maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 טיפים לחיזוק המערכת החיסונית של הילדים

כהורים, כולנו דואגים מאוד עם הגעתה של עונת ההצטננות והשפעת, ומעוניינים לחפש אחר פתרונות ודרכים שיעזרו לנו לשמור על ילדינו בריאים ויאפשרו לגופם להתגבר על מחלות בקלות. למרבה המזל, תפקוד תקין של המערכת החיסונית הוא לא בהכרח דבר שנולדים עמו, אלא דבר שנבנה עם הזמן, מה שאומר שקיימים מספר צעדים שאנו יכולים לנקוט בהם כדי לשמור על המערכת החיסונית של ילדינו מאוזנת ופעילה באופן תקין ויעיל. למדו כיצד לזהות סימנים למערכת חיסונית חלשה, והכירו 10 דרכים לחיזוק המערכת החיסונית של הילדים.
 
חיזוק מערכת חיסונית אצל ילדים
 
כיצד מזהים מערכת חיסונית חלשה אצל ילדים?
 
חשוב לציין שלמרות שהיינו רוצים למנוע מילדינו מלחלות, המנעות מוחלטת מכל מחלה היא בלתי אפשרית, והיא גם איננה הסימן היחידי למערכת חיסונית חזקה ומתפקדת. מערכת חיסונית חזקה היא לא רק כזו שמונעת הידבקות במחלות, אלא זו שמביסה חיידקים במהירות. לדוגמה, אם ילדכם מצטנן אך מצליח להתגבר על הבעיה בתוך ימים ספורים, זה סימן לכך שמערכת החיסון שלו בריאה ופועלת ביעילות. מערכת חיסונית חלשה לעומת זאת, מאופיינת בנטייה לחלות בדלקות גרון, אוזניים ושקדים חוזרות ונשנות; פטריות ופצעים שחוזרים או לא מחלימים לאורך זמן רב; הופעה של אלרגיות בכל עונת מעבר וכדומה. גם ילדים שנוטים לחלות לעיתים קרובות יכולים להפחית בעזרתכם את תדירותן של הבעיות, באמצעות כמה מהצעדים הבאים שיעזרו להם ליהנות ממערכת חיסונית חזקה יותר.
 
חיזוק מערכת חיסונית אצל ילדים
 
1. אל תוותרו על המשחקים בחוץ גם בעונת החורף
 
אחד הדברים החשובים ביותר שיבטיחו לילדיכם מערכת חיסון חזקה וחסינות טובה מפני זיהומים הוא פעילות גופנית מחוץ לבית. כיום, כאשר קל מאוד להעסיק את הילדים במשך שעות ארוכות מול המחשב או הטלוויזיה, הורים רבים בוחרים לוותר על הפעילות בגני השעשועים או בחצר המשחקים, בייחוד בימי החורף הקרים והגשומים. עם זאת, דווקא בעונה הקרירה חשוב להתלבש היטב, לנעול נעליים אטומות למים ולצאת לגינה אפילו לזמן קצר. הפעילות הזו תחזק אצל ילדיכם הרגלים בריאים, תעזור להם להיות פעילים לאורך כל השנה ותעודד אותם לזוז במקום לשבת במקום, וכמו כן גם תאפשר להם "להתאוורר" בחוץ לאחר ששהו לאורך רוב היום במתחם סגור, אותו חלקו ודאי עם לא מעט ילדים מצוננים או חולים. 
 
 
2. אפשרו לילדיכם להתלכלך בעת משחק
 
בהמשך לסעיף הקודם, כולנו יודעים כמה מתסכל זה יכול להיות כאשר ילדנו מחליט שערימת הבוץ היא יותר מפתה מהנדנדות, אבל להתלכלך מפעם לפעם זה למעשה דבר טוב. כפי שיאמרו לכם מרבית הרופאים, חשיפה ללכלוך ולחיידקים באופן מידתי בילדות היא חשובה ומשמעותית, שכן היא מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית של ילדיכם ומעודדת את התפתחותם של מגוון רחב של נוגדנים בגוף.
 
במקביל, כדאי גם להימנע משימוש יתר בסוגי הג'ל ההגייני או הסבון האנטי-בקטריאלי, שלא מעט הורים החלו לאמץ עבור ילדיהם בשנים האחרונות. למרות שמדובר במוצר נוח לשימוש, ממצאי מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו שהסבונים הללו לא יעילים יותר נגד חיידקים מאשר סבונים רגילים, כך שללא ספק ניתן לחכות עד ההגעה הביתה על מנת לשטוף את הידיים במים ובסבון רגיל, ולא להניח שאם ניקיתם את ידיהם של הילדים בג'ל הגייני אתם יכולים להיות בטוחים שידיהם נקיות.
 
חיזוק מערכת חיסונית אצל ילדים
 
3. הוסיפו חלבונים לתפריט
 
כולנו מעוניינים לשמור על כך שילדינו יצרכו מזון כמה שיותר בריא, אולם מתברר שלמזון אותו ילדינו צורכים יש השפעה לא רק על תפקוד מערכת העיכול שלהם ועל בריאותם הכללית, אלא גם על מערכת החיסון שלהם. לפיכך, אחד מהרכיבים החשובים ביותר שילדיכם זקוקים לו בתפריט הוא החלבון. הגוף משתמש במזון אותו אנו צורכים על מנת לייצר את החלבונים שדרושים לו לתפקוד תקין ולשמירה על מערכת חיסון תקינה, כך שמחסור בחלבון יכול לעכב ייצור ציטוקינים, שהם חלבונים שמהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון, ומחסור בציטוקינים מעכב בתורו את תגובת המערכת החיסונית הנרכשת. לחצו כאן על מנת להכיר מבחר מקורות מומלצים לצריכת חלבון מהחי והצומח.
 
4. הפחיתו בסוכרים לבנים ובצבעי מאכל
 
המערכת החיסונית של הילדים מתקשה לתפקד כראוי גם כאשר גופם הקטן נאלץ להתמודד עם רמות גבוהות של חומרים משמרים וסוכר מזוקק. למעשה, סוכר הוכח במחקרים קליניים רבים כרכיב שמסוגל לדכא את המערכת החיסונית, כאשר נמצא שאפילו כפית אחת של סוכר יכולה לדכא את תפקוד המערכת החיסונית של הילדים בשיעור של עד 50% בטווח שבין 24 ל-48 שעות מרגע צריכתו. סוכרים פשוטים מתחרים על אתרי ספיגה עם רוב הוויטמינים ובמיוחד עם ויטמין C, מה שגורם למצב שבו אם ילד אוכל כמות רבה של ממתקים או סוכרים פשוטים אחרים מיד בתום ארוחה מזינה, הם מקשים על הוויטמינים שצרך בזמן הארוחה להיספג בגוף. 
 
כולנו יודעים שקשה מאוד להימנע מסוכר בהתחשב במזון בו ילדים מוקפים מחוץ לבית, אך עדיין חשוב לעשות את המרב על מנת להימנע לפחות מתוספת סוכר לא נחוצה או צבעי מאכל מתוקים במאכלים בהם מצויות חלופות. השתדלו להגביל את כמות צריכת של הממתקים של ילדיכם, לשמור על מרווח זמן בין אכילת הארוחות לבין צריכת הממתקים ולהשתמש בחלופות, כמו למשל דבש טבעי, סילאן, צימוקים קצוצים וכדומה כאשר אתם מעוניינים להמתיק את מזונותיהם.
 
חיזוק מערכת חיסונית אצל ילדים
 
5. אבחנו מצבי לחץ וחרדה
 
כמבוגרים, רובנו חווים לחצים באופן יומיומי, אך חשוב לזכור שגם ילדינו מתמודדים עם לא מעט לחצים משלהם, שעשויים להשפיע עליהם פיזית ונפשית. למרות שאנחנו עשויים לחשוב שמבחן בבית הספר הוא לא מלחיץ כמו מטלה בעבודה או תשלום חשבונות, האופן בו החוויות של ילדינו משפיעות עליהם הוא לא שונה בהרבה. התמודדות לא נכונה עם מתח וחרדה יכולה להעלות את רמות האדרנלין והקורטיזול בגוף, ובמצבים בהם ההורמונים הללו גבוהים באופן כרוני או מתמשך, המערכת החיסונית עשוייה להיפגע או להגיב באופן חריף.
 
ודאו כי ילדיכם ממלאים אחר כל המטלות שלהם, אולם במקביל וודאו גם שיש להם זמן לשחק, להירגע ולנוח. אם השילוב בין בית הספר, אימון הכדורסל, שיעורי הפסנתר וכל יתר החוגים נראה בלתי אפשרי, ייתכן שהעובדה שהילדים נוטים לחלות לעיתים קרובות קשורה לכך. במקביל, זכרו שילדיכם גם מושפעים מכל לחץ שאתם עצמכם מתמודדים איתו, והדבר עשוי להזיק גם לבריאותם. לחצו כאן כדי ללמוד כיצד לא להעביר את החרדה והלחץ שלכם לילדיכם.
 
6. עברו לפחמימות מלאות 
 
פחמימות פשוטות כמו לחם לבן הן טעימות מאוד עבור הילדים, אולם במקביל הן לא נקראות לחינם "פחמימות ריקות", שכן הן מכילות עמילן שהופך בגוף לסוכר. תהליך העיבוד של הפחמימות הפשוטות גורם לגוף להשתמש במאגר ויטמיני ה-B שברשותו לדילולם, ועל ידי כך מוביל להחלשה של מערכת החיסון. פחמימות מלאות כמו לחם מלא, קטניות ושיבולת שועל, מצריכות אף הם שימוש בוויטמיני B, אולם כיוון שהן מכילות כמות גבוהה של הוויטמינים הללו הגוף לא מגיע למצב של מחסור. החליפו את הלחם שבו אתם משתמשים להכנת הכריכים של הילדים ללחם מקמח מלא, הוסיפו ליוגורט שלהם שיבולת שועל והשתדלו למצוא כמה שיותר חלופות שהילדים לא ירגישו בהן, אולם יעזרו לשמור על מערכת החיסון שלהם.
 
חיזוק מערכת חיסונית אצל ילדים
7. הרגילו לשינה איכותית ומספקת
 
שינה מספקת חשובה לכולם, אולם התנגדות הילדים לשכב לישון בשעה המיועדת מובילה לא רק לתחושת עייפות ביום שאחרי, אלא גם מחלישה את מערכת החיסון שלהם. בזמן השינה מופרש ההורמון מלטונין, שנקרא גם "הורמון החושך", שהוכח כיעיל בטיפול במחלות זיהומיות וכמסייע לילדים להתמודד עם מקרים של צינון ושפעת. בנוסף, יחסו חשיבות לא רק לכמות השינה, אלא גם לאיכות שלה. על מנת לעזור להפרשה נכונה ומספקת של ההורמון ודאו כי חדר הילדים חשוך מספיק, ושהם נמנעים מלהירדם מול מכשירי אלקטרוניקה מעכבי שינה כמו טלוויזיה, אייפד וכדומה. האור הכחול שנפלט מהמכשירים הללו מקשה על מבוגרים ועל ילדים כאחד להירדם, ומעודד נדודי שינה.
 
8. הוסיפו לימון למזון ולשתייה
 
האימרה "לימון מוסיף המון" היא בהחלט נכונה בכל הנוגע למערכת החיסון של הילדים. לימון הוא אחד מהמזונות היעילים ביותר בכל הנוגע לאיזון רמות החומציות בגוף, שמסייעות להתפתחות חיידקים בריאים על חשבון וירוסים מזיקים. תוכלו להוסיף פלח לימון לבקבוק המים שהילדים לוקחים עמם לגן או לבית הספר, להוסיף מעט לימון כתחליף לרוטב לסלט, להשתמש בו בבישול ובאפייה ועוד. הילדים כנראה לא ירגישו בשינוי, אולם מערכת החיסון שלהם תרוויח מכך ללא ספק.
 
חיזוק מערכת חיסונית אצל ילדים
Mindaugas Danys
9. צבעו כל ארוחה בפירות וירקות מכל הגוונים
 
כולנו יודעים עד כמה קשה לגרום לילדים לאכול פירות וירקות, אך הם ללא ספק מהיעילים ביותר במלחמה ברדיקלים חופשיים הפוגעים במערכת החיסון שלהם. זאת בזכות שילוב בין סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון שונים. השתדלו להוסיף לארוחות של הילדים כמה שיותר ירקות ירוקים כמו ברוקולי או בצל ירוק, ירקות כתומים כמו בטטה דלעת, וירקות אדומים כמו עגבניות ופלפלים. העדיפו לתת לילדים לאכול פירות טריים שישמרו על כמות גבוהה של ויטמינים ומינרלים בגופם, ואם אתם מבשלים את הירקות העדיפו אידוי על פני טיגון או השתמשו בהם כבסיס למרק, על מנת שהילדים יוכלו לצרוך גם את החומרים המזינים שעוברים למים. כיוון שילדים אוכלים לא מעט עם העיניים ולא רק עם הפה, תוכלו גם להיעזר בעיצובי מנות יצירתיים במיוחד שישכנעו גם את הילדים הסרבנים ביותר לנסות כמה ירקות טריים.
 
10. שלבו מזונות עשירים בוויטמין E
 
ויטמין E הוא אחד מנוגדי החמצון החשובים ביותר לגופנו ככלל ולגופם של ילדים בפרט, והוא מסייע לפעילות התקינה של מערכת החיסון על ידי העלאת רמת הנוגדנים בדם שמסייעים בלחימה בחיידקים ועוזרים להפחית דלקות בגוף. הוסיפו לתפריטם של הילדים דגי סלמון, טונה, גזר (כמיץ או כירק טרי), ירקות עלים, אגוזי ברזיל ומלך ועוד. כל אלה יעזרו לגופם של הילדים להתמודד טוב יותר עם מצבי דלקת, לחלות פחות ולהרגיש בריאים הרבה יותר.
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: