print header

כל מה שצריך לדעת על תכנית המעבר המהיר של בנק ישראל

תכנית "ניוד" חשבונות הבנק המקוונת של בנק ישראל היא צעד קטן אך חשוב של מערכת הבנקאות הישראלית אל עבר העתיד, לכן כדאי לכם מאוד להכיר אותה ואולי גם להשתמש בה... לאחר שנים רבות מאז שהחלו לקדם את התוכנית שמאפשרת ללקוחות כל הבנקים בישראל מעבר מקוון ובטוח בין הבנקים, נתן בנק ישראל אור ירוק להפעלתה - וגם אתם תוכלו סוף כל סוף לבצע את מעבר שכזה בקלות וביעילות מהבית שלכם! כל המידע החשוב על התוכנית ומה שחשוב להכיר טרם השימוש בשירות נמצא ממש כאן למטה.

מהו השירות החדש ומהן מטרותיו?

השירות החדש שהגה וקידם בנק ישראל (לחצו כאן כדי לעבור לאתר בנק ישראל) מאפשר ללקוחות כל הבנקים להעביר את הפעילות הבנקאית והפיננסית שלהם לבנק אחר תוך 7 ימי עסקים, באופן מקוון, בבקרה מלאה על פעילותם הבנקאית (על ידי שירות "עקוב אחרי") וללא תשלום. המטרה העיקרית של השירות הזה נועדה להפחית חסמי מעבר של לקוחות בין בנקים בישראל באמצעות תהליך פשוט ובטוח שכל אחד יכול לבצע מביתו. הרפרומה הזו מאפשרת להגביר את התחרות בין הבנקים בשל הקלות בה יכול הלקוח הישראלי לעבור לבנק אחר ולשפר את תנאיו, כמעט כמו בשוק הסלולר. כמו כן, היא מאפשרת ללקוח שהחליט לעבור לבנק אחר לשמור על כלל השירותים הפיננסיים שהיו לו מהבנק הקודם מבלי לשאת בביורוקרטיה מתישה.

כיצד מגישים בקשה, מה חשוב לשקול ותוך כמה זמן המעבר יתרחש?

טרם הגשת הבקשה למעבר לבנק חדש, בנק ישראל ממליץ לשקול את כדאיות המעבר בהתחשב בעלויות והפעולות הכרוכות בכך והמצב הפיננסי שלכם. פעמיים בשנה אתם זכאים ללא תשלום לבקש מהבנק שלכם טופס המפרט את כלל הנכסים וההתחייבויות שיש לכם בבנק, העלויות הכרוכות בפירעון מוקדם שלהן, פירוט לגבי מסגרות האשראי, העמלות ועוד. הבנק מחויב לספק לכם את המידע הזה תוך 4 ימי עסקים, והדבר יסייע לכם רבות לשקול את כדאיות המעבר ולשקף לבנק החדש אליו אתם שוקלים לעבור את מצבכם הפיננסי.
 
שירות של בנק ישראל - מעבר מקוון מבנק לבנק: אישה מחזיקה כרטיס אשראי מול המחשב

 

עשיתם את הבדיקות המקדימות והחלטתם להעביר את הפעילות הפיננסית שלכם לבנק אחר? מה שעליכם לעשות הוא לדאוג תחילה לפתוח חשבון פעיל בבנק שאליו אתם מעוניינים לעבור. לאחר מכן, עליכם להגיש בקשה מקוונת (או באחד מסניפי הבנק) לבנק הישן שלכם לסגור את החשבון ולהעביר את פעילותכם לבנק אחר - אתם תידרשו לספק הוראות ברורות ומפורשות לגבי הפעולות שברצונכם לנקוט לגבי הנכסים וההתחייבויות שנותרו בחשבון, כדי שתוכלו לסיים את ההתקשרות בצורה שתאפשר סגירה "חלקה" של החשבון. לבסוף, היכנסו לאתר או ליישומון של הבנק החדש ובתפריט הראשי בחרו באפשרות של העברת פעילות מבנק אחר, ובקשתם צפויה להיענות תוך 7 ימי עסקים. בכל מקרה של קושי, תמיד תוכלו לפנות אל הבנק אליו אתם רוצים לעבור כדי שיעזור לכם לבצע את המעבר על פי הרפורמה החדשה. לבקשתם - הבנק אליו בחרתם להצטרף רשאי להודיע לגופים שמעבירים כספים לחשבונכם או מחייבים אותו (לדוגמה: ביטוח לאומי, מעסיק, חברת החשמל) על החשבון החדש לחיוב/זיכוי ולחסוך ממכם הרבה כאב ראש.

שאלות, תשובות ומידע נוסף בנוגע לתהליך

1. אילו חשבונות ניתן להעביר ואילו לא? תוכלו להעביר את מרבית חשבונות העו"ש (עובר ושב) שלכם לבנק החדש, אך חשבונות תאגיד או חשבונות שקיימת לגביהם מניעה או בעיה משפטית (חשבונות מעוקלים, חשבונות נאמנות או חשבונות המנוהלים על ידי אפוטרופוס) לא יתאפשרו לניוד בעזרת מערכת מקוונת.
 

2. מהו שירות "עקוב אחרי" והאם הוא בתשלום? שירות זה מסופק ללא תשלום ומאפשר לנתב את כלל הפעילות הפיננסית שלכם מהחשבון הישן לחשבון החדש - כלומר, כל פעולה שביצעתם בחשבון הישן שלכם (כגון: הוראות קבע) תוכלו לראות גם בחשבון החדש. שירות זה מקנה ללקוח את האפשרות להיות בבקרה תמידית על הפעילות הפיננסית בחשבונו - החדשה והישנה - באופן רציף וללא צורך ליצור קשר עם הגורמים המחייבים (כגון: חברת החשמל או הסלולר). השירות ניתן למשך שנתיים מיום המעבר, שהיא התקופה בה הלקוח צריך להיערך ולעדכן את פרטי החשבון שלו אצל כלל הגורמים המחייבים כדי שיוכל להמשיך לראות את הפעילות הזו בחשבונו החדש בתום תקופה זו. לקוח רשאי לבקש לא להשתמש בשירות "עקוב אחרי" ולדרוש שיתרות החובה או הזכות שלו לא יעברו מהחשבון הישן לחדש.

שירות של בנק ישראל - מעבר מקוון מבנק לבנק: שטרות כסף ישראלי

 

3. האם זהות בעלי החשבון החדש צריכה להיות זהה לישן? כן. זהות הבעלים בחשבון החדש צריכה להיות זהה לזהות הבעלים בחשבון הישן. כמו כן, אם תחפצו להוסיף בעלים נוספים לחשבון החדש, הדבר דורש את הסכמת הבעלים של החשבון הישן לפעולה הזו. שימו לב! לא ניתן לנייד חשבון אם ישנה גריעה של אחד מהבעלים בין החשבון הישן לחדש.

4. אילו פעילויות בנקאיות יועברו אוטומטית לחשבון החדש?
  • מרבית יתרות הזכות והחובה שלכם בשקלים (יתרות החובה יצטרכו לקבל את אישור הבנק החדש).
  • הרשאות לביצוע חיובים בחשבון עו"ש.
  • הוראות קבע.
  • המחאות (שיקים) שניתנו טרם מועד החלפת הבנק אך הופקדו אחריו - יוצגו בחשבון החדש.
  • ניירות ערך (הן ישראלים והן זרים).
  • הרשאות לחיוב בכרטיס בנקאי וחוץ בנקאי.
5. אילו פעילויות לא יועברו אוטומטית לחשבון החדש? חלק מהפעילויות הבנקאיות לא יועברו בצורה אוטומטית לחשבון החדש שלכם, כגון: הלוואות (משכנתאות והלוואות הקשורות לדיור),תוכניות חיסכון ופיקדונות. עליכם להגיע להסכמות עם הבנק הישן על אופן ההתנהלות בנוגע אליהן לאחר המעבר לבנק החדש.
 

6. סירוב וביטול הבקשה למעבר - הבנק החדש רשאי לסרב למעבר שלכם לקהל לקוחותיו משלל סיבות, ביניהן: חובות גדולים, יתרת זכות נמוכה מדי או כאשר טרם חלפו לפחות שלושה חודשים מאז העברת החשבון האחרונה שלכם. אם ברצונכם לבטל את הבקשה להעברת החשבון, עליכם לעשות זאת עד קצו של יום העסקים ה-6.

שירות של בנק ישראל - מעבר מקוון מבנק לבנק: אדם מגיש כרטיס אשראי
 
7. מה קורה במהלך 7 ימי העסקים מרגע הגשת הבקשה? החל מהיום השני לבקשה, לא ניתן לשנות את הבעלים של החשבון או ליזום פעולות בנקאיות ארוכות טווח ובעלות אופי מתמשך - כגון: הרשאות לחיוב חשבון, תשלום בשיקים, הלוואות ועוד. ביום המעבר לבנק החדש לא ניתן למשוך מזומן מהחשבון הישן. הבנק הישן רשאי לאפשר ללקוח לבצע פעולות בנקאיות חדשות, גם לאחר יום המעבר, בתנאי שהן נדרשות לסיום הפעילות האחרונה שנותרה לו בחשבון הישן.
 
8. למי פונים כשיש בעיה? הכתובת החדשה שלכם לפנייה על אודות בעיות שקשורות לתהליך המעבר או לבעיות פיננסיות/בנקאיות היא הבנק החדש, אך גם הבנק הישן מחויב לספק לכם מענה לפעילות שבוצעה דרכו בעבר.
 
אם תרצו לדעת פרטים נוספים לגבי השירות החדש ותנאיו - לחצו כאן.

 

 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.