maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

ראיון מעורר השראה עם ג'ניס לנארד - מורה ליוגה בת 74

 רובנו נוהגים להרים גבה ברגע בו אנו רואים אדם שעושה משהו חריג לגילו או מעמדו וחוצה גבולות מקובלים. המזל של כולנו הוא שברגע שאותם פורצי דרך מצליחים בדרכם, הם הופכים להיות מקור להשראה לכולנו ומעודדים אותנו להתאמץ ולנוע קדימה בדיוק כמותם. אישה מיוחדת כזו היא ג'ניס לנארד בת ה-74 מארצות הברית, שבזכות הגישה שלה לחיים תגרום לכם לפקפק בכל מה שחשבתם עד היום על זקנה, בריאות ויכולת גופנית ונפשית. בראיון שנערך עמה היא מתעקשת שעם מעט נכונות ומאמץ, כולנו יכולים לעשות את מה שהיא עושה...
 
המורה ליוגה ופילאטיס ג'ניס לנארד
 

"אנשים תמיד מופתעים מאוד ממה שהם יכולים לעשות"...

ג'ניס לנארד היא אישה יוצאת דופן מבחינה חיצונית ופנימית. בגילה המתקדם היא נראית לא פחות ממדהים ואי אפשר להתעלם מכך שחלק מזה נובע גם מהפנימיות הקורנת שלה. לנארד היא מורה ליוגה, פילאטיס ובלט, ולמרות שעברה ניתוח להחלפת מפרק ירך לאחרונה היא ממשיכה ללמד כפי שהיא עושה ב-13 השנים האחרונות. תפיסת העולם של לנארד היא שזקנה איננה מחייבת אותנו לאבד את הגמישות, שיווי המשקל והחוזק שלנו ושאנשים בכל גיל צריכים להתוודע להנאה וליתרונות של פעילות גופנית.  
 
תפיסת העולם של לנארד כמורה, משתלבת באופן נפלא עם הדרך בה היא הגיעה להישגיה - המורה הוותיקה מאמינה כי ככל שנעשה משהו מתוך אהבה וחיבור ומבלי לדחוק את עצמנו לקצה, נוכל להתמיד ולהצטיין בו לאורך זמן. את הרומן שלה עם התעמלות ומחול היא החלה בגיל 8, כאשר אימה רשמה אותה לשיעורי בלט לאחר שראתה את בתה קופצת ורוקדת ברחבי הבית כל הזמן. זו הייתה יריית הפתיחה לקריירה ארוכת שנים של לנארד כרקדנית, שהתפתחה רק בגיל 60 "המאוחר" גם לתחום היוגה והפילאטיס, לאחר שזו התוודעה לשיטות והחליטה ללמד אותן. 
המורה ליוגה ופילאטיס ג'ניס לנארד
 

מה היתרונות של היוגה והפילאטיס לאנשים בגיל מבוגר?

"אני רואה אנשים רבים בגיל מבוגר שמתהלכים עם מקל הליכה וכאלה שאף אינם מסוגלים ללכת כלל, והסיבה שזה קורה היא בגלל שהם אינם זזים בכלל. הפעילות של היוגה והפילאטיס מניעה את השרירים שלך, שומרת עליהם ומאריכה אותם. גם מי שאיננו מסוגל למתוח את אבריו בצורה מסוימת, יכול להיעזר ברצועות כדי להשלים את התנועה, ואלו הדברים שגורמים למפרקים להשתחרר. אנשים לא מבינים איזה שינוי גדול ייצרו בחייהם אם יעשו את התרגילים האלה באופן יומיומי, גם התנועות הפשוטות ביותר יכולות לעזור מאוד ולהפוך אותם ליותר גמישים ורפויים. 
"גם אנשים צעירים ובריאים שחושבים שהם נמצאים בתנועה כל הזמן, צריכים להיעזר בשיטות ההתעמלות האלו, מכיוון שהליכה או ריצה אינם מניעים את הידיים, הרגליים והמפרקים באותה צורה שיוגה ופילאטיס עושים. אני לא חושבת שאנשים חייבים ללכת לשיעור מסודר, גם תרגול של 15 דקות ביום לבדם בבית, הוא התחלה טובה. אני מבטיחה שבסופו של דבר הם ירצו לעשות יותר ויותר, יבחינו בהבדל ולא ירצו להפסיק, אך הם חייבים להתחיל".  
 
לנארד איננה מאמינה בלדחוף את תלמידיה לקצה גבול יכולתם במהלך השיעורים שהיא מעבירה אלא מקפידה לשמור על זרימה, מתיחה ותנועתיות מתמדת של הגוף לאורך השעה בה היא מלמדת. היא גם נמנעת מלגשת לתלמידיה ולתקן את התנועות שלהם כפי שעושים מורים ומאמנים רבים, מכיוון שהיא חושבת שגופנו מודע למגבלותיו ושהתערבות כזאת עלולה להרע לו, מבחינתה עשייה מדורגת עדיפה על עשייה מוקצנת שמובילה בסוף לפציעה או ויתור.

כמה מתהליך ההזדקנות הוא גופני וכמה ממנו הוא מחשבתי לדעתך?

"אני יכולה להגיד מניסיוני שאנשים תמיד מופתעים מאוד ממה שהם יכולים לעשות. הם מגיעים לשיעור שלי בפעם הראשונה לאחר שלא עשו שום פעילות במשך כל חייהם ואני פשוט אומרת להם לצפות ולהצטרף כשהם יכולים, לעשות רק את מה שהם מסוגלים לעשות ולהימנע מלמתוח את גבולותיהם. ברגע שהם עושים זאת הם מגלים שהם אוהבים את זה ולומדים מזה. זה תמיד קל יותר לא לעשות כלום וככל שאנחנו מתבגרים יש לנו את התירוץ של הגיל לעשות פחות ופחות, אבל אפילו חצי שעה של מתיחות מניעה אותך ומשיגה תוצאות ואז אתה כבר לא רוצה להפסיק וזה הופך להרגל שאתה אוהב לעשות".
המורה ליוגה ופילאטיס ג'ניס לנארד

עברת ניתוח להחלפת מפרק הירך לאחרונה וחזרת לפעילות מהר מאוד לאחר מכן. למה את מייחסת את הניתוח ואת ההחלמה הזריזה?

"מפרק הירך שלי פשוט הזדקן אך אני לא הזדקנתי איתו. הרופא שלי ביקש ממני לא לעשות שום פעילות במשך שבועיים מלבד הליכה ונעניתי להוראותיו. אחרי שבועיים כבר חזרתי ללמד ובעזרת הפעילות הגופנית שאני מבצעת, הגמישות שהייתה לי לפני הניתוח נשארה גם אחריו".

למי שיש דלקת מפרקים או מצב רפואי אחר שמקשה עליו לבצע את חלק מהתרגילים שאת מלמדת, מה את ממליצה לעשות?

"אסור לכפות על הגוף שלנו לעשות משהו שהוא איננו מרגיש בנוח איתו, אך הדבר הכי חשוב הוא להמשיך להיות בתנועה. אל תשבו בחוסר מעש כל היום, גם אם אתם מסוגלים לבצע מתיחות קלות בלבד – עשו אותן. לאחר גיל 40 היכולות הגופניות שלנו מתחילות להתדרדר ולהצטמצם, אך לא תשמרו על גופכם בתנועה בכל סוג של פעילות שתבחרו, המצב יחמיר. גם אם אתם יוצאים לטיול רגלי עם חברים, יש בכך תועלת. אני ממליצה לאנשים תמיד להתנסות בדברים חדשים מכיוון שאלו בדיוק הדברים שגורמים לנו להרגיש שונה ומדרבנים אותנו לעשות יותר. כל מאמץ קטן יוצר שינוי גדול".
 
מקור התמונות: prevention
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: