print header

מה צריך ולא צריך להדאיג אתכם בקשר לילדיכם – על פי פסיכולוגית ילדים

  כנראה שלזוג הורים לפני 100 שנה לא היו את אותן החששות שיש לנו כיום, וככל שהמודעות שלנו לנושא של חינוך והשפעתו על המשך החיים עולה, כך גם מתגברות החרדות שלנו כהורים בנוגע להווה ולעתיד של ילדינו. אנחנו מוצפים במידע שמטרתו לעזור לנו לדעת איך לגדל ילדים בריאים ומאושרים, אך צריך לדעת להבדיל בין הדברים המהותיים באמת לבין הדברים שמהם ניתן קצת להרפות. ד"ר פרנסין זלצר היא פסיכולוגית ואמא לשניים, וגם לה יש חששות בנוגע לגידול ילדיה כמו שיש לכל הורה, אך עם זאת, כאשת מקצוע היא מבינה מה באמת משפיע על הילדות והעתיד של ילדיה, וכן על הנפש שלה כאמא, ויש לה כמה עצות לחלוק איתכם על פי ניסיונה. לפניכם 5 דברים שלא צריכים להדאיג אתכם בקשר לילדיכם ועוד 4 נושאים שעליהם כן כדאי לשים דגש כדי לגדל ילדים מאושרים ובריאים.
 
עצות מפסיכולוגית לגידול ילדים: ילד שוכב בתוך ערימת עלים

5 דברים שלא צריכים להדאיג אתכם בקשר לילדיכם

1. להיות עם ילדיכם כל הזמן

פרנסין היא אמא עובדת, ולא תמיד יוצא לה לבלות יום שלם עם ילדיה, אך בהחלט חשוב לה שכשהיא איתם, היא תבלה איתם זמן איכותי. בין שיוצא לה להיות עם ילדיה במשך שעה אחת ובין שהיא איתם במשך יום שלם, היא מגיבה לכל הצרכים שלהם ולא מתעלמת מהם; היא מספקת להם תשומת לב ועוזרת להם לתקן את ההתנהגויות הבעייתיות שלהם כדי שיהיו מוצלחים בעתיד.
 
במהלך ימי עבודה, הילדים שלה נמצאים עם מישהו שמטפל בהם ושעוזר ללמד את ילדיה איך להסתגל לשינויים, ולטענתה זה דבר חשוב מאוד. היא אומרת שאפילו אם אתם יכולים להיות עם ילדיכם 24/7, מומלץ שגם אתם וגם בני הזוג שלכם תתנו לילדיכם להיות לפעמים בלעדיכם, כדי שילמדו להיות עצמאיים. לכן היא מזמינה את סבתא שתשב איתם לפעמים, זאת גם כדי לזכות במעט זמן שתוכל להקדיש לעצמה – זה חשוב בשביל הבריאות הנפשית שלה ושל כל הורה בעולם.

2. אם הם מגיעים לאבני הדרך המקובלות בהתפתחותם

ילדים מגיעים לאבני דרך לאו דווקא בגיל שבו כולם אומרים שהם צריכים, אלא מתי שהם מוכנים. אמנם יש טווח מקובל להגעה אל אותן נקודות ציון חשובות, וכן הגדרות שמעידות על עיכוב בהתפתחות, אך עמיתה לעבודה של ד"ר פרנסין, ד"ר ג'קלין שליסקי (אמא לילדה בת 4 וילד בן שנתיים), אמרה לה שהיא תמיד רואה הורים משווים את ילדיהם לילדים של אחרים, והעצה שלה היא להפסיק לעשות זאת: "כל ילד לומד ומתפתח בקצב שלו, לכן התרכזו בהשוואה של ילדיכם לעצמם ולא לאחרים – אם הם מתקדמים מדי יום, מדי שבוע ומדי חודש, זה מה שחשוב".
 
אם אכן יש לכם חששות, דברו עליהן עם רופא הילדים במקום עם הורים אחרים ברשתות החברתיות. רופא הילדים הוא המומחה שעליו אתם צריכים לסמוך, ואם זה לא כך במקרה שלכם - אז כדאי שתמצאו רופא חדש. בנוסף, אל תדאגו אם גיליתם עיכוב התפתחותי כזה או אחר אצל ילדיכם; שירותים מיוחדים שמטרתם לטפל בבעיות שכאלה הם יעילים מאוד, ואם רופא הילדים ממליץ שתיגשו למומחה או להערכה, מומלץ לעשות זאת - ככל שמזהים את הבעיה מוקדם יותר ומטפלים בה בזמן כך יש סיכוי גבוה יותר לפתור אותה.
עצות מפסיכולוגית לגידול ילדים: ילדה מחזיקה עלה מול פניה

3. אם השגרה של ילדיכם משתנה

ד"ר פרנסין מתוודה ואומרת שילדיה נשארים ערים עד מאוחר בחגים ולפעמים מדלגים על שנת הצהריים כדי לעסוק בפעילות מהנה, וזה בסדר גמור. הורים רבים חושבים שהם צריכים לדבוק בשגרה קבועה ולא מתפשרת או שילדיהם "ישתבשו", וזו לא מחשבה נכונה; כמובן שאין ספק בכך שילדים משגשגים בשגרה ושיש יתרונות רבים בכך שהם יודעים בדיוק למה לצפות בכל יום, אך שינויים בלוח הזמנים לא יהרסו לכם את הילדים.
 
יתכן שתהיה עכבה מסוימת או התנהגות שתעדיפו שלא לראות כשתנסו לחזור לשגרה שקבעתם, אך זה בסדר ונורמלי. לוח הזמנים יכול להיות קצת גמיש, אפשר לאמן מחדש את הילדים ללכת לישון בשעה קבועה ולהפסיק התנהגויות שליליות, אך גלידה לארוחת בוקר פעם בשנה ביום ההולדת זה דבר שילדיכם לא ישכחו לעולם ויהיו אסירי תודה לכם עליו לעד.

4. אם הילדים שלכם הם אכלנים בררניים

כל עוד רופא הילדים לא מודאג בנוגע למשקל או לבריאות שלהם, אין סיבה שתריבו עם ילדיכם על אוכל. ד"ר פרנסין מציעה לילדה שתי אפשרויות לארוחה: מה שכל המשפחה אוכלת או שאריות מארוחות קודמות שיש כרגע במקרר. אם הם רעבים הם יאכלו, ואם הם לא  - אז לא.
 
בנוסף, ד"ר פרנסין מציעה לנסות להציע ארוחה עם שתי אפשרויות או יותר בדרך הבאה: ארוחת ערב שכוללת חלבון, עמילן וירקות, ובה יש מנה אחת שהילדים מכירים ומנה אחרת חדשה, שהם פחות אוהבים או לא מכירים. זה מספק לילדים הזדמנות לנסות מזון חדש, אך בו זמנית הם לא מרגישים שהם חייבים לאכול אותו. זה גם מבטיח שבסופו של דבר הם יאכלו, משום שאתם מעניקים להם את האפשרות לבחור מזון שהם כבר מכירים. 
עצות מפסיכולוגית לגידול ילדים: ילד אוכל

5. אם הילדים שלכם יושבים קצת מול מסכים

כמו כל דבר אחר, גם זמן מול מסכים יכול להיות מועיל, אך במתינות – אל תתנו למסך להיות בייביסיטר שלכם. הרשו לילדיכם לצפות בטלוויזיה ודברו איתם במהלך הפרסומות על הדמויות שהם רואים ועל הנושא של הפרק שראו. אם הילדים משתמשים בסמארטפון, השתמשו באפליקציות לשליטה על התכנים והאפליקציות שיוכלו לגשת אליהםותוכלו גם להפעיל אפליקציה עם שעון עצר כך שברגע שהוא יצפצף - הילד ידע שהגיע הזמן להניח את הסמארטפון בצד.
 
זכרו שטאבלטים יכולים לשמש אתכם גם ככלי חינוכיבבתי ספר רבים ברחבי העולם אפילו מספקים טאבלטים לילדים שבהם הם יכולים להשתמש לביצוע משימות בכיתה, וזה גם כלי נהדר כדי להעסיק את הילדים בזמן נסיעה ברכב או בזמן שמחכים בתור לרופא. מה שחשוב זה לאו דווקא הזמן שהילדים שלכם מבלים מול הטאבלט, אלא התוכן שהם עוסקים בו. בעתיד הילדים שלכם יצטרכו ככל הנראה להשתמש בטכנולוגיות האלה באופן יומיומי, ולכן אל תחסכו אותם מהם רק כדי "להגן" עליהם מפניהם.

4 דברים שכן צריכים להדאיג אתכם בקשר לילדיכם

1. מי החברים של ילדיכם

עליכם ללמד את ילדיכם כיצד למצוא חברים טובים, וגם לשים לב לילדים שאליהם הם נקשרים בבית הספר. ארגנו מפגשים של הילדים יחד עם הורים אחרים ורשמו את ילדיכם לחוגים, ואחרי הפעילויות האלה דברו איתם ונסו להבין מי החברים שלהם. זה בסדר להציע לילדיכם לעשות דברים אחרת בפעם הבאה; למשל, אם הבחנתם בכך שהילד שלכם לא זכה לבחור בפעילויות יחד עם חברו, והם עשו רק את מה שהילד האחר רצה, שאלו את ילדכם מה הוא רצה לעשות, והציעו לו כיצד להתבטא בפעם הבאה כדי שגם הוא יוכל ליהנות בדרכו. דמו בפניי הילד את המצב הזה, כשהוא יגלם את עצמו ואתם תהיו החבר, וזה יעזור לו לפתח יכולת להביע את עצמו, את רצונותיו ואת הדברים שהוא מאמין בהם בפני אחרים.
 
ד"ר פרנסין אומרת שהיא מעודדת את בנה לעסוק בפעילויות בתחומים שמעניינים אותו, במקום בתחומים פופולריים יותר. תנו לילדיכם להיחשף לשלל פעילויות, אך תדחפו אותם לעסוק רק באלה שבאמת מהנות עבורם ולא מה שנראה לכם כיף או "נורמלי". זה ילמד את ילדיכם שהם לא צריכים תמיד ללכת אחרי כולם, ואם תרשמו אותם לחוגים ספציפיים בנושאים שמעניינים אותם, הם גם יכירו חברים אחרים עם תחומי עניין דומים לשלהם.
עצות מפסיכולוגית לגידול ילדים: ילד משחק עם ערימת עלים

2. אם הילד שלכם אדיב

ד"ר פרנסין מציינת שילדים הם לרוב לא רעים, אלא פועלים בצורה שאינה אדיבה משום שהם ראו או שמעו אחרים שמתנהגים בצורה שכזו; ילדים הם כמו ספוג - הם קולטים כל דבר ופועלים לפי מה שהבינו, אפילו בלי שאתם שמים לב. לכן היא תמיד מנסה ללמד את ילדיה להשתמש בשפה אדיבה, בעזרת משפטים כמו "כולם משחקים ביחד" או אפילו "חשוב להיות אדיב". היא גם מנהלת שיחות כנות איתם כשהיא מבחינה בילדים אחרים בסביבתם שמתנהגים בצורה נבזית, וחוקרת יחד איתם אפשרויות שיכולות להוביל לתוצאות חיוביות יותר.
 
למדו את ילדיכם אמפתיה; הילדים שלכם לא צריכים לחבב כל אחד, אך הם צריכים לדעת איך להיות אדיבים לכולם. חשוב מכך – הראו לילדיכם איך לעשות זאת בהתנהגותכם. אם אתם מזמינים את כל חבריהם ליום הולדת למשל, קבלו את פני כולם עם חיוך, אפילו אם הם לא משתפים איתכם פעולה. ד"ר פרנסין מספרת שכשהיא רואה עם ילדיה אדם שמתנהג בצורה לא ידידותית, היא מנסה לחקור איתם נקודות מבט אפשריות - האם למשל יכול להיות שעובר עליו יום רע.

3. אם אתם עושים את החלטות החינוך הנכונות עבור ילדיכם

המדדים לחינוך טוב משתנים כיום, וכך גם הציפיות של החברה מכל אחד ואחת מאיתנו. נראה שבתי הספר מכינים את הילדים יותר ללימודים באקדמיה מאשר לחיים בחברה, וכהורים אנחנו צריכים להתמודד עם שאלות כמו: האם אנחנו בוחרים לחנך את ילדינו בצורה הנכונה? האם צרפנו אותם למספיק חוגים? האם אנחנו צריכים לרשום אותם לבית ספר פרטי? האפשרויות הן אינסופיות והעתיד לוט בערפל.
 
בעוד שד"ר פרנסין לא יכולה להגיד לכם מה נכון ומה לא נכון עבור הילדים שלכם בנושא זה, היא יכולה בפה מלא להרגיע אתכם ולהגיד ששום החלטה שתעשו עבור ילדיכם אינה חקוקה בסלע. אם אתם חושבים שאתם דוחפים את ילדיכם יותר מדי להצלחה, נסו לקחת כמה צעדים אחורה ותראו מה קורה. אם אתם לא מרוצים מבית הספר או החוג שאליהם רשמתם את ילדיכם, ארגנו פגישה עם האנשים שמחנכים ומלמדים את ילדיכם או צרו שינויים. אם הילדים שלכם משתרכים אחרי שאר חבריהם בלימודים, גשו להערכה שתגלה האם הם מתמודדים עם בעיה מסוימת שמצריכה תשומת לב וטיפול ייחודי. הכדור נמצא במגרש שלכם בכל רגע נתון, ואין שיטה או גישה אחת שמתאימה לכולם בחינוך – מדובר תמיד בניסיון וטעייה, וזה טבעי ונורמלי.
עצות מפסיכולוגית לגידול ילדים: ילדה יושבת בתוך ערימת עלים

4. אם הילדים שלכם מאושרים

זה ברור ומובן שהילדים שלכם שמחים יותר כשהם משחקים מאשר כשהם עושים שיעורי בית, אך האם עמוק בתוכם הם אכן מאושרים? דבר שכזה מרגיש כאילו שהוא לא בשליטה של ההורים, אך במקום רק לדאוג לגביו, שאלו את ילדיכם איך הם מרגישים באופן יומיומי ואל תנסו להשכיח מהם צרות או לגרום להם להתעלם מתחושות רעות שעולות אצלם. חשוב יותר שתוודאו מה הילדים שלכם מרגישים ושתראו להם שאתם מקשיבים להם.
 
חשוב מאוד גם להבין שאם לדוגמה הילדים שלכם לחוצים מאוד לפני מבחן, זה עלול להיות סימן לבעיה גדולה יותר – כך גם אם למשל הם מביעים חששות בנוגע לנושאים אחרים, מהססים לעסוק בפעילויות שהיו יכולות להיות מהנות ו/או מתלוננים ללא הפסקה על תסמינים פיזיים כמו כאבי בטן או כאבי ראש שלא קשורים לבעיות רפואיות. אם זה המקרה, דברו איתם על רגשותיהם ונסו להבין מה שורש הבעיה. במקרה שמשהו מטריד אותם, הציעו להם דרך שבה יוכלו להפיג את החששות שלהם, ובהמשך בדקו שוב כיצד הם מרגישים. אם הילדים שלכם נאבקים ולא מצליחים להתמודד עם תחושותיהם, גשו לעזרה מקצועית ואל תדחו את העניין – בעיות שנראות לא מהותיות יכולות לגדול ולהתעצם בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו