maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 סוגי האנשים שנמצאים בסיכון למחסור בוויטמין D

  רובנו מבלים את מרבית יומנו במשרד או במקומות סגורים ולכן זה לא מפתיע לגלות שכ-40% מהאנשים שחיים בעולם המערבי סובלים ממחסור בוויטמין D, ומחקרים מסוימים אף מעלים את ההשערה כי מדובר בכמות גובהה יותר. מחסור בוויטמין D מקושר למגוון בעיות בריאותיות, הכוללות סיכון גבוה לחלות באלצהיימר, סוכרת, דלדול עצם ובעיות לבביות. בנוסף, אם אנשים שמאובחנים בסרטן הערמונית או החזה וסובלים ממחסור בוויטמין D הם בעלי סיכוי נמוך יותר לשרוד את המחלה. בעוד שכל זה נשמע מאוד מאיים ומפחיד, לא חסרים מקורות מזון שעשירים בוויטמין D וכמובן שגם חשיפה לשמש במשך חצי שעה מדי יום עוזרת לספוג כמות מספקת ממנו. אך אם אתם מוצאים שאתם חלק מאוכלוסייה שנמצאת בסיכון למחסור בוויטמין D, מומלץ שתעשו בדיקת דם כדי לאשש זאת ותפעלו בהתאם. לעת עתה, מומלץ שתבדקו האם אתם עונים על אחד התנאים הבאים...
 
אנשים שבקבוצת סיכון לסבול מחוסר ויטמין D: צללית של איש שכאילו אוכל את השמש
 

1. אנשים שעברו את גיל 55

לגיל מבוגר יש יתרונות רבים; אנו חכמים יותר ובעלי ביטחון עצמי רב יותר משהיה לנו לפני כן, ואף יש לנו את האפשרות ליהנות מהפרישה בגילאים מתקדמים. עם זאת, הגיל מביא איתו גם כמה בעיות, כמו קושי בתנועה, מה שגורם לנו לבלות זמן רב יותר בבית בישיבה במקום בהליכה בחוץ. כתוצאה מכך אנו סובלים ממחסור בוויטמין D, אך הסיבה לכך שזה מחמיר בגיל מבוגר היא שהעור שלנו פחות יעיל בקליטתו, כך עלה ממחקר שנערך בקנדה בשנת 2007. לפי המחקר, 50% מהאנשים המבוגרים בארה"ב שסבלו משברים בירך נמצאו כבעלי רמות נמוכות של ויטמין D בדם. אם עברתם את גיל 55 ואינכם צורכים תוספי תזונה של ויטמין D, עכשיו זה הזמן לבדוק האם כדאי לכם להתחיל לעשות זאת, או לאכול יותר מזונות שמכילים אותו.

2. עובדי משרד

אם אתם עובדים במשרד במשך רוב שעות היום, סביר להניח שאתם לא נחשפים להרבה אור שמש. ב"תמורה" לכך אתם עלולים לסבול ממחסור בוויטמין D, ועל כן מומלץ גם לכם לצרוך תוספי תזונה של ויטמין D או יותר מאכלים שמכילים אותו.
אנשים שבקבוצת סיכון לסבול מחוסר ויטמין D: אישה מקלידה במחשב נייד
 

3. חולים שסובלים ממחלות מעי דלקתיות

ויטמין D הוא ויטמין שמסיס בשומן, מה שאומר שספיגתו תלויה ביכולת המעיים לעכל שומנים. אי יכולת לספוג שומנים כראוי מקושרת למחלות מעי דלקתיות, הכוללות את מחלת הקרוהן וקוליטיס כיבית. על פי מחקר שפורסם בשנת 2016 כ-70% מהסובלים ממחלות אלה מראים גם סימנים למחסור בוויטמין D, ואם אתם חלק מהם, מומלץ שתתייעצו עם הרופא שלכם כדי לדעת איך תוכלו לקבל אותו בצורה מועילה וטובה יותר.

4. אנשים בעלי גוון עור כהה

מחקרים שונים מראים באופן עקבי שאנשים בעלי גוון עור כהה סובלים יותר ממחסור בוויטמין D מאשר אנשים בעלי גוון עור בהיר. הסיבה לכך היא שיש להם יותר מלנין בשכבה העליונה של העור, מה שמקשה על הגוף לייצר את הוויטמין החיוני הזה כתוצאה מחשיפה לאור השמש. אם יש לכם עור כהה, מומלץ יותר שתנסו לצרוך ויטמין D ממזון מאשר מאור השמש.
אנשים שבקבוצת סיכון לסבול מחוסר ויטמין D: איש עם גוון עור כהה

5. צמחוניים וטבעוניים

רוב המזונות שמכילים ויטמין D הם ממקור חי, כמו סלמון וחלמון ביצה, ומזונות אחרים שמועשרים בו גם הם מגיעים מן החי, כמו חלב ויוגורט. על כן, אם אתם שומרים על דיאטה צמחונית או טבעונית קשה לכם יותר למצוא מקורות במזונכם לצריכת ויטמין D. עבורכם ישנם פתרונות שונים, כמו חלב סויה או טופו שמועשרים בוויטמין D. בדקו בתווית המוצר שהוא מכיל לפחות 30% מכמות הצריכה היומית המומלצת, שהיא 600 יחב"ל ביום, וצרכו גם יותר שיבולת שועל ופטריות שיטאקי, שגם הם נחשבים למקורות מצוינים לוויטמין D, אך פחות מבשר.

6. אנשים עם אחוז גבוה של שומן בגופם

אם מדד מסת הגוף (BMI) שלכם הוא מעל 30 או שיש לכם אחוז שומן גבוה בגוף, יתכן שגופכם מתקשה להעביר ויטמין D בכלי הדם. זה לאו דווקא אומר שאתם מועדים לסבול ממחסור בוויטמין D, אך מומלץ להתייעץ עם הרופא בנוגע לכמות היומית המומלצת עבורכם.
אנשים שבקבוצת סיכון לסבול מחוסר ויטמין D: איש מחזיק סרט מדידה מול הבטן החשופה שלו

7. אנשים שצורכים תרופות מסוימות באופן קבוע

אמנם טיפול תרופתי עוזר לשמור עלינו בריאים ושלמים, אך כידוע יש לכל תרופה שלל תופעות לוואי שחלקן עלולות להיות מזיקות. תרופות מסוג קורטיקוסטרואידים, למשל קורטיזון והידרוקורטיזון, וכן תרופות להורדה במשקל כמו קולסטירמין, עלולות לפגוע בספיגת הוויטמין D בגוף. אם אתם צורכים תרופות אלו באופן קבוע, התייעצו עם הרופא בנוגע לצריכת וויטמין ה-D שלכם.

8. אנשים שסובלים מכאבים כרוניים במפרקים ובשרירים

אם אתם סובלים מדלקת מפרקים או דאבת, מומלץ מאוד שתתייעצו עם הרופא בנוגע לצריכת ויטמין ה-D שלכם ושתעשו בדיקה לרמתו בדם. מחסור בוויטמין D עלול לגרום לכאבים כרוניים במפרקים ובשרירים, לכן יתכן מאוד שזה מקור הבעיה שלכם. בנוסף כדאי לדעת שוויטמין D יכול למנוע כאבים בשרירים שנוצרים אחרי אימון גופני ולזרז את תהליך החלמת השרירים, אז אם אתם נוטים לסבול מכאבים במשך ימים שלמים אחרי אימון יוגה או חדר כושר, כדאי מאוד שתבצעו בדיקת דם שתאשש אם מדובר במחסור בוויטמין D.
אנשים שבקבוצת סיכון לסבול מחוסר ויטמין D: בובת עץ בתנוחה שבה היא מחזיקה את הברך שלה בידיה

9. אנשים שסובלים מדיכאון

רמות נמוכות של ויטמין D בדם מגבירות את הסיכון שלכם לסבול מדיכאון פי 2, זאת על פי מחקר שפורסם במגזין הבריטי לפסיכיאטריה ונערך עם 31,000 משתתפים. מומחים וחוקרים עדיין לא מבינים מדוע זה המצב, אך השערה אחת היא שוויטמין D משנה את מאזן ההורמונים שמשפיעים על מצב הרוח ונמצאים באזור המוח.

10. אנשים שסובלים מכאבי ראש כרוניים

אם אתם סובלים מכאבי ראש כמעט מדי יום, יתכן שהסיבה לכך היא רמות נמוכות של ויטמין D בדם, זאת על פי מחקר שפורסם בשנת 2017משתתפי המחקר שסבלו מהמחסור החמור ביותר בוויטמין D היו בעלי סיכוי כפול לסבול מכאבי ראש כרוניים בהשוואה למשתתפים שהיו בעלי כמות גבוהה של ויטמין D בדמם. הקשר בין מחסור בוויטמין D לכאבי ראש עדיין אינו ברור במלואו לחוקרים, אך הם מאמינים שהחומר החשוב הזה עוזר להילחם בדלקות שגורמות למיגרנות וכאבי ראש.
אנשים שבקבוצת סיכון לסבול מחוסר ויטמין D: איש אוחז בראשו וסביבו קרני אור חזקות

אז מה הצעד הבא?

אם גיליתם שאתם נמצאים בקבוצת סיכון שסובלת ממחסור בוויטמין D, מומלץ מאוד שתערכו מחדש את תפריט התזונה שלכם ושתתחילו לצרוך גם תוספי תזונה של ויטמין D. הכמות המומלצת לצריכה ביום היא 600 יחב"ל, אך חוקרים מסוימים טוענים שיעיל מאוד לצרוך אפילו יותר. הרופא שלכם יכול להמליץ לכם על תוסף מזון ותוכנית תזונה שתתאים עבורכם על פי מצבכם, וזאת לאחר שתבצעו בדיקות דם ותגלו האם אכן אתם סובלים מהבעיה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: