print header

חינוך ילדים לעצמאות ולסקרנות לפי הפדגוג הצרפתי סלסטן פרנה

כולנו רוצים להיות ההורים הטובים ביותר ולספק לילדים שלנו את ארגז הכלים הכי מועיל, כזה שיסלול את דרכם בעתיד – אבל איך עושים את זה? ישנם לא מעט מדריכים או טיפים שרבים מאיתנו מאמצים, בתקווה שהם יהיו המענה שלנו. היום נציג בפניכם גישה מיוחדת שנהגתה על ידי איש חינוך צרפתי מהפכן, ושמיושמת על ידי מורים בבתי ספר ברחבי העולם. בתקופה שבה מוסדות חינוך נפתחים ונסגרים לסירוגין בגין מגפת הקורונה, כשהבית והזום הפכו גם הם למעין "כיתה לעת מצוא", אין ספק שהגישה הזו רלוונטית מתמיד עבורכם, כהורים. בכתבה הבאה נכיר לכם קודם כל את הסיפור שמאחורי הוגה הגישה, סלסטן פרנה, ולאחר מכן נציג 5 דגשים מהגישה שלו לחינוך ילדים עצמאים, סקרנים ומאושרים יותר – ואיך ניתן ליישם אותם גם בביתכם.

מי אתה, סלסטן פרנה?

סלסטן פרנה הצרפתי היה פדגוג ומומחה חינוכי שחי בין השנים 1896-1966, ועשה מהפכה בעולם החינוך במדינתו. אחד מהדברים שהכי השפיעו על תפיסתו אודות התחום היה דווקא ימיו כתלמיד בבית הספר – שהיו לא נעימים עבורו ועוררו בו את התשוקה לשנות את הגישה שהייתה נהוגה בעולם החינוך במולדתו. בגיל 24 הוא הפך למורה בבית ספר יסודי, שם הוא החל לפתח את שיטות הלימוד המהפכניות שלו שתכירו בהמשך, ושדוגלות במתן עצמאות ועידוד סקרנות בקרב ילדים. חלקן שותפו בחלוף השנים על ידי פילוסופים גדולים אחרים ומיושמות עד היום במוסדות חינוך שונות, כאשר יש כיום 10 בתי ספר ברחבי העולם שמבוססות עליהן – הקרוב ביותר אלינו נמצא בלבנון. למרות שהגישה המיוחדת שפיתח נוגעת יותר לשיטות לימוד וחינוך בבתי הספר ומיועדות למורים, מתברר שגם אתם כהורים יכולים ליישם אותן בבית. בעזרת הטיפים הבאים תלמדו כיצד לעשות זאת.
 
חינוך ילדים לפי סלסטן פרנה: סלסטן פרנה

דגשים לחינוך ילדים לפי גישתו של סלסטן פרנה

1. כל ילד הוא מיוחד

אנחנו מניחים שאנחנו לא צריכים לספר לכם שהילד שלכם מיוחד במינו, אבל תמיד נחמד לשמוע חיזוק לכך – ועוד מאיש חינוך. לפי פרנה, כל תלמיד שונה מחברו לכיתה, ולכל אחד מן הילדים יש משהו משלו להביא לספסל הלימודים. בשל כך, הגישה הזו מעודדת שיעורים שיתופיים שבהם החומר הנלמד לא מועבר על ידי המורה, אלא על ידי התלמידים עצמם, שעוזרים אחד לשני. המומחה הצרפתי גורס כי ילד שמתמחה בתחום מסוים יכול ללמד את חבריו טוב יותר מכל מורה – ויש בכך היגיון, הרי הוא יכול לעשות זאת בשפה שהם באמת יבינו. בנוסף לכך, פרנה לא מאמין בציונים, זאת מכיוון שלדעתו ילדים נמצאים בשני מצבים – או שהם כבר יודעים דבר מה בתחום מסוים, או שהם בתהליך למידה אודותיו. לכן במקום ציונים, הם יעדיפו להעריך ולדרג את עצמם בעזרת צבעים שמייצגים את רמת הלמידה שלהם.

איך ליישם בבית?

  • התייחסו אל ילדכם כאל אדם בפני עצמו והתמקדו ביכולותיו ולא במה שהוא אמור לדעת לעשות.
  • המחמאות שלכם עשויות לעזור לילדכם לראות את עצמו באופן יותר חיובי, ולכן הקפידו להזכיר לו כמה הוא מיוחד, ולומר לו מילים שיחזקו ויעצימו אותו ואת בטחונו העצמי.
חינוך ילדים לפי סלסטן פרנה: אם מנשקת ומחבקת את בתה המחויכת

2. ילדים לא צריכים להיות פסיביים

כמו הרבה פילוסופים ואנשי חינוך אחרים, גם פרנה מאמין כי ילדים לומדים דרך עבודה ויישום, ולכן הגישה שלו מעודדת את הקטנטנים ליצור חפצים או להציע שירותים. בנוסף לכך, היא גם קוראת להם לכתוב במילותיהם אודות ההרפתקאות שהם עוברים בחייהם, ולשים לב למה שהם חווים בבית הספר ומחוצה לו. כמו כן, בבתי ספר שמבוססים על השיטה שלו, כל ילד מקבל תפקיד שונה כגון דוור או שומר סף, במטרה לחזק את הקשר בין המוסד החינוכי לבין החברה. בכל כיתה ישנו ילד שאף משמש כמזכיר שכותב את כל ההחלטות שמתקבלות במהלך שיעורי חברה שמתקיימים פעם בשבוע, אודותיהם נפרט בהמשך. מורים שנוקטים בגישה הזו ומיישמים את הטיפ הזה, מאמינים כי הכנסתן לכיתה של פעילויות מהחיים שמחוץ לכותלי בית הספר – נחוצות ותורמות לתהליך הלמידה.

איך ליישם בבית?

  • עודדו את ילדכם להתחבר לסביבתו, לצפות בדברים שנמצאים בה ולחשוב כיצד הוא מסוגל לעבור בה הרפתקה קסומה.
  • תנו לילדכם לערוך מטלות בית שמתאימות לגילו וליכולותיו, כאשר ככל שהוא יתחיל לעשות אותן בשלב מוקדם יותר – כך בטחונו והערכתו העצמיות יגדלו. לא יודעים איך לשכנע אותו לסייע במטלות הבית? היעזרו במדריך הבא.
  • עזרו לילדכם להתבטא בדרך שמתאימה לו, למשל על ידי כתיבה, ציור, צילום, פיסול או איסוף פריטים. פרנה מאמין כי ילד שיצירותיו מוערכות – עשוי ללמוד יותר, לכן אם ילדכם בוחר בדרך אמנותית, תלו את יצירותיו או הניחו אותן במקום בולט בבית, כך שכולם יראו אותן.
חינוך ילדים לפי סלסטן פרנה: ילדה מציירת במחברת ומסביבה עפרונות צבעוניים

3. לימוד ויצירתיות צריכים ללכת יד ביד

אחד מהעקרונות הבסיסיים של גישתו של פרנה הוא שילדים צריכים לחקור את עולמם, ותלמידים שמחונכים על פיה מקבלים שיעורי בית לעשות זאת בסביבתם ובקהילתם ולהציג את הממצאים בכיתה. לפי השיטה הזו, על הילדים לנקוט בגישה של ניסוי וטעייה כדי להתפתח כראוי, ומורים שמנסים לחסוך מהם את התהליך הזה – עלולים למנוע מהם שיעורים חשובים לחיים.

איך ליישם בבית?

  • עודדו את ילדכם לצאת החוצה ולא רק לצפות בסביבתו, אלא גם לחקור אותה ולשאול שאלות אודותיה. אל תיקחו אותו רק לאזורים המוכרים, אלא גם לסביבה מעט שונה מזו שהוא רגיל אליה ושעשויה להצית את דמיונו ולעורר בו השראה ויצירתיות למחקר.
  • הניחו לילדכם להשתעמם לפעמים – וראו כיצד הוא מנצל את הזמן שהתפנה לו כדי להעסיק את עצמו בדרך יצירתית שגם תלמד אותו דבר או שניים על החיים. לא יודעים איך לנצל את השעמום שלו? היעזרו במדריך הבא.
  • הימנעו מלקנות לילדכם יותר מדי צעצועים, זאת מכיוון שלפי מחקר אמריקאי משנת 2018, ככל שיש לו פחות מהם, כך הוא יהיה מסוגל יותר לחקור את כל אחד מהם ולשחק בהם באופן יותר יצירתי.
חינוך ילדים לפי סלסטן פרנה: חדר ילדים עם מעט בובות

4. ילדים הם הגרסה הטובה ביותר של עצמם כשהם נמצאים בסביבה דמוקרטית

פרנה מאמין כי "כולם אוהבים לבחור את עבודתם, גם אם היא לא מועילה", ולכן שיטתו מעודדת תלמידים להתמקד בלמידת נושא שמעניין אותם בפרק זמן מסוים. לאחר שכל ילד מתייעץ עם המורים שלו, הוא עובד באופן עצמאי על פרויקט מסוים שמעניין אותו באופן אישי. חשבו על כך כעל עבודת מחקר שילדכם בוחר להתעמק ולהתמחות בה, בכל נושא שמרתק אותו ולאו דווקא בכזה שמוכתב לו מלמעלה.

איך ליישם בבית?

  • עודדו את ילדכם להשתתף בתהליך קבלת ההחלטות בבית, ובכך תעזרו לו לפתח עצמאות ויכולות לפתירת בעיות, כמו גם לכבד את ההחלטות ולמנוע את דחיית ביצוען.
  • עודדו אותו לחקור נושא מסוים שמעניין אותו – מחשבים, מוזיקה, טבע וכדומה. בקשו ממנו להקדיש לכך את פרק הזמן הדרוש לדעתכם, למשל, שעתיים בשבוע. היו שם בשבילו למקרה שבו הוא זקוק להכוונה או להדרכה מצדכם, והתעניינו מדי פעם כדי לראות מה הוא למד וכיצד הוא התקדם במחקר שלו.
חינוך ילדים לפי סלסטן פרנה: אימא ובן מסתכלים בספרים

5. ערוצי תקשורת פתוחים עוזרים לילדים לפרוח

למרות שיש כמה חוקי מפתח שנקבעו על ידי צוות ההוראה וההנהלה בבתי הספר שדוגלים בשיטת פרנה - כמו למשל איסור על אלימות - שאר הכללים שנהוגים בהם נקבעים בשיתוף עם התלמידים. כפי שאמרנו בסעיף הקודם, הילדים לוקחים חלק בתהליך קבלת ההחלטות, ולכן יש להם גם את הכוח להטיל סנקציות והגבלות אחד על השני. בנוסף לכך, בכל כיתה בבתי הספר הללו יש תיבת דואר שלתוכה התלמידים יכולים לשלשל פתקים עם רעיונות ונושאים ללימוד ולשיחה, אודותיהם הם ידונו במהלך שיעורי חברה שמתקיימים פעם בשבוע. כשמגיעה השעה הזו, הם יכולים לשוחח בפתיחות על אחד מהנושאים הללו או על כל דבר אחר שמטרידים אותם, כל עוד הם קיבלו רשות דיבור כמובן.

איך ליישם בבית?

  • ערכו עם ילדכם שיחה שבועית, למשל בסוף השבוע, שבה תדברו ותדונו על נושאים שמציקים לו או אפילו על נושאים אקטואליים שעשויים לעניין אותו. שיחה שכזו לא חייבת להימשך שעה, לפעמים גם 15 דקות בלבד יספיקו, העיקר שתקשיבו אחד לשני ותהיו פתוחים לשמוע את דעתו של האחר.
  • הכינו קופסת נושאים שלתוכה אתם וילדיכם תוכלו להציע נושאים לשיחה הזו. רגע לפני שאתם עורכים את השיחה – הגרילו מתוכה פתק עם נושא, והתחילו לדבר אודותיו.
 
מקור התמונות: youtube
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.