print header

מחקר חדש: כיצד בעיות שינה משפיעות על תפקוד קוגניטיבי בטווח הארוך?

 לפי מחקר חדש בעיות השינה שלכם עלולות להיות קשורות לבעיה רפואית חמורה ואסור להזניח אותן או להתעלם מהן. מומחי רפואה שסקרו את ממצאי המחקר תומכים בטענה הזאת, ומסבירים שרוב האנשים מודעים להשפעות קצרות הטווח של מחסור שינה ובעיות בה, אך לא מבינים איזו השפעה מהותית עלולה להיות לדפוס שינה בעייתי על המשך החיים שלהם. כדי לעזור לכם לשנות את המצב הזה ולהימנע מטעות עליה אולי תתחרטו בעתיד ותשאלו את עצמכם "למה לא דאגתי לשינה שלי יותר?" כדאי שתכירו עוד היום את הממצאים והמסקנות שעולות ממנו בעצמכם.

ממצאי המחקר: קשיי הירדמות ובעיות שינה מובילים לדעיכה ביכולות הקוגניטיביות

לפני שנרד לעומק המשמעות של תוצאות המחקר, חשוב תחילה להבין מי ערך אותו, כיצד ומה בדיוק היו הממצאים שהובילו למסקנת החוקרים. המחקר פורסם באמצע שנת 2021 בירחון Sleep (שינה) והוא כלל נתונים שנאספו על כ-2,500 מבוגרים מעל גיל 51 שדיווחו על תסמינים של נדודי שינה ובעיות שינה כבר בשנת 2002. המשתתפים חולקו ל-4 קבוצות על פי מדדים של תדירות קשיי הירדמות, שעות ערות במהלך הלילה, יקיצה מוקדמת ותחושת רעננות אחרי התעוררות משינה. בעזרת החלוקה הזאת, הצליחו החוקרים למסגר בצורה ברורה למדי את הנבדקים שישנו מספר שעות מספק והקפידו על הרגלי שינה בריאים לעומת אלו שלא.
 
מחקרי על בעיות שינה ויכולות קגנטיביות: אישה ערה במיטה
בשנת 2016 אותם נבדקים עברו סדרה של בדיקות קוגניטיביות שבחנו אותם ב-5 מדדים שונים: זיכרון אירועי, תפקודים ניהוליים, שפה, בנייה ויזואלית ומהירות עיבוד. הנתונים שנאספו נבדקו מול אלו של שנת 2002 ונמצא שבעיות שינה היו סימן מקדים מובהק, ואולי גם הגורם, לפגיעה ב-3 מתוך מדדי היכולות הקוגניטיביות שנבחנו: זיכרון אירועי, שפה ותפקודים ניהוליים. בפשטות ניתן לתאר את הממצאים האלו בצורה ברורה למדי: מי שלא מעניק לשינה שלו מספיק תשומת לב ודאגה בהווה, נמצא בסיכון גבוה לפתח בעיות זיכרון, בלבול וקשיי תפקוד חברתי ולימודי. 

משמעות הממצאים: משטר שינה בריא חיוני יותר משאולי חשבתם

הקשר בין שינה לתפקוד המוח בהווה ובעתיד עדיין לא ברור למדענים בצורה מוחלטת, ועדיין ישנם משתנים שמחקרים כמו זה שהוצג מתקשים לסנן או לנטרל. אך יחד עם זאת, ברור יותר ויותר של"היגיינת שינה" יש חשיבות רבה יותר משחשבנו בעבר. המושג הזה הוא בעצם שם כולל להרגלים ופעילויות שתורמים למחזור שינה בריא ומספק לגוף ולמוח; הכוונה היא לשעות השכבה והשכמה קבועות, תפריט מאוזן  וסביבת שינה מתאימה.
מחקרי על בעיות שינה ויכולות קגנטיביות: גבר מבוגר ישן ברוגע
הפסיכולוגית ד"ר מייגן מרקום (Meghan Marcum) ממרכז הטיפול A Better Life Recovery בקליפורניה, ארה"ב, מזכירה שישנם גורמים נוספים שמשפיעים על הסיכון וקצב הדעיכה הקוגניטיבי לאורך השנים, כמו קשרים חברתיים. היא מוסיפה וטוענת שאין לדעתה חידוש גדול או פריצת דרך משמעותית במסקנות המחקר, אך הוא כן חשוב מאוד מפני שבזכותו אנשים יבינו איזו משמעות יש לבעיות שינה. לא רק שכדי להימנע מדעיכה קוגניטיבית קיצונית בהמשך חיינו עלינו לדאוג למחזור שינה קבוע ומספק, גם יש צורך לראות בחומרה רבה יותר בעיות של נדודי שינה, קשיי הירדמות יוצאי דופן וכל דבר אחר שפוגע בשורה התחתונה בהיגיינת השינה.

מה ניתן לעשות כדי לשפר את איכות השינה ולטפל בבעית שינה?

עורכי המחקר לא מספקים בסיכומו כלים לשיפור או מדדים להערכת בריאות השינה שלכם, אך מומחים רבים אחרים יכולים לעזור בכך. למשל, ד"ר סקוט קייזר (Scott Kaiser) מהמרכז הרפואי Saint John's בקליפורניה, מספר שהוא מופתע בכל פעם מחדש מהמטופלים שלו; למרות שרבים מהם מטפחים הרבה הרגלי חיים בריאים ודואגים מאוד ליכולתם הקוגניטיבית בעתיד, אין להם מספיק מודעות לנזק ארוך הטווח שנגרם לאחר לילה חסר שינה מול הטלוויזיה או הצבת השינה במקום נמוך בסדר העדיפויות שלהם. אם כמוהם גם אתם רוצים לשפר את השינה אך לא יודעים היכן להתחיל, כדאי שתעזרו במידע ובעצות שבכתבות הבאות שלנו:

מחקרי על בעיות שינה ויכולות קגנטיביות: גבר מפהק

לסיכום, מחקר זה מוסיף משקל ניכר למצבור הראיות הרפואיות שתומכות בכך שלשינה יש השפעה מהותית על בריאות המוח והיכולות הקוגניטיביות בטווח הקצר והארוך, שרבים לא מבינים את עוצמתה בצורה מספקת. המידה בה תקפידו על שינה מספקת בהווה תשפיע ככל הנראה על הזיכרון שלכם בעתיד, ועלולה לגרום לכם להתבלבל בשעת דיבור ולהתקשות למצוא מילים שלפתע ייעלמו מראשכם. גם אם זו לא בהכרח השפעה ישירה או מהותית, עדיין אסור להקל ראש בנושא הזה, ולכן אפילו אם הרגלי השינה שלכם מצוינים אך אתם עדיין לא ישנים מספיק מסיבות שונות, יש לרדת לשורש הבעיה ולטפל בה כדי לאפשר לגוף ולמוח שלכם ליהנות משינה ארוכה ומספקת שתדאג לכם בהווה ובעתיד.

מקור התמונות: depositphotos.com

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.