print header

הפרשנויות המרתקות והחשובות שיש לציורים של הילדים שלכם

ילדכם אוהב לצייר? נהדר! תנו לו צבעים ודפים ועודדו אותו לעשות זאת כאוות נפשו, בין השאר מכיוון שתחביב שכזה יפתח את היצירתיות שלו. רבים מאיתנו מסתכלים על הציורים של ילדינו כתמונה חמודה, ובמקרה הטוב תולים אותה על המקרר, מבלי לדעת כמה ערך מוסף יש בה ואיזה מידע חשוב היא יכולה לספק לנו. היום נלמד אתכם "לקרוא" את הציורים של ילדכם, על מנת שתוכלו להכיר אותו ואת האופן שבו הוא רואה את העולם, ובעיקר לזהות בעיות שמהן הוא סובל, אם יש סימנים מרמזים לכך. כדי לפשט את המדריך, נחלק את הפרשנות לפי נושאים כמו צבעים, מיקום הציור, סגנונו והפרטים שמופיעים בו. בסוף הכתבה תקבלו בונוס שיסכם לכם באופן נפלא את כל מה שלמדתם היום. חשוב לציין שלא כל הפרשנויות תקפות לגבי כלל הילדים, ולכן כדאי לקחת אותן בעירבון מוגבל.
 
פרשנויות של ציורי ילדים: שתי ילדות מציירות

צבעים

שימוש מרובה בצבע מסוים יכול להעיד על כך שילדכם פשוט אוהב אותו במיוחד, או לחלופין זה יכול להצביע על התכונות הבאות:
 
  • שחור או סגול – תובענות ושתלטנות.
  • כחול – אכפתיות וחברותיות, או עצב רב.
  • אדום – נטייה להתלהבות מדברים שונים ורצון להספיק הכול, או כעס.
  • ורוד – צורך באהבה ובהערכה.
  • ירוק – יצירתיות, חוכמה ורצון להיבדל מהחברה.
  • צהוב – חוכמה, חום ושמחת חיים.
חשוב לדעת שציור פרטים צבעוניים, כמו שמש או דשא, בגוונים אפורים במקום באלו הבהירים המאפיינים אותם - אמור להדליק אצלכם נורה אדומה, מכיוון שהוא עלול להעיד על עיוורון צבעים ובעיה נוירולוגיות או פסיכולוגיות. 
 
פרשנויות של ציורי ילדים: אוסף דפים צבועים

מיקום

גם למיקום של פריטים בציור יש משמעות שכדאי שתכירו:
 
  • צד שמאל – בדרך כלל מקושר לעבר או לטיפוח וגדילה, וכאן לרוב מופיעות אימהות.
  • צד ימין – עשוי לרמז על סקרנות לגבי העתיד, וצורך בתקשורת עם אחרים. בצד הזה בדרך כלל ממוקמים אבות.
  • מרכז – מסמל איזון וביטחון, בעוד שהתמקדות בשולי הדף או בחלקו התחתון מרמזים על חוסר ביטחון ולקות כלשהי שכדאי לבדוק.
  • ציור ממבט על – איור שמציג תמונה מסוימת מלמעלה, מעיד על יצירתיות וראייה מרחבית טובה. ילדים שמרבים לצייר כך נחשבים לטובים בהרכבת פאזלים ובמשחקים שונים. 

סגנון הציור

כעת נתעמק מעט בסגנון הציור, ונבדוק היבטים כמו גדלי הדמויות, כמות הפרטים ועובי הקווים שמופיעים על הדף:
 
  • גודל הילד – ילד שמצייר את עצמו בממדים של הוריו, הוא לרוב בעל הערכה עצמית טובה.
  • פריטים קטנטנים – פריטים זעירים, בין אם מדובר בדמויות או בחפצים, מעידים לרוב על חוסר ביטחון, בעיקר אם הם מופיעים בתחתית הדף, כפי שציינו לעיל.
  • עודף בפרטים – ילד שיודע לצייר פרטים רבים כמו איברים, משקפיים וחולצה עם כפתורים, מאופיין בתפיסת עולם וביכולות בוגרות יחסית. הבגדים השונים שלובשות שלל הדמויות שמופיעות על הדף, מעידים על כך שהוא יודע להבדיל בין המגדרים, בעיקר אם כל אחת מהן עטויה בפריטים המתאימים לה. מנגד, עודף בפרטים גם עלול להעיד על צורך שלילי להתאמץ יותר מדי. 
  • סגנון קו שצויר בעיפרון או בטוש – קווים עבים, בולטים ורצופים שכאלו מעידים על ביטחון עצמי גבוה. לעומתם, קווים חלשים ושבורים מרמזים על הססנות, חוסר ביטחון, אך גם על יכולות אלתור מבורכות.
  • משיכות של מכחול – משיכות עבות ובולטות מרמזות על לחץ, תחושות עזות, נחישות או כעס, בעיקר כשהן צמודות אחת לשנייה. מנגד, אלו הרכות מעידות על עדינות.
פרשנויות של ציורי ילדים: ילד מצייר עם מכחול

פריטים מסוימים שמופיעים בציור

כעת נפרט אודות המשמעויות שיש לפריטים שמופיעים בציור:

מפלצות

ילדים רבים אוהבים לצייר דמויות כמו מפלצות וערפדים, אשר מסמלות לרוב יצורים חזקים. אם ילדכם מאייר וממקם אותן במרכז הדף, כנראה שהוא שואף להיות עוצמתי ומאיים כמוהן, אך יתכן שהוא חש לחץ. בנוסף, ילדים שבוחרים לצייר אדם מסוים כמפלצת, למשל את אביהם, כנראה תופסים אותו באופן שלילי. 

בתים

לבתים יש משמעות רבה שמעידה על האופן שבו ילדים רבים תופסים את משפחתם ואת המקום שבו הם חיים. זהו פריט שיכול להעיד על יציבות בחיים, אך ילדים שמגיעים מסביבה שלילית יכולים להציג אותו כסוג של כלא. בשלבים הראשונים של החיים, ילדים רבים מציירים את ביתם באופן דו-ממדי, עם מבנה מרובע וגג משולש, ועם השנים הם מוסיפים לו ממד ופרטים חדשים. אם ילדכם המתבגר נשאר בשלב הדו-ממדי שמאפיין צעירים ממנו, יתכן שהוא חווה סוג של טראומה שמונעת ממנו להתפתח. 
 
גם לפרטים שמופיעים בבית, כמו חלונות ודלתות, ישנה משמעות רבה. כמות גבוהה של חלונות, למשל, מעידה על פתיחות רבה ותקשורתיות שמאפיינות את ילדכם, אך גם על רצון לראות דבר שנמצא בבית ונסתר מעיניו. גם דלת בכניסה הקדמית מסמלת את רצונו להיפתח לאחרים, כמו גם ליצור איתם קשרים חברתיים; ילדים שלא מציירים דלת בכלל, נחשבים לסגורים יותר.

שמש

ילדכם אוהב לצייר שמש בציוריו? גם לה יש מספר פרשנויות שכדאי להכיר. לדוגמה, שמש מחויכת מסמלת שמחה וסיפוק מהחיים, ובדומה לה, שמש מלאה מעידה על הסתכלות חיובית על העולם. שמש חלקית שממוקמת בפינת הציור, לא נובעת מרצון לשמור על הצבעים או לחסוך במקום בדף לטובת פרטים אחרים, אלא גם על לחץ ופחד מדמויות סמכותיות. שמש שמסתתרת מאחורי עננים עלולה להוות סימן לדיכאון, ואולי גם לתחושת חוסר תקווה.
פרשנויות של ציורי ילדים: ציור של אימא ובת, כשמאחורה יש בית ושמש מחייכת

בני משפחה ומצבים מהחיים

ילדים רבים אוהבים לצייר מצבים מסוימים שקורים מדי יום בבית או שעלולים להתרחש. אם ילד מסוים מצייר בני משפחה שעוברים חוויה קשה, למשל, עולים באש או טובעים, יתכן שהוא פשוט מושפע מסרט שראה לאחרונה ובו קרו הדברים הללו. עם זאת, איורים שכאלו עלולים להעיד על פחד מפני איבוד אותם אנשים בדרך טראגית, וילוו לרוב בסיוטים בלילה וסירוב להיפרד מהם כשעליהם ללכת. חשוב גם לדעת שיתכן כי ציור שכזה מעיד על רצונו של הילד שיקרה לאותם אנשים משהו רע. 
 
ציורים שבהם רואים בני המשפחה שעושים פעילות משותפת, כמו צפייה בטלוויזיה, מעידים על אחדות. לדוגמה, ילד שמציג את הוריו כשהם מבשלים יחדיו, כנראה רואה שהם מרבים לשתף פעולה זה עם זו, בכיף ובאחווה. בנוסף, אם הוא מצייר כל חבר משפחה באופן שונה, למשל, את אחיו עם ראש גדול ואת אחותו עם משקפיים, כנראה שהוא יודע להבדיל ביניהם ולא מסתכל עליהם כעל מקשה אחת. כמו כן, ציורים שבהם כל הדמויות מביטות ישר, מלבד הילד ואחד מהוריו, מעידים על הקשר החזק שיש לו עם אותו אב או אם.

זרועות, ידיים ורגליים

גם גודל הגפיים שמצייר הילד, או היעדר מוחלט שלהם מהציור, מעידים על אופיו של הילד. למשל, ידיים בגודל מוגזם מרמזות על התקפי זעם שמאפיינים את האדם המצויר. מנגד, חוסר בזרועות מסמל ביישנות או אי-תוקפנות. בנוסף, כפות רגליים קטנטנות מעידות על חוסר ביטחון ויסודות לא יציבים שעליהם מתבסס הילד.
פרשנויות של ציורי ילדים: ציור של אימא ומחזיקה ידיים של שני ילדים שעושים שלום

לסיכום

מפני שסיפקנו לכם הרבה פרטים קטנים שכדאי לכם לשים לב אליהם בציורים, נעשה לכם מעט סדר בדברים, ניתן בידיכם עוד מספר פרשנויות ונעשה סיכום כללי של מאפייני האיורים - לפי סוגי אופי שונים של ילדים:
 
  • ילד אימפולסיבי – דמויות גדולות, חוסר בצוואר וגפיים לא סימטריות.
  • ילד לחוץ – עננים וגשם, ציפורים עפות ודמויות ללא עיניים.
  • ילד ביישן – דמויות נמוכות וקטנטנות ללא פה או אף, שזרועותיהן קרובות לגוף.
  • ילד עצבני – ידיים ושיניים גדולות, זרועות ארוכות ועיניים פוזלות.
  • ילד חסר ביטחון – ראשים קטנים, היעדר ידיים ודמויות שעומדות באלכסון.

​אז קדימה, גשו למקרר והתחילו לנתח את ציוריו של ילדכם!

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.