maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 עצות להתמודדות עם תחושת חוסר הערכה

 אתם קורעים את עצמכם בכל מקום שאתם נמצאים בו – עובדים קשה בעבודה, עוזרים לילדים כמה שאפשר ומנסים לבלות זמן עם החברים הטובים. למרות זאת, אתם לא תמיד שומעים מחמאות או מקבלים תודה קטנה שתגרום לכם להרגיש שהכל היה שווה את המאמץ. חוסר הערכה שכזה הוא אחת מהתחושות הקשות ביותר שאדם יכול להרגיש, מכיוון שהוא תמיד מגיע מצד האנשים שאתם מכירים והוא מלווה בכאב עצום שרק הולך וגדל. כיצד מתגברים עליו? היום נציג בפניכם 9 עצות נהדרות להפגת תחושות של חוסר הערכה בעבודה או במסגרות דומות, שמגיעות ממומחים בתחום.
 
עצות להתמודדות עם חוסר הערכה: בחור עומד על שפת הים ומסתכל מטה בעצב

1. עשו דברים עבור עצמכם

מדי פעם אנחנו כועסים על כך שמישהו לא מעריך את מה שאנחנו עושים בשבילו, כשהוא, מנגד, לא מבין מה אנחנו רוצים ממנו – הוא הרי מעולם לא ביקש מאיתנו לטרוח בשבילו. דוגמה נהדרת לכך היא ביטול תכניות בשביל לעשות בייביסיטר על הנכדים, למרות שהילדים שלכם מעולם לא בקשו מכם לוותר עליהן. לפי הכותבת, הבלוגרית והמחנכת בתחום הפיתוח האישי ג'קלין היל, טרחה ועבודה קשה שנועדו לעזור לכם למשוך תשומת לב – הן שגיאות ענקיות. לעומת זאת, כאשר אתם עושים דברים למען עצמכם, אתם משפרים את תחושתכם, עוזרים לעצמכם לצמוח ולהתפתח – הן בפן האישי והן במקצועי, ומסייעים לעולם הזה להיות קצת יותר טוב. לכן לפני שאתם עומלים, חשבו תחילה עבור מי אתם עושים זאת – התשובה היחידה שאמורה לספק אתכם היא עצמכם. 

2. העריכו את עצמכם

מכירים את השקט הצורם הזה שמגיע אחרי שאתם מסיימים מטלה ענקית בבית או בעבודה? דממה של המתנה לתודות ולמחמאות שלא מגיעות. כדי להימנע מהכאב שמתלווה אליה, היל ממליצה לכם לאמץ מוטו בסגנון הפתגם המוכר "אם אין אני לי – מי לי?", ולהתחיל לתגמל ולהעריך את עצמכם. קודם כל, בלי קשר לרמת הביטחון העצמי שלכם, הבינו את החשיבות של מה שאתם עושים, וכמה אתם נחוצים בכל מקום שאתם נמצאים בו. הכניסו לראשכם שהעמיתים והמנהל שלכם כנראה יתקשו להסתדר אחרי שתעזבו את העבודה, ושחייהם של חבריכם לא יהיו אותו דבר אם תנתקו עימם קשר. לאחר מכן חגגו עם עצמכם כל הישג שהגעתם אליו, בין אם מדובר במצגת שעמלתם על הכנתה בעבודה במשך כמה ימים או במלאכת ניקוי מטבח שנדחתה יותר מדי. ואיך תוכלו לפנק את עצמכם? פשוט מאוד, עשו כל מה שאתם אוהבים ושיגרום לכם להרגיש הכי טוב בעולם.
עצות להתמודדות עם חוסר הערכה: בחורה אוכלת לבד ומחייכת

3. העריכו אחרים

כשאתם מרגישים לא מוערכים, הכי קל להרים ידיים ו"להחזיר" לאחרים בחוסר הערכה. למשל, החבר הכי טוב שלכם אף פעם לא הודה לכם על העזרה שאתם מעניקים לו, אז מדוע אתם צריכים להעריך אותו כשהוא סופסוף מסייע לכם? התשובה לכך היא שהגישה הנכונה בחיים היא "מה ששנוא עליך – אל תעשה לחברך", והעובדה שהוא לא מאמץ אותה – לא אומרת שאתם צריכים להתנהג כמוהו. להפך, עליכם להיות בוגרים ולהוקיר מכל הלב, גם אם זה דורש מכם להתנהג אחרת לגמרי ממנו ומאנשים שדומים לו. חשבו על כך, כמו שאתם רוצים לשמש דוגמה לילדים שלכם כדי שילמדו כיצד צריך להתנהג – כך אתם יכולים להוות השראה לאלו שמסביבכם, או לפחות לנסות "להדביק" אותם בגישה החיובית שלכם.

4. זכרו שהחיים לא תמיד צודקים

צר לנו לומר זאת, אבל אין מה לעשות – החיים לא תמיד צודקים, הם מלאים ברגעים שבהם אנו מרגישים ברורים מאליהם. זוהי דרכו של העולם לאזן את עצמו, ועלינו לדעת שגם כשאנחנו עושים טוב, אנו עלולים לקבל רע בתמורה. אם גם אתם חשים כך, הצעד הראשון שעליכם לעשות כדי להתמודד עם העובדה הזו הוא להודות בכך שאין תמיד צדק בעולם – כך הנפילה שלכם תהיה יותר רכה. במקביל, שמרו על אופטימיות והביטו על העולם דרך משקפיים ורודים; זכרו שדברים טובים עומדים להתרחש ואתם עוד תתקלו באנשים שיאמינו בכם ויעריכו אתכם, אך הדרך להצלחה הזו לא תמיד תהיה קלה, וייתכן שתתקלו במהלכה בכאלו שלא יכירו תודה. בעזרת גישה שכזו, אתם תרגישו נפלא כשתקבלו את ההערכה שמגיעה לכם, תוכלו ליהנות באמת מהדרך שאתם עושים, ואלו שלא מוקירים אתכם לא יעניינו אתכם במיוחד, כי ציפיתם להם...
עצות להתמודדות עם חוסר הערכה: משקפיים ורודים על מזח

5. שימו את הקלפים על השולחן

ברור לרובנו שכאשר אדם מסוים מפגין כלפינו חוסר הערכה, עלינו לשבת ולדבר איתו על כך, אך בינינו, כמה באמת עושים זאת? חלק נמנעים ממנה כי הם לא חושבים שהיא תועיל להם, או שהם פשוט מפחדים לערוך אותה – ואנו מבינים מדוע, מדובר באתגר קשה. אם מצב שכזה נשמע לכם מוכר, מומחים שונים ימליצו לכם לאזור אומץ ולמצוא את הכוחות הנפשיים והזמן כדי לערוך אותה, אותו אדם צריך לדעת כיצד אתם מרגישים. יתכן שאתם אפילו תופתעו במהלך השיחה, ותגלו שהוא לא מודע למצב ולא מתכוון לגרום לכם להרגיש כך. כדי לצלוח את השיחה הקשה הזו, חשוב שתסבירו בכנות ונחישות, אך בנימוס ובשפה יפה – כיצד אתם מרגישים, והביאו דוגמאות למקרים שבהם חשתם חוסר הערכה. לאחר מכן הקשיבו לו ונסו ביחד לראות כיצד אתם יכולים ליישר את ההדורים, בידיעה שהתוצאות לא יגיעו במהרה ושמדובר בתהליך.

6. הציבו גבולות

עליכם להיות ברורים עם עצמכם ועם האדם הלא מעריך לגבי ההתנהגות שמקובלת מבחינתכם, ומה אתם מוכנים לעשות עבורו – ומה לא. יתרה מכך, מומחים שונים מעודדים אתכם ללמוד לסרב, וממליצים לכם להכניס במהרה את המילה "לא" לאוצר המילים שלכם. למשל, המנהל שלכם דורש מכם לבטל תכניות שקבעתם כדי להישאר שעות נוספות במשרד? הבהירו להם שזה לא הולך לקרות, ומצאו מועד חלופי שבו מתאפשר לכם להישאר. לחלופין, חבר טוב דורש מכם להסיע אותו לבילוי משותף שלכם, ותמיד מסרב לנהוג בעצמו – גם כשאתם עייפים? העמידו אותו על מקומו! וברגע שאתם קובעים את הגבולות שמתאימים לכם, עמדו בהם, גם אם יהיה לכם קשה בהתחלה. אם תישברו, האנשים שמסביבכם ימשיכו לחשוב שמגיע להם שישרתו אותם, וינצלו אתכם שוב ושוב מבלי להביע אפילו טיפת הערכה.
עצות להתמודדות עם חוסר הערכה: גדר עץ

7. הכירו את האנשים שמסביבכם

אם בכל זאת חשוב לכם לקבל הערכה מאחרים ואתם לא מסתמכים רק על מה שאתם חושבים על עצמכם, עליכם לערוך מחקר קטן; בדקו מה גורם למנהל או לחברים שלכם להעריך אחרים, ובעיקר איך הם מכירים תודה. אתם כנראה תגלו שמנהלים מסוימים לא תמיד יחמיאו לכם על דו"ח שעמלתם עליו, מכיוון שזו העבודה שלכם ומה שמצופה מכם לעשות, בזמן שאחרים דווקא יודו לכם שוב ושוב. יש סיכוי שאתם גם תראו שהילדים שלכם לא תמיד מביעים כלפיכם הערכה על מה שאתם עושים עבורם, אך הם ללא ספק יהיו שם עבורכם כשתצטרכו אותם – כי הם פשוט אוהבים אתכם, וזו תהיה הדרך שלהם להביע הערכה, ברגע האמת. ברגע שתכירו את הסביבה שלכם יותר טוב, ותדעו שבני המשפחה, החברים או העמיתים שלכם לא תמיד אומרים "תודה" – אתם לא תצפו לה, ולכן תפגעו פחות. לעיתים הם לא מרגישים צורך להודות לכם, כי הם פשוט מרגישים איתכם בנוח ובטוחים שאתם חשים מוערכים כל הזמן.

8. צאו לדרך חדשה

אם המצב ממש קשה ואתם לא יכולים להתמודד יותר עם חוסר ההערכה, אולי כדאי שתתחילו לחשב מסלול מחדש – הרי מנהל שלא מעריך אתכם לא יקדם אתכם פתאום, וחבריכם לא ישתנו ברגע אחרי שנים. אם אתם יכולים להתרחק, אזרו אומץ וצאו לדרך חדשה אל מקום שבו אולי יוקירו אתכם יותר; חפשו עבודה חדשה עם מנהלים ועמיתים שתסתדרו עימם יותר, או לכו לחוגים שבהם תכירו חברים חדשים שיכילו אתכם טוב יותר. אזרו אומץ ומצאו את הזמן הדרוש כדי לפתוח במסע שבסופו תמצאו אנשים שמעריכים אתכם ואת היכולות המדהימות שלכם – וכפי שציינו לעיל, קחו בחשבון שהוא לא תמיד יהיה קל.
עצות להתמודדות עם חוסר הערכה: גבר הולך בדרך עם דשא, עצים ושדות

9. שדרו ביטחון עצמי

אנשים רבים שחשים חוסר הערכה, מרגישים שהם חסרי חשיבות וכתוצאה מכך מפתחים ביטחון עצמי נמוך. אם גם אתם מרגישים כך, אתם כנראה מכירים את הרגעים שבהם אתם אומרים לעצמכם "אם הם לא יכולים לראות את כל העבודה שאני עושה כדי להקל על חייהם, הם ודאי לא יודעים שאני אפילו חי". כתוצאה מכל המצב הזה הנשמה שלכם "מתכווצת", ואתם מחליטים שהפתרון הטוב ביותר עבורכם הוא פשוט להתבודד מהחברה שגם ככה לא מעריכה אתכם. בסעיף 2 למדתם שעליכם ללמוד לחגוג בעצמכם את ההישגים שלכם, וכעת נגיד לכם גם לשנות במהרה גישה, להתחיל ללכת עם כתפיים זקופות וראש מורם. הרי אתם לא באמת יודעים מה אחרים חושבים עליכם – יתכן שהמנהל או החברים שלכם יודעים כמה אתם טורחים, והם פשוט לא אומרים על כך דבר. מה שחשוב הוא אתם, וברגע שתהיו מלאים בביטחון עצמי עד השמיים, אף אחד אחר לא יעניין אתכם, בטח לא אלו שלא מעריכים אתכם. 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו