print header

10 עצות לשיפור הביטחון העצמי

 כאשר בני השתחרר מהצבא בגיל 21 הוא מצא את עצמו אבוד מול העולם הגדול בגלל מגוון האפשרויות שיש בו והאנשים שלא נתנו לו הזדמנות להוכיח את עצמו אלא רק ביקרו אותו. בין לילה, הילד שלי הפך מבחור אסרטיבי, מוביל ורגיש לגבר מבולבל, חסר ביטחון עצמי ובעל הערכה עצמית נמוכה. בעברי עברתי תקופה דומה וכשהבנתי מה עובר עליו נזכרתי ב-10 טיפים שעזרו לי לשפר את הביטחון העצמי שלי ולהעריך בשנית את היכולות שלי ואת מי שאני. היום, כיוון שאני יודע כי העצות החשובות האלה עזרו לי וגם לילדי, אני בוחר לשתף אותן כדי שגם אתם תוכלו לשפר את הביטחון העצמי שלכם ולעזור לסובבים אתכם להעריך את עצמם מחדש. המשיכו לקרוא וגלו את 10 הטיפים שישמרו על הביטחון העצמי שלכם, כאלו שיעזרו לכם לבנות הערכה עצמית גבוהה ויציבה.
 
טיפים לשמירה על הביטחון העצמי: גבר מסתכל לעבר השמיים

1. שינוי השפה ושפת הגוף

לצורה בה אנו מתבטאים, בדומה לשפת הגוף שלנו, יש משמעות רבה והשפעה מכרעת בכל הנוגע לביטחון העצמי שלנו. הישענות קדימה או התכופפות בזמן שיחה הם סימנים שמעידים על חוסר ביטחון, לכן עליכם ליישר ולזקוף את גבכם, בעמידה וגם בישיבה. ברגע שתעשו זאת, כבר תרגישו טוב יותר ותפגינו אסרטיביות וביטחון עצמי. כעת נשאר לעבוד על אופן ההתבטאות שלכם, כאשר בראש ובראשונה עליכם להפסיק לגמגם ולדבר מהר – דברו לאט, רגוע ובקול עמוק שיגרום לכל הסובבים אתכם להאמין כי אתם בטוחים בעצמכם. זכרו כי המוח מגיב לשפת הגוף שלכם כמו גם לצורת ההתבטאות, ובהדרגה הוא ישריש את ההרגלים החדשים שיגרמו לכם לשמור על הביטחון העצמי שלכם.

2. להימנע מביטויי חוסר ביטחון

לאחר שלמדנו כי שפת הגוף וצורת ההתבטאות שלנו חשובים לשמירה על הביטחון העצמי, נבין כעת כיצד המילים שבהן אנו בוחרים להשתמש יכולות להשפיע עליו. מילים וביטויים כמו "אני יכול?", "כנראה", "סביר להניח ש..", "קרוב לוודאי", "אם לא אכפת לך", "נדמה ש..", "אם אתה יכול?" וכדומה לא משמשים אותנו רק כדי למלא משפטים – אלו הם סימנים של חוסר ביטחון, ובני היה עושה בהם שימוש ללא הפסקה. בהקשר לכך עצתי אליו הייתה "לשכוח" אותם במהרה ולהשתדל להפסיק להשתמש בהם או להחליף אותם. כדי שתוכלו לעשות זאת, עליכם לזהות את הרגע בו אתם מרגישים שאתם רוצים להשתמש בביטויים ומילים שכאלה, ופשוט השתהו – זה בסדר להפסיק לדבר לרגע, שכן הפסקות בדיבור נחשבות לסימן של כנות שהיא כמובן תכונה מוערכת מאוד.
טיפים לשמירה על הביטחון העצמי: אישה מסמנת "שקט" עם אצבע

3. לחזור אל העבר

פסיכולוגים טוענים כי ככל שאנו מנסים להיפטר מחוסר הביטחון שלנו, כך בהתאמה מתגבר הקושי להיפטר ממנו. לכן, ההמלצה של אנשי מקצוע רבים היא לנסות ולהבין מה שורש הבעיה – ברוב המקרים, היא מצויה אי שם בעבר. נסו להיזכר בתקופת ילדותכם והאם מישהו אי פעם אמר לכם או ציין בפניכם את דעתו בנוגע למגרעה חיצונית שהוא מזהה בכם. ברוב המקרים אנשים בוחרים לציין דברים שבולטים לעין כמו גודל אוזניים, משקל, גובה, גודל עיניים וכדומה, וזו בדיוק הנקודה שבה אתם מאמינים בזה בלי לשים לב כמה שזה גורע מהביטחון העצמי שלכם. היום כאנשים בוגרים אתם ודאי מבינים עד כמה מגוחך היה מצדכם להאמין ולחיות לפי זה כל כך הרבה זמן, לכן פשוט הפסיקו לייחס לכך חשיבות.

4. לשקול חברויות מחדש

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, אנשים אשר מעירים לכם על משהו חיצוני שבכם רק משום שלדעתם זה פגם, לא צריכים להיות במעגל הקרוב אליכם. מחקרים פסיכולוגיים רבים מראים כי אנשים אשר סובלים מהערכה עצמית נמוכה וממחסור בביטחון עצמי, ברוב המקרים סובלים מכך מפני שאנשים אחרים מתייחסים אליהם רע. במקרה של בני היה מדובר בחבריו מהתיכון, שהיו מקניטים אותו באופן קבוע על כך שהוא עוד לא מצא את עצמו בחיים. אמנם הם עשו זאת ללא כוונת זדון, אך למילים שלהם בהחלט היה כוח. ערכו בדק בית ושאלו את עצמכם האם אחד מהחברים שלכם מתנהג באופן דומה ואם כן, זו סיבה טובה ורצינית לשקול מחדש את החברות איתו. זכרו כי אם הסובבים אתכם אומרים עליכם דברים רעים רק כדי לגרום לעצמם להרגיש טוב, הם רק מזיקים לחייכם.
טיפים לשמירה על הביטחון העצמי: 3 בנות שוכבות על דשא כשראשיהן קרובים אחד לשני

5. לא לפחד לדבר על נקודות החוזק שלכם

גם אם אתם סובלים מחוסר ביטחון עצמי והערכה עצמית נמוכה, זכרו כי יש לכם נקודות חוזק רבות שמצבכם גורם לכם להתעלם מהן. נקודות שכאלה יכולות לבוא לידי ביטוי בהישגים ובהצלחות העבר שלכם, קטנים ככל שיהיו, ועליכם להכיר בהם. כדי לשנות את המצב אני ממליץ על שיטת פעולה שעזרה לי בעבר ואני מאמין בה עד היום. קחו דף ועט וכתבו את האירועים האלה או לחלופין הקליטו את עצמכם. לאנשים עם חוסר ביטחון עצמי יש נטייה להיות צנועים, לכן לעיתים קרובות הם לא חולקים את ההישגים וההצלחות שלהם, כלומר את נקודות החוזק. זאת מפני שהם ברוב המקרים חושבים כי זו התרברבות, אבל אם תבחרו להגיד בקול את הדברים שהשגתם, נקודות החוזק וההצלחות שלכם, אתם תשכנעו את עצמכם שאתם חשובים ובעלי ערך וכך תשפרו את הביטחון העצמי.

6. לעמוד על דעותיכם ולא לשנות אותן

כדי שתוכלו להיות אנשים חזקים, המתגברים על ספקות ולא מושפעים ממניפולציות של אחרים, עליכם לעמוד על דעותיכם ולא לשנות אותן. אם אין לכם דעה על דבר מסוים בחיים שלכם, עליכם לפתח אחת שכזו – זה לא אומר שעליכם להיות עקשנים ולא להקשיב לסובבים אתכם, אבל אתם עדיין צריכים ללמוד להעריך את הדעה, נקודת המבט והעמדה החזקה שלכם, כזו שאינה משתנה בכל יום. בנוסף, למדו את עצמכם לכבד את הבחירה שלכם, גם בדברים הקטנים ביותר, לדוגמה אל תבקשו את המלצת המלצר כאשר אתם במסעדה, משום שאתם יודעים מה הטעם שאתם אוהבים – למדו את עצמכם להקשיב לקול הפנימי שלכם ומהר מאוד תוכלו להבחין בכך שלעמוד על דעותיכם היא משימה קלה מאוד.
טיפים לשמירה על הביטחון העצמי: אישה מבוגרת מתבוננת בחלון ביתה

7. להודות בטעויות וללמוד מהן

העיקרון של לאמץ את הקול הפנימי שלכם, כמו שהוצג בסעיף הקודם, מתאים גם במקרה הזה. כולנו מבינים כי אין אדם שהוא מושלם, לכן אם אתם מתעלמים מהשגיאות והחסרונות שלכם, אתם למעשה שוללים את החוויה והניסיון שהחיים מעניקים לכם. כל שעליכם לעשות הוא להעלות בכתב או בהקלטה את כל המצבים, ההחלטות והתוצאות שלהם ולדעת להסיק מסקנות מכל מצב ומצב. בחרו לשאול את עצמכם כיצד כל מצב שנתקלתם בו והגדרתם אותו כשגיאה בעצם עזר לכם ואיזה שיעור לחיים הוא לימד אתכם. לאחר מכן, תקראו זאת בקול ותחזרו על זה בראשכם בכל פעם שאתם מרגישים חסרי ביטחון  השיעורים הטובים ביותר נלמדים על סמך שגיאות וטעויות. את הטיפ הזה אני למדתי מימי בצבא, וכשבני התנגד אליו כי הוא חשוב שהוא מטופש, הזכרתי לו שללא תחקירים והפקת לקחים צה"ל לעולם לא היה מסוגל לעשות את הדברים שהוא עשה לאורך השנים.

8. לוותר על סטריאוטיפים מגדריים

זה אולי נשמע מגוחך ואף דרישה שקצת לא מתאימה לתקופה בה אנו חיים, אבל על מנת לצבור ביטחון עצמי והעצמה אישית עליכם לוותר על סטריאוטיפים מגדריים. כמה פעמים שמעתם שנשים צריכות להיות צנועות ורזות? כמה פעמים שמעתם שגברים לא בוכים כי זה לא גברי? כמה פעמים שמעתם שהאישה צריכה לבשל ושהגבר אחראי על תיקונים בבית? רוצים או לא, כולנו מושפעים מהסטריאוטיפים המגדריים האלה וזה דבר שצריך להיעלם אחת ולתמיד. ברגע שנוותר עליהם, אנשים ירגישו יותר חופשיים להיות מי שהם וכתוצאה ישירה מכך יהיו הרבה יותר בטוחים בעצמם.
טיפים לשמירה על הביטחון העצמי: שף מצלחת מנה

9. להתמודד עם פחדי חוסר ביטחון

ברוב המקרים, אנשים חסרי ביטחון עצמי מפחדים למשוך תשומת לב, אבל הדרך היחידה לשנות זאת היא על ידי התמודדות עם הפחדים שלהם. אם אתם מרגישים חולשה ברגליים כאשר אתם ניגשים לנאום מול קבוצת אנשים, אם אתם מרגישים חולשה בידיים לפני שאתם מתחילים לכתוב דבר מה, אם אתם מרגישים שהאוויר שלכם נגמר כאשר שמים אתכם במרכז, אתם ככל הנראה מפוחדים ממצבים בהם אתם נדרשים להפגין את הביטחון העצמי שלכם. אם כן, עליכם לשים את עצמכם באותם המצבים המפחידים כדי להוכיח לכולם וגם לכם כי ביטחון עצמי הוא דבר נרכש ואפשר להשיגו על ידי התמודדות עם הפחדים האלה.

10. למצוא את החסרונות שלכם אצל אנשים אחרים

כפי שכבר נאמר לעיל, אין אדם שנולד מושלם, מבפנים או מבחוץ. לכן, אם יש לכם פגם חיצוני שלדעתכם מבדיל אתכם מאנשים אחרים או לחלופין הוא הגורם לחוסר הביטחון העצמי שלכם, כל שעליכם לעשות הוא לחפש אותו בקרב אנשים אחרים, במיוחד אצל אלו שהם מודל לחיקוי מבחינתכם או אנשים מצליחים ומפורסמים. לדוגמה, פעם ראיתי שבאחד מהראיונות שלו, כוכב הסרטים ג'רארד באטלר סיפר על האוזניים הבולטות שלו והעיד על כך שמאפרות ומאפרים רבים נאלצו להצמיד אותן לראשו כדי שיוכלו לאפר אותו כמו שצריך. אם שחקן מוכר ומצליח מתמודד עם בעיה שכזאת, גם אתם יכולים לא להתבייש בתמונות שגורמות למאפיין מסויים במראה החיצוני שלכם לבלוט. נכון, האפשרויות היום לניתוחים פלסטיים הן כמעט בלתי מוגבלות, אבל לא כולם מעוניינים בהם, מפני שהם רואים את המגבלות החיצוניות כמאפיין ייחודי שלהם, אז למה שאתם לא תעשו זאת גם כן?
טיפים לשמירה על הביטחון העצמי: בובת שעווה של בראד פיט

כמה מילים אחרונות

עלינו לזכור שמעטים האנשים שלא מרגישים וחווים תחושות של חוסר ביטחון עצמי והערכה עצמית נמוכה, גם אלו שתמיד נראים לכם חזקים ובלתי מנוצחים. הכל עניין של גישה ושינויי מחשבה, וטיפים שכבר הוכיחו את עצמם בעבר כמו אלו שקראתם עליהם יכולים לעזור במקרים שכאלה. זכרו כי יש לכם את הכוח לשנות את הרגשת חוסר הביטחון שתוקפת אתכם לפעמים, ואם תעקבו אחר ההמלצות הללו תוכלו להפוך את עצמכם או את הקרובים אליכם לאנשים חזקים יותר. אל תשכחו לשתף את המידע החשוב הזה עם יקירכם וללוות אותם בתהליך שאליו הם ירצו לצאת, וכמובן שתוכלו גם להצטרף אליהם. בהצלחה!

 

מקור: עמי גינוסר
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו