print header

למדו כיצד להתמודד עם אנשים שמכבידים על מצב הרוח שלכם

 ישנם אנשים מסוימים שכל מפגש איתם נגמר בתחושה כללית של דכדוך ותשישות... יש המכנים אותם ערפדים רגשיים, הם גוררים אותנו לשיחות ארוכות ומייגעות על בעיותיהם, מתישים את נפשנו בקיטורים ומשרים עלינו אווירה של מלנכוליות - וכל זאת, כשהם לא מציעים לנו שום דבר בתמורה. רוב האנשים הללו לא עושים זאת בכוונה, והם אף עשויים להיות אנשים קרובים ואהובים כגון: קרובי משפחה, בן או בת הזוג, חברים, עמיתים לעבודה ועוד. מאחר שקיימת קרבה רגשית אליהם, אנו נדרשים למידה מסוימת של עדינות וזהירות, ותמרון רגיש בין טובתנו לטובתם. כדי לדעת איך לעשות זאת בהצלחה, קראו את המדריך הבא שיעזור לכם להבין כיצד להתמודד ביעילות עם אנשים שמזיקים לכם ולשגרת יומכם. 

הכירו את הטיפוסים שעלולים לדכא אתכם

1. הנרקיסיסט - המוטו שמוביל אותו הוא "אני קודם ואז אתה". אדם שכזה לא יפגין טיפה של אמפתיה או עניין בחייכם, ויאלץ אתכם לשים אותו ראשון בסדר העדיפויות. המטרה העיקרית שלו היא להטות את השיח לכיוונו, כדי לטפח את האגו שלו ולהכתיב את התנהלות המפגש ביניכם. 
 
2. הקדוש המעונה - אדם זה מאמין שכל בעיה שהוא חווה בחיים היא אשמתו של האחר. הוא נמנע מלקחת אחריות על חייו ולנסות להתמודד עם בעיות והוא נוטה להאשים את הזולת, לעתים אף לסחוט אותו רגשית. ההסבר להתנהגות זו ככל הנראה נטוע בתחושת מחסור באהבה והערכה, דבר שמוביל טיפוס שכזה לסחוט נחמה ותמיכה מהסביבה. 
 
3. השולט - אנשים שכאלה אוהבים להיות במוקד הכוח ולהפחיד במידה מסוימת את הזולת על ידי שימוש בשפה בוטה וקולנית, חלוקת פקודות וניסיון כוחני להשתלט על השיח. לרוב, האנשים האלה עושים זאת כדי לכסות על תחושה של חוסר ביטחון מהסביבה שלהם, ומתוך פחד להיות מוקטנים ומוחלשים על ידי אחרים.
 
גוזלי זמן: אישה מתעצבנת על חברתה
4. המלודרמטי - אדם שכזה צריך דרמה כדי להיות מאושר ולשגשג. הוא ישתדל למלא את חייו באירועים דרמטיים כדי למשוך תשומת לב, ואז יכניס אתכם לסחרור מייגע ומפרך של ההתמודדות. הרצון של אותו אדם לייצר דרמה נובע ככל הנראה מהצורך שלו לכסות על תחושת של ריקנות.
 
5. השיפוטי - סוג זה של אדם משתמש בשיפוטיות ארסית כדי להרגיש טוב יותר עם עצמו. הוא "אורב" ומחכה שתציגו נקודת תורפה כלשהי, ואז הוא משתמש בה כדי להקטין אתכם ולתת לכם הרגשה שאתם נחותים ממנו.
 
6. התמים - אנשים אלה אינם בעלי כוונות רעות - הם באמת צריכים את עזרתכם. זה יכול להיות בן משפחה שלא יודע להסתדר בעצמו או חבר שנשען עליכם קצת יותר מדי. מצד אחד, אתם עשויים להרגיש שלעזור לחברים טובים או משפחה זה דבר חשוב, אך יש גם לדעת לעשות זאת מבלי להתיש את עצמכם.

6 עצות זהב להתמודדות יעילה עם אנשים שמדכאים אתכם

1. הקציבו זמן:

לעתים, האנשים הכי קרובים אלינו הם אלה שמשפיעים לרעה על מצב הרוח שלנו. מצד אחד אנחנו רוצים לעזור להם, אך מנגד עומד הרצון לשמור על האנרגיה, הזמן ומצב הרוח שלנו ולא להיחשף לרגשות וסיפורים שליליים. לכן, הרשו לעצמכם להקציב זמן מוגבל שבו תספקו לאותו אדם אוזן קשבת. פרק הזמן הזה יכול לנוע בין 5 ל-15 דקות, בהן אתם ממקדים את תשומת ליבכם ומנסים לתת מענה. ברגע שחציתם את פרק הזמן שהקצבתם, הפסיקו את המפגש - כך תוכלו גם להרגיש שנתתם מעצמכם עבור אדם שחשוב לכם, אך גם קבעתם גבול שאותו אדם ייאלץ לעמוד בו. 
 
גוזלי זמן: איש מסתכל בשעון

2. השתמשו בשיטת "הסלע האפור":

הפגנה מוקצנת של רגשות עלולה לשמש כנגדנו כאשר מדובר במפגשים עם אנשים שנוטים לדכא אותנו וששואבים מאיתנו כוחות. תגובות רגשיות עלולות לשדר לאדם שמולכם שהוא הצליח לעורר בכם משהו, והתחושה הזו עלולה לשמש עבורו כדלק להמשך המפגש ביניכם, ולהחרפת תחושת הדכדוך שלכם. כדי להימנע מכך, השתדלו לשמור על אורך רוח וקור רוח, ואף אמנו את עצמכם לשקול את תגובותיכם כדי לשמור עליהן ניטרליות ופחות רגשיות. 

3. הקלילו את נושאי השיחה:

אחד הכללים החשובים במפגש עם אנשים שנוטים לדכא אתכם הוא לשמור על חיוביות של נושאי השיחה. אם אתם מרגישים שהשיחה ביניכם מתדרדרת למחוזות כבדים, שמשרים עליכם תחושה של דכדוך או לחץ, עשו כל שביכולתכם כדי לשנות את הנושא, והחליפו אותו בנושא אחר שהוא כללי, קליל וכיפי יותר. האנשים הללו לעתים נוטים - במודע או שלא במודע - לדון בנושאים כבדים או שליליים שיוצרים מחלוקת, והדבר עלול לגרום להתפתחות של ויכוח שבסופו אתם יוצאים מותשים נפשית ופיזית.

4. הקשיבו יותר, דברו פחות: 

אנשים שמדכאים אתכם נוטים להשתמש בכם כדי לפרוק מטענים שמכבידים על נפשם ורוחם. לכן, אם נקלעתם לשיחה עם אדם כזה שאין באפשרותכם לסיים אותה בדרך נעימה, השתדלו להימנע מלהוסיף לו סיבות להמשיך לפרוק עליכם את בעיותיו. מה הכוונה? תדמיינו שהשיחה ביניכם היא משל לספינה שצריכה להגיע ממקום א' למקום ב'. ככל שתוסיפו יותר משא לסיפון, ככה הספינה תאט את הקצב וזמן ההגעה שלה ליעד יתארך. באותה הרוח, אם תגיבו לדבריו, אתם עלולים לגרום לו להעלות רעיונות נוספים שיוסיפו נפח לשיחה ויעכבו את סיום המפגש ביניכם. על כן, עליכם להשתדל להימנע מלהגיב, ולהתמקד יותר בלהקשיב.
 
גוזלי זמן: אישה מקשיבה לחברה שלה

5. אל תישארו לבד במערכה:

אם נקלעתם בעל כורחכם למפגש עם אדם מדכא, ותשה רוחכם מלהכיל את סיפוריו המייגעים, נסו לצרף מספר אנשים לשיחה או לפתוח אותה לצד אדם נוסף. בדרך הזו אתם מאלצים את האדם המדכא לחלק את תשומת הלב שלו בין מספר אנשים, וכך היא לא מופנית רק אליכם. כמו כן, ההתמודדות כקבוצה היא הרבה יותר יעילה, כיוון שהיא מאפשרת לכם להתנגד בקלות יותר להשפעות השליליות, ולקחת לידיכם את בחירת נושאי השיחה וסדר העניינים.

6. שמרו על חיוביות:

כלל אצבע חשוב בכל מפגש עם אדם מדכא הוא לשמור על אופטימיות. המטרה של מרבית סוגי האנשים הללו היא להרגיש טוב יותר כלפי עצמם ולהיפטר מתחושה של נחיתות או ריקנות, וחלק מהדרכים שלהם לעשות זאת עלולות להיות לעתים פוגעניות. זוכרים את שיטת "הסלע האפור"? מעולה! אז יש לנו עוד שכבת הגנה עבורכם: הילחמו בשליליות שלהם על ידי שמירה חיוך והפגנת ראיית עולם אופטימית וחיובית. אם תעשו זאת, האנשים הללו יבינו בשלב כלשהו שהם לא ימצאו מזור לכאבם במחוזותיכם, וימשיכו הלאה. 
 
אחת השיטות היעילות שיסייעו לכם לשמור על איזון רגשי וישרו עליכם תחושת אופטימיות, היא לדאוג באופן שוטף לצרכים האישיים שלכם. השתדלו למלא את היום בשלל פעילויות שמטעינות אתכם ברגש חיובי - צפייה בסרט, פעילות ספורטיבית, קריאת ספרים, נגינה ועוד. כאשר תעשירו את יומכם באנרגיה חיובית, מצב הרוח שלכם יהיה עמיד יותר בפני "התקפות" של אנשים שגורמים לכם להרגיש עייפים ושליליים כלפי עצמכם והעולם. אם תתקשו לחשוב על פעילויות כאלה בעצמכם, אתם מוזמנים להכיר 19 דרכים קלות ומהירות לשיפור מצב הרוח.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.