maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 הכלים שיעזרו לכם לבנות את ההערכה העצמית שלכם מחדש

 הערכה עצמית היא מונח בפסיכולוגיה המתאר את ההערכה הרגשית על שוויו של האדם, שיש לאותו אדם על עצמו. בפשטות, הערכה עצמית היא התחושה הכללית או הרגשות שיש לנו לגבי הערך העצמי שלנו. הערכה עצמית נמוכה מושפעת ממערכות היחסים שיש לנו בחיים עם האנשים שסובבים אותנו ומגורמים נוספים כגון ילדות קשה, חוויות טראומטיות, כישלונות עבר קשים, ביקורת עצמית שלילית וחוסר שביעות רצון לגבי המראה והדימוי החיצוני, כאשר הפער הקיים הוא בין מי אנחנו היום לבין מי אנחנו חושבים שאנו צריכים להיות. באופן פרדוקסלי, רוב הסיבות להערכה עצמית נמוכה נובעות מהאופן שבו אחרים רואים או מתייחסים אלינו, אך הפתרון להעצמת הערך העצמי הוא משהו שצריך להגיע מבפנים החוצה ולא להיפך. למרות שבניית ההערכה העצמית היא לא משימה קלה, אתם יכולים ללמוד 10 כלים פשוטים שיעזרו לכם במסע אל עבר הערכה עצמית טובה הרבה יותר.
 
הערכה עצמית: גבר מדליק גפרור במערה
 

1. מצאו את שורש הבעיה

לזהות את הסיבה האמתית שמשפיעה על ההערכה העצמית שלכם הוא אחד הדברים החשובים ביותר שעליכם לעשות כדי לבנות אותה מחדש. ציינתי בתחילת הכתבה מספר סיבות שעלולות לגרום לחוסר הערכה עצמית ואולי אתם מזדהים עם אחת מהן. בעבר עבדתי עם הרבה אנשים שחולקים סיפורים על ההתנהגות של הוריהם ועל ההשפעה העצומה שהייתה להם על ההערכה העצמית שלהם. לא משנה אילו חוויות היו לכם או מאין הן נובעות, אני ממליץ בחום שתמצאו מישהו שיכול לתמוך בכם בתהליך הזיהוי וההתמודדות עם זה. במידת הצורך מצאו חבר, יועץ, מטפל או מישהו שלמד כיצד לסייע לחשוף ולטפל בטראומות שגרמו לכם לחוש הערכה עצמית נמוכה.

2. תראו את עצמכם כפי שאחרים רואים אתכם

ראו את עצמכם כפי שאחרים רואים אתכם, ודברו אל עצמכם כפי שאחרים מדברים אליכם. אני אסביר את עצמי; חשבו על האדם שאוהב אתכם הכי הרבה בעולם הזה ועכשיו קחו רגע, התרחקו מעצמכם ודמיינו שאתם עומדים בנעליו של אותו אדם ומסתכלים על עצמכם. לאחר מכן ענו על השאלות הבאות: למה אתם שמים לב בעצמכם? מה הם היו אומרים לכם? מה הם אוהבים בכם? מה הם רואים בכם? נסו את התרגיל הזה מספר פעמים מנקודת מבטם של אנשים שונים בחייכם, כאלו שאוהבים אתכם ללא תנאים.
הערכה עצמית: גבר מסתכל במשקפת
 

3. עשו את הכי טוב שאתם יכולים

אבא שלי דאג להגיד לי עוד בצעירותי, "תעשה את הטוב ביותר בכל יום" – עצה פשוטה שהיא לעתים קרובות העצה הטובה ביותר שאפשר לקבל. כאשר אתם תעשו כמיטב יכולתכם ותשקיעו מאמץ בכל יום בכל נדבך בחיים, אתם תתחילו להרגיש יותר טוב עם עצמכם. שימו לב, המאמץ הכי טוב שלכם עלול להשתנות מיום ליום, זה בסדר אם יום אחד לא יהיה טוב כמו היום הקודם. חשוב להזכיר לעצמכם שאתם עושים כמיטב יכולתכם עם מה שזמין לרשותכם באותו רגע נתון, באותו יום, באותו מצב, עם מסגרת הזמן, רמת המיומנות או הידע שלכם. אני משתדל לשאול את האנשים שאני עובד איתם (וגם את עצמי) אם הם עשו את הכי טוב שהם יכולים, אם התשובה חיובית אז אין עוד מה לעשות מפני שברגע שתעשו את הטוב ביותר, לא יהיו לכם חרטות ואו סיבות להרגיש רע עם עצמכם.

4. מצאו פעילויות שמעניקות לכם סיפוק

מילת המפתח כאן היא "סיפוק". מצאו פעילויות או דברים שמעניקים לכם תחושה עמוקה ומלאה של סיפוק ותכלית. לעתים קרובות אנו עוסקים בפעילויות או משקיעים ביחסים בין אישיים שגורמים לנו להרגיש ריקים או איומים כלפי עצמנו. אם אתם רוצים לשפר את ההערכה העצמית שלכם, הגיע הזמן שתתחילו להתמקד ולהשקיע זמן ומאמץ בדברים שעושים טוב לגוף ולנפש שלכם, ולעסוק בדברים שגורמים לכם להרגיש שלמים ומלאים. זהו את מה שמספק אתכם מבחינה נפשית (למשל, פתרון בעיה מורכבת או יצירת משהו חדש), רגשית (למשל, מפגש חברי או התנדבות), פיזית (למשל, פעילות גופנית או טיפול בגוף) ורוחנית (למשל, מדיטציה או תפילה). כאשר תעסקו בדברים שגורמים לכם להרגיש טוב יותר אתם תרגישו כי הערך העצמי שלכם מתחזק.
הערכה עצמית: אדם עם מצנח רחיפה באוויר

5. גבשו את הזהות שלכם והיו נאמנים לעצמכם

מודעות עצמית חשובה מאוד להצלחה בחיים ולהערכה העצמית שלכם. במקרים מסוימים, חוסר הערכה עצמית נובע מחוסר הידיעה מי אתם באמת ומה הערך שלכם. רבים מאיתנו השקיעו הרבה מאוד זמן בניסיונות להשתלב ולרצות אחרים, שלמעשה הם איבדו לחלוטין את הזהות שלהם. קחו רגע לבלות זמן עם עצמכם ולמדו להכיר אתכם מחדש; זהו את נקודות החוזק, הכישרונות שלכם, הכירו בערך שלכם, חשפו את התשוקות שלכם, הבינו את הערכים שלכם ומה חשוב לכם וחשבו על איך אתם רוצים לתרום לעולם.

6. קבלו את עצמכם והפסיקו עם הביקורת העצמית השלילית

כולנו רוצים שיקבלו אותנו כפי שאנחנו, אבל בראש ובראשונה עלינו לקבל את עצמנו. דעו שלא משנה מה נאמר לכם, מה קרה בעבר, מה הם הדברים הפחות טובים שעשיתם או מה האתגרים שעמדתם מולם, אתם זה מי שאתם וזה די והותר. אל תשכחו שאתם עושים את הטוב ביותר שאתם יכולים עם הכלים שיש לכם. החשיבות של העיקרון הזה נובעת מהעבודה שרוב האמונות שלנו מגיעות מהסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו. המוח שלנו מאמין במה שאנחנו "אומרים" לו והסיפור שאותו אנחנו מריצים במוחנו שוב ושוב עלול להיות "טעות" שרק מחזקת את האמונה השלילית שלנו בעצמנו. אז נסו "לתפוס" את הסיפור השלילי בשנייה שהוא מופיע במחשבות שלכם והחליפו אותו באחד חיובי יותר, כך תצליחו לגבש מחדש את ההערכה העצמית הגבוהה שתשפר את איכות חייכם.
הערכה עצמית: אישה יושבת מול השמש

7. הפסיקו להתפשר בנוגע למי שאתם

כשאתם מציבים את הצרכים של הסובבים אתכם לפני הצרכים שלכם, אתם למעשה מורידים את ההערכה העצמית שלכם. שלא תבינו לא נכון, אני לא טוען שאתם לא צריכים לטפל ולדאוג לילדים שלכם, לבני הזוג, לעמוד בדרישות העבודה או להיות שם בשביל החברים שלכם, אתם פשוט צריכים לשים לב שאתם דואגים גם לעצמכם במקביל. לרוב אנחנו מתפשרים ומתאימים את עצמנו למצבים מסוימים כדי שנהיה מקובלים על ידי הסביבה, אך שיטת פעולה זו לא תמיד גורמת לנו להיות מרוצים ומאושרים. לכן, היו חזקים, אסרטיביים ועמדו על שלכם, הגיע הזמן שתזהו מה אתם צריכים ורוצים עבור החיים שלכם. החליטו אילו דברים חשובים לכם ותנו להם להיות ה"מצפן" שלכם. במקביל זהו את הגבולות שלכם ואת התחומים בהם אתם לא מוכנים להתפשר – אלו הכלים שיתנו לכם את ההדרכה הפנימית לעבר בניית הערכה עצמית חדשה וטובה יותר.

8. הסתכלו על הטוב שבכם

מחשבה מייצרת מציאות – אם תאמינו שאתם חסרי ערך או לא ראויים לאהבה אז אלו הדברים שילוו את חייכם, אך אם תאמינו שאתם בעלי ערך, יפים, אמיצים וחזקים אתם תחוו ותרגישו אותם בצורה משמעותית הרבה יותר לאורך חייכם. לעיתים קרובות, האנשים הסובלים מהערכה עצמית נמוכה נוהגים למצוא את מה שלא בסדר בהם – מן מסר שלילי שנמצא בתת מודע וגורם להם לראות רק את הפגמים והחסרונות שלהם. כדי לשנות זאת עליכם לגלות מחדש את כל הדברים הטובים שאתם עושים מבלי לשים לב. קחו יומן ולמשך מספר שבועות כתבו בו כל יום 3 דברים שאתם מעריכים או אוהבים בעצמכם - עם הזמן המוח שלכם יראה יותר את מה טוב בחייכם ופחות את מה שלא.
הערכה עצמית: אישה מחזיקה זיקוקים דולקים

9. מצאו את השבט שלכם

משום שההערכה העצמית שלנו מושפעת רבות מהיחסים עם הסובבים אותנו ואיך שהם מתייחסים אלינו, זה חשוב שנקיף את עצמנו באנשים בריאים, שמחים, מעודדים ותומכים. אני לא טוען שאתם צריכים ללכת ולמצוא קבוצת מעודדות שתלווה אתכם בכל רגע ותעודד אתכם בפעולות הקטנות, אלו חייבים להיות אנשים כנים ואמיתיים. מצאו את האנשים שיודעים מי אתם באמת, כאלו שיוכלו לדבר על הערך שאתם מביאים לחייהם, על הכישרונות שלכם, כאלו שישתפו אתכם בצורה חיובית במתרחש במעגל החברתי שלכם ויעניקו ביקורת בונה שתאפשר לכם לבנות את עצמכם ואת אופן ההתנהגות שלכם מחדש בהתאם.

10. קחו סיכונים

יש מספר דרכים להפוך כישלונות להצלחות ויש אף עדויות חיות שיוכיחו לכם זאת: מייקל ג'ורדן שלא התקבל לקבוצת הכדורסל של בית הספר שלו, סטיבן שפילברג שנדחה על ידי בית ספר לקולנוע שלוש פעמים ואופרה ווינפרי שנאמר לה כי היא לא אמורה להופיע בטלוויזיה. למרבה המזל הם לא התייאשו ומסיפורם ניתן ללמוד שלקיחת סיכונים וכישלונות הם כלים חשובים שיעזרו לכם לשפר את ההערכה העצמית שלכם. אם לא תיקחו סיכונים לעולם לא תדעו מה היה יכול לקרות ותמשיכו להישאר במציאות הנוכחית. ככל שתנסו יותר ככה תחשפו את עצמכם להרבה דברים שיחזקו אתכם ואת ההערכה העצמית שלכם.
מקור: צחי גלבוע
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו