maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 המזונות הבריאים ביותר שהיינו אוכלים אצל סבתא

הורים וילדים כאחד תמיד אוהבים  לבקר אצל סבא וסבתא וליהנות מהריחות והטעמים שיצאו מהמטבח ומלווים את הזיכרונות שלנו עד היום. למרות שהמתכונים של הסבתות והאימהות שלנו לא היו מתוחכמים או חדשניים, הם עזרו להם להישאר בריאים וחזקים גם בגילאים מבוגרים. מתברר שלמרות שמושגים כמו "אוכל אורגני" או "מזונות על" לא היו מוכרים באותה התקופה, כיום כבר אפשר לומר בוודאות שהתזונה שהסבתות שלנו התבססו עליה לא רק שהייתה טעימה, אלא בחלקה הגדול גם בריאה במיוחד. אז בדיוק כפי שתרופות סבתא הפכו לשם נרדף לעצות יעילות ובריאות במיוחד, גם תפריט סבתא הוא דבר שכדאי לכולנו לאמץ. הרשימה הבאה כוללת 10 מזונות שכולנו זוכרים מהפעמים בהן התארחנו בביתה של סבתא אשר כדאי מאוד לשוב ולשלב אותם בתפריט היומי שלנו גם כיום.
 
מזונות מומלצים מבית סבתא
Jessica Fiess-Hill
 
1. כרובית
 
את הכרובית הצליחו הסבתות שלנו לשלב בתפריט היומי באמצעות מגוון מאכלים טעימים כמו קציצות או פשטידת כרובית. בנוסף לטעמה הייחודי שמאפשר לה להשתלב במנות רבות, הכרובית מאפשרת לנו ליהנות מיתרונות בריאותיים רבים: הכרובית מכילה ברזל, ויטמינים מסוג B ו-C, אשלגן ונוגדי חימצון רבים המגנים על תאי גופנו מפני נזקי החשיפה לרדיקלים חופשיים, שאחראיים במידה לא מבוטלת לתחלואה בסוגי סרטן שונים ובמחלות לב. ניתן לצרוך כרובית חיה או מבושלת, ואם אתם מעוניינים לנסות לשדרג ולשלב אותה בדרכים יצירתיות, תוכלו להכין באמצעותה מרק, פירה ואפילו רוטב לפסטה. לחצו כאן על מנת להכיר 6 מתכונים יוצאי דופן לכרובית.
 
 
2. גבינת קוטג' ביתית
 
הפופולאריות של הקוטג' במטבח הישראלי הפכה אותו לחלק בלתי נפרד מארוחות הבוקר של רבים מאיתנו, ולא רק בזכות המרקם וטעמו הייחודי. ראשית, מדובר במקור נהדר לחלבון, שכן כוס אחת של קוטג' דל שומן מספקת לגופנו 28 גרם של חלבון, פי 2.5 יותר מאשר כוס יוגורט לבן. במקביל, הקוטג' מכיל גם ויטמין D, שהוא אחד מהחומרים החשובים ביותר לתפקודו התקין של גופנו. ויטמין זה מסייע בשמירה על רקמת העצם, השיניים והציפורניים, ובנוסף לכך תורם גם למניעת דיכאון. כדי ליהנות מטעם נהדר של קוטג' ממש כמו אצל הסבתות שלנו, תוכלו להכין את הקוטג' שלכם בעצמכם בבית:
 
מצרכים:
  • 1 ליטר חלב
  • ½2 כפות מיץ לימון
  • 2 כפות שמנת מתוקה
הכנה:
 
1. שפכו את החלב לסיר והביאו לרתיחה. 
 
2. לאחר שהחלב רתח, המתינו כ-2 דקות ואז הנמיכו את הלהבה.
 
3. הוסיפו לסיר את מיץ הלימון וערבבו בעדינות עד לשלב בו החלק המוצק ייפרד מהנוזלים. 
 
4. הניחו בד גאזה מעל לקערה עמוקה, והעבירו לתוכה את תכולת הסיר.
 
5. תפסו את הבד שלכם ב-4 קצוותיו וקשרו אותם על מנת לקבל חבילה סגורה.
 
6. סחטו היטב את החבילה מעל לקערה, ולאחר מכן הניחו מעליה חפץ כבד למשך כ-30 דקות או עד שהגבינה מתחילה להתקשות.
 
7. הוציאו את הגבינה מהבד, ופוררו אותה באמצעות כף לחתיכות קטנות.
 
8. הוסיפו את השמנת המתוקה וערבבו. אם אתם מעדיפים קוטג' רך יותר, ניתן להוסיף יותר שמנת מתוקה.
 
מזונות מומלצים מבית סבתא
 
3. בננות
 
אחד מהפירות שסבתא תמיד הייתה מציעה לנו בסיומו של כל ביקור הוא הבננה. למרות שבתור ילדים, בחלק גדול מהמקרים סירבנו להצעה, אין ספק שהפרי הצהוב הוא אחד הפירות המומלצים והבריאים ביותר. הכמות הרבה של הסיבים התזונתיים הופכת את הבננות למקור נהדר לאנרגיה, חומצת האמינו טריפטופן תורמת להפחתת מיגרנות ודיכאון, והשילוב בין האשלגן לסוכר משפר את יכולת הריכוז שלנו. אם אתם שומרים על משקלכם תוכלו לצרוך את הבננה כתחליף בריא וטעים לחטיפים בשעות אחר הצהריים, שיתרום לתחושת השובע שלכם ויעזרו לכם לשמור על עירנות.
 
4. שעועית לבנה
 
זוכרים את מרק השעועית הלבנה שהייתם אוכלים בימי החורף הקרים? אתם אולי לא יודעים זאת, אבל אתם קיבלתם שלל יתרונות בריאותיים חשובים כשעשיתם זאת, מכיוון שהשעועית הזו עשירה מאוד בברזל, סידן ואשלגן, היא מורידה את רמות הכולסטרול ואף מסייעת במקרים של בעיות עיכול. כיוון שכוס שעועית לבנה מספקת כמעט מחצית מכמות הסיבים התזונתיים הנדרשת לנו ליום, מרק שעועית לבנה יאפשר לכם להיות שבעים למשך שעות ארוכות וזהו גם מקור נהדר לחלבון טבעי.
 
מזונות מומלצים מבית סבתא
 
5. כרוב
 
כרוב הוא ירק נוסף ממשפחת המצליבים שעשיר בסידן, אשלגן וויטמינים מסוג A, B ו-C, ולאור העובדה שכוס של כרוב קצוץ מכילה רק 22 קלוריות, תוכלו ליהנות ממנו ללא רגשות אשם. בנוסף להורדת הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים, בדגש על סרטן המעי, צריכת כרוב תאפשר לכם גם ליהנות מתחושת שובע, שיפור פעילות מערכת העיכול והורדת רמות הכולסטרול הרע בדם. סבתות רבות היו משתמשות בכרוב לא רק לאכילה, אלא גם כתחבושת להורדת נפיחות, ואכן בזכות תכונות כמו הרגעת גירויים ושיכוך כאבים, מדובר בפתרון יעיל. 
 
6. אשכולית אדומה
 
טעמה המריר והקליפה העבה של האשכולית הופכים אותה לפרי שרבים מאיתנו מעדיפים להימנע ממנו, אך לאור יתרונותיה הבריאותיים הרבים, ייתכן שכדאי לכם לשקול את הדבר בשנית. אשכולית טרייה לצד ארוחת הבוקר תסייע לכם להוריד את רמות הכולסטרול בדם, להפחית את הסיכוי לחלות בסוכרת ולהגביר את ייצור האנזימים שאחראים על תהליך ניקוי הרעלים בגוף. בנוסף, הרמות הגבוהות של ויטמין C שאשכולית מכילה הופכים אותה לכלי עזר מצוין במקרי צינון ושפעת. חשוב לציין כי לאור השפעתה על חלק מהתרופות, יש להתייעץ עם רופא במידה ואתם נוטלים תרופות מסוימות באופן קבוע. 
 
מזונות מומלצים מבית סבתא
 
 
7. שזיפים מיובשים
 
העצה לצרוך שזיפים מיובשים מוכרת לרבים מאיתנו מימים בהם סבלנו מהתופעה הלא נעימה של עצירות, אך מתברר שזה רחוק מלהיות היתרון היחידי שלהם. שזיפים מיובשים הם מקור מצוין לאנתוציאנין, נוגד חמצון אנטי דלקתי שיכול לעזור להילחם בהשמנת יתר, סוכרת ואפילו מחלות לב. במקביל, לאור טעמם המתוק, ניתן להשתמש במחית שזיפים כתחליף לממתיקים המכילים "קלוריות ריקות", ולהוסיף שזיפים לשיבולת השועל, ליוגורט, לשייק הפירות ואפילו לעוגות.
 
8. תירס
 
תירס חם מתקשר אצלנו ללא מעט זיכרונות ילדות וגם אם עברו כמה שנים טובות מאז שנהניתם מטעמו של התירס, אין שום סיבה שלא תחזרו לעשות זאת. החומצה הפולית שבתירס חיונית לפעילותן התקינה של כדוריות הדם האדומות בגוף, בגרעיני קלח תירס אחד יש כ-30% מצריכת ויטמין B1 היומית המומלצת, שהוא הוויטמין שאחראי על מערכת העצבים והתפקוד הקוגניטיבי, ומשתתף גם בתהליך הפקת האנרגיה בגוף. כמו כן, התירס עשיר גם בוויטמין A, שחיוני לבריאות העיניים והעור, כמו גם בוויטמין E שהוא נוגד חמצון שנלחם ברדיקלים חופשיים. 
 
מזונות מומלצים מבית סבתא
9. בצל
 
הבצל מוכר לנו מאוד בזכות היותו חלק בלתי נפרד מ"ארגז" התרופות של סבתא למחלות חורף: ייבוש נזלת, שיעול, כאבי אוזניים ועוד. למרות שמדובר בירק בעל טעם דומיננטי וריח עז שלא כולנו אוהבים, כל סבתא יודעת שבשל כמויות הוויטמינים והמינרלים הרבים שמכילים סוגי הבצל השונים, זהו אחד הירקות השימושיים ביותר לפתרון מגוון רחב של בעיות רפואיות. תערובת הגופרית שבבצל מורידה את רמות הסוכר בדם, נוגדי החמצון מקטינים את הסיכוי להתפתחות סרטן המעי והשחלות, וחומצות האמינו מונעות התפתחות תאים המפרקים את רקמות העצם, ולכן מסייעות לחיזוק העצמות. בנוסף להוספת הבצל לסלטים, רבים אוהבים להשתמש בו במרקים, והמתכון הבא יאפשר לכם לשדרג את מרק הבצל המוכר של סבתא ולהפוך אותו לאמנות של ממש.
 
10. סלק
 
אחת המטלות שרבים מאיתנו קיבלנו בתור ילדים הייתה לעזור לסבתא לגלגל את כדורי הקובה העגולים שהצטרפו מאוחר יותר למרק סלק עשיר. הסלק מקשט מנות טעימות רבות כמו סלטים וקציצות, אבל עם השנים חלק גדול מאיתנו מגביל את עצמו לאכילתו רק לעיתים רחוקות. רובנו שמענו על יכולותיו לזרז את סילוק הרעלים מהגוף, אולם מדובר רק ביתרון אחד מיני רבים; הסלק מסייע לגופנו להילחם בזיהומים, עוזר לגוף לבנות תאים חדשים וכמו כן מהווה מקור מצוין לברזל ולוויטמין C, שהשילוב הייחודי ביניהם גורם לברזל להיספג טוב יותר בגוף. כיוון שרובנו חוטאים מפעם לפעם באכילת מזונות לא בריאים, הוספת הסלק לתפריט היומי היא חיונית מאוד, שכן הוא גם תורם לניקוי הכבד ומניעת הצטברות שומן בדם. על מנת ליהנות מתוספת נהדרת לכל מנה, תוכלו להכין פסטו סלק מעורר תאבון! המתכון הבא שמבוסס על סלק, שום ולימון, הוא תוספת של בריאות שתרצו להכניס למטבח שלכם באופן קבוע. 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: