print header

7 עובדות על המוח שיכולות לשפר את תחושת האושר שלכם

 אומרים שמחשבות מעצבות מציאות ויש הרבה הגיון בכך, לכן זה חשוב שנכיר היטב את המקור שלהן ונדע מה משפיע עליו כדי שנזכה בחיים מאושרים, מספקים, רגועים ומהנים. שורש המחשבות הוא למעשה שניים מהדברים המורכבים ביותר שמוכרים לאדם, המוח האנושי והתודעה ששוכנת בתוכו, אך זה שזה מסובך לא אומר שהכל אבוד... שנים של מחקרים ועבודה מצד טובי המוחות בתחומים שונים סיפקו לנו מספר תובנות חשובות שכל אחד ואחת מאיתנו צריכים להכיר. לשם כך ריכזנו עבורכם בכתבה הבאה 7 עובדות שכדאי לכל מי שרוצה לשפר את חייו ללמוד ולהפנים, לצד עצות המבוססות עליהן שיתנו לכם כלים לבצע שינוי חיובי משמעותי ביותר.

 
עצות לחיים רגועים ומאושרים: איור של מוח צבעוני

1. המוח והמחשבות הם שני דברים שונים

"אני חושב, משמע אני קיים" טען הפילוסוף רנה דקארט, ולצורך החשיבה הזאת יש צורך בשני דברים: מוח (brain) ותודעה (mind ). מוח יכול להתקיים ללא תודעה אך תודעה לא יכולה להתקיים ללא מוח, ובכל מקרה לשניהם יש כוחות אדירים שחוקרים מתחום הביולוגיה ומדעי ההתנהגות מגלים עליהם פרטי מידע מדהימים כל הזמן. אחד מהדברים החשובים שהתגלו שכל מי שרוצה לשפר את חייו ולהפוך אותם לרגועים יותר צריך להכיר, זו היכולת של התודעה "לגבור" על המוח ולעזור לנו להתמודד עם בעיות. למשל, אדם שחושש מביקורת שלילית אך חולם להיות זמר מצליח, מושפע בו זמנית מפחד שנוצר במוח ומהרצון להגשים את חלומו שמגיע מהמודעות והמהות שלו. ההבנה שהוא מושפע משני דברים שונים יכולה לעזור לו להשתמש באחד כדי לשנות את השני. ניתן לעשות זאת במגוון דרכים כמו כתיבת "יומן אתגרים" שבו מתארים איך מתמודדים עם פחד או קושי מסוים, או בעזרת מנטרות ממוקדות כמו "למרות שזה קשה, שווה לקחת סיכונים מסוימים כדי להגשים חלומות".

2. בין המחשבות שלנו למציאות עובר גבול דק מאוד

אם תתחילו לחשוב על כך שפתאום הכתף השמאלית שלכם כואבת, כנראה שכעבור זמן קצר באמת תרגישו נוקשות וחוסר נוחות באזור הזה. אם תדמיינו קינוח מפנק או מאפה עשיר, כנראה שאחרי כמה דקות הקיבה שלכם תתחיל לאותת על רעב. אלו דוגמאות פשוטות לעיקרון חשוב: למרות שהן לא מוחשיות, המחשבות שלנו אכן משפיעות על המציאות ומעצבות אותה. אתם אולי כבר יודעים שלמוח האנושי יש נטייה טבעית למחשבות שליליות ולחשיבה על התרחיש האפשרי הגרוע ביותר, זהו כנראה מנגנון הישרדות שלפעמים גורם ליותר נזק מתועלת. לשמחתנו ניתן לנצל אותו גם בדרכים טובות, כשלצורך הדוגמה ניקח אדם שצריך לשאת דברים מול קהל גדול. בנוסף להכנות המובנות מאליהן, כמו כתיבת תוכן דבריו וביצוע חזרות מול בני משפחה, חברים או אפילו מראה, חשוב לא פחות שהוא יקדיש זמן למחשבות חיוביות על האופן שבו הוא יתמודד עם האתגר. בשל הגבול הדק בין המחשבות למציאות, בעקבות התרגיל הזה הגוף שלו יגיב הרבה יותר טוב לאתגר העתידי בזמן החזרות וגם ברגע האמת.
עצות לחיים רגועים ומאושרים: אישה מול מראה

3. יש קשר הדוק בין אושר לסכנה

בואו נחזור לרגע לדוגמה של האדם החולם להיות זמר אך חושש מביקורת, עליו דיברנו בסעיף הראשון. ברור לנו לחלוטין שהפחד מביקורת שעוצר אותו הוא מנגנון הגנה של המוח על התודעה, ולעיתים קרובות כשאנחנו במצבים דומים אנו מנסים להילחם בו. אך יש גם דרך חשיבה אחרת שאולי יכולה לסייע הרבה יותר - קבלה. לפעמים יש צורך להבין ולקבל את העובדה שדברים שיגרמו לנו לאושר אמיתי כמעט תמיד יהיו כאלו שמסוכנים לנו בדרך זו או אחרת. זה אולי נשמע מוזר וכמובן שצריך להפעיל שיקול דעת בריא, אך המסקנה שעולה מכך היא שאנחנו צריכים לחפש סכנה מסוימת בחיים שלנו. גם אם דברים לא יתקדמו באופן הרצוי, ההתגברות על האתגר היא פעולה שמעניקה הרבה כוח. אדם שהיה משוכנע בכך שהוא בדרך הנכונה, אך נפל וקם עשרות פעמים עד שהוא הגיע ליעד שלו, כנראה יהיה מאושר וחזק יותר מאדם שנפל פעם אחת, התייאש ושינה מסלול.

4. שינוי התנהגות או אמונה יכול להתרחש במהירות

נהוג לחשוב, במידה מסוימת של צדק, שאם אנחנו רוצים לשנות את החיים או האופי שלנו כדי להיות מאושרים יותר, מצפה לנו מסע ארוך. אך מצד שני, אם חושבים על העניין לעומק בדרך כלל מגלים שיש בכל פינה מסביבנו דוגמאות לכך שזה לא תמיד המצב. מישהו שעבר ניתוח מורכב והחליט סוף סוף להתחיל לצייר, אדם שביטחונו העצמי זינק לשמיים אחרי התחלה או סיום של קשר וכדומה. לא תמיד יש צורך באירוע קיצוני כדי שזה יקרה, אם שומרים על גישה חיובית ומנסים להיות גמישים לשינויים, החיים שלכם עשויים להשתנות לטובה במהירות מפתיעה. במקביל, חשוב לזכור שאם יש משהו שבאמת מונע מכם להיות מאושרים ורגועים, ישנם סוגי טיפולים שונים שלפעמים פועלים במהירות רבה יותר מפסיכותרפיה, למשל סרטוני דמיון מודרך.
עצות לחיים רגועים ומאושרים: אישה מחייכת עם אוזניות

5. יותר קל לנו להאמין בשלילי מאשר בחיובי

הטיית השליליות הוא שמה של התופעה המוכחת שבמסגרתה בני אדם נוטים לתת משקל רב יותר לשלילי לעומת החיובי. כך למשל, הרבה יותר קל לנו להאמין ולהגיב לשמועה בעבודה שעומדים לפטר אותנו מאשר לכך שאנחנו עומדים לקבל קידום. את העובדה הזאת מומלץ שתזכרו בכל פעם שאתם נחשפים לפרט מידע בעל משמעות, ותדעו לבצע את ההתאמה ביחס שלכם אליו בהתאם להטיה הטבעית וכך להגיע לתגובה מאוזנת יותר. אם קשה לכם לעשות זאת, תוכלו להיעזר במידע מסעיף 2 בכתבה הזאת ולעבוד באופן פעיל על בניית מנגנון תגובה שיעזור לכם להיות מאושרים ורגועים. מקום טוב להתחיל ב"אימונים" הוא משהו קטן כמו למשל החלטה שבכל פעם שמישהו מעניק לכם מחמאה, אתם לא דוחים אותה אלא פשוט אומרים תודה ומקבלים את דעתו החיובית.

6. האמונות שלנו הן לרוב חסרות היגיון ומזיקות

לפי מחקר שנערך על ידי הקולג' האוניברסיטאי של לונדון, הפעילות המוחית של ילדים שסבלו מאלימות במשפחה דומה מאוד לזו של חיילים שהשתתפו בקרב וסובלים מטראומה. מכך ניתן ללמוד שילדים שסבלו מבריונות, הזנחה או התעללות בילדותם, כנראה מפתחים תת מודע מצולק, שבו מושרשות תפיסות אשר קדמו להגעתם של התפתחות היגיון בריא ואישיות מגובשת אצלם. הצלקות האלו עלולות להתפתח גם בגלל סיבות אחרות חמורות יותר או פחות, ואם אנחנו לא נזהרים הן לפעמים עלולות לנהל לנו את החיים. אז איך נלחמים בהן? זה אולי לא נעים, אבל אחרי שמזהים את הסיבות לאמונות ודרכי הפעולה חסרות ההיגיון והמזיקות שלנו, יש לחזור אל העבר ולנסות לראות מה מקורן. כשאתם חושבים על האירועים שגרמו לכם לאמץ דפוסים מזיקים מסוימים, נסו לשפוט אותם בעזרת הכלים וההיגיון שיש לכם כאנשים בוגרים בעלי ניסיון. אם אתם מרגישים נוח לעשות זאת, שתפו אנשים קרובים בדברים שאתם חושבים עליהם ובררו האם הם רואים את העניינים בצורה אחרת שאולי צובעת את העבר באור אחרי לגמרי.
עצות לחיים רגועים ומאושרים: צללית של גבר וילד הולכים על מסילת רכבת

7. ברירת המחדל של התודעה היא המצב שהכי מוכר לה

המוח והתודעה שלנו בדרך כלל אוהבים להתנהל ולעסוק במה שמוכר, זהו חלק מהאופן שבו מתבטא הרצון להתרחק מסכנה שתואר בסעיף 3. הבעיה היא שלא תמיד מה שמוכר הוא מה שטוב לנו; דפוסי אכילה, תנוחות שינה, הרגלים מגונים, חרדות, בחירת זוגיות - למעשה כמעט כל תחומי החיים מושפעים מהעובדה הזאת. לכן זה חשוב להשקיע רצון ומאמץ בלהפוך את הלא מוכר למוכר, וכך להשפיע על ברירות המחדל שמכתיבות את ההתנהגות שלנו. רצוי מאוד שתמקדו את עצמכם בתחום מדויק של חייכם או בהרגל שאתם רוצים לשנות, כי אחרת קשה עד בלתי אפשרי לזכות בתוצאות אמיתיות ובשינוי התגובה שלכם בשגרה וגם ברגעי משבר. אחרי שתעשו זאת, תגלו שאתם מרגישים פחות רגשות אימה וכעס עצמי, שבאופן מודע או לא מודע נבעו מכך שעשיתם דברים מתוך הרגל ובגלל שהם היו קלים, ולא בגלל שהם היו הדבר הנכון לעשות.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו