maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הטיסה התאחרה? תקבל פיצוי!

מאת: משה סיון - עו"ד המתמחה בדיני הגנת הצרכן

לאחרונה, התפרסם חוק חדש מאז מאי 2012, אשר מטיב את זכויותיו של הנוסע אשר התעכב מעל הסביר בשדה התעופה.

מי מאיתנו לא ספג המתנות ארוכות בשדות התעופה אשר נגרמות עכב זילזול בנוסע על ידי חברות התעופה אשר עושות הכל על גבו של הנוסע, כולל טיסות דחוסות במרווחי מושבים מינימאליים? כך גם, טיסות שאינן יוצאות במועד ואף ביטולים. המחוקק יוצא לעזרתו של הצרכן ומעניק לו בחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) התשע"ב – 2012. 
 
*במאמר זה לא נצליח לכסות את כל האפשרויות, ונידרש בשלב זה אך ורק לפיצוי בגין איחור בשעת הטיסה.
 
בפתח הדברים, מן הראוי לציין שטיסה שהמריאה באיחור של 8 שעות, נחשבת טיסה שבוטלה על ידי חברת התעופה ומזכה בפיצוי של השבת תמורה או כרטיס חלופי.
 
החוק מגדיר "מארגן טיסה"- אדם ששוכר קיבולת בכלי טיס להובלת הנוסע ו"מפעיל טיסה" – מפעיל כלי טיס לשם הובלת הנוסע.
על מנת שהנוסע יהיה זכאי לקבל הטבות, הוא כמובן נדרש להתייצב במועד ובדלפק חברת התעופה, לפחות 90 דקות טרם ההמראה. טיסה שהמריאה באיחור של שעתיים לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, מזכה את הנוסע במזון ומשקאות ושירותי תקשורת, זאת גם אם המפעיל אינו אשם. אם הטיסה המריאה באיחור של 5 שעות ועד 8 שעות, מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, זכאי הנוסע להשבת התמורה המלאה, או כרטיס טיסה חלופי. אם מציעים לו כרטיס חלופי, חובה שיהיה למחרת היום. במקרה שכזה, הוא זכאי גם לקבל שירותי לינה ושירותי הסעה. כמובן גם מזון ומשקה ושירותי תקשורת בכלל זה.
 
סעיף זה מוגבל אם היה זה איחור עקב שביתה או השבתה מוגנת, שאז הנוסע זכאי רק למזון ושתייה בלבד.
 
כנ"ל גם לגבי טיסות שהמראתן הוקדמה ביותר מ-5 שעות ועד 8 שעות. גם נוסע שכזה זכאי לפיצוי כספי וגם להשבת תמורה. אלא אם כן, היה זה ביטול מוצדק מסיבות ביטחוניות או השבתות וכיוצ"ב.
 
טיסה שהמריאה באיחור של 5-8 שעות, זכאי הנוסע להשבת מלוא התמורה, או כרטיס חלופי. וכן שירותי הסעה, לינה, מזון ומשקה. בהתאם לחוק, מתחייב כל מפעיל טיסה או מארגן או שירות נסיעות, לפרסם מודעה חובת גילוי ויידוע של מגילת זכויותיו של הנוסע במקרים מסוג זה, במקום הנראה לעין ובאותיות ברורות וקריאות.
 
החוק קובע פיצויים לדוגמה בסכום של עד 10,000 ₪ לגבי מפעיל טיסה או מארגן טיסה, אשר נמנע ולא נתן לנוסע את ההטבות שהוא זכאי להן בניגוד להוראות סעיפי החוק. בית המשפט יקנוס אותו בפיצויים לדוגמה בנוסף למה שמגיע לנוסע. כמו כן, מחוייב מפעיל טיסות שכזה ומנהל שדה התעופה לא ייתן היתר להפעלת טיסות, אלא אם כן מינה המפעיל אדם מטעמו לשם סיוע לנוסעים בשדות התעופה. נציג שכזה, חובה שיהיה נוכח בשדה התעופה 3 שעות לפחות טרם מועד ההמראה ועד 30 דקות לאחר ההמראה. זאת על מנת שציבור הנוסעים יוכל לפנות אליו בבירורים ובתלונות ובכל הקשור לקבלת ההטבות של נוסע שהתעכב.
 
את השבת התמורה בגין כרטיס טיסה על טיסה שהתעכבה מעבר ל-8 שעות, חובתו של המארגן להשיב לנוסע בתוך 21 יום, מהיום שבו פנה הנוסע בכתב לסוכנות בדרישה שכזו. הפיצוי הכספי יהיה בהתאם למשך הטיסה.
 
המדובר הוא בטיסות של למעלה מ-2000 ק"מ (כל יעד באירופה הוא מעל 2000 ק"מ).
 
זכותו של מפעיל או מארגן טיסה שכזו להציע כרטיס טיסה חלופי ואם הנוסע מקבל זאת, ובלבד שהאיחור במועד הנחיתה ביעד הסופי יהיה לגבי מרחק טיסה שאינו עולה על 2,000 ק"מ והמתנה של עד 4 שעות. ואם מרחק הטיסה עולה על 2,000 ק"מ עד 4,500 ק"מ – המתנה של 5 שעות. ומעבר לכך, אם מרחק הטיסה עולה על 4,500 ק"מ – עד 6 שעות.
כל זאת כמובן, מבלי להיכנס למפרט האפשרויות של זכויותיו של הנוסע בגין ביטול טיסה על ידי המארגן.
 
טיסה נעימה לכולנו!

 

עו"ד סיון ועו"ד נוספים מחכים לשאלותיכם בפורום שלנו - למעבר לפורום לחצו כאן!

* תזכורת לתשובות תתקבל בדוא"ל.

המידע לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. אין באמור במאמר זה משום חוות דעת, יעוץ, המלצה, הנחיה או הצעה לבצע או להימנע מלבצע פעולות כלשהן. הדברים האמורים הינם לידיעה כללית בלבד

Images courtesy of: nirots, digitalart, nongpimmy, Tim Beach / freedigitalphotos.net
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: