print header

הכירו את אנזים ה-AMPK החיוני לוויסות האנרגיה בגוף ולהורדה במשקל

 ירידה במשקל והרזיה, שמירה על כושר ופעילות גופנית, הבטחת איזון הגוף – כל אלו מטרות שרבים מאיתנו שואפים אליהן ומנסים להשיג, אך די מתקשים בכך. אם גם אתם מאלו שנכנסים לדיאטה ומהר מאוד מוצאים את עצמכם מותשים ממנה וחוזרים להרגלי האכילה השגרתיים שלכם, אז כדאי שתתחילו להכיר יותר את הגורמים השונים בגוף שלכם שיכולים להיות מזעריים – אך חשיבותם עבור התהליכים הללו היא עצומה. כך הוא למשל הקינאז המופעל על ידי AMP, או בקיצור AMPK – אנזים בעל השפעה רבה על הצלחת דיאטה ושמירה על המשקל, שלצערנו לא רבים מכירים. אז כדי לעשות לכם סדר ולהסביר לכם מהו האנזים הזה, מהם היתרונות שהוא מספק לגופנו וכיצד אפשר להגביר את רמת פעילותו – הכנו לכם את הכתבה הבאה.

מה הוא אנזים ה-AMPK ומה תפקידו?

AMPK הוא אנזים המצוי אצל כל היצורים החיים, ומשחק תפקיד מפתח בוויסות אנרגית הגוף, כשהוא מסייע לשמירה על האיזון בין רמות צבירת האנרגיה לרמות ניצול האנרגיה שלו. פעילותו המאזנת של ה-AMPK בתוכנו באה לידי ביטוי בעזרת שינויים בתחושת הרעב שלנו, טמפרטורת הגוף, רצון לביצוע פעילות גופנית (נצלנית האנרגיה מספר 1), הפקת ההורמונים ועוד תהליכים כאלו ואחרים.

ה-AMPK שמור ברקמות הגוף, במיוחד באלו שבמוח (כולל בהיפותלמוס), כמו גם בכבד, בתאי השומן ובשרירי השלד. ריכוזו הממוצע ומידת הפקתו של האנזים הזה בגוף מושפעים ממספר גורמים, ביניהם גנטיקה, גיל, דיאטה, דפוסי השינה, רמות הלחץ והרגלי הכושר והפעילות הגופנית. מדענים וחוקרים בתחומי הרפואה והביולוגיה מאמינים שככל שאנו מתבגרים כך פעילות ה-AMPK בגוף מצטמצמת משמעותית – מה שפוגע לא רק במשק האנרגיה שלנו, אלא גם בעוד כמה וכמה תהליכים חיוניים. זאת מכיוון שכפי שתראו מיד,  לאנזים הזה יש לא מעט יתרונות בריאותיים להציע לנו שכדאי לכם להכיר, ובהמשך תוכלו לגלות גם באילו דרכים ניתן להגביר את הפקתו על אף הגיל.

אנזים AMPK: אדם מתאמן במתיחות גוף מול השקיעה

היתרונות הגופניים והבריאותיים של AMPK

1. מווסת את ניצול האנרגיה ומתחזק את מצב האיזון (הומאוסטאזיס)

כאמור, אחד התפקידים החשובים של ה-AMPK הוא לווסת את האיזון האנרגטי בגוף ואת תהליך חילוף החומרים. איך הוא בדיוק עושה את זה, אתם שואלים? על ידי ניתור האנרגיה התאית. בכל מה שקשור לחילוף החומרים, כדאי לדעת שהחלק במוח הקרוי היפותלמוס נחשב ל"מרכז הפיקוד" של התהליך – הוא פועל לשמר את מצב האיזון (ההומאוסטאזיס) של הגוף על ידי שליטה על מידת הוצאת האנרגיה, חום הגוף, הרעב, השינה, הפעילות הרגשית, הפקת ההורמונים ועוד.

2. מסייע לירידה משקל

לאנזים AMPK יש יכולת לגרום לשינוי במידות הרעב והשובע שלנו וכמו כן יש לו השפעה על הדרך שבה תאי הגוף מנצלים ומאחסנים אנרגיה. המחקרים שנעשו עליו מצביעים על כך שבתנאים מסוימים ה-AMPK יכול לתרום לא מעט לתהליך ירידה במשקל ושריפת שומן, כשהוא עוזר לשרירים להשתמש ביותר סוכרים עבור הוצאת אנרגיה, מסייע לשליטה על הרעב ומגביר את מספר הקלוריות שהגוף מנצל בפעילות גופנית. כמו כן מצב האיזון של הגוף (ההומאוסטאזיס), שנשלט בחלקו על ידי ה-AMPK, יכול גם הוא להוביל לעליית טמפרטורת הגוף, צמצום דלקות ושיפור האיזון ההורמונלי – כל אלו תורמים מאוד לירידה במשקל ושמירה על משקל תקין.  

מה הם התנאים שבהם האנזים נכנס לפעולה בצורה שכזאת? על כך נרחיב בהמשך, בחלק המוקדש לשיטות להפעלת AMPK.

אנזים AMPK: אישה מודדת את מותניה ומציגה איך הג'ינס שלה כבר גדול עליה

3. מצמצם הופעת דלקות

לאנזים ה-AMPK יש יכולות נוגדות דלקות שונות; למשל במחקר שפורסם בשנת 2016 נמצא כי הוא מקדם את הפעילות נוגדת החמצון בגוף, על ידי כך שהוא מעלה את רמת הייצור של מספר חלבונים נוגדי חמצון, כמו למשל NRF2 וסופראוקסיד סימוטאז. באופן הזה ה-AMPK תורם לבניית "מנגנוני הגנה" כנגד גורמים שונים המאיצים את ההזדקנות למשל לחץ כרוני.

בנוסף ה-AMPK יכול לסייע במניעת מצבי תחלואה כרוניים הקשורים לדלקות, כגון מחלות לב וסוכרת, וזאת מכיוון שהוא עוזר לצמצם את רמת ייצור חומצות השומן, הכולסטרול וטריגליצרידים בגוף. מתוצאות מחקר שפורסם בשנת 2012 עולה כי ה-AMPK מעורב בתהליכי ההתפרקות של מולקולות חומצות השומן ועוצר את הסינתזה שלהם – ובכך יש לו השפעה חיובית על המטבוליזם של הגוף ועל בריאות הלב.

4. משפר את הביצועים הגופניים

במהלך פעילות גופנית, ה-AMPK מעלה את רמת השימוש של הגוף בסוכרים ומשפר את תהליך שריפת חומצות השומן. דרך נוספת שבה האנזים הזה מווסת את הניצול האנרגטי של הגוף היא באמצעות תמיכה בפעילות המיטוכונדרית – דבר שחשוב לשמירה על קצב חילוף חומרים גבוה ותדלוק השרירים בזמן מאמץ.

5. מסייע בייצור ההורמונים ותורם לפוריות

תהליך הייצור של הורמוני הרבייה והפוריות בגופנו תלוי במידה רבה במצב האנרגטי שלו. כך למשל כאשר הגוף חש שהוא לא מוזן מספיק או כשהוא תחת לחץ רב ובמאמץ יתר – רמת ההפקה של הורומני המין בו, דוגמת אסטרוגן, טסטוסטרון ופרוגסטרון, צונחת. מצב זה יכול להוביל לבעיות שונות כגון מחזור לא סדיר אצל נשים, אי פוריות, שינויים במצב הרוח, תפקוד מיני לקוי ועוד. לכן כדאי לדעת שכאשר רמות ה-AMPK בגוף תקינות, והאנזים חש שהגוף מוזן היטב ונמצא במצב בטוח – קל יותר להשיג להשיג איזון הורומונלי ולהימנע מן המצבים אלו, כך גם עולה מתוצאות של מחקר שפורסם בשנת 2015.

אנזים AMPK: בובות חייכניות של זרעים וביצית

6.  תורם לחיזוק מנגנון האוטופגיה שאחראי על חידוש תאי הגוף

אוטופגיה הוא מגנון שמתמודד עם הרס תאי הגוף ואחראי על פירוק מרכיבים תאים שאינם מתקפדים או שאינם נחוצים, בתהליך מבוקר ומדוד. ה-AMPK מסייע להתרחשות התהליך ההכרחי הזה, שמחליף אברונים הרוסים, מיטוכונדריה פגועה ועוד, במטרה לייצר תאים חדשים ובריאים. בדרך הזאת האנזים למעשה עוזר לגוף להימנע מהזדקנות ולהתמודד טוב יותר עם לחץ בצורה בריאה. לכן, כדי לסייע לגוף להגביר ולחזק את תהליך האוטופגיה, שהכרחי בזמן שהלחץ החימצוני והרדיקלים החופשיים גובים מחיר מתאי הגוף, מומלץ לעלות את רמת הייצור והפעילות של ה-AMPK כפי שיוסבר כעת.

3 השיטות היעילות ביותר להפעלת ה-AMPK

מה זה בעצם שיטות שמפעילות AMPK, אתם שואלים? באופן בסיסי, אלו פעולות שמעלות את רמת הקטבוליזם – התהליך הגופני שבו מולקולות מורכבות מתפרקות לכדי צורות פשוטות יותר המסייעות ליותר אנרגיה להשתחרר מהגוף - מן הצד השני מצמצמות את רמת האנבוליזם, התהליך המנוגד לקטבוליזם שבו נוצרות מולקולות מורכבות ומגבירות את אחסון האנרגיה. התהליך הזה גורם למעשה, כפי שכבר הסברנו, לכניסתו לפעולה של ה-AMPK, אך כדי שהוא יתרחש הגוף צריך תנאים מסוימים שאותם ניתן להשיג באמצעות השיטות הבאות:

1. אימונים בעצימות גבוהה

אימונים נמרצים בעצימות גבוהה הוכחו ככאלו שמסייעים להפעיל ולהמריץ את ה-AMPK. ההתעמלות וההקפדה על כושר גופני באמצעות אימונים שכאלה מסייעת לשמור על תאי הגוף וכלי הדם בריאים, בין היתר באמצעות העלאת רמות הייצור של חנקן חומצני בגוף – תרכובת הנחשבת למפעילה עיקרית של ה-AMPK. ישנו פה כמובן גם קשר גומלין, כי כאמור ככל שמינוני ה-AMPK בגוף גבוהים יותר והאנזים פעיל יותר, כך גם רמת האימונים ויכולת ניצול האנרגיה של הגוף גוברת. אם אתם רוצים להתחיל לסגל לעצמכם אימונים גופניים מן הסוג הזה, היכנסו לכתבה הבאה שבה תגלו 8 תרגילי כושר בשיטת טבטה, שהיא סוג של אימון הפוגות בעצימות גבוהה.

אנזים AMPK: אישה מתאמנת

2. יישום הגבלה קלורית/צום

דיאטות שכוללות הגבלה קלורית וצום הן חלק מהדרכים החזקות ביותר להגביר את פעילות ה-AMPK; זאת מכיוון שבמצבים שכאלו הורמון האדיפנונקטין מופרש מתאי השומן ומאותת על מצב אנרגטי נמוך – מה שישר מפעיל את האנזים המדובר ומגביר את רמתו. כמובן שדיאטות מהסוג הזה יש לבצע בצורה קפדנית שלא תסכן אתכם, ומומלץ להתייעץ לפני כן ברופא או במומחה תזונה, ובכל מקרה כדאי גם להכיר גם את שאר היתרונות הבריאותיים שיש בצום - ותוכלו לעשות זאת בעזרת הכתבה הבאה. כך או כך, יש לדעת שמן הצד השני אכילת יתר, צריכה גבוהה של סוכרים ועלייה ברמת האינסולין והשומן בדם – כל אלו מעכבים את פעילות ה-AMPK ובולמים אותה.

3. צריכת מאכלים נוגדי חמצון

אם דיאטות מהסוג שציינו מעלה לא באות בחשבון מבחינתכם, כדאי לדעת שבמחקרים שונים נמצא כי גם צריכת מאכלים עשירים בנוגדי חמצון, בייחוד כאלו הגדושים בפוליפנולים, עוזרת בהפעלת ה-AMPK. כך למשל, במחקר שפורסם בשנת 2016 נמצא שדרך הפעלת האנזים, הפוליפנולים מסייעים למעשה לגוף לווסת את האוטופגיה, להחליש את שגשוג החיידקים בגוף ולהאריך את תוחלת החיים.

מאכלים עשירים בפוליפנולים שיכולים לסייע להפעלת ה-AMPK בגופכם הם בין היתר:

  • ירקות כדוגמת ברוקולי, ארטישוק, בצל ושעועית ירוקה
  • פירות כדוגמת ענבים, רימונים, תפוחים ופירות יער למיניהם
  • תה ירוק
  • קפה
  • קקאו
  • שמן זית

מקור התמונות: canva.com

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.