maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 יתרונות בריאותיים של חיטת פריקה

 אמנם היא פחות מוכרת מדגנים אחרים, אבל הפריקה (Freekeh) כנראה נמצאת באזור המזרח התיכון כבר מימי התנ"ך, מה שהופך אותה לוותיקה במיוחד. היא עשויה מגרעיני חיטה ירוקה שטרם הבשילו ושעברו תהליך קלייה שמעניק להם את טעמם המעושן והייחודי. ניתן להשתמש בפריקה במתכונים שונים לא רק כי היא משדרגת אותם, אלא גם מכיוון שהיא מזון עשיר ובריא בעל שלל סגולות רפואיות חשובות. בכתבה הבאה תלמדו את כל מה שאתם צריכים לדעת על הפריקה, לרבות מהי בכלל ומהם יתרונותיה הרבים, ולבסוף תכירו מתכון פשוט טעים ובריא!

 

יתרונות בריאותיים של הפריקה: גרעיני חיטה ירוקה

מה זה פריקה?

גם אם טרם שמעתם עליה, דעו לכם שהחיטה הירוקה (המוכרת גם בשם "פריקה") מלווה אותנו מימים ימימה, ונפוצה באזורנו עוד מימי התנ"ך, בו היא מוזכרת גם בשמות "אביב" ו-"כרמל". הפריקה היא חיטה ירוקה ששיבוליה נקצרים בחודשי האביב, בטרם הבשילה לגמרי. היא מתאפיינת בטעם מעושן וזאת הודות לתהליך הקלייה שהיא עוברת לאחר הקציר. היא נפוצה מאוד במטבח הערבי, במיוחד בסוריה, מצרים ומדינות צפון אפריקה. לפריקה יתרונות תזונתיים רבים והיא מכילה חלבונים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים בכמויות גבוהות יותר מאשר חיטה רגילה. כמו כן, הקציר המוקדם גורם לכך שהיא מכילה ריכוז גלוטן נמוך בהרבה מדגנים אחרים, ואם חשבתם שזה הכל, בכתבה שלפניכם תוכלו ללמוד עוד על סגולותיו של המאכל הזה ולמה כדאי בהחלט להוסיף אותו לתפריט הקבוע שלכם.

1. טובה למערכת עיכול 

בדרך כלל, למערכת העיכול לא לוקח זמן רב מדי כדי ליידע אותנו שמשהו לא בסדר. קלקול קיבה, עצירות ועוד, כולם סימנים המעידים על בעיות כלשהן בפעילות המעיים, ולכן יש חשיבות רבה לצריכת סיבים תזונתיים שמאפשרים למערכת לחזור ולתפקד כשורה. הפריקה היא דגן העשיר בסיבים תזונתיים ופרוביוטיקה (חיידקים ידידותיים המסייעים לפעילות המעיים), ובכך תורמת לפעילות המעיים בפרט, ולבריאות מערכת העיכול בכלל. בנוסף, הפריקה נמצאה כמסייעת לטיפול בתסמונת המעי הרגיז, בעיה מתבטאת בין השאר בכאבי בטן, שלשולים ועצירויות, ונובעת כנראה משינויים בפעילות של שרירי דופן המעי, ושינוי בהרכב החיידקים "הטובים" שקיימים בו. הסיבים התזונתיים שבפריקה מאפשרים למערכת העיכול להתנקות ולחזור לתפקוד רגיל, וכמו כן, נמצא כי דגן זה מסייע להפחתת הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס, והרחבה לכך נציג בהמשך.

2. מקור עשיר של חלבון

חלבון הוא אחד מאבני הבניין של גוף האדם, והוא משמש לבניית וחיזוק שרירים, שיער וציפורניים, הפקת מולקולות חיוניות כמו חומצות ואנזימים, וכן חשוב לבריאות העור, העצמות ועוד. לכן, אם אתם רוצים לשמור על בריאות גופכם ותפקודו, חשוב מאוד שתצרכו חלבונים ותאכלו מאכלים המכילים אותם. דרך נהדרת לצרוך אותם היא בעזרת הפריקה, שב-100 גרם שלה ניתן למצוא כ-14 גרם חלבון, כמות הנחשבת לגבוהה ביחס לדגנים אחרים, וזוהי סיבה נוספת שהופכת את הגרגרים שלה למומלצים במיוחד.

3. מסייעת להגנה על העיניים 

עם השנים, ניתן להבחין לעיתים בירידה בתפקוד העיניים ובבריאותן, כשמחלות עיניים שונות כדוגמת ניוון מקולרי נוטות להתפתח בגילאים מתקדמים. למרבה המזל, ישנן דרכים לשמור על העיניים שלנו ולחזק אותן, כשאחת היעילות שבהן היא צריכה של קרוטנואידים, קבוצת פיגמנטים אורגניים המצויים בעיקר בעולם הצומח, שניחנים ביכולות מדהימות הקשורות לשמירה על העיניים, העור ואף המערכת החיסונית. אלו שנמצאים בפריקה נקראים זאקסנטין ולוטאין, וההוכחה לתרומתן לטיפול במחלות עיניים שונות כמו ניוון מקולרי נמצאה בממצאי מחקר משנת 2014. בשל כך, אם אתם רוצים לסייע לשמור על בריאות העיניים שלכם, הפריקה היא מאכל שכדאי לזכור!
יתרונות בריאותיים של הפריקה: עינה של אישה

4. עוזרת לשמור על רמת סוכר תקינה בדם 

צריכת מזון מעובד, ישיבה מרובה וחוסר בפעילות ספורטיבית, הם בין הגורמים לתופעת ההשמנה הקיצונית שמטרידה את העולם המערבי ושהובילה לעלייה באבחוני סוכרת מסוג 2. מסיבה זו ישנה חשיבות רבה לאיזון רמות הסוכרים בדם ולצריכה נבונה של מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך. למרבה המזל, הפריקה תסייע לכם להשגיח על שני אלו, וכתוצאה מכך גם תפחית את הסיכון לסבול מבעיות שונות הנובעות מרמות גבוהות של סוכר בדם ופוגמות באיברים כמו לב וכליות ואף בעצבים.

5. מסייעת לשמירה על משקל תקין

אתם ודאי יודעים שכדי לרדת במשקל, מומלץ לקצץ בצריכת פחמימות לא בריאות, כמו למשל דגנים מעובדים (לחם לבן, פסטה וכדומה), אך כמה מאיתנו באמת מסוגלים לעשות זאת? במקום להימנע לחלוטין מפחמימות שכאלו, אתם יכולים להחליף אותן בסוג בריא יותר, וכאן בדיוק נכנסת החיטה הירוקה לתמונה. היות ויש בה כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, שידועים בתחושת השובע שהם מעניקים, היא מסייעת בדחיית תחושת רעב – ובכך היא עוזרת לכל מי שחפץ בדיאטה, להתרחק מסכנות מתוקות שעלולות לגרום לו להשמין. 

6. תורמת לחיזוק השרירים

כאמור, הפריקה היא מקור מצוין לחלבונים שעוזרים בבניית הגוף, אך זו לא הסיבה היחידה לכך שהיא מועילה לשרירים שלנו. בנוסף לזה, היא מכילה חומצה גלוטמית, אשר מסונתזת בגופנו לחומר בשם גלוטמין, המסייע לחיזוק השריר ולהגברת הסיבולת שלו. אם חשבתם שמדובר ביתרון המשרת ספורטאים בלבד, חשוב לדעת ששרירים חזקים ובריאים נחוצים לנו בכל שלב בחיינו, זאת מכיוון שעם התקדמות הגיל, נוצר דלדול ברקמות השרירים בגופנו, מה שעלול לגרום לשלל בעיות בריאותיות כמו חולשה וקשיים בהליכה ובשמירה על שיווי משקל. כך שבין אם אתם עוסקים בפעילות גופנית או מתכננים לעשות זאת ובין אם אתם לא מתאמנים כלל, עליכם לשמור על בריאות וסיבולת השרירים, ודרך נהדרת לעשות זאת היא בעזרת הפריקה.

יתרונות בריאותיים של הפריקה: גבר מציג שרירים

7. עוזרת למנוע סרטן

הידעתם שמזונות שעשירים בסיבים תזונתיים עשויים לסייע להפחתת הסיכון ללקות בסוגי סרטן שונים? צריכה של סיבים תזונתיים באופן קבוע עשויה לצמצם במידה לא מבוטלת את הסיכון לחלות בסרטן, במיוחד סרטן המעי. במחקרים שונים כמו זה מ-2016 אף נמצא כי לסיבים תזונתיים שבדגנים יש יעילות מסוימת במלחמה בסרטן השד. כאמור, חיטה ירוקה היא מקור מצוין לסיבים תזונתיים, כאשר ב-100 גרם ממנה יש 12.9 גרם סיבים תזונתיים, לעומת כמות זהה של קינואה המכילה 7 גרם, ושל אורז לבן – רק 0.4 גרם.

8. עוזרת לצמצם את הסיכון למחלות לב

הפריקה היא מזון-על ויש לה כאמור לא מעט יתרונות בריאותיים, ביניהם גם צמצום הסכנה ללקות במחלות לב שונות. העובדה שהפריקה לא עוברת עיבוד עוזרת לשמור על ערכיה התזונתיים ועל ריכוז הוויטמינים והמינרליים שבה, ובכך היא הופכת אותה ליעילה לשמירה על תפקוד הלב. בנוסף, היא עשירה בחומצות שומן בלתי רוויות ובסיבים תזונתיים מסיסים המסייעים להפחתת רמות הכולסטרול הרע, ובכך היא עוזרת לשמור על בריאות הלב ומערכת כלי הדם.

יתרונות בריאותיים של הפריקה: פיסות עץ בצורת לב

9. מסייעת למניעת אנמיה

ברזל הוא אחד המינרלים הנפוצים ביותר בגוף האדם, והוא חיוני עבור תהליכים שונים כמו הובלת חמצן לרקמות, חיזוק מערכת החיסון והפקת אנרגיה מהמזון. ב-100 גרם חיטה ירוקה אפשר למצוא 3.5 מיליגרם ברזל, ולמרות שישנם מקורות מזון אחרים המכילים כמות גבוהה יותר של ברזל, יתרונה של הפריקה טמון בכך שהיא אינה מעלה את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם, זאת בניגוד למאכלים אחרים שמומלצים לטיפול באנמיה, כמו בשר אדום.

מקור התמונה: Wribln

מתכון לתבשיל פריקה ועשבי תיבול

הפריקה קיים כבר שנים ארוכות ואפילו מאוזכר בספרי התורה, אך הוא לא מאכל שרבים מאיתנו מכירים או אוכלים באופן קבוע. המצב הזה השתנה לאחרונה בזכות כיכובו בתוכניות בישול שונות, ואם גם אתם הסתקרנתם לגבי אופן הכנתו, יש לנו את המתכון המושלם בשבילכם! כל מה שצריך זה כוס פריקה גרוסה, מספר עשבי תיבול ורכיבים בסיסיים שיש בכל בית, והארוחה שלכם כמעט מוכנה. בעוד פחות מחצי שעה תוכלו להגיש למשפחה או לחברים שלכם מנה בריאה, פשוטה ומיוחדת!

מתכון לתבשיל פריקה ועשבי תיבול מקור תמונה: www.foodnetwork.com
רכיבים לפריקה ועשבי תיבול:
פריקה - כוס (גרוסה)
בצל סגול - ½ כוס (קצוץ)
בזיליקום - 2 כפות (קצוץ)
שמיר - 2 כפות (קצוץ)
פטרוזיליה - 2 כפות (קצוצה)
שמן זית - 2 כפות
מלח - לפי הטעם
פלפל שחור - לפי הטעם
מיץ לימון - 2 כפות
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו