maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 המילים והמשפטים שיעזרו לכם לזהות מחשבות שליליות

 כולנו מכירים את המשפט המפורסם "תחשוב טוב, יהיה טוב", אך שלא באשמתנו איננו תמיד יודעים לזהות מתי נשאבנו לתוך מערבולת אינסופית של מחשבות שליליות. בכוחן של מחשבות שכאלו לגרום לנו לפרש ולחוות את האירועים היומיומיים השונים שבחיינו בצורה שלילית קיצונית, מה שעלול לעורר רגשות של עצב, תסכול וייאוש ואף למנוע מאיתנו מלהגשים את עצמנו. למרבה המזל, מרבית המחשבות השליליות מתאפיינות באוצר מילים מסוים מאוד כפי שתוכלו לראות ברשימה שלפניכם, ובאמצעותה תצליחו לזהות את המחשבה הטורדנית עוד לפני שהיא תתעצם ותהפוך ל"מציאות".
 
אדם עם בלוני מחשבה מכל הצדדים וסמלים של טלפון, רכבת ועוד
 

1. "למה אני?"

פעמים רבות כשאנו ניצבים אל מול דילמות ואתגרים, אנחנו ממהרים למשוך את עצמנו אל מרה שחורה המהדהדת בראשנו עם שאלות דוגמת: "למה אני?" ו"מדוע זה מגיע לי?". שימוש במילים שכאלו מעביר בנו את התחושה כאילו אנו היחידים בעולם שחווים כרגע מצוקה גדולה, כשלמעשה ישנם לא מעט אנשים כמונו שגם מתמודדים עם לא מעט אתגרים. לכן, בפעם הבאה שמילים אלו ישתרבבו אל תוך מחשבותיכם, נסו לשים לב אל הנורות האדומות הללו, לעצור לרגע ולהזכיר לעצמכם שאתגרים הם חלק טבעי ובלתי נפרד מן החיים.

2. "אין לי"

מחשבות המלוות בצמד המילים "אין לי" יכולות להוציא לנו את הרוח מן המפרשים בקלות מפתיעה למדי, ולכן חשוב שנשים לב אליהן עוד כשהן רק מתחילות לרחוש ולבחוש בראשנו. "אין לי חשק לכלום", "אין לי כסף" ועוד, כל אלו נובעים מנטייתנו הטבעית לקחת את הקיים בתור מובן מאליו ולשים דגש לא מידתי על החסר. להבא, הקפידו להפוך את צמד המילים הללו לתמרור אזהרה שיזכיר לכם בכל פעם מחדש כי אתם מתמקדים באופן מופרז מדי באין. ניתן אף לשחק עם המילים הללו ולהפוך את המחשבה השלילית לחיובית וזמנית יותר: במקום "אין לי חשק לכלום" אמרו "כרגע אינני מעוניין", ובמקום "אין לי כסף" שנו זאת ל"נכון לעכשיו אינני יכול להרשות זאת לעצמי".
איש עצוב בוהה באוויר

3. "אני מקווה"

תקווה היא דבר חשוב ולא פעם אף נחשבת לכוח שמניע אותנו להתגבר על כל מכשול ולהגשים גם את המטרות הקשות והמאתגרות ביותר. אך אם המילה "תקווה" ובעיקר בצורתה "מקווה" עולה במחשבותינו באופן תכוף מדי, ייתכן מאוד שהיא תתגלה בתור חרב פיפיות. ריבוי מחשבות בהן אנו מעלים תקוות, מעיד לא פעם על חוסר האמונה שלנו במה שאנו עושים כעת ומעורר בנו בעיקר רגשות של תסכול וחוסר ביטחון עצמי. אם שמתם לב שמחשבות מסוג זה טורדות אתכם באופן תכוף, קחו נשימה עמוקה ואמרו לעצמכם שמה שאתם רוצים שיקרה אכן יתגשם.

4. "אני חייב" / "אני צריך"

כדי להקל על חיינו ובשביל למנוע לחצים מיותרים, חשוב שנדע לזהות מתי אנו ניצבים בפני מצבים שהם הכרח ומתי מדובר במצבים שבגדר מותרות המאפשרת לנו את זכות הבחירה. לא פעם אנו ממהרים להיצמד אל הפרשנות המחמירה שזוהי חובתנו לבצע משימה מסוימת או שעלינו לרכוש דבר מה כאן ועכשיו תוך הרהור במחשבות המלוות במילים דוגמת "אני חייב" ו"אני צריך". להבא, השתמשו במילים הללו כעוגן שיעזור לכם להפוך את המחשבה למציאותית יותר ואף נסו לשנות אותה במושגים שמדגישים את חופש הבחירה דוגמת "ברצוני" "הייתי שמח לעשות" או "בא לי".
צללית של אדם העומד על צוק ומרים את ידיו
 

5. "אף פעם"/"לעולם לא"

"אף פעם" ו"לעולם לא" הם צמדי מילים שגורמים לנו להטיל ספק רב ביכולותינו וברצונותינו, ואף לשלול באופן מוחלט את התקווה ששאיפותינו יתגשמו. אל תניחו למחשבות שכאלו להכתיב לכם את המציאות, ואף נסו להיחלץ מן המחשבה הטורדנית בכך שתזהו את המילים הללו ותזכירו לעצמכם בתגובה פעמים קודמות בהן הטלתם ספק בדבר מה שבכל זאת התגשם. 

6. "מה אחרים יחשבו?"

דעתם של חברים וקרובי משפחה בהחלט יכולה להילקח בחשבון בזמן שאנו ניצבים אל מול החלטה לא פשוטה. אך אם אתם מוצאים את עצמכם מוטרדים באופן חוזר ונשנה מן התהייה על מה שאחרים יחשבו עליכם, כאן כבר מדובר במכשול שרק מונע מבעדכם להקשיב לאמת הפנימית שלכם. זהו את העובדה שאתם מטרידים את עצמכם יתר על המידה בשיקולים שאינם נוגעים לרצונכם, ואף נסו להפוך את הרגע שבו תשימו לב אל המחשבות הללו לנקודת הזמן שבה אתם ממירים הססנות בהחלטה.
ילדה עומדת עצובה ושתי ילדות נוספות מתלחששות לידה

7. "אני לא יכול"

לפעמים זאת האמת - ישנם דברים שהם מעבר ליכולתנו וגם ראוי שנתגאה בעובדה שאנו מכירים את עצמנו באופן טוב כל כך. אך רגע לפני שאתם מתכוונים להרים ידיים, נסו לבדוק אם אי היכולת לבצע דבר מה נבעה מהיכרותכם העמוקה עם ארגז הכישורים שלכם או שמא מתוך שכנוע עצמי בלבד שאינכם מסוגלים לכך. מרבית הסיכויים שהחזרה המופרזת של מחשבות המלוות במילים דוגמת "אני לא יכול" מגיעה מתוך מקום של פחד וחשש, ופחות מן ההכרה במציאות.

8. "בעיה"

למרבה הצער, נטייתנו הטבעית היא לפרש אתגרים ודילמות רבות בחיינו בתור "בעיה". מילה שכזו עלולה להפוך בין רגע את המחשבה לשלילית ועוצמתית במיוחד, שלרוב אף תגרום לנו לחוש ייאוש וחוסר אונים בלי כל סיבה אמיתית ונראית לעין. לכן, אם אתם שמים לב שמילה שכזו מהדהדת בראשם בהקשר מסוים באופן תכוף מדי, דעו לראות בה כאות אזהרה המסמל לכם שאתם מתמקדים בצורה מוגזמת בחוסר האונים במקום בפתרון עצמו.
אדם בוהה בעצב מהחלון

9. "עכשיו" 

לכולנו יש אוסף מכובד של מטלות שטורד את מנוחתנו וגורם לנו לחוש מתוחים ולחוצים בזמן, אך האם כל המשימות שממלאות את לוח הזמנים שלנו הן הכרח? דרך נהדרת עמה תוכלו להימנע מלהעמיס על עצמכם משימות שלא לצורך היא באמצעות זיהוי מחשבות המלוות במילה "עכשיו", אשר מעוררת בנו תחושה של דחיפות ובהילות. שימו לב למחשבות אלו והזכירו לעצמכם שייתכן כי המידיות שהלבשתם עליהן איננה תואמת את המציאות ואת הצרכים האמיתיים שלכם.

10. "אסור לי"

האם אתם בטוחים שאסור לכם לעשות דבר מה שרציתם? או שמא קבעתם לעצמכם מערכת חוקים פנימית מסוימת שניתנת "להפרה"? לעתים קרובות, אנו נוהגים לעטוף מחשבות על דברים שאנו רוצים אך מובכים מלעשות בהילה של איסור דוגמת "אסור לי לבקש דבר שכזה", כאשר הבקשה שלנו מאדם מסוים נראית לנו מעט לא שגרתית. חשוב שתדעו להפריד בין חוקים מוסכמים לכאלה שיצרתם לעצמכם, ושלא תתנו למחשבה שכזאת את הכוח והיכולת להגביל אתכם בלי שאתם שמים לב.
אישה יושבת על ספסל ומביטה אל הים

11. "מה אני אעשה?"

פעמים רבות אנו כה עסוקים בלהתמקד בבעיה עד שאנו שוכחים את העובדה שהפתרון מתחבא לו ממש מעבר לפינה. אחת מן המחשבות השליליות העיקריות אשר מלווה אותנו בזמנים שכאלו, היא זו המתאפיינת במשפטים דוגמת "מה אני אעשה? ו"מה עלי לעשות?". מילים אלו עלולות להדהד בראשנו ללא הפסקה מתוך תחושת ייאוש ורטינה על המצב הנוכחי, ולגרום לנו להשקיע את מרבית המשאבים שלנו בתסכול במקום במציאת הפתרון.

12. "מה אם?"

אם היינו יכולים להשיב את הגלגל לאחור מרבית הסיכויים שהיינו עושים זאת מבלי לחשוב פעמיים, אך למרבה הצער בפועל אין הדבר אפשרי ועל אחת כמה וכמה אין אנו מקדישים לכך שתי מחשבות בלבד. אם אינכם מסוגלים להניח לחרטה על טעויות העבר להישכח, מוטב שתדעו לפחות לזהות את המחשבות השליליות הללו בזמן, כך שתהיה לכם את הזכות למתן אותן עוד לפני שיתעצמו. שימו לב למשפטים דוגמת "מה אם?" ונסו לבחון כיצד תוכלו להפוך מחשבה של "מה אם הייתי נוהג כך" ל"כיצד אפעל מעתה והלאה". באופן הזה תוכלו להחליף את ההלקאה העצמית בטפיחה על השכם על כך שלמדתם שיעור לחיים.
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: