maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

נשימה מודעת: רגיעה מיידית לגוף באופן טבעי

  בן אדם נושם בממוצע כ-20,000 נשימות ביום, וזהו תהליך אוטומטי שמתרחש מבלי שנחשוב עליו עוד מרגע הלידה. אך דעו לכם שכבר בימים עברו, מומחים ליוגה ומדיטציה המליצו לתלמידים שלהם לנשום כל חייהם בדרך מסוימת שהייתה נחשבת למועילה עבור הגוף, וכיום המדע מגלה שהם אכן צדקו – ישנו תהליך נשימתי שעוזר למנוע חרדות והפרעות שינה, ועקב כך גם הזדקנות מואצת של הגוף ומחלות רבות שתוקפות אותו בזמן שהוא חלש. היום אתם תלמדו כיצד לנשום בצורה נכונה ומודעת ב-3 דרכים שונות, ותגלו מה חשף המדע בנוגע למנהג הזה. אם תמיד רציתם להגיע לשלוות נפש אמיתית, אך לא התחברתם לשיטות רוחניות כמו יוגה או מדיטציה, נשימה מודעת בהחלט יכולה להיות דרך מומלצת  ומוכחת מדעית עבורכם לעשות זאת.
 
נשימה מודעת: אישה שואפת אוויר בטבע
 

מה קורה כשאנחנו נושמים באופן מודע?

לפי ד"ר ג'וזף מרקולה, מומחה לרפואה אלטרנטיבית שהופיע בשלל תוכניות אירוח בארה"ב, נשימה מודעת מפעילה את מערכת העצבים הפאראסימפתטית, אשר גורמת להאטה של קצב הלב ותהליכי העיכול, ועוזרת לגוף לחוות רוגע. רבים מאיתנו עוסקים בנשימה מודעת כבר במשך שנים מבלי לשים לב, אולם בדרך שאינה מועילה לגוף – אם אתם מעשנים, אתם כבר מבצעים נשימה מודעת מדי פעם במהלך היום, אולם במקום לנשום חמצן אתם מכניסים לגופכם ניקוטין רעיל. עבור מעשנים חשוב לדעת שאותה תחושת רוגע שמשרה הסיגריה מתקיימת בעצם בעיקר הודות לתהליך הנשימה המודעת, על כן זוהי יכולה להיות גם דרך מצוינת שתעזור לכם להפסיק לעשן כשעולה בכם החשק.

אז איך מבצעים נשימה מודעת שמועילה לגוף?

אף על פי שכולנו נושמים בצורה אוטומטית מבלי לחשוב על כך, רובנו לא מבצעים את הפעולה הזאת נכון, שכן אנו נושמים דרך החזה, מה שמספק לנו נשימה שטחית בלבד. באופן כללי, הדרך הנכונה לנשום בצורה מודעת הינה דרך הסרעפת שבבטן, שעל מנת להרגיל את הגוף לנשום דרכה באופן קבוע, עלינו לתרגל ראשית נשימה מודעת מדי יום.
 
במהלך הנשימה המודעת אתם שולטים בדפוס הנשימה שלכם באופן מלא, ויש לכך יתרונות רבים, ביניהם שליטה על תגובת "הילחם או ברח". המתחלפת לתגובה אחרת שזכתה לשם "תגובת הרגיעה", עליה כתב הקרדיולוג האמריקאי מאוניברסיטת הרווארד, ד"ר הרברט בנסון, ספר שלם בשנות ה-70. כשעוסקים בנשימה מודעת, אדם שנמצא במתח, חרדה ולחץ יכול להחליף את ה"רצון" של גופו "להילחם או לברוח" ברצון לנוח, להירגע ולעכל אוכל בצורה איטית ויעילה יותר. כך בעצם החרדה והלחץ נעלמים בעזרת נשימה בלבד ובדרך טבעית שמועילה לגוף.
נשימה מודעת: איש שואף אוויר תחת השמים הפתוחים
 

3 שיטות של נשימה מודעת לתרגול ולהפעלת תגובת הרגיעה של הגוף

שיטות הנשימה הבאות יעזרו לכם לנשום בצורה מודעת והן כולן מומלצות על ידי רופאים, במיוחד בזמן שאתם חווים התקף חרדה, אולם גם לביצוע יומיומי. בחרו את האחת שמתאימה לכם ותרגלו אותה במשך מספר דקות מדי יום, עד שגופכם יתרגל לנשימה דרך הסרעפת.

1. נשימה קוהרנטית

  • שבו על כיסא או על הרצפה עם גב ישר, או שכבו על מיטה, והניחו את כפות הידיים שלכם על הבטן.
  • שאפו אוויר דרך האף במשך 5 שניות ותנו לבטן להתרחב בזמן שאתם מכניסים אוויר לריאות.
  • עצרו לרגע.
  • נשפו אוויר החוצה דרך הפה במשך 6 שניות.
  • עשו זאת במשך 10-20 דקות מדי יום.

2. נשימת ליבה

  • שבו עם גב ישר על קצה של כיסא או על הרצפה.
  • הניחו את כפות הידיים שלכם על בטן.
  • קחו נשימה עמוקה דרך האף והישענו מעט לאחור, כך שהבטן שלכם תתרחב ככל יכולתה – שאפו כמה שיותר אוויר שאתם יכולים.
  • נשפו את האוויר החוצה דרך הפה בזמן שאתם נשענים קדימה ולוחצים על הבטן עם הרגליים – עשו זאת עד שיגמר לכם כל האוויר בריאות.
  • חזרו על כך 15-20 פעמים.
נשימה מודעת: אישה נמתחת קדימה על מזרן יוגה

3. טכניקת "הא!"

  • עמדו עם גב ישר, כשהידיים צמודות לגוף, המרפקים מכופפים ב-90 מעלות וכפות הידיים שלכם פונות כלפי מעלה.
  • שאפו כמה שיותר אוויר שאתם יכולים דרך האף, ובזמן שאתם שואפים דחפו את המרפקים לאחור, בזמן שכפות הידיים ממשיכות לפנות כלפי מעלה.
  • הוציאו אוויר במהירות דרך הפה בזמן שאתם צועקים "הא!" (Ha) ודוחפים את הידיים קדימה ומפנים את כפות הידיים מטה.
  • חזרו על כך 15-20 פעמים.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: