maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 מיתוסים שחשבתם שאתם יודעים על תזונה והגיע הזמן לנפץ אותם

מה בריא יותר, סוכר לבן או סוכר חום? מרגרינה או חמאה? והאם קטשופ מזיק כפי שטוענים רבים? טענות כאלה ואחרות עולות שוב ושוב במקרים רבים, ולפעמים אנשים בטוחים שיש גרעין מסוים של אמת מאחוריהן וממהרים לשנות את תזונתם בהתאם, אך לפני שאתם ממהרים לאמץ את הרעיונות האלה, לפניכם 12 מיתוסים נפוצים על מאכלים שהגיע הזמן לחקור לעומק ולדעת את האמת שמאחוריהם.
 
מיתוסים על מאכלים
 

מיתוס 1: לחם לבן משמין ולא מועיל לגוף - לא נכון

רבים טוענים כי צריכה של לחם לבן יכולה לגרום לנפיחות, לאלרגיות ובעיקר להשמנה, אולם כל לחם לבן רגיל פרוס שנמכר בחנויות המזון מכיל ויטמינים ומינרלים שהגוף צריך ובסקירה שנערכה על ידי הקרן הבריטית לתזונה ב-2012, נמצא כי אין ראיות מדעיות שקובעות כי לחם לבן גורם לנפיחות ובעיות עיכול. כמו כן, למרות שבזמן תהליך הטחינה הקמח מאבד כמה חומרים מזינים, על פי סקר התזונה האמריקני, פרוסת לחם לבן מספקת כ-7% מהצריכה היומית המומלצת של חלבון ונתרן, כ-6% מהצריכה היומית המומלצת של סלניום ומנגן וכ-5% מהצריכה היומית המומלצת של סידן וברזל. זוהי אמנם כמות נמוכה יותר בהשוואה לסוגי לחם אחרים, אך היא מעידה על כך שהלחם הלבן אינו רק "פחמימות ריקות" כפי שרבים חושבים. יחד עם זאת ראוי לציין שלחם לבן קושר מחקרית לבעיות בריאותיות אחרות, ולכן מומלץ שלא לצרוך אותו בכמויות גבוהות ללא קשר להשפעתו על המשקל שלכם ביחס ללחמים אחרים.
 

מיתוס 2: רטבים דיאטטיים הם הרבה יותר בריאים מרטבים רגילים - לא נכון

כשמדובר במוצרי חלב או בבשר, בהחלט אפשר לומר שככל שהם מכילים פחות שומן הם גם בריאים יותר, אולם אין זה המצב כשמדברים על רטבים. אם אתם מנסים לרדת במשקל, החלפת הרוטב הקבוע שלכם ברוטב דיאטטי או נטול שומן אמנם תחסוך לכם כ-100 קלוריות (ל-2 כפות), אך מחקרים עדכניים מראים כי ללא אחוזי שומן ברוטב של הסלט שלכם וללא חומצות שומן מסוימות שהוא מכיל, למערכת העיכול יהיה קשה לספוג את כל החומרים המזינים שבמזון. במקרה הזה, המינון הוא החלק החשוב ביותר; 2 כפות של רוטב עבור כל מנת סלט יספקו לכם טעם נהדר וגם יעשירו את גופכם בוויטמינים ובמינרלים הנחוצים לו. בכתבה הבאה תמצאו 8 שמנים שונים שמסייעים לתפקוד של מספר מערכות בגוף וגם מהווים בסיס מצוין לרוטב בריא ומזין.
מיתוסים על מאכלים

מיתוס 3: תפוחי אדמה גורמים להשמנה ופוגעים בדיאטה - לא נכון

בניגוד למה שרבים חושבים, אכילה של תפוחי אדמה לא תורמת באופן ישיר להשמנה כל עוד לא אוכלים אותם מטוגנים בשמן עמוק, עם חמאה, שמנת חמוצה או גבינה. מעבר לכך, מבחינה תזונתי, תפוחי אדמה מבושלים הם מזון נהדר לדיאטה מכיוון שהם מכילים כמות רבה של סיבים תזונתיים וויטמינים, ולמעשה תפוחי אדמה מבושלים הם מהמאכלים שמספקים את האנרגיה הרבה ביותר לגוף.

מיתוס 4: אורז לבן גורם להשמנה - לא נכון

אורז לבן, שנחשב לפחמימה מורכבת, הוא מרכיב מזון מרכזי מאוד עבור חלק ניכר מאוכלוסיית העולם. מחקרים מצאו כי ילדים שצרכו אורז כחלק עיקרי מהתזונה היומיומית שלהם צרכו פחות שומן ושומן רווי מאשר ילדים אחרים שצרכו אורז לעיתים רחוקות יותר. בנוסף הממצאים מראים כי ילדים שאכלו אורז השיגו תוצאות טובות יותר בנתוני ספירת הדם שלהם מאשר ילדים שלא צרכו אורז כלל. הסיבה לכך היא שבדומה ללחם הלבן, תהליך הכנת האורז אמנם גורם לו לאבד ויטמינים ומינרלים רבים, אך הוא עדיין מספק לנו כמות נכבדה של חומרים מזינים. בשורה התחתונה, ממצאי המחקר מפריכים את המיתוס ומציינים במסקנותיו שההפך הוא הנכון, ולמעשה במינון נכון אורז לבן תורם לדיאטה.
מיתוסים על מאכלים

 

מיתוס 5: בישול בשמן זית גורם לו לאבד את יתרונותיו הבריאותיים - לא נכון

גם במקרה הזה מדובר במיתוס מכיוון ששמן זית איכותי יכול לסבול חום מבלי לאבד מהיתרונות הבריאותיים שבו, כל עוד הוא לא מתחמם עד לנקודה בה הוא נשרף ומעלה עשן (בין 190° ל-242°). באופן דומה גם שמן זית כתית מסוגל לספוג חום מבלי לאבד מהערכים התזונתיים שלו (נקודת העשן שלו היא ב-190°). חומצת שומן חד בלתי-רווי, כמו החומצה האולאית שנמצאת בשמן הזית, לא מתאדה בחום, וגם זני הזיתים מהם עשוי השמן יכולים לעמוד בפני תהליכי בישול הכוללים חום. הדבר החשוב יותר הוא הדרך שבה אתם מאחסנים את השמן מכיוון שחום, אור ואוויר משפיעים עליו לרעה. לכן יש לאחסן אותו בטמפרטורת החדר בתוך ארון ולהשתמש בו למשך חצי שנה מרגע הפתיחה.

מיתוס 6: סוכר חום בריא יותר מסוכר לבן - לא נכון

סוכר חום וסוכר לבן מכילים בערך את אותה כמות קלוריות (373 קלוריות ל-100 גרם סוכר חום, לעומת 396 קלוריות בסוכר לבן). אמנם דבשה וסוכר חום מכילים חומרים מזינים וחיוניים יותר משניתן למצוא בסוכר הלבן, אך עם זאת, ההבדל בכמות החומרים האלה הוא כל כך זניח וממילא לא משנה דבר מבחינת הצריכה היומית המומלצת של ויטמינים ומינרלים שונים, מה שאומר שבהחלט מדובר במיתוס.
מיתוסים על מאכלים

מיתוס 7: ירקות ופירות טריים עדיפים ובריאים יותר מאשר ירקות ופירות קפואים - לא נכון

רבים מאמינים שפירות וירקות קפואים או משומרים הם הרבה פחות מזינים מאשר פירות וירקות טריים, אך למעשה מדובר במיתוס. דווקא המזונות הטריים, שעוברים מרחקים ארוכים מהרגע בו הם נקטפים ועד הרגע בו הם מוכנים על המדפים בחנויות המזון, מאבדים מהערכים התזונתיים שלהם ואנזימים רבים משתחררים מהם במהלך המשלוח והאחסון. במחקר שנערך באוניברסיטת אילינוי נמצא כי בשעועית קפואה למשל, היו פי 2 יותר ויטמין C מאשר הכמות שנמצאה בשעועית שנרכשה בחנות מזון. כלומר, משום שפירות וירקות שמיועדים לשימור מוקפאים מיד לאחר קטיפתם, הם שומרים טוב יותר על הוויטמינים והמינרלים שבהם.

מיתוס 8: כדאי להימנע מאכילת קינוחים ועוגות בכל דיאטה - לא נכון

דיאטות רבות אוסרות ומגבילות אותנו בצריכה של עוגות, עוגיות וקינוחים שונים שמכילים פחמימות, אולם ממצאי מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב מעידים על כך שצריכת קינוחי פחמימות, כמו למשל עוגת שוקולד, בשעות הבוקר יכולה לסייע לכם להוריד במשקל ואף תעזור לכם לשמור עליו. אם בחנתם לאחרונה אפשרויות שונות לדיאטות, הכתבה הבאה תעזור לכם לקבל מידע נוסף הנוגע לבריאות שלכם ושל יקיריכם, וגם תגרום לכם להרגיש טוב יותר כשאתם אוכלים פרוסה של עוגת שוקולד, אפילו אם אתם בעיצומה של דיאטה.
מיתוסים על מאכלים

מיתוס 9: כל מיץ סחוט טרי הוא בריא - לא נכון 

רבים מאמינים ששתיית מיצים תספק להם את כל הערכים התזונתיים הנחוצים להם, אך למעשה בשיטת סחיטת המיצים יש בעיות רבות. בעזרת הכתבה הבאה תדעו אילו פירות בדיוק כדאי לכם לסחוט על מנת לצרוך את הכמות היומית המומלצת של ויטמינים וסיבים תזונתיים, ואילו פירות כדאי שתאכלו בצורתם הטבעית.

מיתוס 10: עדיף לאכול עגבניות שלמות מאשר קטשופ - לא נכון

בשנים האחרונות מדענים גילו כי הבישול מגביר את כמות ואיכות הרכיבים החיוניים לגוף בחלק מהפירות והירקות שאנו אוכלים על בסיס קבוע. אחת הדוגמאות הבולטות לכך הוא הקטשופ, שאחרי הכנתו, מכיל יותר ליקופן (קרטנואיד ונוגד חמצון רב עוצמה) מאשר עגבניות הטריות. בשונה מחומרים אחרים כמו ויטמין C או ויטמין B, אשר תרומתם לגוף מופחתת בעת חימום מעל טמפרטורה מסוימת, בישול דווקא מגביר את עוצמת הליקופן, מה שהופך אותו למזין יותר ויעיל יותר בהגנה על הגוף מפני מחלות שונות. דוגמה נוספת אפשר לראות גם בגזר; מחקרים הראו גם כי רמת הפלקרינול, חומר אנטי-סרטני שנמצא בגזר, עולה כאשר מבשלים אותו ובנוסף, לעומת מה שנהוג לחשוב, התהליך לא מעלים את האנזימים המצויים בו שעוזרים לתהליכי העיכול.
מיתוסים על מאכלים

מיתוס 11: מרגרינה בריאה יותר ומשמינה פחות מאשר חמאה - נכון חלקית

חמאה ומרגרינה מכילות כמות קלוריות כמעט זהה, אך בניגוד לחמאה, מרגרינה שעשויה משומן צמחי נוצרה כתחליף שאינו מכיל כולסטרול ושומן רווי. למרות הכוונה הטובה שעמדה בבסיס פיתוח המרגרינה, היום אנחנו כבר יודעים שהיא אינה בריאה כלל וכלל; היא מכילה שומן טראנס שידוע בהשפעות השליליות שלו על הלב ועל כל הגוף, מה שאומר שאת המיתוס הזה קשה להפריך או לאשש באופן מוחלט היות והיא עדיין פחות משמינה מהחמאה. הבחירה הטובה ביותר היא לוותר על שתיהן ולהשתמש בשמנים בריאים כגון שמן זית או קנולה במידת האפשר או לוותר על הוספתם במידת האפשר. אם אין לכם ברירה אלא להשתמש במרגרינה, מומלץ שתבחרו במרגרינה רכה ללא שומן טראנס.

מיתוס 12: מומלץ להסיר את העור של עוף לפני שאוכלים אותו כי הוא משמין ולא בריא כלל - לא נכון

אנשים רבים מעידים על כך שאחת ההנאות הגדולות ביותר באכילת עוף צלוי היא אכילת העור, אולם רבים נמנעים מהתענוג מכיוון שהם בטוחים שזה משמין ומזיק לבריאות. אם גם אתם חושבים כך, כדאי שתדעו ש-300 גרם של חזה עוף עם עור מכילים כ-2.5 גרם של שומן רווי, לעומת כ-2.4 של חזה עוף ללא עור, ורק כ-50 קלוריות יותר ממנו. בנוסף, על פי אמי מירדל מילר, מנהלת תכנית במכון הקולינרי בגרייסטון, יותר ממחצית השומן שבעור בריא ללב ולכלי הדם. אז בפעם הבאה שאתם אוכלים עוף, אולי כדאי שתחשבו פעמיים לפני שאתם ממהרים להסיר ממנו את העור.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: