maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

7 עצות להתמודדות עם דכאון ושברון לב מפי קאוצ'ר רב ניסיון

 פצעים וחבורות המופיעים על גופנו בעקבות נפילה או קבלת מכה הם לרוב לא מסובכים לטיפול: קצת חומר חיטוי כדי למנוע זיהומים, חבישה באמצעות פלסטר או תחבושת, שטיפה יומיומית ואחרי זמן קצר זה עובר. לעומת זאת ישנם פצעים שאינם בהכרח נראים על הגוף, והם קשים, עמוקים וכואבים יותר מכל מה שמדמם כלפי חוץ. אלו הם דכאון ושברון לב – שתי חוויות שההתמודדות עמן היא לא פשוטה כלל, לא לאלו החווים אותם על עצמם, ולא לאלו הסובבים את הסובלים מהם. למרק צ'רנוף (Marc Chernoff)  קאוצ'ר, מנטור ומנהל בלוג פופולארי לייעוץ והעצמה כבר מעל ל-10 שנים, שהתמודד בעצמו עם חוויות דכאון ושברון לב, כמו גם עם מטופלים שלקו בהם – יש כמה וכמה דברים טובים וחשובים להגיד בנוגע להתמודדות זאת, ואנחנו ממליצים לכם מאוד לעיין בהם.

עצות להתמודדות עם דכאון: אשה תופסת את ידיה בכפיה ויד אחרת מושטת אליה
 

1. אל תתבלבלו - דכאון הוא לא גרסה חמורה יותר של שברון לב או של עצבות

ישנם אנשים שלמזלם טרם חשו דכאון אמיתי מהו, אשר מסיקים שהם מכירים אותו היטב רק בגלל שעברו גירושים קשים, פוטרו מהעבודה, או איבדו אדם שהיה יקר להם. למרות שכל מצבי החיים הללו אכן עלולים להביא לכלל דכאון, הם כשלעצמם אינם יוצרי דכאון בהגדרתם, כי בעוד שהם מביאים עימם תחושות רגשיות חזקות מאוד (כתוצר לוואי של שברון הלב), הדיכאון הוא דווקא תחושה שטוחה, חלולה וריקה כמעט, בלתי נסבלת, שמרוקנת את האדם מכל רגש, תקווה או סיבה לחיים. לפיכך שברון לב או עצבות תהומית עלולים להוות זרז להתפרצות דכאון, אך הוא כשלעצמו אינו תגובה ישירה למצבים קשים אלו, אלא רק התפתחות מאוחרת, ועל כן יש להפריד ביניהם ולדעת להתמודד עם כל אחד מהם בצורה שונה.

2. דכאון הוא אינו מצב תודעתי שבוחרים בו במודע או באופן הגיוני

להיכנס לדיכאון זה כמו ללכת לאיבוד ביער – ייקח לכם  זמן להבין ולזהות שאכן זהו המצב, כשבהתחלה תחושו רק כתועים בדרך שיכולים למצוא את השביל הנכון אל היציאה בכל רגע נתון. רק עם הזמן המתמשך תתחילו להבחין כי משהו אינו כשורה, שהתרחקתם כבר יותר מדי מן המסלול המוכר, ואתם נמצאים עמוק בתוך הסבך, לא יכולים עוד להגיד אפילו מהיכן זורחת השמש או היכן שוקעת. אתם לא בוחרים להיות במקום שבו אתם נמצאים, אבל לא יכולים לראות את הדרך החוצה משם!

דכאון הוא אחד המצבים הרגשיים המייאשים והמתישים ביותר שאדם יכול לעבור דרכם, ללא ספק. לעיתים הוא מתבטא בתחושה של חוסר התמצאות, לעיתים באיבוד מוחלט של תקווה, לעיתים בחוסר תחושה כללי, ולעיתים אפילו בהרגשת מוות נוראית. אך בשום מקרה ובשום שלב – אף אחד לא בוחר להיות בדיכאון, ואף אחד לא יכול ל"כבות" את התחושה הקשה הזאת סתם כך, בכל רגע שרק יחפוץ בכך. זהו מצב תודעתי שחובה להתמודד עימו, ועל מנת להחלים ממנו יש ללכת צעד-צעד, בזהירות רבה, לאורך תקופת זמן ארוכה.

עצות להתמודדות עם דכאון: אישה אבודה ביער

3. הבעת אהבה והערכה בזמן דכאון יכולה להיות מעמסה גדולה ובלתי אפשרית

דכאון הוא מצב שבו אדם מרגיש בדידות עמוקה וצורך להתרחק, וכל אלו גורמים לו לחפש להתבודד עוד יותר. אנשים הסובלים מדיכאון לרוב ירגישו חרדה קשה מעצם התחושה שהם יושבים כנטל או כמעמסה על כתפי קרוביהם, מה שגורם להם לרצות לבודד את עצמם ולדחות מעליהם אפילו את מעט האנשים שהם באמת צריכים.

לכן, אם מישהו אהוב עליכם נתקף בדיכאון והופך למרוחק ומתבודד – עשו את מיטב יכולתכם להזכיר לו שאתם עדיין בסביבה על מנת לעזור ולסייע לו בכל מה שיצטרך, אבל מצד שני אל תכריחו אותו להתרועע עמכם או לשוחח איתכם על רגשותיו אם הוא אינו מעוניין בכך. היו סבלניים ונינוחים, נסו לייצר הזדמנויות לשיחות אחד-על-אחד בלתי רשמיות, אפילו אם הן רק לכמה דקות, ובכך אולי תצליחו לשבור את מחסום שגרת הבדידות שאותו אדם יצר לעצמו.

 

4. דכאון ושברון לב הם מצבים שיכולים להתיש את האנושיות שבכם

תשישות קשה וחסרת רחמים היא תופעת לוואי מוכרת ונפוצה של דכאון, כמו גם של מקרי שברון לב חמורים. במצבים שכאלו אפילו יציאה מן המיטה בבוקר יכולה להיראות כחוויה מייסרת וכמשימה בלתי אפשרית לאלו הסובלים מן התעוקה הפנימית. בנוסף, הלוקים בדיכאון נוטים להפכפכות - הם יכולים להיראות לגמרי בסדר רגע אחד, ורגע לאחר מכן כבר להתרוקן לחלוטין מכל טיפת אנרגיה ולהפגין תשישות קיצונית, אפילו אם זמן קצר לפני כן הם אכלו ארוחה טובה או ישנו שעות רבות.

לכן, אם אתם אוהבים מישהו שסובל מדכאון, עליכם להזכיר לעצמכם את האמת הפשוטה הבאה: דכאון, וברמה פחותה יותר גם שברון לב, יכולים לקחת מאדם כמעט את כל מה שיש לו. אמנם כל המילים והמעשים שלכם עבור אותו קרוב הלוקה בדיכאון אמורים לבוא מהלב, אך אל תצפו שבאותו הרגע הם יחזירו לכם באותו המטבע. קבלו את העובדה שאלו הם פני הדברים כאשר אדם נקלע לתחושה שכזאת, וברגע שלא תקחו את היחס הצונן שלהם כלפיכם באופן אישי, תשחררו את עצמכם מסבל רב ותוכלו להעניק אהבה אמיתית שאינה תלויה בדבר.

עצות להתמודדות עם דכאון: איור של אישה יושבת על רצפה ומתפרקת

5. לאנשים הנמצאים בדכאון או בתחושת שברון לב, הקלישאות הקלאסיות מעולם לא עזרו

"הזמן מרפא את הפצעים", "אל תעשה מזה עניין גדול", "אתה פשוט צריך לנשום קצת אוויר צח", "זה הזמן להתקדם בחיים" וכדומה – עם הקלישאות הללו, שלעיתים הן נכונות ולעיתים ממש לא, צריכים להתמודד בדרך כלל אנשים בדיכאון. גם אם הן באות ממקום טוב, אצל רבים מאלו הלוקים בדכאון הן יתקבלו בחשדנות רבה, ובתחושה שהאדם שאומר אותן לא מקדיש תשומת לב אמיתית, לא באמת מבין את הבעיה שלהם, ושהוא זורק אותן במחשבה ריקה וללא שום ערך מעשי.

אם כן, מה עליכם להגיד בהינתן ואחד מקרוביכם סובל מדיכאון? ראשית, ברור שאין פתרון אחד קבוע לכל מצב, ומומלץ שפשוט תעשו את המיטב לדבר בפתיחות, בכנות ועם רצון אמיתי לעזור ולסייע. אפשר להגיד דבר מה כמו: "אני אוהב אותך, ואני לא היחיד. בבקשה תאמין ששווה לחיות עבור אלו שאוהבים אותך, אפילו אם אתה לא מרגיש כך כעת. תשאף לשחזר את אותם זיכרונות טובים שהדכאון שבו אתה שרוי מחביא ממך, ותקרין מהם אל תוך ההווה. נשום עמוק, תהיה חזק - תחייה כאן ועכשיו - וקח כל יום צעד אחד קטנטן קדימה. אני כאן עכשיו, אני אהיה כאן גם מחר, לצידך. אנחנו בתוך זה ביחד".

6. בטווח הרחוק, שברון לב יכול להוות עוגן להחלמה ולחיים טובים יותר

שברון לב מעולם לא היה דבר נעים, אך הוא יוכל לשמש כזרז לריפוי, החלמה והעצמה של הנפש ברגע שהוא מופנם ומעובד בצורה הנכונה. החוויה הקשה של שברון הלב, המגיעה בעקבות אובדן של אדם קרוב אליכם, היא אמנם קשה במיוחד, אך תוכלו להתגבר עליה באמצעות הנצחת ייחודיותו של אותו אהוב והפיכתו להשראה היומיומית שלכם. בכך שתעשו זאת, אותם הקרובים והאהובים שאיבדתם ימשיכו לחיות בתוככי לבכם השבור, שאמנם לא יחלים באופן מלא אך ימשיך לגדול, לצמוח ולחוות את החיים במלוא עוזם, על אף החור שנפער בו.

אפשר להשוות זאת לאדם ששבר את קרסולו ולא החלים מכך לעולם, ולמרות שעדיין קשה לו לרקוד, הוא עושה זאת עם צליעה קלה, אך כזאת שהופכת את הופעתו לעמוקה יותר ומאירה את האישיות שלו באור אותנטי ואמיתי יותר. העולם הזה, והחיים הללו, הופכים אותנו, בני האדם, לגדולים וחזקים יותר ראשית כל על ידי שבירתנו. מסע ההתאוששות הוא זהיר ומדוקדק - כזה המתחיל במשבר גדול ונפילה קשה ומסתיים בחזרה לחיים שממלאת את ליבנו ומוחנו בחמלה, הבנה, אהבה ותבונה עמוקה, תכונות שכנראה לא היינו יכולים לרכוש בשום דרך אחרת.  

עצות להתמודדות עם דכאון: אישה עומדת ומסתכלת על האופק

7. קשיים גדולים ומכאיבים מדי יכולים להביא ל"צמיחה פוסט טראומטית"

כפועל יוצא של הסעיף הקודם, כדאי מאוד שתכירו את אחד התחומים המתפתחים ביותר במדע הפסיכולוגיה, הנקרא "צמיחה פוסט טראומתית" שעל אף שמו המאיים – מדובר בתחום חיובי ביותר, הטוען כי אנחנו, כבני אדם, מסוגלים להשתמש בסוגים שונים של מצוקות וקשיים בהם אנו נתקלים בחיים עבור התפתחותנו האינטלקטואלית הניכרת לטווח הארוך. כיצד זה יכול להיות, אתם שואלים? כאשר נקודת המבט שלנו על העולם כמקום חיובי ובטוח נפגעת בעקבות התרחשותם של מקרים שונים בחיינו, זה מחייב אותנו לאתחל מחדש את כל צורת ההתבוננות שלנו על החיים. יחד עם התמיכה הנכונה ותהליכי ההחלמה מאותם שברונות לב, אנו גם מפתחים בהדרגה את היכולת לראות דברים באור חדש ובעיניים שונות, מה שיכול להשפיע בצורה חיובית עד מאוד על הצמיחה האישית העתידית שלנו. החוקרים מצאו שהרבה מאוד מן המצוקות השונות שאנו חווים יכולות, בסופו של דבר, לפתח את רגשי המחויבות שלנו, את הכוח הנפשי ואת התושיה, ולהביא אותנו למקום טוב הרבה יותר בהמשך החיים.  

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: