30 דקות.
  • דאגו שהאזור מתחת לשולחן יהיה נקי וללא חפצים המקשים על התקרבות לשולחן.
  • בעבודה פיזית הקפידו על הרמת חפצים בצורה נכונה:
         א. פישוק רגליים ברוחב הכתפיים
         ב. התקרבות לחפץ ככל שניתן
         ג. כיפוף ברכיים עם הוצאת אגן אחורה ושמירה על גב ישר
         ד. אחיזה בשתי ידיים וקירוב החפץ לגוף
         ה. יישור הברכיים חזק תוך איסוף הבטן וריצפת האגן ושמירת גב ישר כל זמן
             ההתרוממות
  • בעבודות המשלבות עמידה ממושכת יש להקפיד על מנוחות יזומות בישיבה. ישנם משטחים שמונחים על הרצפה שעשויים מחומרים "מונעי עייפות" שאפשר לרכוש ולהניח במקום העבודה.
  • כמובן יש לעסוק בפעילות גופנית קבועה לאורך זמן ולדאוג למספיק שעות שינה על מנת להתחיל את היום בשיא האנרגיות.
כאבי גב ואפוסתרפיה
כאבי גב גורמים במקרים רבים לתפקוד לקוי של המערכת העצבית שרירית בגוף. התפקוד הלקוי גורם לסובלים מהכאבים לשלל בעיות כגון תבניות תנועה לא תקינה, עמידה כפופה ועוד. השיבוש בתפקוד מחריף את הכאבים – ויוצר מעגל רשע (Vicious circle).
 
טיפול אפוסתרפיה מאפשר לסובלים מכאבי גב תחתון לשפר את שליטת השרירים במפרקי הגב התחתון, תורם ליציבה ומיטיב את חלוקת העומסים בגוף. הטיפול, שמבוסס על שימוש במערכת הליכה ייחודית, שמותאמת לכל מטופל באופן אישי, מסייע להפסיק את "מעגל הרשע" המחריף את הכאב. כתוצאה מכך חלה הפחתה משמעותית בכאב ושיפור התפקוד, לטווח הארוך, גם בהליכה ללא המערכת.
 
מערכת ההליכה מותאמת לכל מטופל בהתאם למצבו האישי, לאחר בדיקה מקיפה של פיזיותרפיסט מומחה (אפוסתרפיסט) הנעזר במערכת בדיקה ממוחשבת ומתוחכמת. המטפל מתאים לכל מטופל תוכנית אישית, ומלווה אותו באופן אישי. השימוש במערכת נעשה כחלק מחיי היום יום, בבית, בעבודה ובהליכות בחוץ, ללא שיש צורך להקדיש לו זמן מיוחד. יותר מ-40,000 איש בארץ ובעולם כבר נעזרו בטיפול, ומסקר שנערך בקרב מטופלים באנגליה עולה כי כ-85% מהמטופלים מדווחים על הפחתה בכאב תוך מספר שבועות בלבד.
 
 

 

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לייעוץ רפואי והוא בבחינת מידע כללי בלבד. כל המסתמך על האמור לעיל, מבלי לקבל חוות דעת רפואית על בסיס כל העובדות הרבלנטיות, עושה זאת על אחריות בלבד.

מקור תמונות: FreeDigitalPhotos.net

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: