maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 טיפים שכדאי לכם להכיר בנוגע לאוכל ושתייה במהלך טיסה

 האוכל המוגש לנו במטוסים הוא ללא ספק דבר ידוע לשמצה, כשניתן לספור על יד אחת את כל מי שאי פעם עלה על מטוס ולא התלונן בסופה על רמתה וטעמה של הארוחה שאכל. יחד עם זאת, צריך להודות בכך - רובנו ממשיכים לצרוך ולאכול מהמזון המוגש לנו במהלך הטיסה על ידי הדיילים, כי איזו עוד ברירה יש לנו? אנחנו נמצאים באוויר, הטיסה מתארכת לה, הרעב והשעמום מתחילים לחלחל, עד שבסופו של דבר הארוחה נדמית לנו לפתע כאפשרות קורצת ואטרקטיבית... אבל אם כבר אתם צורכים מהאוכל במטוס, או שותים מהשתייה המוגשת לכם, כדאי לכם מאוד להיות מודעים כיצד הכינו אותם, מאילו דברים מומלץ לכם לצרוך ומאילו להימנע. בדיוק לשם כך הכנו עבורכם רשימה של 9 עצות חשובות בכל הנוגע לאוכל ושתייה במטוסים.   

ארוחה במטוס
 

1. היו מודעים לכך שלא מדובר באוכל ביתי, אלא במזון תעשייתי לחלוטין

אם אי פעם שגיתם באשליות שהאוכל במטוס הוכן במטבח עילי של חברת התעופה, שם מבשלים עבורכם מיטב השפים, אז דעו כי מדובר באחיזת עיניים שאין לה שום קשר למציאות. האוכל במטוסים הוא תעשייתי ב-100% ומוכן במטבחי ענק הסמוכים לנמל התעופה ומשרתים חברות תעופה רבות במקביל. במטבחים הללו, שהמרכזיים והגדולים ביניהם נמצאים בשוויץ, גרמניה ודובאי, מוכנים מדי יום מאות אלפי מנות הנמכרות לעשרות חברות תעופה, כששוויה של התעשייה המשגשגת הזאת נושק ל-10 מיליארד אירו בכל שנה. האוכל עבור הטיסות מוכן ונארז על ידי עובדי הייצור והמכונות של המטבחים הללו, מועלה למטוס יחד עם כל 40,000 הפריטים הנוספים המועלים עליו מדי טיסה, ואז מחומם מחדש על ידי הדיילים והדיילות בתא הנוסעים עצמו.  

2. אל תסמכו על תווית ה"טרי" המוצמדת לאריזה – האוכל במטוס מבושל זמן רב מראש

מנות רבות המוגשות באוויר נושאות את המדבקה "טרי", אך דעו לכם שהאמת רחוקה מכך, ושהאוכל שלכם יכול לעבור דרך די ארוכה עד שהוא מגיע אל המגש המונח בפניכם. רוב המנות המוגשות במטוס מיוצרות זמן רב טרם הן מוגשות לנוסעים, כשבדרך כלל הארוחות מוכנות, באותם מטבחים עליהם דיברנו בסעיף הקודם, בין 12 ל-72 שעות טרם הטיסה.

הסלטים, הקינוחים, המאפים, סכו"ם הפלסטיק והמפיות המוגשים לכם בטיסה נארזים לאחר הכנתם ומונחים בתוך תאים שנועדו להם, עד שהם מועלים למטוס ממש טרם ההמראה. המנות החמות מוכנות בתוך סירים גדולים, ואז מועברות אל תוך מיכלי פלסטיק, מכוסות ברדיד אלומיניום ומקבלות "מכת קור" של 5 מעלות צלזיוס למשך כשעה וחצי. לאחר מכן הן נארזות בקופסאות מתכת גדולות עד שגם הן מועברות למטוס טרם המראתו.

מטבח תעשייתי

3. העדיפו תבשילי בשר ברוטב והימנעו ממנות פסטה ואורז

בסופו של דבר, כאשר הדיילים מגיעים אל השורה שלכם ומבקשים מכם לבחור בין מנת העוף לבקר, יש רק דרך אחת שתבטיחו לעצמכם מנה שלא תהיה יבשה או תפלה מדי: בררו אילו מהאפשרויות מכילה יותר רוטב. ההסבר פשוט: מנות של תבשילי בשר ברוטב, כמו גם מנות נוזליות כגון מרק או נזיד, הן האפשרויות הטובות ביותר כשאתם על המטוס, מכיוון שהן מלאות בטעמים עשירים ומתובלים, המפצים על טעמם הדל של שאר המנות המוגשות בטיסה.

כמו כן, העדיפו מנות הכוללות בתוכן עגבניות, פטריות או גבינת פרמזן, מרכיבים שהופכים את האוכל שלכם למעט יותר ערב לחך, בלי הצורך להוסיף לו יותר מדי מלח. מהצד השני, הימנעו ממנות המבוססות על אטריות, פסטה, אורז או מטוגנים, מכיוון שהן נוטות שלא לשמור על מרקמן האחיד כשהן מחוממות בשנית על הטיסה, והופכות לגוש גדול ולא טעים במיוחד.

4. אל תקנו כרטיס למחלקה ראשונה במחשבה שתקבלו אוכל טוב יותר

נוסעי המחלקה הראשונה נוהגים לחשוב שבניגוד לנעשה במחלקת התיירים, הם מקבלים את האוכל שלהם טרי ומבושל במקום, וזאת מכיוון שהוא מוגש להם בצלחות מהודרות ומסודרות, עם סכו"ם מתכת, לפעמים בליווי טקס צלחות משכנע למדי של הדיילים האדיבים. אך האמת היא שברוב המקרים זוהי רק אשליה, כי גם האוכל המוגש במחלקה הראשונה בושל והוכן על הקרקע, באותם מטבחים בדיוק בהם בושלו המנות המוגשות במחלקת התיירים.

השפים של חברות התעופה דואגים מבעוד מועד להכין מדריך פעולה מסודר עבור צוות המטוס, המציג ומלמד אותם כיצד להגיש את האוכל בצורה יותר משכנעת ומאירת עיניים, שתגרום לנוסע להאמין שהוא אכן מקבל מזון משובח. בנוסף, ישנו גם את עניין ההגשה עם סכו"ם מתכת, שהוכח כמשפיע באופן פסיכולוגי לחלוטין על טעמו של המזון. במחקרים שונים שנעשו בעניין, נמצא שאנשים שסעדו עם סכו"ם מתכת דירגו את איכות המנות שהוגשו להם כ-10% טוב יותר מאשר אנשים שסעדו את אותו המזון בדיוק באמצעות סכו"ם פלסטיק. כך לאשליה שהאוכל במחלקה הראשונה משובח יותר ישנו בסיס פסיכולוגי שחברות התעופה יודעות ומשתמשות בו, ולכן אין לכם טעם לרכוש כרטיס למחלקה הראשונה אם ברצונכם רק לאכול טוב יותר. 

ארוחה במחלקה ראשונה
 

5. הביאו מלח ופלפל מהבית כדי לתבל את הארוחה

עד עתה דיברנו על אותם גורמים חיצוניים, כדוגמת אופן הכנת המזון וחימומו מחדש, המובילים לטעמן הלא כל כך מוצלח של רוב המנות המוגשות לנו בטיסות, אבל דעו שהטעם הרע הוא לא בהכרח בגלל איכות האוכל המוגש לנו, אלא גם בעקבות התנאים הפיזיים בהם אנחנו נמצאים; בגובה של 30,000 רגל מעל פני הקרקע לחץ האוויר נמוך ביותר ורמת הלחות יורדת אל פחות מ-12%. כל אלו גורמים לאף שלנו להתייבש ולבלוטות הטעם שלנו להיות רדומות וחסרות תחושה, מה שהופך את כל העניין של הערכת איכותו האמיתית של המזון המוגש לנו למשימה מאתגרת.

במחקר שנערך בשנת 2010 נמצא כי כשאנו נמצאים על מטוס, היכולת שלנו להרגיש במליחות צונחת ב-30%, והיכולת לחוש מתיקות יורדת ב-20%, מאשר כשאנו על הקרקע. מכיוון שכך, בפעם הבא שאתם עולים לטיסה, הביאו עמכם בשקית או במלחיה קטנה מעט מלח ופלפל, ופזרו על הארוחה כדי להוסיף לה טעם ולפצות על מה שאובד בעקבות הפרשי הגבהים.

6. סרבו בעדינות להצעות הקפה והשתייה החמה של הדיילים

לחץ האוויר הדליל בתא הנוסעים במטוס גורם למים לרתוח בטמפרטורה של 90 מעלות בלבד, בניגוד ל-100 המעלות הדרושות לרתיחה על הקרקע, וכתוצאה מכך נפגם ברמה מסוימת טעמם של המשקאות החמים המוגשים לכם, והם הופכים להיות תפלים ולא טעימים במיוחד. בנוסף לכך, המים הנמזגים לתוך כוס הקפה או התה המוגשים לכם אינם תמיד מים מינרלים מבקבוקים, אלא מגיעים, במרבית המקרים, ממערכת המים של המטוס, שלא בהכרח מנקים אותה ביסודיות בין טיסה לטיסה, בעיקר אם זמני העצירה קצרים. לכן, אל תבנו יותר מדי על שתייה חמה במהלך הטיסה ונסו להימנע מכך ולסרב בנימוס לדיילים המסתובבים ברחבי המטוס ומציעים לכם אותה.

דיילת עם כוס משקה חם
 

7. הביאו עמכם מגבונים לחים ונגבו היטב את המגש המתקפל

זה אולי קצת מפתיע ומבהיל לשמוע את זה, אבל המגש המתקפל, הצמוד לגב הכיסא שלפניכם, נחשב למשטח המלוכלך והמזוהם ביותר על המטוס, כשיותר בקטריות חיות עליו מאשר על מושב האסלה שבשירותים. לצערנו חברות התעופה לא מקפידות לדאוג לניקיונו יתר על המידה, ולכן חשוב שתביאו עמכם לטיסה חבילת מגבונים לחים ותעבירו ניגוב הגון ויסודי למגש בטרם מוגשת לכם הארוחה עליו. כמו כן, הימנעו מלהניח עליו את הפריטים האישיים שלכם, ובטח ובטח שהמנעו מלהניח עליו כל פרט מזון שאתם עומדים להכניס לפיכם, בין שהוגש לכם במהלך הארוחה ובין שאחריה.

8. אם אתם לוגמים שתיה חריפה, עשו זאת בשלב מוקדם של הטיסה והעדיפו יינות תוססים

אם אתם נוהגים לשתות שתייה חריפה במטוס – בירות, יינות, ליקרים או כל דבר אחר המוצע על ידי הדיילים, המומחים ממליצים שתעשו זאת בשלב מוקדם של הטיסה, לפני שבלוטות הטעם שלכם יתייבשו עקב לחץ האוויר הגבוה. אם אתם נמנים בקרב האנשים שאוהבים ללגום יין בטיסה, דעו לכם שיינות שטעמם נחשב מעולה על הקרקע יכולים לאבד אותו לחלוטין בגובה הרב בו נמצא המטוס. לפיכך, כך ממליצים המומחים, בעת טיסה כדאי לכם להזמין יינות המיוצרים בגובה רב, כמו למשל יין המלבק הארגנטינאי, שמופק על הרים בגובה 1,500 מטר מעל פני הים, שם שורר לחץ אוויר דומה ללחץ השרוי בתא הנוסעים של המטוס.

שמפניה ויינות מבעבעים הם אפשרות מומלצת אף יותר לשתייה במטוס, מכיוון שמנגנון הפצת הטעם בהם הוא אחר מאשר זה שקיים ביינות הרגילים, והבועות התוססות שבהם עולות במעלה האף והפה ומאפשרות לגוף להרגיש בטעמם ובניחוחם למרות תנאי לחץ האוויר. בכל מקרה, חשוב לזכור שלחץ האוויר הנמוך השורר במטוס גורם לדילול הדם בגופנו, מה שעלול להוביל לכך שאחוזי האלכוהול שישררו בו עקב שתיית משקאות חריפים יהיה גבוה יותר באוויר מאשר על הקרקע, ולכן מומלץ מאוד להימנע אפילו מהפרזה קלה בשתיית אלכוהול על המטוס.

שמפניה מבעבעת

9. הימנעו מאכילה מרובה במטוס

בשורה התחתונה, למרות הרעב המכרסם בזמן טיסה ושלל הפיתויים שמציעים לכם הדיילים המסתובבים במטוס, מומלץ להימנע מאכילה מרובה בזמן הטיסה. זאת בעיקר מכיוון שהארוחות במטוס רחוקות מלהיות בריאות, כשכל פריט מזון בהם מכיל בסביבות 360-400 קלוריות, ובסך הכל ארוחה על המטוס היא תוספת של עוד 1,500 קלוריות לגופכם ומכילה שומנים, מלחים וסוכרים רבים אף יותר שהמנות הללו מכילות. בכל מקרה, עקב הפרשי הגבהים החדים ולחץ האוויר המשתנה, סביר להניח שתסיימו את הטיסה בתחושת נפיחות קלה, בעיקר ברגליים אך גם בבטן, ואכילת יתר תגרום לתחושת הנפיחות ואי הנעימות רק לגדול - לכן, חשוב שתמנעו מאכילה בלתי מבוקרת במטוס.

מקור התמונות: Pat GuineyAustrian AirlinesTravelingOtter

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: