maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

האם אתם מנהלים קשרים עם ערפדים רגשיים?

כל מערכת יחסים היא קונסטרוקציה דינאמית ומורכבת, שלא פעם גורעת מאיתנו הרבה יותר משהיא מצליחה לטפח ולתרום. לא תמיד אנחנו מודעים לכך אבל קרוב לוודאי שכולנו מקיימים לפחות מערכת יחסים אחת עם "ערפד רגשי" ששואב מאיתנו את השלווה והאופטימיות ומותיר אותנו מרוקנים מאוד. כדי לשמור על האנרגיה, עליכם להכיר את התופעה של "ערפדים רגשיים" ולזהות האם קיימים כאלה בחיים שלכם.

סימנים לכך שנתקלתם בערפד רגשי:

- העפעפיים כבדים וכל מה שאתם רוצים לעשות זה לעצום עיניים ולהירדם. 

- מצב הרוח שלכם צולל.

- אתם נתקפים בולמוס אכילה וזקוקים נואשות לאוכל מנחם.

- אתם מרגישים חרדה או דיכאון ומתמלאים פסימיות.

- אתם מרגישים מושפלים וחסרי ערך.
 

ערפד רגשי
צילום: Ambro

סוגי ערפדים רגשיים:

1. הנרקיסיסטים: סיסמתם היא "אני ראשון!" כל העולם סובב סביבם ויש להם תחושה גרנדיוזית של חשיבות עצמית וצורך בתשומת לב. הם מסוכנים כיוון שחוסר היכולת שלהם להפגין אמפתיה כלפי חוץ, מגביל את מידת ההכלה ו/או הנתינה שלהם, ולאהבה שלהם תמיד יש תנאים. אם אתם לא עושים דברים בדרך שלהם, הם ידעו "להעניש"  אתכם בהתנהגות מנוכרת וקרה.

אין להגן על עצמכם: שמרו על ציפיות מציאותיות. אלה אנשים מוגבלים רגשית. נסו לא להתאהב באחד מהם או לצפות מהם לאהבה ללא תנאים. לעולם אל תפתחו תלות בהם או תשתפו אותם ברגשות העמוקים ביותר שלכם. כדי לתקשר בהצלחה, כנראה שתאלצו להציג את הדברים כך שיהיו בעלי תועלת עבורם. למרות שקשה לנהל תקשורת תקינה עם טיפוס מלא אגו כמו הנרקיסיסט, לעיתים הגישה הזו עובדת.

2. הקורבנות: הערפדים הללו נאחזים בכם עם גישת המסכנות שלהם ודורשים שתרחמו עליהם. מבחינתם, העולם הוא תמיד נגדם וזאת הסיבה שהם מאוד מאוד אומללים ושליליים. כאשר אתם מציעים פיתרון הם תמיד ימצאו דרך לשלול את האפשרות ב"כן, אבל..." אין לכם אפשרות לרחם על עצמכם לידם, כיוון שהם תמיד הכי מסכנים. בסוף כל אינטראקציה איתם אתם חשים מותשים ומרוקנים.

איך להגן על עצמכם: הציבו גבולות עדינים אך ברורים. הקשיבו בקצרה לסיפורים שלהם אבל הבהירו להם שאינכם פנויים רגשית להקשיב להם. לחבר טוב או בן משפחה תוכלו לומר משהו כמו "אתה חשוב לי ואני רוצה לעזור לך, אבל עד שלא תרצה לעזור לעצמך ולדבר על פתרונות, אין לי מה לעשות" אם זה קולגה בעבודה, אמרו להם "אני אחזיק לך אצבעות" תוכלו גם להשתמש במשפטים כמו "זה לא זמן טוב עכשיו" או "גם אני מתמודד עם הרבה דברים". שפת גוף כמו תנועות ידיים, שבירת קשר עין יכולים לעזור לשים את הגבולות האלה.

3. השתלטנים: הערפדים האלה אובססיביים לשלוט בכם ולהכתיב לכם איך אתם אמורים להתנהג ולהרגיש. יש להם דעה על כל דבר והם ימהרו לזלזל בכל תחושה שאינה תואמת לספר העקרונות שלהם. לעיתים קרובות הם יתחילו משפטים כמו "אתה יודע מה אתה צריך?" ולאחר מכן יספרו לכם בדיוק מה הפיתרון. בסוף של שיחה אתם עשויים להרגיש מבולבלים, מושפלים או שפופים.

איך להגן על עצמכם: סוד ההצלחה הוא לא לנסות להתנגד לשתלטנים ולא להיכנס איתם למאבק ראש בראש. כל התנגדות שלכם תשאב מכם יותר אנרגיות, לכן עליכם להיות אסרטיביים. תוכלו לומר "אני מעריך את העצה שלך, אבל אני צריך לעבור את זה בעצמי". אל תפגינו חולשה ואל תסכימו להיות נשלטים.

4. הפטפטנים: הערפדים האלה לא מתעניינים ברגשות שלכם. מה שמעסיק אותם הוא בעיקר עולמם והם ירבו לקשקש על זה בלי סוף. אתם אולי מחכים להשחיל מילה לשיחה, אבל זה פשוט לא יקרה מעצמו. בסופו של דבר תמצאו את עצמכם מהנהנים בשתיקה ומחכים שהסיוט ייגמר. לעיתים, הפטפטנים נוטים לדבר מאוד קרוב, עד שתרגישו שאתם ממש נחנקים.

איך להגן על עצמכם: אנשים אלה אינם מגיבים לאותות מילוליים. אתם חייבים לדבר ולהפריע להם, למרות כל הקושי, אחרת זה לא ייגמר. הקשיבו במשך מספר דקות ואז בנימוס אמרו "אני לא רוצה להפריע אבל אני חייב לסיים / חייב ללכת / חייב לעשות משהו / ממש מאחר..." זו טקטיקה הרבה יותר בונה משאר "שתוק! אתה מוציא אותי מדעתי!" אם מדובר בבן משפחה או חבר קרוב אתם יכולים להעיר לתשומת ליבו בנימוס שעכשיו תורכם. אמרו משהו כמו "אני אשמח אם תרשה לי קצת לדבר כדי שאוכל לתרום לשיחה". ברגע שזה נאמר בצורה אוביקטיבית ותכליתית, זה הרבה יותר טוב.

5. מלכי הדרמה: לערפדים האלה יש כישרון להגזים ולנפח תקריות קטנות לכדי סאגה דרמטית. הם לחוצים, חרדים, שליליים, לעיתים תלותיים וצריך ללכת על קצות האצבעות לידם כדי לא להוציא אותם מ"שלוותם". ערפדים אלה הם כמו פצצה הממתינה להתפוצץ.

איך להגן על עצמכם: מלכי הדרמה זקוקים לכם שתהיו קרי רוח ורגועים, אחרת הלהבה רק תגדל. קחו כמה נשימות ואל תשתתפו איתם בטירוף התיאטרלי, אחרת תמצאו את עצמכם מבוהלים מאוד.

 

רגש
צילום: David Castillo Dominici

 

לא כל חבר / בן משפחה / קולגה / שכן שניחן בתכונות אלה הוא בהכרח ערפד רגשי, רק אתם יכולים לדעת האם אופי היחסים ביניכם הוא כזה ששואב מכם את כל הטעם הטוב. ברגע שזיהיתם כי יש בחייכם "ערפדים רגשיים", מומלץ שתגבילו את הנוכחות שלהם בחיים שלכם, אחרת זה יעלה לכם באנרגיה טובה.

זכרו, מערכת יחסים מוצלחת היא כזו שניתן לדבר אותה בכנות ובפתיחות, ששני הצדדים יכולים להשפיע ושניהם תורמים בצורה הדדית ומאוזנת. זו דינאמיקה לא פשוטה והרבה מאוד פעמים אנחנו נדרשים לאמץ מעט מהאלמנטים הערפדיים כדי לשמור על איזון -  עלינו להיות קצת שקועים בעצמנו, וקצת לשים את עצמנו במרכז. עלינו להתנער מקור הרוח ולדרוש שליטה. אך כיצד נדע האם עברנו את גבול הטעם הטוב? מתי החשיבות העצמית הפכה לאגוצנטריות?

כדי לגלות האם אתם בעצמכם ערפדים רגשיים, ענו על השאלות הבאות ב- כן / לא. לאחר מכן העניקו לעצמכם נקודה על כל שאלה שכתבתם בה "כן".

- האם אנשים נמנעים מכם במהלך שיחה? מקצרים את השיחה או מתנערים מכם?
- האם מרבים להגיד לכם שאתם שקועים בעצמכם רוב הזמן?
- האם אתם נתפסים כאנשים שמשדרים כלפי חוץ אנרגיה שלילית?
- האם אתם נהנים לרכל ולהשמיץ אחרים?
- האם אתם ביקורתיים ופריקים של שליטה?
- האם מרבים להגדיר אתכם כדרמטיים?
- האם אתם נוטים להסתודד עם אנשים שאינכם מכירים ולספר להם את סיפור חייכם?
- האם אתם חשים במצוקה אבל לא מוכנים לגשת לעזרה?

0 נקודות: מזל טוב! אין סימנים לכך שאתם ערפדים רגשיים.

1 נקודה: התנהגות זו יכולה להעיד על כך שאתם מנקזים אנרגיה. התחילו להיות מודעים לעצמכם. כאשר אתם שמים לב שאתם עושים את הדבר הספציפי עליו עניתם בחיוב, נסו 
לעשות את זה אחרת ולראות כיצד הסביבה מגיבה אליכם.

2 נקודות: אלו הם סימני אזהרה שאתם עשויים להפוך לערפדים רגשיים. נסו לשאול את עצמכם מה מניע אתכם להתנהג כך וכיצד תוכלו לתעל את ההתנהגות לכיוונים חיוביים.

3 נקודות: אתם מתחילים לגלות נטיות ערפדיות. זה הזמן לבחון את ההתנהגות שלכם בחמלה ולעשות שינוי. אל תלקו את עצמכם, היו גאים על כך שאתם מספיק כנים עם עצמכם ושאפו לשינוי חיובי.

4 נקודות: נטיות ערפדיות מתונות. קחו נשימה. התחילו לבחון כל התנהגות שלכם בנפרד ונקטו צעדים נכונים כדי לשנות אותה. למשל, אם אתם נוטים להיות אובססיבים כלפי עצמכם, היו מודעים לצורך הלגיטימי לשאול גם על אחרים. פרגנו לעצמכם על כל שינוי שאתם מצליחים לבצע.

5 נקודות: נטיות ערפדיות בינוניות. אתם יכולים להיוועץ עם בני משפחה או חברים קרובים, כיצד זה בא לידי ביטוי ולנסות להיות מודעים לזה כשזה מגיע.

6 נקודות: נטיות ערפדיות גבוהות. התייעצו עם הקרובים אליכם האם זה הרסני, ושקלו ברצינות לשפר את דרכי התקשורת שלכם. אל תרחמו על עצמכם יותר מדיי.

7 נקודות: נטיות ערפדיות מובהקות. זוהי מראה לא פשוטה אבל הכנות העצמית היא השלב החשוב ביותר. היו נחמדים לעצמכם וצאו למסע לשינוי של כל התנהגות בנפרד.

8 נקודות: אתם ערפדים רגשיים. נסו לשאול את עצמכם מאין זה מגיע? האם זה נובע מכעס? מחוסר ביטחון? מפחד? מה מפחיד אותך? אל תהססו לבקש עזרה מחברים כנים או אפילו ממטפל מקצועי. אנשים סביבכם יעריכו את השינויים שאתם מבצעים.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האלמנטים הערפדיים שבכם היא מודעות וכנות. עליכם להבין מה מפעיל אותם ולחתור לשנות אותם. זה לא תהליך פשוט וייתכן מאוד כי גם לא תצליחו לבצע אותו לבד ותידרשו לעזרה, אך המאמץ בהחלט שווה את זה. מערכות היחסים שלכם ישתפרו באופן דרמטי!

עריכה: טל עזר

מילה תרגומים - שירותי תרגום

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: