maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 טיפים שיסייעו לכם להשיב את האושר והסיפוק לחייכם

 רבים מאיתנו מרגישים שבעבר הלא רחוק היה להם הכל; עבודה טובה ופרנסה ראויה, משפחה מתפקדת, זמן לבלות, והחיים היו טובים ומאושרים. לפתע השמיים קורסים – היה גל פיטורים בעבודה, הזוגיות נקלעה למשבר, מישהו קרוב הלך לעולמו, יצאתם לגמלאות והתחלתם לחוש ריקנות - בכל אחד מן המצבים הללו ודומיהם, האושר הגדול עלול להפוך ברגע אחד לעצב, תסכול וכעס. יכול בהחלט להיות שזה תסריט מוכר עבורכם, אך תתפלאו לשמוע שהוא לא זר לאף אדם שעובר משבר אישי מכל סוג שהוא. אז כיצד מחזירים את האושר לחיים? איך יוצאים מן החשכה ששוררת בעולמכם ושבים אל האור שהיה שם קודם לכן? כדי לענות על השאלות המשמעותיות הללו אספנו עבורכם 9 טיפים לחיים, כאלו שתוכלו ליישם בחיי היומיום שלכם כדי להשיב את האושר לחייכם כבר בזמן הקרוב.

טיפים להשבת האושר לחיים: איור של מטוטלת המורכבת מסמיילי מחייך בודד שעומד להכות בסמיילים עצובים
 

1. עשו דברים שמשמעותיים בעיניכם

"כשבני האדם אינם יכולים למצוא בעצמם תחושת משמעות, הם מסיחים את דעתם בתענוגות", כך אמר פעם הפסיכיאטר היהודי ויקטור פראנקל, מאנשי הרוח הבולטים של המאה ה-20 שכתב את הספר "האדם מחפש משמעות" בעקבות חוויותיו כיהודי ניצול שואה. פראנקל פיתח את הלוגותרפיה, גישה פסיכותרפית השמה דגש על השאיפה למשמעות כדבר המנחה אותנו, בני האדם. אם אתם מתמודדים עם חוסר סיפוק, דכאון ותחושת עצב, תוכלו לטפל בעצמכם על ידי כך שתתחילו להחיל את עיקרי גישתו של פרנקל על חייכם, באמצעות המהלכים הפשוטים הבאים:

  • התחילו לעבוד על פרויקט הדורש את הכישורים והיכולות שלכם – אל תחפשו שההזדמנות תבוא לפתחתכם מעצמה, אלא ייזמו אותה – אם זה במקום עבודתכם ואם בסביבתכם הקרובה.
  • חוו את החיים במלואם – חילקו את המחשבות והאירועים שאתם חווים עם אנשים שאוהבים אתכם בצורה אותנטית ובלתי שיפוטית, כשבשיחות אלו תוכלו לגלות את המשמעות הנסתרת בדברים שאתם עושים מדי יום, ולחזק אותה.
  • פתחו גישה מנחמת כלפי הקשיים שלכם – המשמעות מגיעה לחיינו רק כאשר אנו משנים את נקודות המבט שלנו על הקשיים העומדים בפנינו, ומפתחים את ההבנה כי הם יכולים לחזק אותנו ולשפר את חיינו ולאו דווקא להוריד אותנו מטה.

2. התחילו לנפות את האפשרויות העומדות בפניכם וגבשו תפיסה ברורה של הדברים שאתם רוצים להשיג

"שמרו על כל האפשרויות פתוחות בפניכם" זאת עצה שלבטח שמעתם יותר מפעם אחת, אבל דעו לכם שאם תשמרו על האפשרויות שלכם פתוחות מדי – זה לרוב יהפוך אתכם לעצבניים, לחוצים ותשושים בשל הניסיון להגיע להחלטה בין יותר מדי דברים. כשברירות רבות מדי עומדות בפניכם ההחלטות שלכם עלולות להפוך לפחות ופחות טובות. הדבר החשוב והמשמעותי ביותר שאתם יכולים לעשות על מנת להשיב את האושר לחייכם הוא להפחית בהדרגתיות וביעילות את מספר ההחלטות הבלתי משמעותיות שאתם צריכים לקחת מדי יום ביומו. כיצד תעשו זאת? אמצו לעצמכם שגרת יום שכזאת:

  • את ההחלטות החשובות ביותר העומדות בפניכם קבלו כבר בתחילת היום, כשדעתכם עוד צלולה ורעננה.
  • נסו לתכנן כיצד יראה היום הבא כבר בערב שלפניו, אם זה אפשרי.
  • תכננו מראש את ארוחותיכם ומה אתם הולכים לאכול במהלך היום.
  • אם אתם צריכים לקבל החלטות חשובות אבל אתם רעבים, אכלו קודם.
  • כשעומדות בפניכם אפשרויות רבות מדי אל תמהרו מיד לבחור באחת מהן, אלא נסו לצמצמן כמה שיותר מהר לברירות הטובות ביותר, שמתוכן תבחרו אחת.
טיפים להשבת האושר לחיים: שורת דלתות

3. אל תתביישו להתבייש

האדם הממוצע נחשף מדי יום לעשרות מסרים, גלויים ותת-הכרתיים, שמכתיבים לו כיצד הוא צריך להיראות ומה עליו לעשות כדי להיות מאושר ולהשתלב בחברה. מה שעצוב כאן הוא שבמרבית המקרים, גם כשאנחנו עוקבים אחר המסרים הללו - במקום להשתלב אנחנו מוצאים את עצמנו חשים עוד יותר מנותקים. כשאנחנו לא חשים נאהבים ומובנים בזכות מי שאנחנו, אין שום אפשרות שנרגיש מאושרים אי פעם. 

לפיכך היכולת ללמוד כיצד להישאר נאמן לעצמך היא אחת מנקודות המפתח להשבת האושר לחיים. תוכלו לאמץ יכולת זאת רק אם תבינו שרגעי הפגיעות הם נקודות הזמן שבהן אנו הכי חשופים לתחושת הבושה, ואם תלמדו כיצד להתמודד עימם ולקבל אותם באופן הנכון, כך תוכלו לקום ולהשתקם מהם בצורה בריאה ונכונה. התחילו באופן הפשוט ביותר, מלקום בבוקר, להסתכל על עצמכם בראי ולומר לעצמכם "אני אמנם לא מושלם, אבל זה בסדר, מקובל ונורמלי" ומכאן המשיכו את יומכם בגישה זאת.

 

4. אמצו את הסקרנות שלכם על מנת להגיע לצמיחה אישית

לסקרנות האנושית כמעט אין גבול, ובכל אחד ואחת מאיתנו טמונים זרעיה. סיפוק יצר הסקרנות שלנו – המתבטא בכך שאנו יושבים מרותקים מול סרט מותח, או בודקים באופן קבוע את תיבת הדואר האלקטרוני שלנו - גורם לשחרור ההורמון דופמין במוחנו, המחולל בקרבנו התעוררות והתרוממות רוח. אך בעוד שהדוגמאות הקטנות שציינו אחראיות על רגעי אושר קצרי מועד, ד"ר טוד קשדן - פסיכולוג, מרצה ומחברם של מספר ספרים בנושא סקרנות – טוען כי על מנת להישאר מאושרים לאורך זמן אנחנו צריכים לפתח "סקרנות חקרנית". "חוקר סקרן חש בנוח עם הסיכון המגיע עם אתגרים חדשים" הוא אומר, "במקום לנסות באופן נואש להסביר לעצמנו את העולם ולנסות לשלוט בו, כחוקרים סקרנים אנחנו מקבלים ומעריכים את אי הוודאות, ורואים את חיינו כמסע מהנה לגילוי, למידה וצמיחה". אז כיצד תהפכו ל"חוקרים סקרנים", כפי שמגדיר זאת קשדן? החלו בלאמץ לעצמכם את המנהגים הבאים:

  • נסו לשים לב לפרטים הקטנים ביומיום שלכם שלא הבחנתם בהם כלל לפני כן.
  • כשאתם משוחחים עם אנשים, נסו להישאר פתוחים לדברים המתגלים בפניכם, ללא שיפוט יתר או תגובת נגד.
  • תנו לדברים חדשים פשוט להתחולל בחייכם, והתנגדו לתשוקה לשלוט בדבר בכל רגע.
  • הרשו לתשומת הלב שלכם להיות מוסתת על ידי מראות, קולות וריחות שמושכים ומענגים אתכם.
טיפים להשבת האושר לחיים: אדם עומד אל מול השקיעה ופותח את זרועותיו

5. עזרו לעצמכם על ידי כך שתעזרו לאחרים

זאת אולי נשמעת כמו קלישאה, אך היא הוכחה כנכונה פעם אחר פעם: האנשים המאושרים ביותר הם אלו שיש להם השפעה חיובית על אחרים. דניס וויטלי, מרצה ומחבר ספרים בתחום המוטיבציה, אמר פעם: "אין איש או אישה שהם אי. להתקיים רק עבור עצמך זה חסר משמעות. תוכלו להשיג את מרבית הסיפוק רק כשאתם חשים קשורים למשהו בעל משמעות גדולה יותר בחייכם, משהו שהוא גדול יותר מכם", והצדק עימו ללא צל של ספק.

בכל אחד מאיתנו טמון כשרון כלשהו שהוא יכול לתרום לעולם, כשהחלק הקשה הוא לא השיתוף עצמו, אלא רק למצוא מה הוא אותו הדבר שאנו יכולים לחלוק עם אחרים ובכך לעזור להם ולעצמנו. חשבו היטב מה היא היכולת האישית שלכם שממנה אתם יכולים לתרום, או יותר טוב מכך - פשוט צאו, עשו ותרמו היכן שניתן, ותוך כדי בהחלט ישנו סיכוי שתמצאו את הדבר שאתם עושים הכי טוב. מחקרים לא מעטים מראים שנתינה היא כלי עוצמתי להשגת אושר והשבתו לחיים, וזה יכול להעניק את זריקת המרץ הכה נדרשת למצב רוחכם.

6. למדו מאחרים מה יכול לעשות אתכם מאושרים

ישנם לא מעט מקרים בחיים שהעניינים אינם מסתדרים כפי שציפינו ודברים שחשבנו שיהיו לנו טובים ונעימים מתגלים כצרה לא קטנה. למשל: תמיד רצינו מכונית חדשה, אבל מן הרגע שרכשנו אותה אנחנו חרדים שלא תישרט ונלחצים מכל הוצאה בלתי צפויה המתגלה לגביה; תמיד רצינו לצאת לגמלאות אך מן הרגע שהגענו לגיל פרישה – פתאום אנו מוצאים עצמנו ללא תעסוקה, מחפשים אחר משמעות; ועוד אי אלו דוגמאות כהנה וכהנה. דניאל גילברט, פרופסור מאוניברסיטת הווארד, טוען כי אחת הסיבות לחוסר הסיפוק הזה היא שאנו מעריכים באופן שגוי את התוצאות שנפיק מצעדים מסוימים ואת סוגי הדברים שעושים אותנו מאושרים.

כדי להימנע מן הטעות הזאת, ולחזות במדויק יותר מה אכן יעשה אותו מאושר, גילברט מעיד על עצמו כך: "אם אני רוצה לדעת מה מן הדברים העתידיים שאני רוצה לעשות אכן יעשה לי טוב, אני פשוט שואל מישהו שכבר נמצא באותו עתיד מתוכנן. אם אני תוהה איך זה להיות עורך דין, או איך זה להיות נשוי למנהל עסוק או איך האוכל במסעדה מסוימת, אני פשוט מוצא אנשים שכבר עשו את הדברים הללו ובודק איתם עד כמה הם הפכו אותם למאושרים". זוהי הדרך לחזות את האושר ביתר דיוק – למצוא בסביבתכם אנשים שכבר מקיימים את אורח החיים שאתם רוצים לאמץ, לשמוע את החוויות שלהם ולהבין את האופן שבו הם תופסים את האושר.

טיפים להשבת האושר לחיים: זוג משוחח

7. צאו מאזור הנוחות שלכם כדי לחווט מחדש את מוחכם

הישאבות אל תוך שגרת היומיום היא אחת מהסיבות הנפוצות ביותר לחוסר סיפוק, ומרבית הסיכויים שגם אתם סובלים מכך. נאמר זאת בפשטות: אתם מעט משועממים, אבל באותו זמן יכול להיות שגם מהססים להתנסות במשהו חדש. כך למשל, יכול להיות שאתם לא ממש מחבבים את העבודה שבה אתם נמצאים כיום, אבל מצד שני חוששים שאם תעזבו, אזי מצבכם הכלכלי ידרדר ושום דבר טוב יותר לא יצוץ.

בין אם זה המצב ממנו אתם סובלים ובין אם מדובר בעניין אחר שגורם לכם לחוש שאין לכם דרך לצאת מהמעגל האכזרי הזה – יציאה מאזור הנוחות יכולה בסופו של דבר להתברר כצעד הנכון ביותר, שיוביל את חייכם למקום מספק בהרבה. כיצד ניתן לעשות זאת על אף כל ההיסוסים והחששות? הנה 2 דרכים שיכולות לחזק אצלכם את הרצון לצאת מן השגרה ולהתנסות בדברים שאינם "באזור הנוחות" שלכם:

  • טיילו יותר – חוקרי מוח הוכיחו שחוויות חדשות יכולות ליצור נתיבי עצבים חדשים במוחנו, וכשזה קורה בריאותנו הנפשית והשכלית רק מתחזקת. חדוות המסע והגילוי היא סיבה טובה לפרוץ את אזור הנוחות השגרתי, ולכן חשוב שתצאו מדי פעם לטיולים ומסעות משמעותיים (לא נופש "הכל כלול" - אלא משהו מעט יותר מאתגר), בארץ כמו גם בעולם.
  • הציבו לעצמכם מטרות גדולות – חשבו על הדברים שאתם רוצים להשיג, הציבו מטרות אמיתיות שעליכם לכבוש והכריחו את עצמכם לעשות הכל על מנת להגיע אליהם, כולל יציאה מאזור הנוחות המצומצם שלכם.

8. צרו לעצמכם הרגלים טובים יותר

אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר המפריד בין אנשים מאושרים לאלו שאינם, טמון בהרגלים - אותן שיגרות קבועות שאנו, כבני אדם, חשים שאיננו יכולים בלעדיהן. צ'רלס דוהיג, מומחה למדע וטכנולוגיה, טען בספרו "כוחו של הרגל" כי כל הרגל מורכב מ-3 רכיבים: האות (הזרז), ההרגל עצמו והתגמול. נסביר טענה זאת בדוגמה להרגל נפוץ במיוחד, עישון: הלחץ והמתח שאדם חש בחייו הם שעלולים להיות הזרז שגורם לו לביצוע הפעולה עצמה - עישון סיגריות, והתגמול המתקבל הוא הניקוטין, שאמנם מאפשר את רגיעת הגוף במידת מה, אך כיום ברור שאינו בריא בשום צורה.

אם ההרגלים והתחביבים שלכם לא הופכים אתכם לבריאים ומאושרים יותר באמת, התוצאה עלולה להיות שתבזבזו יותר מחצי מיומכם במצטבר בעשיית דברים שלא באמת ימלאו את סיפוקכם לטווח הארוך. אם אכן כך, נסו לשנות את הרגליכם ולהפוך אותם לטובים ומועילים יותר עבורכם. כך למשל, אם הלחץ הוא הגורם המביא אתכם אל הסיגריות, נסו לצאת לטיול בחוץ או לעסוק בפעילויות כמו יוגה ומדיטציה שישחררו את הלחץ, יחליפו את דרישת הגוף לניקוטין, ויובילו אתכם לאורח חיים בריא ומאושר יותר.

טיפים להשבת האושר לחיים: סיגריה

9. תנו לעצמכם להיות עצובים

רגשות המתוייגים כשליליים, כמו כאב וצער, הם דבר שהתרגלנו שעלינו לנסות ככל הניתן להדחיק ולהתעלם ממנו. בין אם איבדנו את מקום עבודתנו, בין אדם אהוב עלינו הלך לעולמו, או כל מקרה אחר שהביא עלינו רגש כבד – התחושה שעלולה להתפתח היא שמצפים מאיתנו להתאושש במהרה משברון הלב ולשוב לחיינו הרגילים בזריזות. הטעות היא שאנו גורמים לעצמנו לעמוד בציפיות הבלתי אפשריות הללו ומונעים מהדמעות או תחושת הכאב לפרוץ החוצה. אותה תחושה ממשיכה להתקיים בכם, ורק תיהפך לגרועה ומזיקה יותר אם תנסו לכלוא אתה בתוככם.

לכן חשוב שתביעו את הרגשות שלכם במלואם, בין אם הם חיוביים ובין אם שליליים, ואפילו תתנו לעצמכם פרק זמן שבו תוכלו לשקוע בהם ולחוות אותם בשלמותם. הפכו את זיהוי הרגשות להרגל, כך שברגע שתחילו להרגיש עצובים תדעו לומר לעצמכם בבירור "אני חש עצוב" ומכאן ואילך תוכלו לתת לכך דרור ולחוות תחושה זאת בכל כולכם. עם זאת, זכרו כי הדבר החשוב ביותר הוא לא להישאב אל הדיכאון ולהפוך את עצמכם לקורבן, אלא לחוש את התחושה בקרבכם, לתת לה מקום לחלחל פנימה, אך גם לצאת ולהשתחרר כאשר הגיע הזמן המתאים לכך.

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: